Johanneksen pojan  kotisivut
Tietoa Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Teokraattinen sodankäynti





Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

1975, ennustelu

Verikysymys





Mitä tarkoittaa Vartiotorniseuran kielenkäytössä "teokraattinen sodankäynti"?


Tässä on lainaus eräästä Vartiotorniseuran sisäisestä ohjeesta. Siinä pohditaan, pitääkö aina puhua totta, vai voiko joskus antaa esim. viranomaisille harhauttavaa tietoa. Tämä lainaus siksi, koska Suomen haaratoimisto toimii sillä tavalla, että se yrittää ”sumuttaa” muita ihmisiä kikkailemalla sanoilla ja muka Raamatun tekstillä. "Sallittua" valehtelua kutsutaan "teokraattiseksi sodankäynniksi".

Vartiotorni 15.6.1961 s. 285, 286
Lukijoiden kysymyksiä:

Silloin tällöin saamme kirjeitä, joissa kysytään, oikeuttaisiko jokin tietty tilanne kristityn tekemään poikkeuksen totuuden puhumisen suhteen. Vastaukseksi näihin mainitsemme seuraavaa:

Jumalan sana käskee: "Puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa." (Ef.4:25) Tämä käsky ei kuitenkaan merkitse sitä, että meidän tulisi puhua jokaiselle, joka meiltä jotakin kysyy, kaiken mitä hän haluaa tietää. Meidän täytyy sanoa totuus sille, joka on oikeutettu tietämään sen, mutta sille, jolla ei ole oikeutta tietää sitä, me voimme olla vastaamatta. Mutta me emme saa valehdella. …

On olemassa kuitenkin yksi poikkeus, mikä kristityn soturin täytyy pitää aina mielessään. Kristuksen soturina hän osallistuu teokraattiseen sodankäyntiin ja hänen täytyy olla erittäin varovainen ollessaan tekemisissä Jumalan vihollisten kanssa. Niinpä Raamattu osoittaa, että Jumalan valtakunnan etujen suojelemiseksi on oikein kätkeä totuus Jumalan vihollisilta.

Vartiotornissa 01.02.2007 on tuoreempi kirjoitus, jossa sanotaan sivulla 6 mm. näin:
Valehtelu on aina totuudenvastaista puhetta, mutta kaikki totuudenvastainen puhe ei ole valehtelua.

Tuo lehti esittää totuuden vääristelemisen jotenkin hyväksyttävänä, kun se väittää jopa Jeesuksen antaneen paikkansapitämätöntä tietoa. Noilla väitteillä Vartiotorniseura hakee oikeutusta sen omalle valehtelulle ja vääristelylle. Tässä pieni lainaus:

Jeesus ... keskusteli joidenkin ei-uskovien kanssa, jotka olivat kiinnostuneita hänen matkasuunnitelmistaan. He neuvoivat Jeesusta: ”Lähde täältä ja mene Juudeaan.” Mitä Jeesus vastasi? ”Menkää te ylös juhlaan (Jerusalemiin); minä en vielä mene ylös tähän juhlaan, koska minun aikani ei ole vielä täysin tullut”. Pian tämän jälkeen Jeesus kuitenkin meni Jerusalemissa pidettävään juhlaan. ... Jeesus kertoi vain osan totuudesta minimoidakseen itselleen tai seuraajilleen mahdollisesti koituvan vahingon.

Ilmeisesti Jehovan todistajien Suomen haaratoimistokin kertoo vain ”osatotuuksia” minimoidakseen mahdolliset ”vahingot”, joita se saattaa saada esim. lakia rikkomalla. Onko tässä tapauksessa viranomaisille ja muille asianosaisille ”osatotuuksien” kertominen hyväksyttävää, kun on kyse Suomen lain rikkomisesta tai muuten arveluttavasta toiminnasta?



Miten "teokraattinen sodankäynti" käytännössä toimii? Lue lisää...


Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle
 
 



Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux Ubuntu  *  Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu  *  Äänenkäsittely: Audacity / Linux Ubuntu