Janne Villa julkaisi kirjan hengellisestä väkivallasta 30.04.2013 Johanneksen poika ![]() Janne
Villa on sekä toimittaja että terapeutti. Hän on hyvin perehtynyt
erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin ja niissä esiintyviin epäkohtiin.
Yksi vakava ongelma lähes kaikissa yhteisöissä on jonkinasteinen
hengellinen väkivalta. Mistä hengellisessä väkivallassa on kyse? Mikä
sen mahdollistaa? Yhteisön hurskaan julkisivun ylläpitäminen on monelle
tärkeämpää kuin uhrien auttaminen ja väärintekijöiden saattaminen
vastuuseen.
Janne Villan kirja ilmestyi 02.04.2013. Tästä voit tutustua kirjan etu- ja takakanteen: ![]() ![]() Lukijalle: Uskonnollista kuluttajanvalistusta
Kirjapajassa keskusteltiin vuonna 2009 teoksesta, jossa käsiteltäisiin uskonnollisissa yhteisöissä esiintyvää hengellistä väkivaltaa ja hyväksikäyttöjä. Minua pyydettiin kirjoittamaan aiheesta. Olen toimittajan ja viime vuosina myös terapeutin työssäni tutustunut uskonnon lieveilmiöihin ja kirjoittanut niistä 1990-luvulta lähtien. Työskentelyn aloittaminen osui aineiston keräämisen kannalta otolliseen aikaan. Katolisen kirkon ja lestadiolaisten hyväksikäyttöskandaalit nostattivat 2010-luvun vaihteessa vilkkaan keskustelun uskonnon varjossa tapahtuvista väärinkäytöksistä. Tässä kirjassa on tarkoituksena valaista vaikeasti määriteltävän ja monimuotoisen hengellisen väkivallan eri puolia ja antaa kuluttajanvalistusta uskonyhteisöissä piilevistä ongelmista. Kuinka yksilöt ja yhteisöt voisivat tunnistaa hengellisen väkivallan vaarat, välttää ilmeiset sudenkuopat ja niihin langettuaan selviytyä eteenpäin? Väärinkäytösten takana ovat yksilöt, mutta yhteisön vastuuta ei sovi vähätellä, sillä tietyt opit ja toimintakulttuurit mahdollistavat väkivallan tai lisäävät sen todennäköisyyttä. Vinoutuneet vallankäyttäjät ja uskonyhteisöt toistavat usein samoja virheitä ja toimintamalleja. Uskonnollisissa piireissä esiintyvää väkivaltaa tarkastellaan kristillisiin, protestanttisiin yhteisöihin keskittyen, mutta aivan samanlaiset alistusmekanismit ovat käytössä muuallakin. Siksi teoksesta on toivottavasti hyötyä myös ei-kristillisten uskontojen uhreille ja näiden tukijoille sekä kaikille niille, jotka havaitsevat yhteisössään hengellisen väkivallan piirteitä. Muutamissa kirjan kohdissa esitetyt teologiset ja sielunhoidolliset pohdinnat on suunnattu kristitylle lukijakunnalle. Ilmiötä valaisevien esimerkkitapausten, asiantuntijoiden ja uhrien kertomusten kautta teos tarjoaa väläyksiä uskonnon harmailta ja pimeiltä alueilta, joilla on harjoitettu hengellistä väkivaltaa – henkistä, fyysistä ja seksuaalista painostamista ja alistamista. Tärkeintä on uhrien äänen kuunteleminen. Uskonyhteisön kulissien kiillottamisesta ja kannattelemisesta ei ole niin väliä silloin, kun puhutaan ihmisiä loukkaavista ja vahingoittavista käytännöistä. Väkivallan jatkumiseen on vaikuttanut olennaisesti vaikenemisen kulttuuri. Ongelmien salailun strategia on tullut tiensä päähän. Viime vuodet ovat osoittaneet senkin, että kaikkialla yhteiskunnassa, niin myös kirkoissa, täytyy keskittyä entistä määrätietoisemmin lastensuojeluun. Seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisemisen ohella uskonnollisten yhteisöjen haasteena on ”hengellinen lastensuojelu”. Lasten ja nuorten pakottaminen elämään esimerkiksi hirvittävässä helvetin pelossa tai rajujen rangaistusten uhan alla ei voi kuulua 2000-luvun kristillisyyteen yhdessäkään yhteisössä. Jonkin hyvän asian – tässä tapauksessa kristinuskon – väärinkäyttö ei kumoa sen oikeaa käyttöä. Vaikka kirjassa kuvatut tapaukset eivät ole kunniaksi itseään kristillisiksi kutsuville yhteisöille ja ihmisille, on kirkollisesta intressistä tehdyn teoksen tavoitteena oman pesän puhdistaminen, ei likaaminen.
Janne Villa Sisällys
Lukijalle: Uskonnollista kuluttajanvalistusta
I Mitä on hengellinen väkivalta
Henkistä, fyysistä ja seksuaalista alistamista Pelottelua, käännyttämistä ja kontrollointia Uskonnollinen ulottuvuus vallan väärinkäytössä Uhrin vähättelyä ja syyllistämistä Pahan olon virtuaalisen purkamisen paikka
Pieni ihminen haluaa hallita kuin Jumala Kontrollifriikki pelkää elämää Paha tyttö lankesi ajattelemaan Luopion loputon syyllisyys ”Profeetan” pelinappulat
Kasvatukseksi kutsuttua kuritusta ja pahoinpitelyä Lasarus-veljien valtakunta Pelottava mörkö muuttuu pikku peikoksi Lapsuus lahkon vankina Piiskaa ja polvirukousta
Ahdistava auktoriteetti riistää henkisen vapauden Pelastakaa lapset fanaatikoilta Kaikki pääsevät helvettiin Sieluun jäi synkänmusta jälki Jumalista julmimman jälkeen
II Uskonto voi vaarantaa terveytesi
Mielenterveyden tuki vai taakka Dawkinsin ja Tuomiojan harhaluulo Sielun voimanlähteestä uskon irvikuvaksi Näkymätön vallankäyttö voi olla salakavalaa
Manipuloinnin mestarit Pahaa maailmaa parempien riskiryhmä Eristämisen ja karttamisen ”rakkaudellinen järjestely” Mikä lahkossa houkuttelee puoleensa Rakkauspommitusta ja aivopesua Säilytä keskusteluyhteys läheiseesi
Tasapainoilua raittiin uskon häilyvällä rajalla Luottamussuhde pakkovallan ja symbioosin välissä Järjen käyttö kuuluu uskoonkin Psykokirkon sairaat ja suvaitsemattomat Ihmeparantajan mainosmaskotti Yksinvaltius turmelee
Maitobaarista Koivuniemen herraan Seuraa suurta Johtajaa syteen ja saveen Myrkyllisen petollinen yhdistelmä Jeesus tykkää laihoista (opetus)lapsista Hengellinen kerma erottuu kultin kuristuksessa Pyhiä vai viharyhmän valheita
Vertaistukea uuteen elämänmuotoon Vertaistuki on myös hyvää itsehoitoa Uskontojen uhrit tuntevat iloisten talojen kellarit Lähisuhdeväkivallasta voimaantumiseen Lahkon veteraanien vapaussota
III Langenneet idolit
Narkissoksen ja Kristuksen seuraajia Hybris käy lankeemuksen edellä Porttokirkon rappioteoreetikot ristin tielle Narsistinen uskonsankari elää ihailusta
Kun gurun valta kasvaa ympärillä Hovin lakeijat sulkevat silmänsä Saatanallisten kriitikoiden hiljentämisen taito Kenelle hälytyskellot soivat Raamatulla päähän, ja pöksyihin Vinkkejä väärille profeetoille
Palaneen käryä Patmoksen liepeillä Kohusaarnaaja Mellerin mediamaailmanloput Patmos pattitilanteessa Riivaajalaumoista liki lumenpuhtaaksi Ufoista ja muslimi-Obamasta Antikristukseen
Väkivallantekijä tarvitsee terveitä rajoja Laupias samarialainen ruotsalaisittain Psykopaatin jäljissä ihmisraunioita Maria Åkerblomin monet kasvot Taistele tai pakene! Poistu pahan paimenen vaikutuspiiristä
IV Kirkon ankarat peilit
Kirkkohistorian häpeäpilkkuja Uskonnottomat ja eriuskoiset altavastaajina Mustalaishävitystä ja tummien valkaisua Juutalaisvainojen pitkä historia Anteeksi! Raamatulliset propagandasodat Väkivallan vai rauhan uskonto
Lestadiolaiset tervehdyttävät toimintakulttuuriaan Hyväksikäyttökriisi haastaa herätysliikkeen Kuin surmaisi sielun Älkää ampuko viestintuojaa! Sielunhoitoa vai puoskarointia
Avoin keskustelu puhdistaa ilmapiiriä Haluttomuus suostua tietämään Päivämiehet parannusta tekemässä Pelon kulttuurista kipupisteiden kohtaamiseen Lyödäänkö lestadiolaisia julkisuudessa Sosiaalinen media mullistaa suljetun liikkeen
Tabujen murtajat tekevät palveluksen Esikoislestadiolaisten luukut auki Helluntailaiset nostivat kissan pöydälle Helluntailaisuutta vai luonnehäiriötä Elävä kirkko tunnistaa varjonsa
V Vapaaksi väkivallasta
Taiwanin lähetyskentän aikapommi Kannibalismi kuolemanvaarassa Takaisin ahdistuksen alkulähteille Mörköjen vai pedofiilien paratiisi Ylihengellisyyden harhat
Hyväksikäytön selvittämisen haaste Lähetyslasten pitkä sairauskertomus Rikosvyyhti vailla poliisin vastauksia Uhkailua ja muutosvastarintaa Lähetysseura tarttuu tosissaan ongelmaan Hyväksikäytetyn hoitaminen kirkossa
Omien voimavarojen ja tukiverkon vahvistaminen Mistä apua väkivallasta selviämiseen Väkivallanteot kannattaa dokumentoida Tue toipujaa moralisoimatta Terapia ja sielunhoito täydentävät toisiaan
Väkivallan vaikutus uskoon ja perusluottamukseen Ovat tappaneet Jumalani Vihasta ei pääse vähällä Pappi ja psykiatri toipumisen tukena Pelon ilmapiirin uhrit ulos kaapista Ikään kuin kukaan ei olisi toivoton tapaus
Valheista, syyllisyydestä ja häpeästä vapautuminen Yhteisöä sairastuttavat salaisuudet Revityn sielun eheytymiseen ei oikotietä Syyllisyyden sidokset voi purkaa Armo selättää häpeän Omertan aika on ohi
Kirjallisuutta Nettilähteet ja lehtiartikkelit Haastatellut, joihin on viitattu Lämpimät kiitokset
![]() Tutustu kirjan kansiin. Takaisin arkistosivun etusivulle |