|
||||||||||
Jehovan todistajat, uutisarkisto![]() Tutustu myös näihin sivuihin:Johanneksen pojan kotisivut* Etusivu * Hakusivu * Oppikysymykset * Uutiset * Uutisarkisto Jehovan todistajien lapset Oikeuskomiteat Karttaminen Henkilötietolaki Miten Vartiotorniseura kerää rahaa? Vuosi 1975, ennustelu Verikysymys |
UUT:n järjestämän seminaarin puheissa oli paljon myös Jehovan todistaja -asioita 07.12.2013 Johanneksen poika Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n marraskuun seminaarissa puhuttiin paljon uskonnollisten yhteisöjen ongelmista yleisellä tasolla. Mutta puheissa vilahteli myös nimenomaan Jehovan todistajiin liittyviä aiheita. Tälle sivulle on koottu muutamia lainauksia seminaaripuheista. Seminaari pidettiin 22.11.2013 Helsingissä Balderin salissa. Se sijaitsee osoitteessa Aleksanterinkatu 12. Seminaarisali oli talon kolmannessa kerroksessa. ![]() ![]() Varsinaisesti Aila kiinnostui hengellisen väkivallan teemasta vasta 2000-luvun alussa. Hän löysi netistä entisten Jehovan todistajien kertomuksia ja ymmärsi kuinka isosta ja kipeästä asiasta karttamisessa oli kyse. Aiemmin hän oli pitänyt JT-oppia suhteellisen harmittomana, tosin harhaoppina. Tuolloin hän alkoi keskustella aktiivisesti netissä todistajien kanssa. Keskustelut johtivat päätökseen hakeutua opiskelemaan teologiaa. Opiskelujen alussa suunnitelmissa oli tehdä gradu Jehovan todistajien opista, mutta ajatus laajeni koko hengellistä väkivaltaa koskevaksi. Työn tuloksena syntynyt gradu löytyy netistä. * * * Jehovan todistaja -lapsilla voi olla koulussa ongelmia. Lapsi ei saa tehdä isänpäivän korttia, eikä joulukortteja. JT-lapsi voi miettiä, voiko hän syödä puuroa, jos opettaja on sanonut, että se on joulupuuroa. Lapsi ahdistuu. Tosin Raamatulla voi olla hankala perustella, miksi ei saa syödä puuroa tai joulutorttuja. Epäloogisuudesta huolimatta lapselle tulee todella syyllinen olo, jos sen joulutortun syö tai puuroa maistaa. Myös suru ja huoli "ulkopuolisten" kohtalosta voi aiheuttaa lapsessa ahdistusta. Jos isä tai äiti on lähtenyt yhteisöstä, lapsi pelkää, että yhteisöstä irtautunut vanhempi kuolee Harmagedonissa. * * * Monet yhteisöt vaativat ehdotonta kuuliaisuutta ja hengellistä suorittamista. Lapsikin voi joutua saarnaamaan ovelta ovelle hyvin pienenä. Kysytäänkö lapselta, haluaako hän? Aila Ruohon julkaistussa kirjassa kukaan Jehovan todistaja -informantti ei kertonut, että lapsena olisi ollut kivaa "käydä kentällä", päinvastoin. Koko elämää koskevat suuntaviivat voivat määrätä, että kasteelle voi joutua liian nuorena. Luterilaisessa kirkossa kastetaan lapset vauvoina, mutta heitä ei hylätä, jos he myöhemmin eroavat kirkosta. ![]() Haastatteluissa puhuttiin luonnollisesti paljon siitä, mikä yhteisöissä on pielessä. Toistuvia asioita oli esimerkiksi se, että auktoriteetti kajoaa kaikin keinoin, tunnetaan epämääräistä ahdistusta ja syyllisyyttä. Vaikeudet hengellistetään, ja jos joku väsyy uskontoon, niin lääkkeeksi tarjotaan lisää uskontoa, tai kuten entiset Jehovan todistajat sanovat, lisää "kenttää". Sukupuoliroolit on koettu ahdistaviksi. Tämä ei koske pelkästään naisia ja naisen alistamista. Miehiä ahdistaa se, että heidät pakotetaan ottamaan johtoasema, jota he eivät halua. Jopa vaimo saattaa ahdistaa miestä, että ole nyt se perheen pää. Ota valta. * * * 13 vuoden jakson aikana internet on muuttanut asetelman täysin. Varsinkin entisten Jehovan todistajien uudemmissa haastatteluissa internetin kautta löytyvä vertaistuki on ollut ratkaisevan tärkeä asia. Lähes kaikki sanovat, että ajauduttiin kriittisille verkkosivuille informaatiomuurin ja pelkojen läpi sattumalta. Kaksoiselämä, riittämättömyyden tunne, suorituspaineet, toteutumattomat ennustukset, oppien muuttuminen ja entisten jäsenten karttaminen toistuvat kertomuksissa. Kerrotaan myös siitä, miltä tuntui olla itse se, joka karttaa. Oma menneisyys pitää siinäkin suhteessa sopeuttaa nykyhetkeen. Ulkopuolinen maailma näytti pelottavalta, sehän oli Saatanan maailma. Kerrotaan myös, että johtajat eivät aina olleet tehtäviensä tasalla. Entisillä Jehovan todistajilla kritiikki ei varsinaisesti henkilöidy keneenkään. Se osoittaa auktoriteettien yläpäähän, jota kukaan ei kovin hyvin tunne. Se on se hämärä hallintoelin jossain kaukana. Perinteentutkijana Jukka Timonen puhuu mielellään entisten Jehovan todistajien kansanperinteestä. Usein puhutaan kehäpäätelmistä. Vartiotorni sanoo, että Vartiotorni on totta. Ja koska Vartiotorni sanoo, että totuutta vastustetaan, niin Vartiotornin vastustaminen todistaa, että Vartiotorni on totta. Tämä yhteinen kielenkäytölle rakennettu käänteiskieli on ex-JT-kansanperinnettä. Tämä on tämän aineiston harvoja huumorin aiheita. Kertomuksista erottuu sekin, että niissä eritellään pilkun tarkasti oppeja. Pilkun tarkasti siksi, koska pilkun paikalla on todella merkitystä, koska se oppien tulkinta on niin konkreettinen ja tarkka. Muista yhteisöistä lähteneiden puheissa tämä oppien osuus on selvästi abstraktimpi. Niissä on mukana enemmän uskonnollista tuntemista ja kokemista. Joidenkin entisten Jehovan todistajien haastatteluissa näistä tuntemisista ja kokemisista tuleekin asia, jolla suorastaan nykyidentiteetti erottautuu menneestä. Hieman kärjistäen voi sanoa, että muututaan suorittavista kenttätuntilaskureista tunteviksi ja eläytyviksi ihmisiksi.
Kirjaililjapaneeli. Lue lisää täältä. Kysymys yleisön joukosta: Kaikki
tietävät, että uskonnolliset yhteisöt aiheuttavat varsinkin lapsille
mielenterveysongelmia ja terapiakäyntejä. Eikö voitaisi edellyttää
sitä, että siinä suhteessa kun yhteisöistä joutuu ihmisiä terapiaan,
yhteisöt joutuisivat maksamaan terapiakulut, koska ne ovat ne
aiheuttaneet?
![]() Joni Valkila: Ympäristönsuojelussa
puhutaan tällaisesta "saastuttaja maksaa" -periaatteesta. Se on todettu
tehokkaaksi toimintakeinoksi. Eli jos joku aiheuttaa ongelman,
esimerkiksi rikkidioksidipäästön ja jostain tehtaanpiipusta tulee
saastetta, niin saastuttaja joutuu siitä maksamaan.Tämä näyttää
toimivan erittäin tehokkaasti. Päästöt ovat vähentyneet.
![]() Johanna Hurtig: Ei
ole niin helppoa erottaa, mikä on perheen vastuu ja mikä on yhteisön
vastuu. Perheet hyödyntävät yhteisöllisiä merkityksiä ja yhteisöllistä
elämäntapaa, mutta perheissä on myös siitä riippumatonta yksilöihin
palautuvaa vanhemmuutta, ja miten sitä arkea eletään. Mikä on
vanhempien vastuu, mikä on perheen vastuu? Mikä on yhteisön merkitys ja
vastuu? On vaikea erottaa niitä toisistaan. Usein vanhempien
todellisuuteen vaikuttaa se opetus ja uskollisuus.
Kommentti yleisön joukosta: Minä
tunnen vain Jehovan todistajien yhteisön. Siinä ainakin tämän yhteisön
merkitys on ratkaiseva, koska kaikki ohjeet tulee hallintoelimeltä.
Perheen vanhemmilla ei ole suurtakaan liikkumavaraa niiden ohjeiden
noudattamisessa. Jos he noudattavat Vartiotorniseuran ohjeita, niin he
vievät lapset kentälle muutaman vuoden ikäisenä ja laittavat kasteelle
heidät alaikäisinä. Jehovan todistajien kohdalla opetus on suoraan
ohjattua ylhäältä päin hallintoelimeltä, samoin myös lasten
pahoinpitely hengellisesti ja henkisesti. Jos vanhemmat eivät tätä tee,
he ovat huonoja Jehovan todistajia, ja joutuvat ehkä itse vaikeuksiin.
![]() Janne Villa: Vastaan
aiempaan kysymykseen, "mikä on yhteisön vastuu" ihmisen terapiaan tai
mielisairaalaan saattamisessa. Esimerkkinä voi käyttää katolista
kirkkoa. Katolinen kirkko on tehnyt törkeitä rikoksia. Hyväksikäyttöä
on salailtu monessa maassa niin, että siinä oli järjestelmä mukana.
USA:ssa on tehty ryhmäkanteita, ja siellä on mennyt konkurssiin
joitakin hiippakuntia. Kun on rakenteellisesti tehty vääryyksiä, niihin
on voitu puuttua. Suomen lähetysseura myönsi, että yhteisö oli ollut
mukana hyväksikäyttötapauksissa. Yhteisö maksoi kahdentoista
hyväksikäytön uhrin terapiakulut muutaman vuoden ajan. Joten tällainen
mahdollisuus on Suomessakin. Vanhoillislestadiolaiset ovat myöntäneet,
että on tehty pahoja virheitä, myös hyväksikäyttöilmiön salaamisessa.
Olisi ehkä mahdollista, että yhteisö tulisi vastaan ja tarjoaisi apua.
Jehovan todistajien yhteisö on tuottanut eniten uskonnon uhreja. Sen
ongelma on se, ettei se lähtökohtaisesti voi koskaan toimia
niin, että se olisi väärässä. Yhteisöstä lähtenyt ja terapiaan joutunut
on aina väärässä, ei yhteisö. Henkistä väkivaltaa voidaan pitää myös
rikoksena. Joten on mahdollista nostaa yhteisöä vastaan kanne. Siinä
kannattaisi olla useampia ihmisiä mukana, koska yksin ihminen on
todella avuton isoa järjestelmää vastaan. Terapeuttina olen huomannut
sen suuren ongelman, että useimmat ihmiset eivät ole riittävän vahvoja
puuttumaan väärinkäytöksiin, jopa rikoksiin, silloin kun he ovat vielä
heikoilla. Toipumisprosessi vie usein niin monta vuotta, että vasta
ehkä keski-iässä ollaan valmiita siihen, että aletaan ottaa epäkohtia
esiin. Jos väärinkohdellut ihmiset lyövät hynttyyt yhteen, en pitäisi
mitenkään mahdottomana, että näitä suorastaan rikollisia yhteisöjä
saadaan kuriin niin että maksetaan uhrien terapiakuluja.
Kysymys yleisön joukosta: Miten paljon mielenterveysongelmia on nuorisolla eri uskonnollisissa yhteisöissä?
![]() Janne Villa: Vakavat
mielenterveysongelmat kohdistuvat selkeästi tiettyihin yhteisöihin.
Koivuniemen kultti on yksi esimerkki. Vuonna 1997 30
ihmistä lähtijöistä joutui terapiaan, heistä monet voivat todella
pahoin. Koko ajan suhteellisen pieni yhteisö tuottaa valtavasti
ongelmia, lähes kaikilla, jotka lähtee, on vakavaa henkistä
pahoinvointia. Lasarusveljet on yksi ongelmalahko. Jehovan todistajat
on myös yksi tällainen yhteisö, joka tuottaa hyvin paljon
mielenterveysongelmia. Yhteisön pitäisi ottaa tämä asia käsittelyyn,
mutta siitä ei ole mitään merkkejä olemassa. Vanhoillislestadiolaiset
on määrällisesti valtavan suuri yhteisö, ja sielläkin on paljon
uskonnon uhreja ja terapian tarvetta. Näistä ei ole mitään tarkkaa
statistiikkaa, koska terapiassa ei välttämättä kysytä, mihin ryhmään
ihminen kuuluu.
![]() Aila Ruoho: Olen
tekemässä uutta kirjaa, jonka työnimi on tällä hetkellä "Mustien
lampaiden päivät". Se käsittelee hengellisyyttä ja mielenterveyttä.
Minulle on siinä jo joitain informantteja tullut, ja jotenkin minä koen
erityisesti, että Jehovan todistajilla on aika suuri vaara itsemurhaan.
Se tuli esille sekä gradussa että julkaistun kirjan aineistossa.
Alkuperäiset seminaarisivut täällä. Takaisin arkistosivujen alkuun Takaisin etusivulle |
|||||||||
Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux
Ubuntu * Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu * Äänenkäsittely:
Audacity / Linux Ubuntu |