Maahan lyödyt - Omatunto vastaan uskontokunta



 
Maahan lyödyt
Omatunto vastaan uskontokunta


"Tuomas Yläjuurakko", entinen Jehovan todistajien seurakunnan vanhin, julkaisi syksyllä 2012 jo toisen kirjansa. Ensimmäinen, "Lyö maahan... Vakaumus vastaan muu maailma", oli romaanin muotoon kirjoitettu omaelämäkerta, mikä perustui tiukasti faktoihin. Sen kirjan kirjoittamisen takia kirjailija erotettiin Jehovan todistajien seurakunnasta. Asioista ei saanut puhua niiden oikeilla nimillä.

Toinen kirja, "Maahan lyödyt - Omatunto vastaan uskontokunta", on sen sijaan fiktiivinen romaani. Kirjailija jatkaa kuitenkin myös toisessa romaanissaan ensimmäisen kirjan teemaa - pohdintaa Jehovan todistajien uskonkäsityksistä. Kirjassa myös tarkastellaan sitä, voisiko Vartiotorniseura olla "Jumalan järjestö" vai onko sen "viisaus" pelkästään ihmisistä lähtöisin. Miksi opit muuttuvat, jos Jumala on ne "uskolliselle ja ymmärtäväiselle orjalle" ilmoittanut?



Seuraavassa on pieni lukunäyte kirjasta. Johanna on juuri erotettu seurakunnasta, ja hänen isänsä latelee jyrkät säännöt Johannan kotona asumiselle. Jos Johanna ei kaikkia isän asettamia ehtoja noudata, hän joutuu lähtemään kodistaan.





Lukunäytteet oli otettu kirjasta sivuilta 209 -211.



Kirjailijan sähköposti: tuomas.ylajuurakko@gmail.com



Kirja on pokkari. Sivuja siinä on 236. Jos sinua kiinnostaa lukea tämä kirja, voit hankkia sen netin kautta. Kirjaa painetaan sitä mukaa kuin tilauksia tulee, sitä ei siis ole missään varastossa odottamassa tilaajia. Kirjan tekeminen ei ole kaupallinen projekti.

Kirja on tilattavissa kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista (kuten Adlibris.com), joissa kirjan hinta ja toimituskululut kaupasta riippuen hieman vaihtelee.



Jos haluat lukea kirjan sähköisessä muodossa, se on nyt mahdollista. Voit saada sen luettavaksi ja omalle koneelle tämän linkin kautta. Sähköinen versio on nyt ilmainen.
   


   
Tässä on kirjan takakansi, mikä antaa tietoja sisällöstä:

Maahan lyödyt - Omatunto vastaan uskontokunta

Kirjan toinen päähenkilö on nuori Jehovan todistaja -mies, Henri, joka on alkanut pohtia muutamia Vartiotornin oppeja, jotka eivät näytä olevan totta tai jotka ovat muuttuneet. Jos Vartiotorniseuran opetukset ovat tulleet Jumalalta, niin kuin väitetään, miksi niitä on tarpeen aika ajoin muuttaa? Ovatko ne tulleet Jumalalta? Henri on äidiltään saanut uskonnollisen kasvatuksen, ja hänen ei ole tarvinnut kyseenalaistaa mitään opetusta, kunnes...

Toinen päähenkilö on Johanna, Jehovan todistaja -perheen tytär. Hän on jo aikuinen, mutta asuu vanhempiensa luona, koska toimii tienraivaajana, ja hänen isänsä on luvannut tukea taloudellisesti häntä tuossa "Jumalan työssä". Johanna ei ole saanut jatkaa opiskelua, koska Harmagedon on niin lähellä, ettei kannata enää opiskella. Niinpä Johannalla ei ole mitään ammattia. Hänenkään ei ole tarvinnut koskaan kyseenalaistaa mitään opetusta, mitä Vartiotorniseuran kautta on saanut. Kunnes...

Kun nämä nuoret alkavat ottaa rehellisesti ja avoimesti selvää oman uskonsa perusteita, seuraa siitä luonnollisesti vaikeuksia, koska Jehovan todistajat eivät saa asettaa mitään "orjaluokan" kautta tullutta oppia kokeeseen. Ne opit on vain sokeasti omaksuttava.


Romaanin juoni toimii ikäänkuin kehyksenä sille pohdinnalle, mikä on todellisuudessa kirjan varsinainen sisältö - oppikysymysten ja toimintatapojen tarkastelu todellisen elämän taustaa vasten.

Kirjassa on runsaasti lyhyitä lainauksia Vartiotorniseuran kirjallisuudesta alkaen Russelin tutkielmista aina vuoden 2012 Vartiotornilehtien lainauksiin. Ne antavat vahvan pohjan nuorten pohdinnalle. Luonnollisesti myös Raamattua on lainattu, sekä myös muita kirjoja, kuten esim. George Orwellin "vuonna 1984" -kirjaa.

Tarkasteltavista aiheista voisi lyhyesti mainita mm. vuoden 1914 odotukset, Russelin pyramidioppi, vuoden 1926 vanhan ajan pyhien miesten ylösnousemus, Jerusalemin tuhon ajankohta (mikä voi kaataa koko Vartiotorniseuran oppirakennelman, koska vuosi 1914 on niin lujasti sidottu vuoteen 607 eaa.) jne.. Osa näistä aiheista on sellaisia, joista nykyiset Jehovan todistajat eivät ehkä ole edes kuulleet. Jos Vartiotorniseuran oppirakennelma on rakennettu "hiekalle", se ei kestä lähempää tarkastelua. Tämä on niin tärkeä asia, että sitä on ehdottomasti hyvä tutkia tarkasti.

Nooan saarnaaminen on otettu myös suurennuslasin alle. Vartiotorniseurahan opettaa, että Nooa saarnasi varoitussanomaa, jotta ihmiset olisivat voineet päästä arkkiin ja pelastua vedenpaisumuksesta. Mutta miten asia onkaan, kun tarkastellaan todisteita Raamatusta?

Lukija saattaa arvata, että nämä nuoret joutuvat vaikeuksiin, vaikka he eivät mitään pahaa ole tehneetkään. Asioita ei saa tutkia itsenäisesti, vaikka Vartiotorniseura kehottaa muiden uskontojen ihmisiä juuri näin menettelemään. Mutta Jehovan todistajiin itseensä tämä ei sovellu. Vartiotorniseuran opetuksen kritisointi johtaa automaattisesti erottamiseen, ellei itse eroa. Siitä taas seuraa karttaminen.



Hiukan miettimisen aihetta.

Vartiotorniseura tunnustaa, että "orjaluokka" ei ole erehtymätön.

*** w02 1/12 s. 17 kpl 18 Nauti Jumalan sanan henkilökohtaisesta tutkimisesta ***
18 Vaikka orjaluokkaa kuvaillaan ”uskolliseksi ja ymmärtäväiseksi”, Jeesus ei sanonut sen olevan erehtymätön.

Toisaalta Vartiotorniseura väittää, että opetus tulee Jehovalta.

*** w99 1/10 s. 18 kpl 6 Sinä voit kestää loppuun asti ***
Jehova on antanut ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” välityksellä myös ajankohtaiset lehdet Vartiotorni ja Herätkää! sekä muita Raamattuun perustuvia julkaisuja (Matteus 24:45).

Väärääkään "orjaluokan" opetusta ei saisi kyseenalaistaa.
 
*** w09 15/11 s. 14 kpl 5 Arvosta paikkaasi seurakunnassa ***
Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1–3).
 




Tutustu myös "Tuomas Yläjuurakon" ensimmäiseen kirjaan, "Lyö maahan... Vakaumus vastaan muu maailma".

"Tuomas Yläjuurakko" / Lyö maahan...

Tutustu myös "Tuomas Yläjuurakon" kolmanteen kirjaan "Tuomittu".


 


21.09.2012 (päivitetty 18.01.2016)
- Johanneksen pojan kotisivut