Johanneksen pojan  kotisivut
Tietoa Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Ajattelun vapaus




Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

1975, ennustelu

Verikysymys




Saako Jehovan todistaja ajatella vapaasti?

Vartiotorniseura sanelee suurimmaksi osaksi sen, mitä Jehovan todistajan on luvallista "ajatella".

Vartiotornissa kirjoitetaan näin:

*** w01 1/8 s. 14 kpl 8 Tee edistymisesi ilmeiseksi ***

8 Ensinnäkin koska ”ykseyden” täytyy säilyä, kypsän kristityn täytyy olla yhtä mieltä ja täysin sopusoinnussa uskonveljiensä kanssa uskoa ja tietoa koskevissa asioissa. Hän ei pidä itsepintaisesti kiinni henkilökohtaisista mielipiteistään, ei taistele niiden puolesta eikä haudo mielessään omia ideoitaan siitä, miten Raamattua on ymmärrettävä. Hän luottaa sen sijaan täysin totuuteen sellaisena kuin Jehova Jumala paljastaa sen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, ja ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” välityksellä. Kun nautimme säännöllisesti hengellistä ravintoa, jota annetaan ”sopivaan aikaan” kristillisten julkaisujen, kokousten ja konventtien välityksellä, voimme olla varmat siitä, että säilytämme toisten kristittyjen kanssa ”ykseyden” uskossa ja tiedossa (Matteus 24:45).

Herätkää!-lehti tulkitsee asian niin, että Vartiotorni-lehdessä on kyse propagandan levittämisestä:

*** g00 22/6 s. 9 Älä anna propagandan vaikuttaa itseesi! ***

Älä anna propagandan vaikuttaa itseesi!

”Tyhmä uskoo kaiken.” (SANANLASKUT 14:15, VUODEN 1992 KIRKKORAAMATTU)

OPETTAMISEN ja propagandan levittämisen välillä on suuri ero. Opettamisessa neuvotaan, miten ajatella. Propaganda sanelee, mitä ajatella. Hyvät opettajat tuovat aiheesta esiin sen kaikki puolet ja rohkaisevat keskustelemaan. Propagandistit pakottavat perään antamatta kuuntelemaan näkemyksiään ja haluavat tukahduttaa keskustelun. Heidän todelliset vaikuttimensa ovat usein piilossa. He valikoivat aineistoa käyttäen hyväkseen itselleen hyödylliset seikat ja kätkien loput. He myös vääristelevät tosiasioita ja viljelevät valheita ja puolitotuuksia. Heidän tähtäimessään ovat tunteesi, ei johdonmukainen ajattelusi.

Propagandisti huolehtii siitä, että hänen viestinsä näyttää oikealta ja moraaliselta ja että tunnet itsesi tärkeäksi tai muiden joukkoon kuuluvaksi, jos osoitat sille vastakaikua. Kuulut fiksuihin, et jää yksin, sinulla on mukavaa ja turvallista – näin he vakuuttavat.

On kiinnostavaa, että Vartiotorni ja Herätkää! ovat näin eri linjoilla kun on kyse vapaasta ajattelusta. Todellisuudessa Vartiotornin linja on Jehovan todistajien virallinen linja ja Herätkää!-lehti antaa vain siloitellun kuvan suurelle yleisölle. On siis kyse "teokraattisesta sodankäynnistä".

Todellisuudessa Jehovan todistaja tekee "ajatusrikoksen", jos hän alkaa ajatella omilla aivoillaan. Se ei ole sallittua. On vaara, että "lipsahdetaan" riippumattoman ja itsenäisen ajattelun puolelle, mikä on kauhistus järjestölle, joka pyrkii ohjailemaan jäseniään kaikessa. Tässä Vartiotorni kertoo karulla tavalla, miten "riippumaton ajattelu" on "turmiollista":

*** w83 15/4 s. 23 Aseistautuneina taisteluun pahoja henkiä vastaan ***

Taistele riippumatonta ajattelutapaa vastaan

19 Kun tutkimme Raamattua, saamme tietää, että Jehova on aina ohjannut palvelijoitaan järjestyksellisellä tavalla. Ja niin kuin ensimmäisellä vuosisadalla oli vain yksi oikea kristillinen järjestö, myös nykyään Jehova käyttää vain yhtä järjestöä. (Efesolaisille 4:4, 5; Matteus 24:45–47) Jotkut kuitenkin mainitsevat, että järjestön on täytynyt tarkistaa näkemyksiään aikaisemmin, ja siksi he väittävät: ”Tämä osoittaa, että meidän täytyy päättää itse, mitä uskomme.” Tällainen on riippumatonta ajattelua. Miksi se on niin vaarallista?


Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle
 
 



Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux Ubuntu  *  Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu  *  Äänenkäsittely: Audacity / Linux Ubuntu