Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon

Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä

Vuosikatsaukset

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi ylin kärrykuva, joka on lähetetty sivulle.

Jehovan todistajat, vuosikatsaus 2019
31.12.2019 Johanneksen poika

Jehovan todistajien uusi päätoimisto USA:ssa Warwickissa, kuva: JW.ORG

Vuosi 2019 ei juuri tarjonnut yllätyksiä, joita olisi tapahtunut Jehovan todistajien järjestön yhteydessä. Pikemminkin päinvastoin. Uutiset noudattivat samaa linjaa kuin edellisvuosinakin. Mutta siitä huolimatta on mielenkiintoista katsoa tarkemmin, mitä tapahtui Jehovan todistajien järjestössä vuonna 2019.

Suomi

Frans Liljan mukaan siviilipalveluksen suorittajien kesken on hyvä henki Lapinjärven keskuksessa. ”Täällä on aika laaja kattaus erilaisia ihmisiä, ja monet haluavat keskustella eri asioista. Minultakin on tultu kysymään Jehovan todistajista. Osalla ei välttämättä ole ollut meihin aikaisemmin mitään kontaktia”, hän sanoo. Kuva: Juha Metso / HS

Suomessa Jehovan todistajien järjestöön liittyviä tapahtumia ja uutisia oli vuonna 2019 runsaasti. Eduskunta sääti uuden lain, jonka perusteella Jehovan todistaja -miehetkin joutuvat suorittamaan joko asepalveluksen tai siviilipalveluksen. Enää heitä ei vapauteta siviilipalveluksesta. Tämä koskee useita satoja nuoria miehiä järjestössä.

Toinen Jehovan todistajien toimintaan liittyvä asia päätettiin sekä EU-tuomioistuimessa että Korkeimmassa hallinto-oikeudessa jo vuoden 2018 puolella, mutta Jehovan todistajat julkaisivat oman kannanottonsa asiaan vasta vuoden 2019 puolella. Asia liittyi saarnaamistyössä tehtyihin muistiinpanoihin. Tietosuojavaltuutettu oli jo vuonna 2000 kieltänyt Jehovan todistajia keräämästä tietoja oven avaajista ilman heidän suostumustaan. Sitkeä vastaanhangoittelu päättyi vasta vuoden 2019 keväällä, kun Suomen haaratoimisto lähetti kirjeen seurakuntiin. Kirjeessä Jehovan todistajia kiellettiin tekemästä ovilla muistiinpanoja tapaamistaan henkilöistä.

Suomessa myydään tasaiseen tahtiin edelleen valtakunnansaleja. Helsingin Sanomat kertoi, että Jehovan todistajat ovat myyneet kymmeniä kiinteistöjään verovapaasti, kun ihmiset muuttavat isoihin kaupunkeihin. Jutun mukaan kolmen vuoden aikana on Suomessa myyty 22 valtakunnansalia. Sen lisäksi tällä hetkellä on myynnissä 7 valtakunnansalia. Valtakunnansaleihin liittyi muitakin uutisia. Vuoden 2019 aikana neljä valtakunnansalia purettiin sisäilmaongelmien takia. Lisäksi viides sali puretaan Lohjalta asuntomessujen tieltä. Siitä Lohjan kaupunki maksaa Jehovan todistajille korvauksen. Lisäksi yhden valtakunnansalin kohtaloksi koitui tuhopoltto.

Suomenkielinen vanhinten salainen ohjekirja Paimentakaa Jumalan laumaa uudistettiin ja julkaistiin vuoden 2019 helmikuussa. Se on nyt laajasti vuodettu seurakuntien ulkopuolelle. Ohjekirjaa vanhimmat käyttävät seurakunnan jäsenten kurinpitoon, valvontaan ja kontrollointiin.

Ulkomaat

Jehovan todistajien hallintoelin. Ylärivissä vasemmalta oikealle: Anthony Morris, David Splane, Geoffrey Jackson ja Gerrit Lösch. Alarivissä vasemmalta oikealle: Kenneth Cook, Mark Sanderson, Samuel Herd ja Stephen Lett. Kuvat: Gilead-koulun videot / JW.ORG

YLE kertoi, että Jehovan todistajien ylin johto joutuu syytteeseen pedofiilien suojelusta. Myös USA:n korkein oikeus ottaa kantaa tietojen peittelyyn. Jehovan todistajien järjestössä vuosikymmenet vellonut maailmanlaajuinen pedofiiliskandaali on saavuttanut sellaisen vaiheen, että Jehovan todistajien ylin johto, hallintoelin, on mahdollisesti joutumassa vastuuseen pedofiilien suojelusta ja tietojen pimittämisestä.

Jehovan todistajien järjestöön pesiytynyt lasten hyväksikäyttö ei näytä ratkeavan. Useissa maissa on aloitettu rikostutkintoja. Hollannissa sekä poliisi että yliopisto kaivavat esiin todisteita. Jehovan todistajien seurakunta kieltäytyy yhteistyöstä. Jehovan todistajat eivät ilmoita viranomaisille seksuaalista hyväksikäyttöä. Belgiassa on ilmoittautunut 90 hyväksikäytön uhria Jehovan todistajien järjestön yhteydessä. Yhdysvallat, Kanada, Britannia, Australia, Hollanti, Belgia ja Ruotsi... jne.

Jehovan todistajien ongelmat Venäjällä jatkuvat ja myös pahenevat. Jehovan todistajat ovat kertoneet, että heidän jäseniään  on kidutettu Venäjällä. Lisäksi monia on kuulusteltu ja vangittu, joitakin on tuomittu vankeusrangaistuksiin. Helsingin Sanomat kertoi, että Jehovan todistajiin kohdistuva vaino vain kiihtyi Venäjällä Putinin ihmeteltyä asiaa.

Jehovan todistajien vuosikokouksessa hallintoelimen jäsenet suoraan osoittivat sormella Venäjää ja kutsuivat sitä Raamatun ennustuksissa mainituksi Pohjoisen kuninkaaksi.

Vartiotorni-lehdessä on julkaistu kirjoituksia, joissa pyydetään Jehovan todistajia valmistautumaan vainoon.

Jehovan todistajien järjestön tekemässä lapsille suunnatussa videossa lapsia pyydetään lahjoittamaan säästöpossun sisältö valtakunnansalin lahjalaatikkoon. Askartelutehtävässä aiheena on oman lahjalaatikon tekeminen. Sen sisältö tulee luonnollisesti tyhjentää valtakunnansalin lahjalaatikkoon.

Tässä listauksessa on muutamia tärkeimpiä uutisia vuodelta 2019 vähän tarkemmin eriteltynä kuukausittain:

Tammikuu

Suomi

Suomessa Jehovan todistajien valtakunnansalien myynti jatkuu. Kouvolan Sanomat kertoi, että Jehovan todistajat myy kokouspaikkansa Kouvolassa Töröstinmäellä. Kokoukset siirtyvät noin viiden kilometrin päähän uudempaan saliin Kymintehtaantiellä.

Muu maailma

Etelä-Korea vapautti 30.11.2018 57 Jehovan todistajaa, jotka oli tuomittu vankeuteen asepalveluksesta kieltäytymisen takia. Oikeusministeriö vapautti ne todistajat, jotka olivat kärsineet puolentoista vuoden tuomiostaan vähintään 6 kuukautta.

Päivän teksti vahvistaa tunnetun tosiasian: Jehovan todistajien on pakko karttaa erotettuja perheenjäseniä. Päivän teksti tammikuun 14. päivänä vuonna 2019 kieltää Jehovan todistajia soittamasta erotetulle perheenjäsenelle. Jehovan todistaja ei saa myöskään ottaa yhteyttä erotettuun sukulaiseen tekstiviestillä, kirjeellä, sähköpostilla tai sosiaalisen median välityksellä. Karttamista on noudatettava täydellisesti.

Poliisi ja syyttäjäviranomaiset tutkivat Jehovan todistajien toimintaa Hollannissa. Myös Utrechtin yliopisto aloittaa oman tutkimuksensa seurakuntien toimintatavoista. YLE:n uutisessa on huomionarvoista, että Jehovan todistajat eivät luovuta rikoksesta epäillyn tietoja viranomaisille. Seurakunta kieltäytyi luovuttamasta papereita. Seurakunta perusteli päätöstään siten, että tietojen luovuttaminen loukkaisi miehen yksityisyyttä.

Pohjoisen kuningas oli vuosien ajan hukassa - nyt se on löytynyt. Vuosikokouksessa syksyllä 2018 hallintoelimen jäsen Anthony Morris piti puheen Nyt se tapahtuu! Puheessa käsiteltiin paljon "maailman loppuun" liittyviä asioita, ja kauan hukassa ollut Pohjoisen kuningas löytyi.

Hallintoelimen jäsen Mark Sanderson puhui vuosikokouksessa Venäjästä ja vainoista. Hän sanoi puheensa alussa, että pohjoisen ja etelän kuninkaat ovat "ryhtyneet iskemään yhteen". Ne iskevät Sandersonin mukaan yhteen mm. kauppasodissa ja kybervakoilussa. Lisäksi hän mainitsee Venäjän suorittaman Krimin haltuunoton osana tätä "iskemistä". Sanderson sanoi, että elämme aikaa, jolloin Danielin profetian 11. luvun ennustus täyttyy.

Hallintoelimen jäsen Geoffrey Jackson piti vuosikokouksessa vaikuttavan puheen, josta ei uhkakuvia puuttunut. Puhe oli otsikoitu He tulevat varmasti tietämään, että minä olen Jehova.

Helmikuu

Suomi

Jehovan todistajien opetukseen kuuluvat kiinteästi vuosiluvut. Esimerkiksi koko oppitulkinta on kiveenhakattu vuosilukuihin 607 eaa. ja 1914. Jos osoittautuisi, että ne asiat, joita on "ladattu" noihin vuosilukuihin, eivät pitäisikään paikkaansa, mitä tapahtuisi? Luhistuisiko usko? Kyllä. Näin kävi eräälle avustavalle palvelijalle, joka alkoi tutkia vuoden 607 eaa. historiallisuutta. Samaan pakettiin piti laittaa "seitsemän aikaa" ja kaikki mahdolliset muut vuosiluvut ja ennustukset. Lopputulos oli se, että avustava palvelija erosi Jehovan todistajista.

Kuva: JP

Suomen haaratoimisto lähetti monille Etelä-Suomen seurakunnille kirjeen, jossa vedottiin hyvin tunnepitoisesti Suomen Jehovan todistajiin. Suomalaisia Jehovan todistajia pyydettiin tukemaan Venäjältä tulevia konventtivieraita järjestämällä heille majoitus konventin ajaksi.

Iltalehti kirjoitti hengenvaarallisesta vakaumuksesta, verensiirtokiellosta. Juttuun oli haastateltu Lapin yliopiston ylilääkäriä, Katja Hämeenojaa, joka on erikoistunut naistentauteihin ja synnytyksiin. Hän sanoi, että mikä tahansa synnytys voi päätyä hetkessä tilanteeseen, jossa verensiirto on ainoa pelastava keino. Pahimmillaan kyse on ihan yksittäisistä minuuteista ja päätöksistä, joiden lopputulos voi olla hirveän traaginen. Iltalehden haastattelussa Jehovan todistajien tiedottaja Jukka Palonen oli ottanut merkillisen kannan verikysymykseen. Hän ei joko tiennyt asioita tai sitten puhui "muunneltua totuutta".

Kuva: Iltalehti

Yksi Tampereen valtakunnansaleista on myynnissä. Jehovan todistajat antoivat osittain harhaanjohtavaa tietoa asiassa. Tamperelainen kertoi uutisessaan, että Siltakadun valtakunnansali on myynnissä. Lukija saa jutusta sellaisen kuvan, että toiminnan kasvamisen takia tämä sali on osoittautunut liian pieneksi. Tuo väärä kuva tulee paikallisen Jehovan todistajan Ismo Vuoren antaman lausunnon johdosta.

Eduskunta kumosi Jehovan todistajien erivapauden olla käymättä armeijaa tai siviilipalvelusta. Se tarkoittaa sitä, että Jehovan todistajat ovat velvollisia suorittamaan joko asepalveluksen tai siviilipalveluksen. Jos he kieltäytyvät suorittamasta jompaa kumpaa, heidät voidaan määrätä muiden totaalikieltäytyjien tapaan vankeuteen.

Muu maailma

YLE uutisoi järkyttävistä tapahtumista Venäjällä. Jehovan todistajien jäsenet ovat joutuneet raa'an kidutuksen kohteeksi, kertoo järjestö internet-sivuillaan.

Maaliskuu

Suomi

Jehovan todistajien järjestön työ perustuu vapaaehtoistyöntekijöiden käyttöön. Sellainen Jehovan todistaja, joka on hyvämaineinen ja terve, voi hakea vapaaehtoistyöntekijäksi. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Vapaaehtoistyöntekijäksi anojan täytyy täyttää erittäin pikkutarkka ja pitkä hakemuslomake. Jokaiseen kohtaan täytyy vastata, vaikka osa kysymyksistä on täysin sopimattomia työnhaun kannalta.

Tasavallan presidentti vahvisti Jehovan todistajien vapautuslain kumoamisen.

Tilastokeskuksen uudet numerot ovat armottomat Jehovan todistajille. Vuoden 2018 lopussa Jehovan todistajien määrä oli Suomessa enää 17303. Laskua edellisestä vuodesta oli 382. Vuodesta 2014 laskua on peräti 1164.

Muu maailma

Hallintoelin lietsoo koulutuskielteisyyttä Saatanan avulla. Kesäkuun 2019 "tutkittavan" Vartiotornin kirjoitus on järkyttävä osoitus siitä, miten lasten ja nuorten tulevaisuutta yritetään vaikeuttaa. Koulutuksen tulisi olla lapsen ja nuoren voimavara hänen pyrkiessään sijoittumaan yhteiskuntaan. Näin ajatellaan yleisesti Suomessa. Mutta Jehovan todistajien järjestön kanta koulutukseen ja varsinkin korkeampaan koulutukseen on suorastaan järkyttävän kielteinen.

Helsingin Sanomat kertoi, että Jehovan todistajiin kohdistuva vaino vain kiihtyi Venäjällä Putinin ihmeteltyä asiaa. Helsingin Sanomien Moskovan-kirjeenvaihtaja Jussi Niemeläinen kirjoitti hyvän analyysin Jehovan todistajien tilanteesta Venäjällä. Hän ihmettelee presidentti Putinin suhtautumista asiaan.

JW Broadcasting -kanavan maaliskuun kuukausivideolla oli vaihteeksi pelottelua. Jehovan todistajien hallintoelin haluaa kontrolloida alamaisiaan monilla tavoilla. Yksi näistä kontrollointikeinoista on pelottelu. Maailmanlopun pikaista tulemista opetetaan jatkuvasti kokouksissa ja kirjallisuudessa. Myös videoilla on tällaista materiaalia.

Lloyd Evans ("John Cedars") matkusti Hollantiin tekemään dokumenttielokuvaa. Hän haastatteli mm. useita hyväksikäytön uhreja, journalisteja ja juristeja. Lopputuloksena oli lähes kahden tunnin mittainen huolella tehty dokumentti, joka avaa monien silmät näkemään, millainen järjestö Jehovan todistajat oikein on.

Heinäkuun 2019 "tutkittava" Vartiotorni-lehti, siis sellainen, jota ei jaeta ovilla eikä kärryillä, kehottaa Jehovan todistajia valmistautumaan vainoon. Vaino-aihetta käsitellään kahdessa kirjoituksessa, jotka on nimetty Valmistaudu vainoon nyt ja Jatka Jehovan palvelemista kiellon alaisuudessa.

Kuva: JW.ORG

Huhtikuu

Suomi

Laitilan valtakunnansali on myynnissä. Länsi-Suomen uutisessa kerrotaan, että Laitilan valtakunnansalin myynti liittyy Suomen alueelliseen muutokseen, joka vaikuttaa myös kokoontumistilojen tarpeeseen.

Suomessa KAVI salli vuonna 2016 sotaelokuvan esittämisen suuressa konventissa, vaikka läsnä oli pieniä lapsia. Ruotsissa Jehovan todistajien konventista vastaava mies sai sakot, koska konventissa oli esitetty tarkastamattomia videoita ja elokuvia. Ikärajoja ei ollut määritelty. Miksi Suomessa ja Ruotsissa suhtaudutaan eri tavalla uskonnollisissa kokouksissa esitettävien videoiden ja elokuvien tarkastamiseen?

Monissa Etelä-Suomen seurakunnissa on luettu kirje, jossa pyydetään etukäteen ilmoittamaan halukkuus vuoden 2020 asuntomessuilla todistamiseen Tuusulassa. Jehovan todistajat käyttävät usein hyväksi sitä, että suuret ihmisjoukot kerääntyvät jotain tiettyä tarkoitusta varten tiettyyn rajattuun paikkaan. Vuonna 2020 he aikovat hyödyntää saarnaamistyössä Tuusulassa järjestettäviä asuntomessuja.

Maahanmuuttovirasto on hylännyt suurimman osan venäläisten Jehovan todistajien turvapaikka­hakemuksista. Helsingin Sanomat kertoo, että maahanmuuttoviraston mukaan riski joutua vainotuksi Venäjällä on toistaiseksi pieni. Viraston arvion mukaan Venäjä on toistaiseksi turvallinen maa suurimmalle osalle Jehovan todistajista.

Peter Walleniuksen ohjaama dokumenttielokuva "Uhrit" esitettiin torstaina 25.04.2019 televisiossa TV1-kanavalla kello 19:00. Ohjelman voi katsoa myös YLE Areenasta. Ohjelma kertoo Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n vertaistukiryhmän kokoontumisista. Kuusi henkilöä keskustelee hyvin henkilökohtaisista asioista. Heistä kolmella on Jehovan todistaja -tausta, kahdella lestadiolainen tausta ja yksi on entinen helluntailainen.

Kuva: YLE

Jehovan todistajat viettivät vuoden 2019 Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa perjantaina 19.04.2019. Millainen tuo juhla oli? Mitä juhlaan sisältyi? Mitä juhlassa puhuttiin?

Suomen haaratoimisto oli lähettänyt helmikuun alussa kirjeen kaikkiin niihin Suomen seurakuntiin, jotka tulevat osallistumaan kesäkuussa 2019 Helsingin aluekonventtiin. Kirjeessä vedottiin suomalaisiin Jehovan todistajiin, että he tarjoaisivat majoitusta Venäjältä tuleville konventtivieraille. Suomen Jehovan todistajat eivät olleet tarpeeksi anteliaita. Siksi haaratoimisto joutui vetoamaan seurakuntiin uudelleen huhtikuun alussa. Kokouksessa kerrottiin, että vielä tarvittaisiin majapaikkoja lisää noin viidellesadalle konventtivieraalle.

Muu maailma

64-vuotias mies tuomittiin päiväsakkoihin hänen järjestettyään filminäytöksiä Jehovan todistajien suuressa kokouksessa Tukholman messukeskuksessa viime kesänä. Filmit näytettiin kaikenikäisille, vaikka niitä ei ollut asianmukaisesti tarkastettu ikärajan määrittämiseksi.

Maahanmuuttovirasto teki tiedonhankintamatkan Venäjälle ja selvitti Jehovan todistajien tilannetta. Jehovan todistajiin kohdistuneet viranomaistoimet ovat jatkuneet Venäjällä vuoden 2019 aikana, kertoo Maahanmuuttoviraston (Migri) tuore maatietoraportti. Jehovan todistajien koteihin on esimerkiksi tehty kotietsintöjä ja heitä on pidätetty eri puolilla maata.

Toukokuu

Suomi

Seurakunnilta pyydettiin taas lahjoituksia. Valtakunnansaleissa on käytössä nyt kolmaskin lahjalaatikko. Siihen pudotetut rahat menevät haaratoimistorakennuksen vanhimman osan peruskorjaukseen.

Kuva: Google Earth

Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä. Suomen, Viron, Latvian ja Liettuan seurakunnissa luettiin kokouksissa haaratoimiston lähettämä kirje, jossa kerrotaan, mitä seurauksia EU-tuomioistuimen ja Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksillä sekä yleisen tietosuoja-asetuksen voimaantulolla on Jehovan todistajien saarnaamistyöhön. Kirjeessä sanottiin, että julistajien ei tule kerätä henkilötietoja kenttätyössä. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilön nimeä, osoitetta, kieltä, etnistä taustaa tai muita vastaavia tietoja ei tule kirjata mihinkään ylös. Myöskään sellaisia osoitteita ei tule merkitä muistiin, joissa ketään ei ole tavattu kotoa. Demokraatti kertoi uutisessaan, että suomalaisvalitus johti Euroopan tasoisiin muutoksiin Jehovan todistajien ovelta ovelle -työssä.

Varhaiskasvatuksen professori pitää Jehovan todistajien uskontoa julmana, koska se saattaa johtaa perheiden hajoamiseen. YLE:n Teema / Fem -kanavalla esitettiin sunnuntaina 02.06.2019 kello 20:03 alkaen Daniel Olinin ohjelma, jossa oli haastateltavana Mirjam Kalland. Hän on varhaiskasvatuksen professori Helsingin yliopistolla ja yksi maan arvostetuimpia lapsi- ja perheasioiden asiantuntijoita.

Muu maailma

Neljä vuotta sitten, toukokuussa 2015, Jehovan todistajien järjestö julkaisi lapsille tarkoitetun videon, jossa Sofia joutui antamaan jäätelörahan valtakunnansalin lahjalaatikkoon. Nyt toukokuussa 2019 Jehovan todistajien virallisille internetsivuille on ilmaantunut uusi lahjoitusvideo, joka on astetta härskimpi. Videon nimi on Auta toisia. Tässä videossa lapsille tarjoillaan sellainen viesti, että järjestölle pitää lahjoittaa koko säästöpossun sisältö, ja jos siellä ei ole mitään, tulee paha mieli, kun ei voi lahjoittaa.

Kuva: JW.ORG (muokkaus: JP)

Jehovan todistajat eivät ilmoita seksuaalista hyväksikäyttöä. Yhdysvallat, Kanada, Britannia, Australia, Hollanti, Belgia... Ja nyt Ruotsi. Kaava on sama, kun tarkastellaan Jehovan todistajien järjestön suhtautumista lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Koska Jehovan todistajien järjestöllä on samat säännöt joka maassa, ei ole yllättävää, että samanlaisia pimeitä asioita tapahtuu useissa maissa. Miten asia on Ruotsissa?

Mauttomuuden raja on ylitetty: JW.ORG:ssa on lapsille uusi askartelutehtävä - oma säästöpossu lahjoituksia varten. Jos Järjestö pyytää lahjoituksia aikuisilta ihmisiltä, sen vielä ymmärtää, mutta kun lapsiakin vaaditaan lahjoittamaan omia pikku säästöjään ja taskurahojaan, se menee mauttomuuden puolelle, varsinkin, kun Jehovan todistajien järjestön rahaliikenne on suurelle yleisölle salaista. Niinpä lapsi ei voi tietää, mihin hänen lahjoittamansa kolikot lopulta päätyvät.

Syyskuun 2019 "tutkittava" Vartiotorni kertoo Harmageddonista - piilottelee nykyisen hallintoelimen jäsenten väkivaltaista käytöstä tulevaisuudessa.

Kesäkuu

Suomi

Helsingin Sanomat kertoi lapsille suunnatuista videoista, joiden avulla lasten halutaan lahjoittavan vähät rahansa Jehovan todistajien järjestölle. Jehovan todistajien järjestö puhuu rahasta yhä tihenevään tahtiin. Seurakunnissa ilmoitetaan rahantarpeesta ja pyydetään lahjoittamaan. Kaiken lisäksi Jehovan todistaja -perheiden lasten toivotaan lahjoittavan pienet säästönsä valtakunnansalin lahjalaatikoihin.

Jehovan todistajien tiedottaja Jukka Palonen ei näe mitään ongelmia lasten suorittamassa kenttäpalveluksessa. Iltalehti oli haastatellut Jukka Palosta juttuun, jossa kerrotaan, että Jehovan todistajien verkkosivuilta löytyvät lapsille tarkoitetut piirretyt, laulut ja tehtävät, joissa opetetaan ”palvelukseen lähtemistä” eli ovelta ovelle saarnaamista ovat herättäneet hämmennystä. Piirrettyjen muotoon tehdyillä videoilla kerrotaan muun muassa, miten ”kentälle” pitää valmistautua sekä neuvotaan pukeutumis- ja käyttäytymissäännöt.

Keskipohjanmaa-lehdessä julkaistiin 22.05.2019 kirjoitus, jossa todettiin, että monet uskonnolliset liikkeet kontrolloivat jäsentensä elämää. Juttuun oli haastateltu teologian maisteria ja tietokirjailijaa Aila Ruohoa. Hän oli Kokkolassa puhumassa hengellisestä väkivallasta.

Onko Jehovan todistaja -perheiden lasten elämä vain kokouksissa käymistä ja kenttäpalvelusta? Suomalaisessa yhteiskunnassa lapsista pyritään huolehtimaan niin, että he saavat ikäkauttaan vastaavasti viettää lapsuuttaan turvallisesti, monipuolisesti ja virikkeitä saaden. Leikki kuuluu lapsuuteen olennaisena osana. Ylimääräisiä vastuita lapsille ei pitäisi sälyttää, eikä lasten tulisi suorittaa millekään lahkolle sellaista työtä, joka kuuluu vain aikuisten maailmaan. Millaisia ohjeita lastensuojelujärjestöt antavat? Otetaan esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitto (MLL). Tarkastellaan kahta ikäkautta ja niitä ohjeita, jotka liittyvät 7-9-vuotiaisiin ja 9-12-vuotiaisiin lapsiin.

"Rakkaus ei koskaan häviä" - vai häviääkö sittenkin? Jehovan todistajien konventtien teema on vuonna 2019 Rakkaus ei koskaan häviä. JW:ORG:n konventtimainoksessa todettiin, että konventtivieraat voivat nähdä, "miten rakkaus ylittää etniset ja poliittiset raja-aidat". Jehovan todistajien mainoksessa oli viisaasti jätetty "uskonnolliset raja-aidat" mainitsematta. Ajattelepa hetki, jos tuota konventtia olisi mainostettu näin: "Voit nähdä, miten rakkaus ylittää etniset, poliittiset ja uskonnolliset raja-aidat."

Kuva: Lähetetty

Muu maailma

Onko Jehovan todistajien elämä kevyttä? Vai rasittaako heitä valtava sääntökokoelma, jota heidän pitää noudattaa? Nimimerkki "Syväkurkku" on koonnut Veljesseura.org -sivustolle listauksen säännöistä, joiden orjuudessa Jehovan todistajat joutuvat elämään.

Oven edessä, aivan lähellä - Jehovan todistajille Harmageddon on koko ajan lähellä. Useimmat tietävät Jehovan todistajien odottaneen Harmageddonin taistelua vuoden 1975 tienoilla. Vuosi meni, eikä mitään tapahtunut. Mutta lopun odottaminen ei vähentynyt. Edelleen Harmageddon on Jehovan todistajille "ihan pian" tulossa.

Heinäkuu

Suomi

Vaikuttaako Raamatun oppien tulkinta Raamatun kääntämiseen? Raamatun käännöksiä on tehty eri kielille valtava määrä. Myös suomen kielellä on julkaistu useita erilaisia käännöksiä. Jehovan todistajillakin on oma raamatunkäännös, jonka nimi on Uuden maailman käännös. Se on viimeksi päivitetty ja kokonaan uudistettu syksyllä 2018. Kuinka paljon raamatunkääntäjien oma vakaumus vaikuttaa käännöksen lopputulokseen?

Helsingin Sanomissa 01.06.2010 julkaistu mielipidekirjoitus on edelleen ajankohtainen. Kirjoituksen otsikko oli Uskonnollisissa yhteisöissä ilmeneviä ihmisoikeusloukkauksia tulee tutkia. Kirjoituksessa tuotiin esiin mm. se, että kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä eivät ihmisten perusoikeudet toteudu täysimittaisesti. Yhteisöjen säännöt rajoittavat jäsenten elämää monella tavalla. Yhteisöt myös asettavat jäsenilleen rajoituksia esimerkiksi puolison valintaan, koulutukseen ja ammattiin liittyen.

Yksi Vantaan valtakunnansaleista suljetaan syyskuun alussa 2019. Se aiheuttaa suuria muutoksia Vantaan seurakuntiin. Syynä on Korson valtakunnansalin sisäilmaongelmat. Homeinen sali on aiheuttanut jo parin vuoden ajan terveysongelmia, mutta seurakuntien vanhimmistot eivät ole puuttuneet asiaan mitenkään. Haaratoimistokaan ei ole kantanut huolta siitä, että homeinen sisäilma on saanut ihmiset yskimään kokouksissa. JP-Uutisten saamien tietojen mukaan muutama seurakunnan julistaja on joutunut sen takia vaihtamaan seurakuntaa, esimerkiksi Keravalle.

Kuva: Google Maps

Muu maailma

Sveitsissä Jehovan todistajat haastoivat sveitsiläisen naisen oikeuteen, mutta hävisivät jutun. Jehovan todistajien mukaan nainen oli syyllistynyt kunnianloukkaukseen kertoessaan Jehovan todistajien järjestössä ilmenevistä muutamista epäkohdista. Hän oli kertonut mm. "kahden todistajan säännöstä", entisten jäsenten karttamisesta ja veriopin takia kuolleista.

Svenska Dagbladet kertoi, että uskonnollisten yhteisöjen lapsilla on oltava sama suoja kuin kaikilla muilla Ruotsin lapsilla. Jehovan todistajat yrittävät kiertää lakia, jonka tarkoituksena on suojella lapsia. Kyseessä ovat Jehovan todistajien tuottamat videot ja elokuvat, joissa on mm. väkivaltaista aineistoa.

Huolimatta siitä, että Jehovan todistajien seurakunta on tuomittu käräjäoikeudessa sellaisten elokuvien näyttämisestä, joita ei ole tarkastettu asianmukaisesti, järjestö jatkaa videoiden ja elokuvien näyttämistä kesän konventeissaan.

Elokuu

Suomi

Sisäilmaongelmat pakottivat Jehovan todistajat purkamaan Kokkolan valtakunnansalin. Tästä kertoi Keskipohjanmaa.

Jehovan todistajien valtakunnansalit homehtuvat. Kosteusvaurioista ja sisäilmaongelmista aiheutuu suuria taloudellisia menetyksiä. Kesän aikana on ainakin neljässä valtakunnansalissa ollut niin vakavia ongelmia, että valtakunnansalit on päätetty purkaa.

Vuoden 2021 asuntomessut aiheuttavat Jehovan todistajille pieniä ongelmia Lohjalla. Lohja-Eteläisen seurakunnan ja Lohja-Pohjoisen seurakunnan käyttämä valtakunnansali sijaitsee alueella, jossa asuntomessut järjestetään. Jehovan todistajat ja Lohjan kaupunki ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että valtakunnansali puretaan ja Jehovan todistajat rakentavat uuden valtakunnansalin toiseen paikkaan.

Iltalehdessä oli kahden entisen Jehovan todistajan haastattelu. Ben Kalland, entinen Jehovan todistaja, esiintyy jutussa omalla nimellään, kuten myös entinen Jehovan todistaja Hanna-Maria Heikkinen.

Jehovan todistajien järjestö on uudistanut vanhinten salaisen ohjekirjan. Suomeksi uusi versio on julkaistu vuoden 2019 helmikuussa. Se on saatavana neljässä eri muodossa:
  • Perinteinen painettu kirja
  • PDF-dokumentti
  • sähköinen kirja (epub)
  • JW Libraryyn liitettävä osa (jwpub)
Vanhimmille tarkoitettua kirjaa Paimentakaa Jumalan laumaa saavat lukea vain seurakunnan vanhimmat. Se on salainen kirja. Sitä ei saa edes näyttää muille julistajille. Se on vallankäytön väline. Yleinen sanonta "Tieto on valtaa" pitää paikkansa. Vanhimmilla on tietoa ja valtaa, muilla seurakuntaan kuuluvilla ei. Kirjan aiheista on tehty kuusi koostetta, joissa tarkastellaan seuraavia aiheita:

Kuva: "Lauma-kirja"

Turun Sanomat kertoi, että Jehovan todistajien valtakunnansali tuhopoltettiin Yläneellä. Jehovan todistajien puurakenteinen valtakunnansali oli pelastuslaitoksen saapuessa täydessä palon vaiheessa. Paloa sammutettiin tunteja, mutta rakennus tuhoutui sen katon romahdettua. Palo on sytytetty ilmeisesti ulkopuolelta tahallaan, ja poliisi tutkii asiaa. Rakennus tuhoutui täysin, mutta kukaan ei loukkaantunut, koska rakennus oli tiedettävästi syttymishetkellä tyhjillään, päivystävä palomestari Hannu Karppi kertoo.

Muu maailma

Jehovan todistaja -vanhin syytettynä luopumuksesta - Eric Wilsonin oikeuskomitea ja valituskomitea olivat pelkkää teatteria. Eric Wilson oli Jehovan todistaja 50 vuotta ja seurakunnan vanhin 40 vuotta; hän oli myös lähetystyöntekijänä ja työskenteli vapaaehtoistyössä Betelissä. Vuonna 2010 kaikki alkoi muuttua kun Wilson huomasi uuden sukupolviopetuksen epäraamatullisuuden. Hän perusti sivuston, jolla käsitteli Vartiotornin oppien raamatullisuutta. Viime vuonna hän tuli julkisesti omilla kasvoillaan julkisuuteen ja aloitti oman YouTube-kanavan ensin englanniksi ja sitten espanjaksi. Lopulta tänä vuonna tuli kutsu oikeuskomiteaan.

Kuva: YouTube

Jehovan todistajat: 90 seksuaalisen hyväksikäytön uhria ilmoittautuu. Uhrien järjestön mukaan kuuden kuukauden aikana on löydetty vähintään 90 seksuaalisen hyväksikäytön uhria Belgiassa Jehovan todistajien järjestössä.

YLE kertoi, että Jehovan todistajien ylin johto joutuu syytteeseen pedofiilien suojelusta. Myös USA:n korkein oikeus ottaa kantaa tietojen peittelyyn. Jehovan todistajien järjestössä vuosikymmenet vellonut maailmanlaajinen pedofiiliskandaali on saavuttanut sellaisen vaiheen, että Jehovan todistajien ylin johto, hallintoelin, on mahdollisesti joutumassa vastuuseen pedofiilien suojelusta ja tietojen pimittämisestä.

Hallintoelin laatii kaikki Jehovan todistajien oppitulkinnat ja toimintaohjeet. Juuri näiden toimintaohjeiden takia lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on muodostunut ongelmaksi Jehovan todistajien järjestössä. Millaisia miehiä Jehovan todistajien hallintoelimeen kuuluu tällä hetkellä?

Syyskuu

Suomi

Seurakunnissa näytettiin syyskuun ensimmäisellä viikolla arkipäivän kokouksessa video, jossa oli "erikoisilmoitus". Se koski vuoden 2020 kesän konventtia. Ilmoituksessa kerrottiin, että Suomessa pidetään yksi vuoden 2020 erikoiskonventeista. Konventtipaikaksi on valittu Helsingin messukeskus.

Etuovi.com -sivustolla on myynnissä "omakotitalo", joka sijaitsee osoitteessa Saarenpäänkatu 54, Tornio. JP-Uutisten saamien tietojen mukaan kyse ei ole omakotitalosta vaan Jehovan todistajien valtakunnansalista. Selkokielellä sanottuna: Tornion valtakunnansali on myynnissä.

Iltalehdessä oli laaja juttu Jehovan todistajien verensiirtokiellosta. Jehovan todistajat ylistävät tuoreella videollaan isää ja äitiä, jotka estivät syöpäsairaan lapsensa verensiirron – lapsi kuoli.

Kuva: Iltalehti

Veikko Leinonen oli väärässä. Helsingin Sanomissa julkaistiin 15.09.2019 pitkä kirjoitus siviilipalveluksesta. Juttuun oli antanut haastattelun 20-vuotias Frans Lilja, joka on Jehovan todistaja ja suorittaa parhaillaan siviilipalvelusta Lapinjärven keskuksessa. Lilja on aloittanut siviilipalveluksen suorittamisen elokuun lopussa yhdessä 11 muun Jehovan todistajan kanssa. Eihän tässä näin pitänyt käydä, ei ainakaan siinä tapauksessa, että olisimme luottaneet Jehovan todistajien tiedottajaan Veikko Leinoseen. Hän on yrittänyt vuosikaudet selittää julkisuudessa, että jos Suomessa Jehovan todistajien oikeus kieltäytyä myös siviilipalveluksesta poistettaisiin, Jehovan todistajat valitsisivat vankilan, ei siviilipalvelusta.

Muu maailma

Iltalehti kertoi, että kuusi Jehovan todistajaa on tuomittu vankeusrangaistuksiin Venäjällä. Osa vangituista olivat olleet tutkintavankeudessa lähes vuoden ajan ennen tuomioita.

Lokakuu

Suomi

Kaksi vanhinta kertoi lisää vuoden 2020 erikoiskonventista. Seurakuntien vanhimmille oli annettu etukäteen runsaasti lisätietoa tulevasta konventista. Suomen haaratoimistossa Vantaalla oli ollut koolla noin 500 vanhinta koulutus- ja infotilaisuudessa. Asiasta kertoi kaksi vanhinta, joiden nimiä ei paljasteta. Betelistä pyrittiin välittämään tietoa, että tämä ei ole mitään salamyhkäistä yksityistä tietoa vaan tätä tietoa pitäisi levittää kaikille avoimesti.

Suomen haaratoimisto lähetti seurakuntiin kirjeen, jossa se pyrkii käyttämään hyväksi Kuopion kouluhyökkäystä saarnaamistoiminnassa. Suomen haaratoimisto on nyt järjestämässä eräänlaista kampanjaa, jossa "maailman" ihmisille pyritään saarnaamaan Vartiotornin sanomaa käyttämällä Kuopion tapausta pohjana.

Kysely paljastaa, mitkä ovat kolme ikävintä asiaa jehovantodistajuudessa. Vastausvaihtoehtoja oli annettu 20. Jokainen sai valita vain kolme kohtaa. Kolmen kärki ei ollut mitenkään yllättävä:
  1. Entisten todistajien karttaminen
  2. Lapsiin kohdistuva seksuaalinen väkivalta ja siihen liittyvät epäterveet säännöt
  3. Pelottelu ja pelkojen lietsonta (Harmageddon, Saatana, demonit, vainot...)
YLE kertoi, että Jehovan todistajien valtakunnansalin polttamisesta syytetylle vaaditaan vankeutta. Syytetty valeli viisi litraa bensiiniä rakennukseen. Miestä syytetään tuhotyön ja tuhotyön yrityksen lisäksi pahoinpitelystä ja kahdesta kotirauhan rikkomisesta. Mies ei ollut eronnut seurakunnasta eikä häntä ollut erotettu. Hän oli vain jättäytynyt pois Jehovan todistajien toiminnasta.

Annamari Marttisen romaani Tässä meillä on kaikki nyt kertoo rakkaustarinan, mutta ei ihan tavanomaista. Suomalainen perusluterilainen nainen Amanda rakastuu venäläiseen mieheen Valentiniin, joka myöhemmin paljastuu Jehovan todistajaksi. Valentin on hakenut turvapaikkaa Suomesta Venäjän vainojen takia.

Kuva: JP

Muu maailma

Jehovan todistajien pedofiiliongelma - mistä on kysymys? Antero Syrjänen on kirjoittanut loistavan analyysin Jehovan todistajien pedofiiliongelmasta. Hän on purkanut asian pieniin osiin ja kertoo osien syy- ja seuraussuhteista kattavasti. Eräs toinen tuttu sanonta pätee myös Syrjäsen kirjoitukseen. Hän on vääntänyt asiat rautalangasta.

Marraskuu

Suomi

Lapin Yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin merkittävä notaaritutkielma. Veronika Mursu tutki rikosoikeudelliselta kannalta Jehovan todistajien lastensuojelua ja sitä, miten epäillyistä seksuaalirikoksista ilmoitetaan viranomaisille.

Suomen erikoiskonventtiin 2020 saapuu Venäjältä noin 3000 Jehovan todistajaa. Venäjä julisti Jehovan todistajat äärijärjestöksi ja kielsi Jehovan todistajien toiminnan huhtikuussa 2017. Sen jälkeen siellä ei ole voitu järjestää julkisesti isoja kokouksia tai konventteja. Venäläiset Jehovan todistajat ovat mahdollisuuksiensa mukaan matkustaneet muihin maihin osallistuakseen kesän suuriin kokoontumisiin. Helsingissä on järjestetty vuosina 2017, 2018 ja 2019 venäjänkieliset konventit, joihin on saapunut useita tuhansia Jehovan todistajia Venäjältä.

Millaisia ovat Jehovan todistajien hautajaisissa pidetyt muistopuheet? JP Uutiset sai sähköpostissa todellisen kokemuksen Jehovan todistajien hautajaisissa pidetystä muistopuheesta. Tämä muistopuhe pidettiin marraskuun lopussa 2019 Vantaalla. Muistopuheen piti Jehovan todistajat uskonnollisen yhdyskunnan puheenjohtaja Jukka Ropponen.

Muu maailma

Melbournessa oli äskettäin iso kansainvälinen konventti, samalla "Rakkaus ei koskaan häviä" -teemalla kuin muuallakin tänä vuonna. Konventin liepeille järjestettiin mielenosoitus teemalla "Rakkaus ei koskaan karta". Mielenosoitus oli rauhanomainen, eikä tarkoituksena ollut tehdä mitään sen provokatiivisempaa kuin osoittaa järjestön karttamispolitiikan rakkaudettomuus.

Joulukuu

Suomi

Oliko vuoden 2013 konventissa esitetty "luopiopuhe" vain yksittäistapaus? Kesän 2013 konventeissa pidettiin puhe Ihmisluopiot. Tuo 15 minuuttia kestävä puhe oli suunnattu niitä henkilöitä vastaan, jotka oli joko erotettu Jehovan todistajien seurakunnasta tai olivat itse eronneet siitä. Puhe esitettiin monilla kielillä eri maiden konventeissa. Helsingin poliisi tutki puhetta kiihottamisena kansanryhmää vastaan. Tutkinta tehtiin erittäin huolellisesti. Poliisi sai todistettua, että kansanryhmään, mistä vihapuheessa oli kyse, kuului ainoastaan niitä, jotka olivat entisiä Jehovan todistajia. Sen vahvisti poliisikuulustelussa yhdyskunnan puheenjohtaja Jukka Ropponen. Jostain syystä syyttäjä kuitenkin lopetti esitutkinnan. Oliko tämä vuonna 2013 esitetty entisiä Jehovan todistajia vastaan suunnattu vihapuhe vain yksi ja ainoa laatuaan vain onko Jehovan todistajien järjestö muulloinkin hyökännyt entisiä Jehovan todistajia vastaan?

Rakkauden ABC - entisille Jehovan todistajille tehtiin kysely järjestön seurustelu- ja avioliittomallista. Kyselyssä kysyttiin mm. tällaisia asioita:
  • Millaisena koit / koet Jt-avioliittosi:
  • Oliko se hyvä ja harkittu ratkaisu?
  • Kuinka paljon koet avioliittopäätökseen vaikuttaneen, että seksiä saa harrastaa Jehovan todistajien mukaan ainoastaan avioliitossa?
  • Oliko liitto tasa-arvoinen?
  • Koitko olevasi onnellinen liitossa?
  • Jos liittonne päätyi eroon, mitä pitäisit ratkaisevina syinä eroonne?
Muu maailma

Jehovan todistajat ovat viime vuosina vähentäneet ovelta ovelle saarnaamista ja siirtyneet enemmän kärrytyöhön. Kärryjä näkee usein esimerkiksi vilkkaiden kauppakeskusten läheisyydessä ja kaupungin aukioilla ja toreilla. Kärrytyöhön ei kuitenkaan hyväksytä kaikkia seurakunnan julistajia. Miksi ei?

Kaikki vuoden 2019 uutiset löytyvät uutisarkistosta.
Uutisarkiston etusivulle täältä.

Lue muiden vuosien vuosikatsauksia:

Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle