UskoToivon kirjoituksia Suomi24-keskustelupalstalle - Jehovan todistajat




Painotus ja tärkeysjärjestys

Luettelo 1:
Kenttäpalvelusraportti. Teokraattinen koulu. Raamatun tutkistelu. Betel-palvelus. Tienraivaus. Valtakunnansali. Järjestö. Uskollinen ja ymmärtäväinen orja. Lahjoitukset maailmanlaajuiseen työhön. Vartiotornin tutkistelu. Kenttäpalvelus. Kierrosvalvojan vierailuviikko. Yleisöesitelmä. Painokoneet. Kirjantutkistelu. Päivän teksti. Teokraattinen viikko-ohjelma. Erotettujen ja eronneiden karttaminen. Maailmanlaajuinen raportti. Julistajahuippu. Hallintoelin. Vartiotorniseuran kirjallisuus. Jne. Jne.

Luettelo 2:
Armo. Rakkaus. Anteeksiantaminen. Uskollisuus. Huomaavaisuus. Ystävällisyys. Raamattu. Jehova. Jeesus Kristus. Jumalan valtakunta. Jne. Jne.

Otin luetteloon 1 esimerkkejä niistä asioista, joita meille Jehovan todistajille tarjotaan tärkeinä asioina. Luettelossa 2 sen sijaan on niitä asioita, joita Raamattu korostaa. En väitä, että kaikki luettelossa 1 olevat asiat olisivat turhia tai toisarvoisia, mutta haluan herättää keskustelua siitä, mikä todella on Raamatun mukaan meille tärkeää ja mikä on toisarvoista tai turhaa.

Jeesus sanoi selvästi, että hengelliset asiat olisivat meille ihmisille tärkeitä. Lainaan kohdan Raamatusta:

*** 40 Martan huomion sitä vastoin hajottivat monet palvelusaskareet. Niinpä hän tuli lähelle ja sanoi: ”Herra, eikö sinulle merkitse mitään se, että sisareni on jättänyt minut yksin huolehtimaan palvelemisesta? Käske hänen siksi ryhtyä auttamaan minua.” 41 Vastaukseksi Herra sanoi hänelle: ”Martta, Martta, sinä olet huolissasi ja levoton monista asioista. 42 Vain muutama kuitenkaan on tarpeen, tai vain yksi. Maria puolestaan on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.” (Luukas 10:40-42)

Tarkoittiko Jeesus, että meidän piti "suorittaa" jotain sen kaltaista, mikä on lueteltu luettelossa 1? Tuskinpa. Hänhän sanoi, että "vain muutama (asia) kuitenkaan on tarpeen, tai vain yksi.” Paavali kirjoitti Timoteukselle siitä, millaista elämää kristittyjen oikeastaan piti viettää. Kuuluuko tähän elämään jatkuva kiireellisyyden tunne, niin kuin Vartiotorniseura esittää? Katsotaanpa.

*** 2 Kehotan sen tähden ennen kaikkea, että nöyriä pyyntöjä, rukouksia, esirukouksia ja kiitoksen ilmauksia esitetään kaikenlaisten ihmisten puolesta, 2 kuninkaiden ja kaikkien niiden puolesta, jotka ovat korkeassa asemassa, jotta saisimme edelleenkin viettää rauhallista ja hiljaista elämää täydessä jumalisessa antaumuksessa ja vakavuudessa. (1. Timoteukselle 2:1,2)

Paavali kehotti rukoilemaan sitä, että "saisimme edelleenkin viettää rauhallista ja hiljaista elämää täydessä jumalisessa antaumuksessa ja vakavuudessa." Ei kuulosta miltään oravanpyörältä. Ei sinne päinkään. Toki meidän täytyy ottaa huomioon se, missä ajassa elämme. Mutta se ei saa peittää alleen kaikkea muuta ihmisten elämään luonnostaan kuuluvaa. Jehova on "onnellinen Jumala" (1. Timoteukselle 1:11) ja hän haluaa palvelijoidensakin olevan onnellisia. Onko uupunut ja säännöillä kuormitettu veli tai sisar onnellinen?

Miika kiteytti Jumalan vaatimukset muutamaan sanaan:

*** Ja mitä muuta Jehova vaatii sinulta takaisin kuin että noudatat oikeutta ja rakastat huomaavaisuutta ja olet vaatimaton vaeltaessasi Jumalasi kanssa? (Miika 6:8)

Oliko tuossa pitkä lista suoritettavia sääntöjä? Ei. Piti noudattaa oikeutta, rakastaa huomaavaisuutta ja olla vaatimaton. Jokainen voi elää omantuntonsa mukaan niin, että hän yrittää noudattaa noita yksinkertaisia neuvoja.

Vilkaistaanpa muutamaa sanaa luettelossa 2. Ensiksi sana "armo". Raamatunpaikkoja, joissa tuo arvokas sana esiintyy, löytyy WTCD-levyn haulla Raamatusta 179 kpl. Kuinka usein tuota ominaisuutta tähdennetään esimerkiksi seurakunnalle esitetyissä puheissa? Kokemukseni mukaan aika harvoin, vaikka "armo" on ensiarvoista ihmissuhteissa sen lisäksi, että tarvitsemme Jumalan armoa.

Sanaan "rakkaus" liittyviä raamatunpaikkoja on 447 kpl WTCD:llä. Sen tulisi siis olla hyvin usein teemana puheissa, joita meille esitetään. Sille tulisi olla myös käytännön sovelluksia hirmuinen määrä. Ja sen tulisi näkyä käytännön elämässä. Miten on, näkyykö?

Tuossa oli vain pari esimerkkiä luettelosta 2. Vilkaistaanpa muutamaa sanaa luettelosta 1. "Kenttäpalvelusraportti" -sanaa ei löydy Raamatusta, mutta se löytyy kyllä 195 kertaa Valtakunnan Palveluksesta. Sanaa "hallintoelin" ei löydy Raamatusta, mutta sen sijaan Vartiotorniseuran kirjallisuudesta yhteensä noin 1700 kertaa. Sanaa "järjestö" ei löydy myöskään Raamatusta, mutta VTS-kirjallisuudesta löytyy yli 8000 kertaa. Tuossa vain muutamia poimintoja uudelta suomenkieliseltä WTCD-rompulta.

Onko niin, että meille Jehovan todistajille ei olekaan tärkeitä todelliset hengelliset asiat, kuten armo, rakkaus, anteeksianto jne. vaan ihmistekoinen sääntökokoelma ja "teokraattinen rutiini" on vallannut elämämme ja tehnyt siitä "teokraattisen oravanpyörän"?

Otanpa tässä lopuksi esille vielä rukoukset. Kuuntelin huolellisesti erään vanhimman (esivalvoja) pitämän rukouksen. Laskin muutaman sanan siitä. Ja tässä tuloksia: Nimi "Jehova" mainittiin yhden kerran rukouksen alussa. Nimi "Jeesus" yhden kerran rukouksen lopussa (Jeesuksen kautta, amen). Sana "isä" mainittiin yhden kerran yksinään ja toisen kerran sanayhdistelmässä "taivaallinen isä". Mutta sitten on kiinnostava piirre se, että "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" esiintyi kaksi kertaa, ja toisen kerran yhteydessä korostettiin uskollisuutta ORJALLE, ei uskollisuutta Jehovalle. Ja sokerina pohjalla, tuossa rukouksessa mainittiin kolme kertaa sana "järjestö" ja kerran painotettiin uskollisuutta JÄRJESTÖLLE, ei uskollisuutta Jehovalle. Onkohan meillä Jehovan todistajilla nuo painotukset oikein näissä hengellisissä asioissa, vai onko nyt menty siihen, että keskitytään aivan epäoleellisiin ja jopa epäraamatullisiin asioihin? Ja näkyykö tuo painotus jotenkin koko maailmanlaajuisessa veljesseurassa ja Vartiotorniseuran toiminnassa?