Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon

Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen poika - Vuosikatsaus 2018, Jehovan todistajat

Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä

Vuosikatsaukset

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG ja Google Earth

Jehovan todistajat, vuosikatsaus 2018
31.12.2018 Johanneksen poika

Kuva: JP, Iltalehti ja JW.ORG

Uutisvuosi 2018 oli melko vilkas Jehovan todistajien järjestössä. Järjestön kannalta negatiivisten uutisten määrä ylitti selvästi positiivisten uutisten määrän sekä Suomessa että muualla. Tässä vuosikatsauksessa asiaa tarkastellaan kahtena erillisenä osana, sekä kotimaan uutisina että "muun maailman" uutisina.

Jehovan todistajien siviilipalvelusta pohditaan, kuva: YLE

Suomi

Siviilipalvelusasia on ollut koko vuoden esillä Suomen medioissa. Sitä on käsitelty myös hallituksessa. Asia on päätynyt eduskunnan käsittelyyn ja asiantuntijoilta tihkuneiden tietojen mukaan Jehovan todistajien erivapaus poistetaan vuoden 2019 alkupuolella, jolloin uusi erivapauden poistava laki hyväksyttäneen, koska sille ei ole enää mitään perusteita. Jehovan todistajat joutuvat lakimuutoksen jälkeen myös suorittamaan siviilipalveluksen.

Keväällä Suomen televisiossa oli Jehovan todistajista kertovia ohjelmia:

YLE:n A-studiossa esitettiin merkittävä video: "Miten toimivat Jehovan todistajien oikeuskomiteat?" Samaan aikaan YLE:n nettisivuille ilmaantui perusteellinen juttu, jossa entiset Jehovan todistajat kertoivat kokemuksiaan uskonyhteisön oikeuskomiteoista.

A-studion innoittamana Iltalehden Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa käsiteltiin myös Jehovan todistajien oikeuskomiteoita ja seksuaalirikoksia. Studioon oli saatu myös Jehovan todistajien edustaja Ari Hakkarainen. Entinen Jehovan todistaja Josefina Pakomaa kertoi oman järkyttävän tarinansa.

Eduskunnan oikeusasiamies ei halua puuttua henkiseen ja hengelliseen väkivaltaan, jota esiintyy Jehovan todistajien yhteisössä. Hän pesee kätensä tässä asiassa samaan tapaan kuin Pilatus Jeesuksen aikana.

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila sen sijaan tarttui heti karttamisasiaan, kun sai kuulla tapauksesta, jossa teini-ikäinen lapsi eristettiin äidistään, joka oli erotettu Jehovan todistajista. Kurttila oli saanut kuunnella myös otteita Jehovan todistajien karttamisopetuksesta kokouksissa. Hän kirjoitti tiukkasanaisen kirjelmän sekä opetusministeriöön että Patentti- ja rekisterihallitukseen.

Uudet EU-säädökset vaikuttivat voimakkaasti henkilötietojen keräämiseen. Jehovan todistajien laatima oma lomake oli kaikkea muuta kuin asiallinen. Sen allekirjoittamalla yksilö antoi järjestölle vapaan valtakirjan kerätä mitä tahansa tietoja mihin tahansa maahan toimittamista varten mitä tahansa tarkoitusta varten. Tietosuojavaltuutettu tutkii tätä asiaa.

Vuoden aikana tapahtui paljon muutakin. Tilastokeskus kertoi, että Jehovan todistajien määrä laskee tasaisesti Suomessa. Suomeen on tullut paljon Jehovan todistajia Venäjältä. He ovat hakeneet Suomesta turvapaikkaa.

Oulussa tuli ilmi räikeä syrjintätapaus, kun Jehovan todistajista eronnut nainen ei saanut luvattua palvelua kauneushoitolassa sen takia, että on entinen Jehovan todistaja. Hoitolan työntekijä oli ilmeisesti Jehovan todistaja. Ainakin viisi mediaa julkaisi jutun.

Hallintoelin antoi Suomen haaratoimistolle luvan peruskorjata haaratoimiston vanhan osan, vaikka aiemmin suurin osa rakennustoiminnasta oli laitettu "jäihin".

Suomessa on joko myynnissä tai myyty ainakin 27 valtakunnansalia, lisäksi myytävänä on yksi iso konventtisali.

Suomalaisten Jehovan todistajien pitkään odottama uudistettu Uuden Maailman käännös julkaistiin vihdoin 24.11.2018 Hämeenlinnassa. Hallintoelimen jäsen Anthony Morris sai kunnian pitää aiheesta puheen.

Korkein hallinto-oikeus ratkaisi lopulta seitsemän vuotta kestäneen jutun Jehovan todistajien muistiinpanoista. Ovelta ovelle -työtä tekevän Jehovan todistajan on aina pyydettävä oven avaajalta suostumus, jos hänestä kirjataan muistiin tietoja.

Mielenosoitus, kuva: W5

Muu maailma

Vaikeudet Venäjällä jatkuvat. Jehovan todistajien oma Raamattu on todettu "ekstremistiseksi". Viranomaiset ovat takavarikoineet Jehovan todistajien omaisuutta, mm. hallintokeskuksen (haaratoimiston) ja Pietarin konventtisalin. Venäjällä melkein kuka tahansa Jehovan todistaja voi joutua vankilaan. Osa todistajista pakenee Suomeen ja hakee turvapaikkaa.

Jehovan todistajien salaisia videoita on vuodettu julkisuuteen. Näihin kuuluvat mm. masturbaatiovideot haaratoimistojen henkilökunnalle ja koulutusvideot konventtien yleisönpalvelijoille.

Jehovan todistajien pedofiiliskandaalit eivät näytä laantuvan. Koko ajan tulee tietoon uusia tapauksia ja oikeudenkäyntejä uutisoidaan myös jatkuvasti monissa maissa. Joissakin tapauksissa Jehovan todistajien järjestö on ostanut uhrin hiljaiseksi isolla rahalla, jolloin oikeudenkäynti on peruuntunut. Yhdysvaltain lisäksi myös Hollannissa ja Kanadassa tulee tietoon jatkuvasti uusia tapauksia. Yhdysvalloissa julkistettiin merkittävä oikeuden päätös. Jehovan todistajien järjestön on maksettava 35 miljoonaa dollaria naiselle, johon kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö peiteltiin yhteisössä.

Jehovan todistajien hallintoelimeen on nimitetty uusi jäsen. Nyt hallintoelimessä on kahdeksan miestä.

EU:n tuomioistuin käsitteli Jehovan todistajien muistiinpanoasiaa. Suomen korkein hallinto-oikeus oli pyytänyt EU-tuomioistuimen kannanottoa oman päätöksensä tueksi. EU:n lopullinen ratkaisu näytti olevan pitkälti sama kuin Suomen tietosuojavaltuutetun ja tietosuojalautakunnan kanta oli jo aiemmin.

Yhdysvalloissa on tuhopoltettu Jehovan todistajien valtakunnansaleja. Tekijää tai tekijöitä ei ole tavoitettu.

Tässä listauksessa on muutamia tärkeimpiä uutisia vuodelta 2018 vähän tarkemmin esitettynä kuukausittain:

Tammikuu

Suomi

Jehovan todistajat ovat myyneet Suomessa useita valtakunnansaleja ja vielä on useita myynnissä. Myös Oulun konventtisali on ollut myynnissä jo pitkän aikaa. Se ei ole mennyt kaupaksi, joten hintaa on pudotettu alle puoleen alkuperäisestä hinnasta. Oulu-lehti kertoi tammikuun alussa, että konventtisalin hinta on pudonnut 815000 euroon, kun alunperin tiedottaja Veikko Leinonen kertoi hinnan olevan parin miljoonan luokkaa. Kun konventtisali valmistui vuonna 1989, se oli suuri tapahtuma Pohjois-Suomen Jehovan todistajille.

Sekä Iltalehti että Ilta-Sanomat kirjoittivat Jehovan todistajien masturbaatiovideoista. Uskonnollisesta liikkeestä erotettu entinen jäsen sanoo Jehovan todistajien käyttävän jäseniinsä valtaa näiden seksuaalisuutta hallitsemalla. Liikkeen tiedottajan Veikko Leinosen mukaan videoita on editoitu harhaanjohtavasti.

Masturbaatiovideot, kuva: Iltalehti

Muu maailma

Jehovan todistajien ongelmat Venäjällä jatkuvat. Valitus hylättiin,  venäläinen oikeusistuin pitää voimassa päätöksen, jonka mukaan Raamattu on ”ekstremistinen”. JW Broadcasting -sivusto kertoi, että Jehovan todistajia vastaan hyökätään Venäjällä. Vaikeuksien takia Venäjältä on tullut Suomeen paljon Jehovan todistajia, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa. Tästä kertoi mm. Helsingin Sanomat.

Jehovan todistajien yhteisön pedofiiliskandaali näkyy kansainvälisen median uutisissa edelleen jatkuvasti. Uusi paljastussivusto kertoi uskonyhteisöjen sisällä tapahtuneista rikoksista Yhdysvalloissa. Jehovan todistajat piilottelevat raiskauksia. Osa pedofiilitapauksista ostetaan hiljaiseksi rahalla. San Diego Reader kertoi, että Jehovan todistajat sopivat pedofiliakorvauksista salaisella sopimuksella.

Pedofiiliuutinen, kuva: San Diego Reader

Jehovan todistajien järjestö on laatinut yksityiskohtaiset seksisääntövideot haaratoimistojen vapaaehtoiselle henkilökunnalle. Nämä videot vuotivat julkisuuteen.

Jehovan todistajien hallintoelimeen nimitettiin uusi jäsen, Kenneth Cook. Näin ollen hallintoelimeen kuuluu nyt kahdekstan miestä.

Uusi Uuden Maailman käännös julkaistiin ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi. Hallintoelimen jäsen Anthony Morris sai kunnian kertoa siitä yleisölle.

Helmikuu

Suomi

Kaikissa Suomen Jehovan todistajien suomenkielisissä seurakunnissa koulutettiin tavallisia rivijäseniä karttamaan erotettuja ja itse eronneita. Seurakunnan raamatuntutkistelussa käsiteltiin sama aineisto, jonka tiedottaja Veikko Leinonen lukee ääneen Jehovan todistajien virallisilla nettisivuilla. Karttamiskurssi - osat 1 ja 2 on luettavissa täällä.

Miten eduskunnan oikeusasiamies suhtautuu henkiseen ja hengelliseen väkivaltaan? Siihen saatiin kirjallinen vastaus, ja se ei ole miellyttävää luettavaa.

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila lähetti merkittävän kirjelmän opetus- ja kulttuuriministeriöön sekä Patentti- ja rekisterihallitukselle. Demokraatti uutisoi asian, kuten myös Iltalehti. Kirjelmän aihe oli Jehovan todistajien harjoittama karttamisopetus. Kurttila oli saanut kuultavaksi useita kokousohjelmia 29.01.2018 alkavalta viikolta ja 05.02.2018 alkavalta viikolta. Noissa arkipäivän kokouksissa opeteltiin erotettujen ja itse eronneiden karttamista.

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila, kuva: Valokuvaamo Lehtinen

YLE kertoi, että Jehovan todistajien vapauttaminen asepalveluksesta ja siviilipalveluksesta syrjii totaalikieltäytyjiä. Helsingin hovioikeus katsoi, että muiden vakaumuksensa vuoksi siviilipalveluksesta kieltäytyvien erilainen kohtelu on perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaista ja syrjivää. YLE:n puoli yhdeksän uutiset esitti myös laajan katsauksen tähän ongelmaan.

Muu maailma

Jehovan todistajien ovelta ovelle -työssään tekemät muistiinpanot rikkovat EU:n ylimmän tuomioistuimen edustajan mukaan EU:n tietosuojalainsäädäntöä. Hän tukee näkemyksellään Suomen tietosuojaviranomaista. Deutsche Welle kertoi, että Jehovan todistajien muistiinpanojen tekeminen vietiin EU:n tuomioistuimeen. Jutussa kerrottiin, että oikeusjuttu sai alkunsa Suomesta. Demokraatti teki tästä uutisen, jonka otsikko oli " Muuttaako suomalainen oikeustapaus Jehovan todistajien käytänteitä Euroopassa – DW: Suomen tietosuojavaltuutetun kannalle tukea". Julkisasiamiehen ratkaisuehdotuksen Jehovan todistajien tekemiin muistiinpanoihin voi lukea täältä.

Jehovan todistajien virallisilla internetsivuilla kerrottiin, että siviilipalvelusohjelma osoittautunut menestykselliseksi Taiwanissa. Suomessa Jehovan todistajien haaratoimisto haraa vastaan siviilipalvelusasiassa, kun he eivät halua luopua saavutetusta edusta, vapautuksesta sekä ase- että siviilipalveluksesta.

Taiwanin siviilipalvelus, kuva: JW.ORG

Maaliskuu

Suomi

YLE:n A-studiossa esitettiin erittäin merkittävä video. Sen teema oli "Miten toimivat Jehovan todistajien oikeuskomiteat?". YLE:n nettisivuilla entiset Jehovan todistajat kertoivat kokemuksistaan uskonyhteisön oikeuskomiteoissa – "Todettiin, että minä, 11-vuotias tyttö olin vietellyt keski-ikäisen miehen". Opetusministeriö pyysi selvitystä Jehovan todistajien käytännöistä seksuaalirikosten käsittelyssä – taustalla olivat Ylen julkaisemat tiedot. Ihmisoikeusliitto esitti, että viranomaisten on ryhdyttävä valvomaan Jehovan todistajien ja muiden uskonnollisten yhdistysten toimintaa.

A-studion toimittaja Yrjö Kokkonen, kuva: YLE

Demokraatti kertoi karttamissäännön seurauksista. Demokraatin haastattelussa UUT:n toiminnanjohtaja Joni Valkila kertoi omista kokemuksistaan. Hänet erotettiin Jehovan todistajien seurakunnasta, ja sen seurauksena hän menetti yhdellä kertaa vanhempansa, sisaruksensa, sukunsa ja Jehovan todistajiin kuuluvat ystävät.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan Jehovan todistajien määrä laskee edelleen tasaisesti Suomessa. Vuoden 2017 joukukuun viimeisenä päivänä Suomessa oli tilastokeskuksen tietojen mukaan yhteensä 17685 Jehovan todistajaa. Se tarkoittaa 294 Jehovan todistajaa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vuodesta 2013 vuoteen 2017 pudotusta oli yhteensä 1012.

Muu maailma

Karjalainen uutisoi, että Jehovan todistaja voi joutua Venäjällä vankilaan tuosta vain. Jehovan todistajat olivat Neuvostoliiton aikaan maassa kiellettyjen listalla. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tilanne parani väliaikaisesti, kunnes Venäjän valtaa pitävät presidentti Vladimir Putinin johdolla kielsivät jälleen Jehovan todistajien uskonnon ja sen harjoittamisen.

Jehovan todistajiin kohdistunut pedofiliasyyte päättyi sovitteluun – järjestön arkistot hyväksikäyttötapauksista pysyvät piilossa, toistaiseksi. YLE kertoo, että San Diegossa, Kaliforniassa toimiva jehovan todistajien seurakunta on tehnyt sovintosopimuksen kahden miehen kanssa. Seurakunnan johdossa toiminut mies oli syytteen mukaan käyttänyt heitä seksuaalisesti hyväkseen, kun he olivat olleet lapsia. Miesten mukaan seurakunnan johto oli ollut tietoinen pedofiliasta, mutta salannut sen.

Kanadassa on tehty kattava tv-dokumentti Jehovan todistajien järjestön pedofiiliongelmista rauhalliseen, informatiiviseen sekä asialliseen tyyliin. Englanninkielinen ohjelma kestää melkein 45 minuuttia, ja sen argumentaatio vakuuttaa.

Uusi ryhmä täyttää vastaanottokeskusta Lappeenrannassa – Venäjältä tullut yli sata vainon kohteeksi joutunutta Jehovan todistajaa. Taustalla ovat Venäjällä vuonna 2016 säädetyt lait, joiden tarkoitus on suitsia terrorismia ja ekstremismiä eli aatteellista ääriliikehdintää. Jehovan todistajien Suomen tiedottajan Veikko Leinosen mukaan lakeja käytetään nyt tekosyynä uskontoon perustuvaan vainoon.

Huhtikuu

Suomi

Kaikille Suomen Jehovan todistajille on jaettu lomake "Ilmoitus ja suostumus henkilötietojen käsittelyyn", joka liittyy uusiin EU-säädöksiin. Se pitää palauttaa allekirjoitettuna. Lomake vaikuttaa Suomen henkilötietolain vastaiselta. Se on tutkittavana tietosuojavaltuutetun toimistossa.

Kuva: Pixabay

Sensuroimaton Päivärinta: erikoislähetys kohutuista Jehovan todistajista. Päivärinta sai vieraikseen Jehovan todistajista eronneen Josefiina Pakomaan ja Jehovan todistajien edustajan Ari Hakkaraisen.
Miten Jehovan todistajien tiedottaja Ari Hakkarainen pärjäsi Susanne Päivärinnan haastattelussa?
Iltalehti julkaisi yhteensä toistakymmentä erillistä pientä juttua Sensuroimaton Päivärinta -ohjelman jälkeen. Jehovan todistajilla on ikävä kyllä taipumus puhua vääristeltyjä asioita, jotta näyttäisivät paremmalta kuin ovatkaan. Heillä on tälle oma sanontansakin, he ovat ovelia kuin käärmeet, mutta viattomia kuin kyyhkyset. Sanonnalla on pohja raamatussa ja se viittaa siihen, miten he omasta mielestään ovat viattomia, mutta joutuvat välillä toimimaan käärmeitten lailla. Miten Hakkarainen käyttäytyi Päivärinnan ohjelmassa?

Sensuroimaton Päivärinta, kuva: Iltalehti

Iltalehti julkaisi paperilehden viikonloppuliitteessä neljän entisen Jehovan todistajan kokemuksia.

Varusmies-lehti käsitteli huhtikuun numerossaan Jehovan todistajia ja siviilipalvelusta. Lehdessä on kaksikin juttua, joissa käsitellään Jehovan todistajia ja siviilipalvelusta. Ensimmäisen jutun otsikko on: "He eivät opettele sotimaan". Toinen juttu on otsikoitu: "Perustuslain rajamailla". Sen alla todetaan, että siviilipalveluksesta kieltäytyminen johtaa Suomessa valvontarangaistukseen. Tuomiot voivat kuitenkin loppua, jos korkein oikeus muuttaa tulkintalinjaansa.

Muu maailma

Helsingin Sanomat kertoi, että Suomesta haki turvapaikkaa viime vuonna noin 125 Venäjältä tullutta Jehovan todistajaa. Tänä vuonna on tullut tähän mennessä nelisenkymmentä. Maahanmuuttoviraston (Migri) tulosaluejohtajan Juha Similän mukaan joukossa on paljon lapsiperheitä. Venäläiset turvapaikanhakijat näkyvät etenkin itärajalla Lappeenrannan Joutsenon vastaanottokeskuksessa.

Toukokuu

Suomi

Jehovan todistajien omilla nettisivuilla vakuutetaan, että heidän tiedotusosastonsa antaa luotettavaa tietoa. Miksi tämä ei toteudu Suomessa? Miksi Leinonen yrittää väittää, että Suomessa Jehovan todistajat eivät voi suorittaa nykyistä siviilipalvelusta, kun se monissa muissakin maissa on mahdollista?

Jehovan todistajat yrittivät kauan aikaa myydä valtakunnansaliaan Raumalla. Se ei mennyt kaupaksi. Mutta sitten tärppäsi. Raumalainen.fi kertoi, että Jehovan todistajien valtakunnansali Raumalla on vihdoinkin myyty. Se on muutettu biljardisaliksi.

Muu maailma

Jehovan todistajat ovat julkaisseet vastineensa maailmalla yhä enemmän ja enemmän velloviin syytöksiin koskien yhä enenevää määrää yleisön tietoon tulleita lasten hyväksikäyttötapauksia. Vastine sisältää tuttuja ympäripyöreitä lauseita, joita Jehovan todistajat ovat viljelleet aiemminkin, kun tiedotusvälineet ovat kysyneet heiltä ongelmasta. Vastineen nimi on "Jehovan todistajien raamatullinen näkemys lasten hyväksikäyttöön".

Venäjän viranomaiset ovat aloittaneet brutaalin kampanjan Jehovan todistajia vastaan paikallisissa seurakunnissa eri puollilla laajaa valtiota. Osa ratsioita tehneistä poliiseista on osoitellut aseilla heitä samaan tapaan kuin pidättäessään väkivaltarikollisia. Heitä on pakotettu aseella uhaten pitkäkseen lattialle.

Kesäkuu

Suomi

Jehovan todistajien järjestö julkaisi englannin kielellä toukokuun alussa 3-sivuisen dokumentin, joka käsitteli lastensuojelua. Nyt tuo dokumentti on käännetty suomeksi. Se on nimetty näin: Jehovan todistajien Raamattuun perustuva kanta lasten suojelemisesta. Dokumentissa yritetään valkopestä Jehovan todistajien lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyviä vakavia ongelmia. Dokumentti tavan mukaan vääristelee asioita. Se antaa aivan todellisuudesta poikkeavan kuvan asioista. Käytännön todisteet eri maista tyrmäävät tämän dokumentin väitteet suurelta osalta.

Iltalehti kävi Helsingin aluekonventissa kysymässä siviilipalveluksesta tavallisilta Jehovan todistajilta. Iltalehden juttu on oikein hyvä. Se kuvaa hyvin sitä järjestöä, jonka jäseniä haastateltiin. Pääsikö toimittaja haastattelemaan Jehovan todistajia kahden kesken? Ei. Aivan kuten Pohjois-Koreassa, haastattelua tarkkaili koko ajan joku "valtaapitävien edustaja" niin ettei haastateltavan suusta vain lipsahda mitään järjestön kannalta sopimatonta.

Helsingin venäjänkielisen konventin ja Oulun konventin loppupuhe oli nimeltään Niitä, jotka ovat meidän kanssamme, on enemmän kuin niitä, jotka ovat meitä vastaan!
Puhe oli tyypillinen lahkopuhe. Siinä ihmiset jaoteltiin niihin, jotka ovat Jehovan todistajien puolella ja niihin, jotka ovat Jehovan todistajia vastaan. Tämä on tyypillistä Jehovan todistajille.

Jehovan todistajien hallintoelimen jäsen, kuva: JW Broadcasting

Ex-jäsen: "Jehovan todistajat rikkovat tietosuojalakia" — Tietosuojavaltuutettu tutkii asiaa. Kirkko ja Kaupunki -lehden verkkosivuille ilmestyi juttu Jehovan todistajien tavasta kerätä tietoja. Uuden tietosuojalain vaatimusten mukaan Jehovan todistajatkin ovat uudistaneet käytäntöjään. Mutta se on tehty todella oudosti ja tökerösti. Jokaista Jehovan todistajaa on vaadittu allekirjoittamaan lomake, jolla annetaan avoin valtakirja ihan kaiken tiedon tallentamiseen, käsittelemiseen ja siirtämiseen mihin tahansa maahan mihin tahansa tarkoitukseen.

Muu maailma

Järjestön sisäiseen käyttöön tarkoitettujen videoiden vuotaminen nettiin on aina yhtä mielenkiintoista. Nyt nettiin on vuotanut konventtien yleisönpalvelijoiden koulutusvideo.

Otteita koulutusvideosta, kuva: YouTube / Cedars

Onko Jehovan todistajat "maailmanlopun lahko"? Otsikon kysymykseen saa vastauksen päivän tekstistä, joka oli tarkoitettu kesäkuun 9. päivälle. Se on otettu Markuksen 13 luvusta. Tekstissä todetaan, että Jehovan todistajat ottavat Jeesuksen varoituksen vakavasti. Jehovan todistajat sanovat "tietävänsä", että nyt eletään pitkällä "lopun ajassa".

Suomeksi tekstitetty video käsittelee Jehovan todistajien uutta lomaketta, jolla pyydetään suostumus henkilötietojen keräämiseen. Tässä jutussa käsitellään netissä jo aiemmin ollutta videoa, joka kertoo "rautalangasta vääntäen", miten Euroopan uudet tietosuojavaatimukset vaikuttavat Jehovan todistajien järjestöön.

Heinäkuu

Suomi

Jehovan todistajien vapauttaminen sekä ase- että siviilipalveluksesta on saanut vuonna 2018 paljon palstatilaa medioissa. Jussi Niinistö vaati, että Jehovan todistajien vapautuslaki kumottava. Myös YLE:n puoli yhdeksän uutisissa oli asiaa Jehovan todistajien asevelvollisuusasiasta.

EU-tuomioistuin julkisti päätöksensä Jehovan todistajien muistiinpanojutussa. Veikko Leinonen väittää vastaan Iltalehden jutussa. EU-tuomioistuin on määritellyt, että kun Jehovan todistajat käyvät ihmisten ovilla ja tekevät muistiinpanoja, rekisterinpitäjinä ovat sekä yksittäinen Jehovan todistaja että seurakunta tai yhdyskunta. Kukaanhan ei mene ovelta ovelle -työhön henkilökohtaisia tarkoituksia varten vaan Vartiotorniseuran ohjeistamana. Vaikka Leinonen väittää vastaan, Jehovan todistajat toisaalta sanovat YLE:n tekemässä jutussa, että he ottavat EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisun vakavasti ja perehtyvät siihen. Iltalehti oli saanut haltuunsa kaksi Jehovan todistajien muistiinpanovihkoa. Jehovan todistajat tekevät ovenavaajista salaa merkintöjä omiin muistivihkoihinsa. Tämä on laitonta. Henkilötietoja saa kerätä vain ovenavaajien suostumuksella.
Iltalehti kertoi, millaisia ovat Jehovan todistajien tekemät muistiinpanot ovelta ovelle -työssä.

Jehovan todistajien virallinen tiedottaja Veikko Leinonen vastaa mitä haluaa ja puhuu välillä itseään vastaan, myös siinä, miten Jehovan todistaja tekevät ovenavaajista muistiinpanoja. Iltalehti julkaisi kaksi uutta juttua Jehovan todistajien muistiinpanoista. Iltalehden toimittaja halusi perehtyä syvemmin Jehovan todistajien muistiinpanovihkoihin. Niinpä hän soitti kolmeen numeroon, jotka löytyivät Jehovan todistajien hukatuista muistiinpanoista. Yhdeltäkään ei ollut kysytty numeroa eikä varsinkaan suostumusta sen kirjaamiseen.

Muu maailma

Euroopan unionin tuomioistuin on antanut tuomionsa jutussa ”Tietosuojavaltuutettu v. Jehovan todistajat -uskonnollinen yhdyskunta”. Päätöksessä todettiin, että Jehovan todistajien kaltainen uskonnollinen yhdyskunta on – yhdessä saarnaamistyötä harjoittavien jäsentensä kanssa – rekisterinpitäjä ovelta ovelle - saarnaamistyön yhteydessä kerättyjen henkilötietojen käsittelyn osalta. Monet mediat julkaisivat asiasta jutun. YLE, MTV ja Turun Sanomat uutisoivat EU-tuomioistuimen päätöksen, kuten myös Iltalehti. Kirkko ja kaupunki -lehti kertoi, että Jehovan todistajat kerää laitonta henkilörekisteriä.
Myös monissa Eurooppalaisissa lehdissä runsaasti tietoa EU-tuomioistuimen päätöksestä.

New York Times kirjoitti, että venäläiset Jehovan todistajat hakevat turvapaikkaa Suomesta. Sergei Avilkin, hänen vaimonsa Lena ja kolme heidän lastaan asuvat nyt Turussa. He päättivät paeta Venäjältä Suomeen sen jälkeen, kun Venäjän korkein oikeus oli julistanut Jehovan todistajien järjestön Venäjällä "extremistiseksi" ja kieltänyt sen toiminnan.

MTV tutustui Pietarissa Putinin silmätikuiksi joutuneisiin extremisteihin. MTV:n kanavalla näytettiin vajaan tunnin kestänyt ohjelma Say What. Ohjelmassa esiteltiin Pietarin alueen uskonnollisuutta. Luonnollisesti ortodoksinen kirkko oli näyttävästi esillä. Jonkin verran käsiteltiin myös Jehovan todistajien tukalaa asemaa Venäjällä.

Elokuu

Suomi

Kotimaa-lehdessä oli pääkirjoitus: "Rekisterit syynissä". Kotimaa-lehdessä pohdittiin Jehovan todistajien tapaa tehdä muistiinpanoja ovelta ovelle -saarnaamistyössä. Kotimaa24-sivustolla oli jutussa kuvaava otsikko: Julistustyöhön liittyvät henkilörekisterit antavat arveluttavan kuvan julistajasta.

Iltalehti kertoi, että Jehovan todistajat pitävät verensiirtoa syntisenä - Eeva-Liisa oli kuolla kiellon takia synnytykseen: ”Tajuntaani valahti, miten hullu olin ollut”. Eeva-Liisa Pirttinen kieltäytyi Jehovan todistajiin kuuluessaan ottamasta vastaan vierasta verta, vaikka se vaaransi raskauden viime metreillä hänen henkensä. Syntyvän lapsensa hän kuitenkin halusi säästää ja salli tälle verensiirrot: silläkin uhalla, että asia paljastuessaan olisi voinut johtaa uskonyhteisön "vanhimpien" ankaraan puhutteluun.

Muu maailma

Jehovan todistajien virallisella nettisivulla kerrottiin, että Venäjä takavarikoi Jehovan todistajien entisen haaratoimiston tilat.

Hollannissa on Jehovan todistajien keskuudessa pedofiiliongelma. Yleinen syyttäjä tutkii seksuaalista hyväksikäyttöä Jehovan todistajien keskuudessa Hollannissa. Yleinen syyttäjänvirasto on aloittanut rikostutkinnan seksuaalisesta hyväksikäytöstä Jehovan todistajien yhteisössä sen jälkeen kun ainakin viisi ihmistä on tehnyt virallisen valituksen, kertoi oikeusministeri Sander Dekker parlamentin jäsenille.

Seksuaalirikokset Hollannissa, kuva: DutchNews.nl

Syyskuu

Suomi

Suomessa on tänä vuonna yritetty ratkaista siviilipalveluksesta syntynyttä ongelmaa. Asia on nyt edennyt. Jehovan todistajien vapautuslain kumoaminen oli eduskunnan lähetekeskustelussa.

Jehovan todistajien keskuudessa on ankara karttamissääntö. Tästä aiheutuu myös syrjintää. YLE kertoi, että nainen voitti palkinnoksi kauneushoidon – työntekijä perui sen, koska asiakas oli 20 vuotta sitten Jehovan todistaja. Toisin sanoen Jehovan todistaja ei suostunut palvelemaan entistä Jehovan todistajaa. Iltalehtikin julkaisi syrjintäuutisen. Samoin Ilta-Sanomat, Oulu-lehti ja Kotimaa24.

Syrjintää kauneushoitolassa, kuva: Iltalehti

Iltalehti oli pyytänyt lukijoilta kokemuksia heidän kokemastaan syrjinnästä uskonnon tai siitä eroamisen perusteella. Suurin osa vastauksista tuli entisiltä Jehovan todistajilta, joihin lähipiiri oli katkaissut välit. Jutun nimeksi tuli Väistöliikkeitä kadulla, saamatta jääneitä juhlakutsuja ja karttelevia myyjiä - uskonyhteisöistä eronneet kertovat: ”Edes heidän pomonsa kutsuhuudot eivät saaneet myyjiä lähestymään minua”.

Muu maailma

Yhdysvalloissa, Montanan osavaltion oikeusistuin on päättänyt, että Jehovan todistajien järjestön on maksettava 35 miljoonaa dollaria eli lähes 30 miljoonaa euroa naiselle, johon kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö peiteltiin yhteisössä. YLE Uutisoi: Yhdysvaltalainen tuomioistuin: Jehovan todistajien on maksettava 35 miljoonaa dollaria hyväksikäytön uhrille.

Lokakuu

Suomi

Syksyllä 2015 Veikko Leinonen kertoi Hämeenlinnan konventissa suurista muutoksista, jotka koskivat mm. rakennustoimintaa ja haaratoimiston henkilökuntaa. Leinonen luki hallintoelimen kirjeestä tietoja, joiden mukaan haaratoimistojen ja konventtisalien isot rakennusprojektit joko keskeytetään tai niitä rajoitetaan tai ne lopetetaan. Nyt Jehovan todistajien hallintoelin on näyttänyt  vihreää valoa Suomen haaratoimiston rakennusprojektille. Iltalehdessä oli juttu, jossa kerrottiin, että Jehovan todistajien haaratoimiston laaja remontti herätti huhut Venäjän toimiston muutosta Suomeen. Jehovan todistajien tiedottaja kuitenkin tyrmää tämän ajatuksen.

Suomen haaratoimisto Vantaalla, kuva: Google Earth

Venäläisiltä Jehovan todistajilta satelee turvapaikkahakemuksia Suomeen - suomalaiset uskonveljet vaativat muutosta Migrin linjaan: ”Ei pitäisi luokitella - turvapaikka pitäisi myöntää”.
Iltalehti kertoo, että vaikka Jehovan todistajilla on Venäjällä nyt tukalat oltavat, valtaosa hakijoista on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Muu maailma

Miksi Uuden maailman käännöksessä käytetään Jumalan nimeä myös Uuden testamentin puolella? Jehovan todistajien tuottamalla videolla kerrottiin, miksi Uuden maailman käännöksen kääntäjät palauttivat Jumalan nimen 237 kohtaan "Kreikkalaisissa kirjoituksissa", ts. "Uuteen testamenttiin". Asia ei ole kuitenkaan niin "selvä" kuin videolla annetaan ymmärtää.

Jumalan nimi vanhoissa dokumenteissa, kuva: JW Broadcasting

Marraskuu

Suomi

YLE kertoi uutisessaan, että opetusministeriön ja Jehovan todistajien edustajat ovat tavanneet ja keskustelleet seksuaalirikosten käsittelemisestä. Opetusministeriö hyväksyi Jehovan todistajien ohjeistuksen seksuaalirikosten käsittelyssä – Professori: “On ongelma, jos yhteisöt toimivat tuomioistuimina”. Miksi opetusministeriö hyväksyy ilman mitään kritiikkiä Jehovan todistajien laittoman toiminnan?

Jehovan todistajien järjestö ei luota vapaaehtoisiin työntekijöihinsä? Tällainen kuva tulee siitä ilmoituksesta ja muistutuksesta, jonka haaratoimisto lähetti seurakuntiin marraskuussa 2018.

Korkein oikeus on tehnyt päätöksen: Ei valituslupaa siviilipalvelusjutussa. Useat mediat ovat kertoneet, että hovioikeuden päätös helmikuisessa siviilipalvelusjutussa jää voimaan, eikä siitä voi valittaa korkeimpaan oikeuteen. Kyse oli miehestä, joka kertoi pitävänsä syrjintänä sitä, että vain Jehovan todistajilla on mahdollisuus vapautua kokonaan palveluksesta.

Ketään ei enää pitäisi tuomita vankeuteen vakaumuksen vuoksi – Näin sanoo mies, jonka kautta kymmenet totaalikieltäytyjät ovat päätyneet vankilaan. Helsingin Sanomat oli haastatellut siviilipalvelusjohtaja Mikko Reijosta. Hän ehdottaa, että vankeuteen ei enää tuomittaisi totaalikieltäytyjiä, joilla on uskonnollinen tai pasifistinen vakaumus.

Kotimaa24 kertoi asiasta näin: Jehovan todistajat julkaisivat raamatunsuomennoksen – Jehova-sana esiintyy yli 7 000 kertaa. Mitä eroa on Jehovan todistajien tekemällä uudella raamatunkäännöksellä ja vanhalla käännöksellä?

Uusi Uuden maailman käännös, kuva: JP

Muu maailma

Kansan Uutiset kertoi, että Etelä-Koreassa on tehty merkittävä oikeuden päätös, joka koskee Jehovan todistajia. Ennakkotapaus Etelä-Koreassa: Aseistakieltäytyjä vapautettiin.

Nyt 75-vuotias Brian Jenkins hipelöi tyttöä, kun tämä oli 12-14 vuotias, kuuluessaan samaan seurakuntaan Breconissa, Powysissa. Nyt tämä Jehovan todistaja -vanhin sai vankeustuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Jehovan todistajat ja järjestö ovat saaneet isoa huomiota Yhdysvalloissa. Leah Reminin koskettava ohjelma Jehovan todistajista käsittelee mm. karttamista, verensiirtokieltoa, naisten alistamista, lapsiin kohdistuvaa seksuaalisen väkivallan peittelyä, yhteisöstä irtautumisen vaikeutta ja itsemurhia.

Keskustelemassa todellisia asiantuntijoita, kuva: Leah Reminin video

Joulukuu

Suomi

Haaratoimiston seurakuntiin lähettämässä kirjeessä kerrottiin, että  uusi raamatunkäännös annetaan vain niille, jotka arvostavat Raamattua tarpeeksi. Esimerkiksi edistyville raamattukurssien oppilaille uusi käännös annetaan. Haaratoimiston ilmoituksessa oli raamatunkohta, jonka perusteella ihmiset voidaan jakaa kahteen luokkaan. Niihin, joille uusi käännös voidaan antaa ja niihin, joille sitä ei anneta. Jehovan todistajan tulisi voida luokitella jotkut ihmiset "koiriksi" tai "sioiksi", kuten ilmoituksessa mainitussa raamatunkohdassa kerrotaan. Heille ei uutta Raamattua saa antaa.

Helsingin Sanomissa oli pitkä kirjoitus, jossa kerrottiin Jehovan todistajien verensiirtokiellosta. Helsingin Sanomien mukaan Jehovan todistajat etsivät keinoja verensiirtokiellon kiertämiseen.  Verikiellosta on hankala enää luopua, koska samalla liike myöntäisi, että moni kuoli turhaan.

Hoitotahtokortti, kuva: Helsingin Sanomat

Suomen oikeuslaitos on ajautunut merkilliseen tilanteeseen. Vaikka mitään lakia ei ole vielä muutettu, oikeuslaitoksen käytännöt ovat muuttuneet. Tällä hetkellä Suomessa vallitsee tilanne, jossa sekä asepalveluksesta että siviilipalveluksesta voi kieltäytyä saamatta mitään rangaistusta. Asia johtuu Jehovan todistajien erityisasemasta, jota ei ole vielä korjattu. Sekä Helsingin Sanomat että YLE uutisoivat asiasta.

Viime vuosina Suomen Jehovan todistajien järjestö on myynyt useita valtakunnansaleja. Vielä on kuitenkin jäljellä paljon sellaisia saleja, jotka on tarkoitus myydä. Tällä sivulla on kooste tilanteesta joulukuussa 2018. Ainakin 26 valtakunnansalia on joko myynnissä tai myyty. Ja valtakunnansalien myynnin lisäksi on muistettava, että myös yksi konventtisali on myynnissä. Kotimaa24 kertoi myös tästä asiasta.

Kärsämäen valtakunnansali, kuva: Google Maps

Kaleva kirjoitti, että vielä on pari kuukautta aikaa kieltäytyä ase­pal­ve­luk­ses­ta ilman rangaistusta. Lakiesitys on pe­rus­tus­la­ki­va­lio­kun­nan käsittelyssä. Laki Jehovan todistajien asevelvollisuutta koskevan erivapauden poistamisesta voi astua voimaan mahdollisesti jo alkuvuodesta 2019. Sen jälkeen totaalikieltäytyjät ja Jehovan todistajat ovat samassa asemassa.

Kun keväällä 2018 tuli voimaan uusi tietosuoja-asetus (GDPR), moni entinen Jehovan todistaja saattoi haaveilla vihdoinkin siitä, että Betel antaisi kaikki itseä koskevat tiedot pyydettäessä. Mutta miten kävi? Suomen haaratoimisto ei vieläkään anna kaikkia tietoja niille, jotka omia tietojaan sieltä pyytävät.

Seitsemän vuotta kestänyt juttu Jehovan todistajien tavasta tehdä muistiinpanoja ovelta ovelle -työssä on viimeinkin ratkaistu lopullisesti. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi asian niin, että Jehovan todistajien on aina kysyttävä asianomaisen suostumus tietojen kirjaamiseen. Monet mediat julkaisivat jutun. Jehovan todistajien alustava suhtautuminen päätökseen herättää kysymyksiä. Iltalehden jutun mukaan on kyseenalaista, ovatko Jehovan todistajat alamaisia esivalloille.

Muu maailma

Jehovan todistaja -perheiden pieniä lapsia vaaditaan osallistumaan ovelta ovelle -saarnaamistyöhön. Uudella kaksi ja puoli minuuttia kestävällä videolla lapsia muistutetaan kolmesta asiasta, jotka täytyy ottaa huomioon, kun lähtee vieraiden ihmisten ovikelloja soittelemaan. Videon alussa pieni poika, Leevi, leikkii lentokoneella. Hänen isänsä kysyy: "No niin, Leevi. Lähdetäänkö kentälle? Oletko valmis?"

Lapsi saarnaamistyössä, kuva: JW.ORG

Ilta-Sanomat kertoi valtakunnansalien tuhopoltoista Yhdysvalloissa. Washingtonin osavaltiossa on poltettu useita saleja. Syyllisiä ei ole saatu kiinni.

Poliisi ratsasi Hollannissa kolme Jehovan todistajien käyttämää kohdetta massiivisen hyväksikäyttötutkinnan yhteydessä. Ratsiat toteutettiin uskonnollisen järjestön päätoimistoon Emmeniin sekä kahteen kirkkorakennukseen. Lisäksi tutkinnan kohteena oli neljä yksityiskotia.

Jehovan todistajien maailmanlaajuinen vuosiraportti kertoi, että kasvuprosentti oli vain 1,4%. Se ylittää nipin napin yleisen väestönkasvun. John Cedars oli laatinut raportin julistajamäärien kasvusta tai vähennyksestä kymmenen viime vuoden ajalta. Hän esitti raporttinsa karttojen muodossa. Euroopassa oli paljon punaista.

Euroopassa punaista, kuva: Cedars / YouTube

Kaikki vuoden 2018 uutiset löytyvät uutisarkistosta.
Uutisarkiston etusivulle täältä.

Lue muiden vuosien vuosikatsauksia:

Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle