Tietoa Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Vartiotorniseura profetoi


Vartiotorni-lehdessä vuonna 1968



Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

1975, ennustelu

Verikysymys


Pieni katsaus Vartiotorniseuran profetiaan - Opettiko Jehovan todistajien järjestö Harmagedonin tulevan todella vuonna 1975?


1970-luvulla opetettiin luomispäivien olevan pituudeltaan 7000 vuotta:

”Jos siis muut kuusi tämän seitsemän suuren luomis-”päivän” ryhmästä ovat yhtä pitkät kuin viimeinen, niin jokaisen niistä on täytynyt olla 7000 vuotta pitkä!”  (Vartiotorni 15. marraskuuta 1971 sivu 524)

”Koska jokainen luomis-”päivä” eli kausi oli ilmeisesti 7000 vuotta pitkä, niin koko luomis”-viikko” käsittää 49000 vuotta.”  (Vartiotorni 1. toukokuuta 1973 sivu 220)

”Mikä tärkeintä, Raamattu osoittaa, että maaperä muodostui sangen nopeasti. Se sanoo, että kuiva maa ja kasvillisuus ilmaantuivat yhtenä ”luomispäivänä” – ajanjaksona, jonka Raamattu osoittaa olleen 7000 vuotta pitkä. (1. Moos. 1:9–13)”  (Herätkää 22. marraskuuta 1975 sivu 8)

1970-luvulla opetettiin ihmiskunnan historian kuudennen vuosituhannen täyttyvän vuonna 1975:

”Mutta Raamatun ajanlasku, joka osoittaa, että Aadam luotiin vuoden 4026 syksyllä eaa., vie meidät vuoteen 1975 vuotena, jolloin tulee täyteen ihmisen historian 6000 vuotta...”  (Vartiotorni 1. elokuuta 1970 sivu 348)

”Jumalan seitsemäs luomispäivä oli silloin alkamaisillaan noin vuonna 4026 eaa. eli lähes 6000 vuotta sitten.”  (Vartiotorni 15. tammikuuta 1973 sivu 32)

”Tarkin käytettävissä oleva Raamatun ajanlasku osoittaa tosin, että ihmisen olemassaolon 6000 vuotta tulevat täyteen 1970-luvun puolivälissä.”  (Vartiotorni 1. syyskuuta 1974 sivu 401-402)

”Mutta Raamatun aikakello osoittaa meille, että ihmiskunnan historian 6000 vuotta päättyivät vuonna 1975.”  (Vartiotorni 15. tammikuuta 1976 sivu 27)

1970-luvulla opetettiin jumalan 7000-vuotisen lepopäivän viimeisen vuosituhannen  olevan Kristuksen tuhatvuotishallinto:

”Mutta Raamatun ajanlasku, joka osoittaa, että Aadam luotiin vuoden 4026 syksyllä eaa., vie meidät vuoteen 1975 vuotena, jolloin tulee täyteen ihmisen historian 6000 vuotta, minkä jälkeen tulee vielä Kristuksen valtakunnan hallituksen 1000 vuotta.  (Vartiotorni 1. elokuuta 1970 sivu 348)

”Jumala on pitänyt lepopäiväänsä melkein 6000 vuotta tähän mennessä. Aivan edessä oleva tuhatvuotiskausi kuvaillaan Raamatussa Kristuksen hallinnan tuhatvuotiskaudeksi. (Ilm. 20:4)”  (Herätkää! 8. marraskuuta 1970 sivu 22)

”On täysin johdonmukaista, että Jeesuksen Kristuksen (jonka ilmaistaan Matt. 12:8:ssa olevan ”sapatin herra”) rauhaisa tuhatvuotishallituskin kuuluu Jumalan suureen Sapattiin eli lepopäivään. Näin ollen Jumalan maanpäällisestä aineellisesta luomisesta lepäämisen suuri ”seitsemäs päivä” käsittää lähes 6000 vuotta Raamatun historiaa Aadamista lähtien ynnä ne Kristuksen hallituksen 1000 vuotta, joiden Ilm. 20:1–6 osoittaa vielä olevan tulossa.  (Vartiotorni 15. marraskuuta 1971 sivu 524)

”Kun me siis lähestymme tämän vuosikymmenen aikana ihmisen olemassaolon kuudentuhannen vuoden päättymistä, meillä on sykähdyttävä toivo siitä, että suurenmoinen levon ja vapautuksen Sapatti on totisesti käsillä.”  (Herätkää! 8. joulukuuta 1971 sivu 23)

”He [jehovantodistajat] luottavat nyt siihen, että tänä vuosikymmenenä ihmisen olemassaolon 6000. vuosi tulee täyteen. He ovat luottavaisen toiveikkaita sen suhteen, että seitsemäs 1000-vuotinen päivä tuo Rauhanruhtinaan tuhatvuotishallituksen.”  (Herätkää 8. syyskuuta 1972 sivu 16)

”Kun aloitamme ajan laskemisen Raamatun aikataulun avulla siitä, kun ensimmäinen ihminen luotiin Eedenin puutarhaan, niin Aadamin luomisesta on nyt kulunut melkein 6000 vuotta, ottamatta lukuun hänen myöhempää syntiinlankeemustaan sen jälkeen, kun vanha Käärme oli harhaanjohtanut Aadamin vaimon syntiin ja kuolemaan. Lisäämällä tähän tuhat vuotta, jonka Messiaan lähestyvä hallituskausi kestää vanhan Käärmeen ja hänen siemenensä sitä vastustamatta, me tulemme lähelle 7000 vuoden päättymistä siitä, kun ihminen luotiin Eedeniin. Tämän 7000 vuoden ajanjakson seitsemännestä eli viimeisestä tuhannesta vuodesta tulee sopivasti sapatin kaltainen.”  (bf-FI sivu 183)

Vuonna 1975 täyttyneen ihmiskunnan historian kuudennen vuosituhannen jatkoksi opetettu Kristuksen tuhatvuotishallinto olisi olosuhteiltaan paratiisillinen:

”Oppimalla tuosta Kirjasta tietämään tarkalleen, miksi Jehova Jumala loi maan ja asetti ihmisen siihen, me saamme selville, miksi kaikki kansat ovat nyt syöksymässä kohtalokkaaseen yhteentörmäykseen Häntä vastaan maan päällä olevan sukupolvemme elinaikana. Kun Apollo-sarjan avaruusaluksessa olevat astronautit katselivat maapalloamme avaruudesta lentäessään kuuhun ja takaisin, niin se näytti heistä kauniilta. Se tulee näyttämään vieläkin kauniimmalta, kun ihmiskunta Jumalan ohjaamana pääsee 7000 vuotta kestäneen maanpäällisen olemassaolon loppuun.”  (Vartiotorni 1. joulukuuta 1971 sivu 535)

”Jumalahan oli levännyt luomistöistään luottaen siihen, että hänen suurenmoinen tarkoituksensa täyttää paratiisimaa Aadamin vanhurskailla jälkeläisillä olisi toteutuva hänen 7000-vuotisen ’lepopäivänsä’ lopussa. – 1. Moos. 2:1–3; 1:27, 28.”  (Vartiotorni 15. lokakuuta 1971 sivu 477)

”Jumala on pitänyt lepopäiväänsä melkein 6000 vuotta tähän mennessä. Aivan edessä oleva tuhatvuotiskausi kuvaillaan Raamatussa Kristuksen hallinnan tuhatvuotiskaudeksi. (Ilm. 20:4) Se on myös oleva kuin suuri Sapatti, paljon parempi kuin mikään juutalaisten viettämä sapatti, sillä tuona aikana rauha ja hyvinvointi vakiinnutetaan pysyvästi. – Ilm. 21:2–4.”  (Herätkää! 8. marraskuuta 1970 sivu 22)

”Kun me siis lähestymme tämän vuosikymmenen aikana ihmisen olemassaolon kuudentuhannen vuoden päättymistä, meillä on sykähdyttävä toivo siitä, että suurenmoinen levon ja vapautuksen Sapatti on totisesti käsillä. Silloin päättyy pettymyksiä aiheuttava, rasittava paine. Sen tilalle tulee virvoittava vapaus ja hyvyydestä nauttiminen.”  (Herätkää! 8. joulukuuta 1971 sivu 23)

Vuonna 1975 täyttyneen ihmiskunnan historian kuudennen vuosituhannen jatkoksi opetettua Kristuksen paratiisillista tuhatvuotishallintoa edelsi maailmanloppu, jota nimitetään myös asiainjärjestelmän päättymiseksi:

”Jeesus Kristus ja Raamattu eivät ennustaneet koskaan maailman käännyttämistä kristillisyyteen ennen Jeesuksen Kristuksen tuhatvuotishallitusta. Kumpikin ennusti maailmanlaajuisen todistamisen ennen sitä ”suurta ahdistusta”, jossa tämä koko asiainjärjestelmä, kristikunta mukaan luettuna, pian kohtaa tuhonsa.”  (Vartiotorni 1. helmikuuta 1971 sivu 56)

”Oppimalla tuosta Kirjasta tietämään tarkalleen, miksi Jehova Jumala loi maan ja asetti ihmisen siihen, me saamme selville, miksi kaikki kansat ovat nyt syöksymässä kohtalokkaaseen yhteentörmäykseen Häntä vastaan maan päällä olevan sukupolvemme elinaikana. Kun Apollo-sarjan avaruusaluksessa olevat astronautit katselivat maapalloamme avaruudesta lentäessään kuuhun ja takaisin, niin se näytti heistä kauniilta. Se tulee näyttämään vieläkin kauniimmalta, kun ihmiskunta Jumalan ohjaamana pääsee 7000 vuotta kestäneen maanpäällisen olemassaolon loppuun.”  (Vartiotorni 1. joulukuuta 1971 sivu 535)

”Ei ole sen tähden mitään syytä pidentää Saatanan olemassaoloa. Raamatun ennustukset osoittavat, että nykyisen sukupolven aikana ”suuri ahdistus” pyyhkäisee tuhoon uskonnollisen ”Suuren Babylonin”, poliittisen ”pedon” ja kaikki muut tämän nykyisen maallisen asiainjärjestelmän osat. (Matt. 24:3–14, 21, 34; Ilm. 17:16; 18:8; 19:19–21) Heti sen jälkeen Saatana ’sidotaan ja heitetään syvyyteen’, estetään kaikesta yhteydestä maahan tuhanneksi vuodeksi. Lopulta hänet tuhotaan ikuisiksi ajoiksi. – Ilm. 20:1–3, 7–10.”  (Herätkää 22. joulukuuta 1974 sivu 10)

”Miten miellyttävää tuleekaan olemaan ”suuren ahdistuksen” jälkeen astua esiin puhdistettuun maahan ja kokea Kristuksen ja hänen 144000:n maasta ostetun miehen ja naisen muodostaman morsiamensa tuhatvuotishallituksen alku!”  (Vartiotorni 1. toukokuuta 1975 sivu 204)

”Saadakseen iankaikkisen elämän ne maan asukkaat, jotka säilyvät elossa Maagogin Googin raukkamaisessa hyökkäyksessä, tulevat juomaan tätä elämän vettä, ja he hyväksyvät kaikki ne elämän varaukset, jotka Jehova suo kerran uhratun Messiaansa, Jeesuksen, Jumalan Karitsan, välityksellä. Nämä siinä ”suuressa ahdistuksessa” varjeltuneet, mihin nykyinen asiainjärjestelmä päättyy, ovat suhteellisen harvalukuisia verrattuina siihen suureen ihmiskunnan massaan, joka tuhotaan tämän asiainjärjestelmän onnettomassa lopussa. Sellainen määrä elämää antavaa vettä, kuin on nilkkoihin asti ulottuvassa vesipurossa, riittäisi heille. Nooan ja hänen perheensä tavoin, jotka varjeltuivat maailmanlaajuisessa vedenpaisumuksessa, nämäkin eloon jääneet antavat vanhurskaan alun ihmiskunnalle. Heistä tulee ”uuden maan” perustus, ts. sen ihmisyhteiskunnan, joka järjestetään Jehovan Messiaan, Jeesuksen Kristuksen, taivaallisen valtakunnan alaisuudessa. – 2. Piet. 2:5; 3:5–13.”  (kj-FI sivu 391)

Ja sitten pääsemme itse asiaan, eli opettiko Vartiotorniseura maailmanloppua vuodelle 1975? 

Yllä lainattujen otteiden jälkeen kyse on enää hienosäädöstä, eli Aadamin ja Eevan luomisen välisestä ajanjaksosta, johon ajanjaksoon Vartiotorni-lehti viittasi vuonna 1968 01. marraskuuta sivulla 494 ilmoittamalla:  ”Se voi sisältää ainoastaan viikkojen tai kuukausien, ei vuosien, eron.”

Kun sitten vuoden 1975 syksy oli mennyt, maailmanlopun havaitsi ainoastaan esimerkiksi jehovantodistajien jännittyneestä odotuksesta, kuivamuonan keräämisestä, lainanotosta ajatuksella ettei sitä tarvitse maksaa takaisin ja lääkärinhoidon lykkäämisestä uuteen asiainjärjestelmään. Vt-seuran katteettoman ennustuksen havaitsi myös siitä, että aiempia opetuksia alettiin vesittää. Vuonna 1968 Aadamin ja Eeva luomisen välinen ero oli siis ollut vähemmän kuin vuosia. Nyt se oli tietysti pakko venyttää vuosiksi:

”Merkitseekö tämä sitä, että ihmiskunta on nyt ehtinyt 6000 vuoden päähän sitä 7000-vuotiskautta, jonka Jumala ”siunasi . . . ja pyhitti” suureksi ”lepopäiväkseen”? Merkitseekö se, että Kristuksen tuhatvuotisen Valtakunnan hallituskautta, tämän ”lepopäivän” viimeisiä tuhatta vuotta, on alettava laskea vuoden 1975 syyskuusta lähtien? – 1. Moos. 1:27, 31; 2:2, 3; Ilm. 20:1–6.

Ei, se ei merkitse sitä. Miksi ei? Koska Raamatun kertomus osoittaa, että Jumalan luomistyöt, jotka hän suoritti juuri tätä 7000-vuotista ”lepopäivää” edeltävänä ”päivänä”, eivät päättyneet Aadamin luomiseen. Aadamin luomisen ja hänen vaimonsa Eevan luomisen välillä kului siis aikaa. Sinä aikana Jumala antoi Aadamin nimittää eläimet. Me emme tiedä, kestikö se ajanjakso viikkoja vai kuukausia vai vuosia. Me emme siis tiedä täsmälleen, milloin Jehovan suuri ”lepopäivä” alkoi, emmekä sitä, milloin se päättyy. Sama koskee Kristuksen tuhatvuotisen hallituskauden alkua. Raamattu ei tarjoa meille mitään keinoa tämän ajankohdan määrittämiseksi, joten meidän ei hyödytä pohtia, milloin se ajankohta voisi olla. – 1. Moos. 2:18–25; Matt. 24:42, 44.”  (Vartiotorni 15. tammikuuta 1976 sivu 27)

Samoin otettiin käyttöön aiemmmista katteettomista Vt-ennusteluista tuttu jäsenistön syyttely:

”Mahdollisesti joillakuilla, jotka ovat palvelleet Jumalaa, on elämäänsä suunnitellessaan ollut virheellinen käsitys siitä, mitä oli määrä tapahtua jonain määräaikana tai määrävuonna. He ovat siitä syystä ehkä lykänneet tai laiminlyöneet tehtäviä, joista he muutoin olisivat huolehtineet. He eivät ole kuitenkaan ymmärtäneet tämän asiainjärjestelmän loppua koskevia Raamatun varoituksia, koska he ovat ajatelleet, että Raamatun ajanlasku paljastaa tarkan ajankohdan.”

Sekä muutamaa kappaletta myöhemmin:

”Mutta meidän ei ole viisasta kiinnittää katsettamme johonkin tiettyyn ajankohtaan ja laiminlyödä jokapäiväisen elämän tarpeita, joista normaalisti kristittyinä huolehtisimme, esimerkiksi sitä, mitä me itse ja perheenjäsenemme todella tarvitsemme. Ehkä unohdamme, että kun se ”päivä” tulee, niin ei se muuta sitä periaatetta, että kristittyjen täytyy kaikkina aikoina huolehtia kaikista vastuistaan. Jos joku on ollut pettynyt siksi, ettei ole noudattanut tällaista ajattelutapaa, niin hänen pitäisi nyt keskittyä korjaamaan näkemystään ja ymmärtää, ettei Jumalan sana ole pettänyt häntä, vaan että hänen oma ymmärryksensä perustui väärille perusteille.”  (Vartiotorni 1. lokakuuta 1976 sivu 448)

Kun Vt-seura katsoi pölyn tarpeeksi laskeutuneen se totesi olleensa vastuussa ja kuittasi asian tällä tavalla:

”Käsitellessään sitä, miten epäviisasta on kiinnittää katseemme johonkin tiettyyn päivämäärään, Vartiotorni-lehti sanoi vuoden 1976 lokakuun 1. päivän numerossaan: "Jos joku on ollut pettynyt siksi, ettei ole noudattanut tällaista ajattelutapaa niin hänen pitäisi nyt keskittyä korjaamaan näkemystään ja ymmärtää, ettei Jumalan sana ole pettänyt häntä, vaan että hänen oma ymmärryksensä perustui väärille perusteille." Sanoessaan "joku" Vartiotorni tarkoitti kaikkia pettyneitä Jehovan todistajia, joihin näin ollen sisältyvät myös ne, joilla on ollut osuutta sen tiedon julkaisemisessa, joka edisti tuohon ajankohtaan kohdistuvien toiveitten voimistumista.”  (Vartiotorni 15. kesäkuuta 1980 sivu 17)

Tosin kun aikaa oli taas kulunut tarpeeksi, niin jälleen vastuu vuoden 1975-maailmanlopun katteettomuudesta siirrettiin tutulla tavalla jäsenistölle:

”Hiljattain oli monilla Jehovan todistajilla se ajatus, että Kristuksen tuhatvuotishallituksen alkamiseen liittyvät tapahtumat voisivat ruveta toteutumaan vuonna 1975. Heidän odotuksensa perustuivat siihen käsitykseen, että ihmisen historian seitsemäs vuosituhat alkaisi tuona vuonna.” (Herätkää! 22. kesäkuuta 1995 sivut 8-9)



Lopuksi kertauskysymykset, joiden avulla voit palauttaa mieleen juuri oppimasi Vartiotorniseuran 1975-profetian opetukset:

1)  Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että Raamatun luomispäivät olivat kaikki 7000 vuotta pitkiä?
A)  Kyllä
B)  Ei

2)  Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että Raamatun mukaan ihmiskunnan luomisesta tuli täyteen 6000 vuotta syksyllä 1975?
A)  Kyllä
B)  Ei

3)  Opettiko Vt-seura ennen vuotta 1975, että 7000-vuotisen luomispäivän viimeinen vuosituhat ja Jeesuksen milleniumi
(tuhatvuotinen hallituskausi) osuisivat ajallisesti yhteen?
A)  Kyllä
B)  Ei

4)  Opettaako Vt-seura nykyään, että Raamatun luomispäivät olivat kaikki 7000 vuotta pitkiä?
A)  Kyllä
B)  Ei

5)  Opettaako Vt-seura nykyään, että Kristuksen milleniumi (tuhatvuotinen hallituskausi) alkoi vuonna 1975?
A)  Kyllä
B)  Ei



Takaisin 1975-ennustelun etusivulle

Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle
 
 



Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux Ubuntu  *  Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu  *  Äänenkäsittely: Audacity / Linux Ubuntu