Janne Villa julkaisi kirjan hengellisestä väkivallasta
30.04.2013 Johanneksen poika


Janne Villan kirja hengellisestä väkivallasta

Janne Villa on sekä toimittaja että terapeutti. Hän on hyvin perehtynyt erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin ja niissä esiintyviin epäkohtiin. Yksi vakava ongelma lähes kaikissa yhteisöissä on jonkinasteinen hengellinen väkivalta. Mistä hengellisessä väkivallassa on kyse? Mikä sen mahdollistaa? Yhteisön hurskaan julkisivun ylläpitäminen on monelle tärkeämpää kuin uhrien auttaminen ja väärintekijöiden saattaminen vastuuseen.

Janne Villan kirja ilmestyi 02.04.2013. Tästä voit tutustua kirjan etu- ja takakanteen:






Lukijalle: Uskonnollista kuluttajanvalistusta


Kirjapajassa keskusteltiin vuonna 2009 teoksesta, jossa käsiteltäisiin uskonnollisissa yhteisöissä esiintyvää hengellistä väkivaltaa ja hyväksikäyttöjä. Minua pyydettiin kirjoittamaan aiheesta. Olen toimittajan ja viime vuosina myös terapeutin työssäni tutustunut uskonnon lieveilmiöihin ja kirjoittanut niistä 1990-luvulta lähtien.

Työskentelyn aloittaminen osui aineiston keräämisen kannalta otolliseen aikaan. Katolisen kirkon ja lestadiolaisten hyväksikäyttöskandaalit nostattivat 2010-luvun vaihteessa vilkkaan keskustelun uskonnon varjossa tapahtuvista väärinkäytöksistä.

Tässä kirjassa on tarkoituksena valaista vaikeasti määriteltävän ja monimuotoisen hengellisen väkivallan eri puolia ja antaa kuluttajanvalistusta uskonyhteisöissä piilevistä ongelmista. Kuinka yksilöt ja yhteisöt voisivat tunnistaa hengellisen väkivallan vaarat, välttää ilmeiset sudenkuopat ja niihin langettuaan selviytyä eteenpäin?

Väärinkäytösten takana ovat yksilöt, mutta yhteisön vastuuta ei sovi vähätellä, sillä tietyt opit ja toimintakulttuurit mahdollistavat väkivallan tai lisäävät sen todennäköisyyttä. Vinoutuneet vallankäyttäjät ja uskonyhteisöt toistavat usein samoja virheitä ja toimintamalleja.

Uskonnollisissa piireissä esiintyvää väkivaltaa tarkastellaan kristillisiin, protestanttisiin yhteisöihin keskittyen, mutta aivan samanlaiset alistusmekanismit ovat käytössä muuallakin. Siksi teoksesta on toivottavasti hyötyä myös ei-kristillisten uskontojen uhreille ja näiden tukijoille sekä kaikille niille, jotka havaitsevat yhteisössään hengellisen väkivallan piirteitä. Muutamissa kirjan kohdissa esitetyt teologiset ja sielunhoidolliset pohdinnat on suunnattu kristitylle lukijakunnalle.

Ilmiötä valaisevien esimerkkitapausten, asiantuntijoiden ja uhrien kertomusten kautta teos tarjoaa väläyksiä uskonnon harmailta ja pimeiltä alueilta, joilla on harjoitettu hengellistä väkivaltaa – henkistä, fyysistä ja seksuaalista painostamista ja alistamista.

Tärkeintä on uhrien äänen kuunteleminen. Uskonyhteisön kulissien kiillottamisesta ja kannattelemisesta ei ole niin väliä silloin, kun puhutaan ihmisiä loukkaavista ja vahingoittavista käytännöistä. Väkivallan jatkumiseen on vaikuttanut olennaisesti vaikenemisen kulttuuri. Ongelmien salailun strategia on tullut tiensä päähän.

Viime vuodet ovat osoittaneet senkin, että kaikkialla yhteiskunnassa, niin myös kirkoissa, täytyy keskittyä entistä määrätietoisemmin lastensuojeluun. Seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisemisen ohella uskonnollisten yhteisöjen haasteena on ”hengellinen lastensuojelu”. Lasten ja nuorten pakottaminen elämään esimerkiksi hirvittävässä helvetin pelossa tai rajujen rangaistusten uhan alla ei voi kuulua 2000-luvun kristillisyyteen yhdessäkään yhteisössä.

Jonkin hyvän asian – tässä tapauksessa kristinuskon – väärinkäyttö ei kumoa sen oikeaa käyttöä. Vaikka kirjassa kuvatut tapaukset eivät ole kunniaksi itseään kristillisiksi kutsuville yhteisöille ja ihmisille, on kirkollisesta intressistä tehdyn teoksen tavoitteena oman pesän puhdistaminen, ei likaaminen.


Janne Villa





Sisällys


Lukijalle: Uskonnollista kuluttajanvalistusta


I Mitä on hengellinen väkivalta


Henkistä, fyysistä ja seksuaalista alistamista

Pelottelua, käännyttämistä ja kontrollointia

Uskonnollinen ulottuvuus vallan väärinkäytössä

Uhrin vähättelyä ja syyllistämistä

Pahan olon virtuaalisen purkamisen paikka


Pieni ihminen haluaa hallita kuin Jumala

Kontrollifriikki pelkää elämää

Paha tyttö lankesi ajattelemaan

Luopion loputon syyllisyys

Profeetan” pelinappulat


Kasvatukseksi kutsuttua kuritusta ja pahoinpitelyä

Lasarus-veljien valtakunta

Pelottava mörkö muuttuu pikku peikoksi

Lapsuus lahkon vankina

Piiskaa ja polvirukousta


Ahdistava auktoriteetti riistää henkisen vapauden

Pelastakaa lapset fanaatikoilta

Kaikki pääsevät helvettiin

Sieluun jäi synkänmusta jälki

Jumalista julmimman jälkeen


II Uskonto voi vaarantaa terveytesi


Mielenterveyden tuki vai taakka

Dawkinsin ja Tuomiojan harhaluulo

Sielun voimanlähteestä uskon irvikuvaksi

Näkymätön vallankäyttö voi olla salakavalaa


Manipuloinnin mestarit

Pahaa maailmaa parempien riskiryhmä

Eristämisen ja karttamisen ”rakkaudellinen järjestely”

Mikä lahkossa houkuttelee puoleensa

Rakkauspommitusta ja aivopesua

Säilytä keskusteluyhteys läheiseesi


Tasapainoilua raittiin uskon häilyvällä rajalla

Luottamussuhde pakkovallan ja symbioosin välissä

Järjen käyttö kuuluu uskoonkin

Psykokirkon sairaat ja suvaitsemattomat

Ihmeparantajan mainosmaskotti

Yksinvaltius turmelee


Maitobaarista Koivuniemen herraan

Seuraa suurta Johtajaa syteen ja saveen

Myrkyllisen petollinen yhdistelmä

Jeesus tykkää laihoista (opetus)lapsista

Hengellinen kerma erottuu kultin kuristuksessa

Pyhiä vai viharyhmän valheita


Vertaistukea uuteen elämänmuotoon

Vertaistuki on myös hyvää itsehoitoa

Uskontojen uhrit tuntevat iloisten talojen kellarit

Lähisuhdeväkivallasta voimaantumiseen

Lahkon veteraanien vapaussota


III Langenneet idolit


Narkissoksen ja Kristuksen seuraajia

Hybris käy lankeemuksen edellä

Porttokirkon rappioteoreetikot ristin tielle

Narsistinen uskonsankari elää ihailusta


Kun gurun valta kasvaa ympärillä

Hovin lakeijat sulkevat silmänsä

Saatanallisten kriitikoiden hiljentämisen taito

Kenelle hälytyskellot soivat

Raamatulla päähän, ja pöksyihin

Vinkkejä väärille profeetoille


Palaneen käryä Patmoksen liepeillä

Kohusaarnaaja Mellerin mediamaailmanloput

Patmos pattitilanteessa

Riivaajalaumoista liki lumenpuhtaaksi

Ufoista ja muslimi-Obamasta Antikristukseen


Väkivallantekijä tarvitsee terveitä rajoja

Laupias samarialainen ruotsalaisittain

Psykopaatin jäljissä ihmisraunioita

Maria Åkerblomin monet kasvot

Taistele tai pakene!

Poistu pahan paimenen vaikutuspiiristä


IV Kirkon ankarat peilit


Kirkkohistorian häpeäpilkkuja

Uskonnottomat ja eriuskoiset altavastaajina

Mustalaishävitystä ja tummien valkaisua

Juutalaisvainojen pitkä historia

Anteeksi!

Raamatulliset propagandasodat

Väkivallan vai rauhan uskonto


Lestadiolaiset tervehdyttävät toimintakulttuuriaan

Hyväksikäyttökriisi haastaa herätysliikkeen

Kuin surmaisi sielun

Älkää ampuko viestintuojaa!

Sielunhoitoa vai puoskarointia


Avoin keskustelu puhdistaa ilmapiiriä

Haluttomuus suostua tietämään

Päivämiehet parannusta tekemässä

Pelon kulttuurista kipupisteiden kohtaamiseen

Lyödäänkö lestadiolaisia julkisuudessa

Sosiaalinen media mullistaa suljetun liikkeen


Tabujen murtajat tekevät palveluksen

Esikoislestadiolaisten luukut auki

Helluntailaiset nostivat kissan pöydälle

Helluntailaisuutta vai luonnehäiriötä

Elävä kirkko tunnistaa varjonsa


V Vapaaksi väkivallasta


Taiwanin lähetyskentän aikapommi

Kannibalismi kuolemanvaarassa

Takaisin ahdistuksen alkulähteille

Mörköjen vai pedofiilien paratiisi

Ylihengellisyyden harhat


Hyväksikäytön selvittämisen haaste

Lähetyslasten pitkä sairauskertomus

Rikosvyyhti vailla poliisin vastauksia

Uhkailua ja muutosvastarintaa

Lähetysseura tarttuu tosissaan ongelmaan

Hyväksikäytetyn hoitaminen kirkossa


Omien voimavarojen ja tukiverkon vahvistaminen

Mistä apua väkivallasta selviämiseen

Väkivallanteot kannattaa dokumentoida

Tue toipujaa moralisoimatta

Terapia ja sielunhoito täydentävät toisiaan


Väkivallan vaikutus uskoon ja perusluottamukseen

Ovat tappaneet Jumalani

Vihasta ei pääse vähällä

Pappi ja psykiatri toipumisen tukena

Pelon ilmapiirin uhrit ulos kaapista

Ikään kuin kukaan ei olisi toivoton tapaus


Valheista, syyllisyydestä ja häpeästä vapautuminen

Yhteisöä sairastuttavat salaisuudet

Revityn sielun eheytymiseen ei oikotietä

Syyllisyyden sidokset voi purkaa

Armo selättää häpeän

Omertan aika on ohi



Kirjallisuutta

Nettilähteet ja lehtiartikkelit

Haastatellut, joihin on viitattu

Lämpimät kiitokset







Lue lisää Kirjapajan nettisivuilta.
Tutustu kirjan kansiin.


Takaisin arkistosivun etusivulle