Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto




Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys

 

 



Jehovan todistajien armoton oppi erottamisesta ja karttamisesta raamatun valossa - osa 3/3
08.06.2014 Johanneksen poika






Pasi Turunen aloittaa ohjelmansa kolmannen osan samalla Jobin kirjan kohdalla, mitä hän on aikaisemminkin käyttänyt.

Tuleehan ystävän olla laupias nääntyvälle, vaikka tämä olisikin hyljännyt Kaikkivaltiaan pelon. - Job 6:14 (KR 33)

Turunen sanoo, että kun Jehovan todistajat kohtelevat liikkeestään eroavia hyvin kylmäkiskoisesti, se voi johtua hyvinkin mielivaltaisista asioista. Jehovan todistajat vetoavat Raamattuun, koska he ovat liike, jolle Raamattu on hyvin tärkeä, ja Turunen pitää sitä sinänsä positiivisena asiana. Jehovan todistajat uskovat Raamattuun, mutta samalla heidän erottamiskäytäntönsä perustuu poikkeuksellisen jyrkkään lukutapaan Raamatusta, joka on suorastaan hämmentävää.

Turunen lisää, että karttamisoppi tulee esiin järjestön omissa julkaisuissa, Vartiotorni-lehdissä, Valtakunnan Palveluksemme -lehtisissä, muussa kirjallisuudessa ja seurakunnan vanhimmille tarkoitetussa salaisessa ohjekirjassa. Turuselle tulee mieleen sana "talmud".

Talmud (oppi, opetus, tutkimus) on Tanakia, eli heprealaista Raamattua täydentävän suullisen lain yhteenveto ja selitysteos. Lähde: Wikipedia

Turunen näkee Jehovan todistajien käytännössä jotain samankaltaisuutta. Raamattu sanoo "näin", mutta sitten on järjestön "perinnäissääntö", joka ohittaa jopa inhimilliset Sanasta löytyvät periaatteet toisen ihmisen välittämisestä. Kun Jeesus jutteli fariseusten kanssa, hän sanoi heille, että turhaan te palvelette Jumalaa opettaen käskyjä, jotka ovat ihmissäädöksiä. Jeesus osoitti, että Jumalakaan ei hyväksy sellaista uhria, joka tavallaan on pois hänen asettamastaan luonnollisesta järjestyksestä, joka on ryöstetty siitä yhteydestä, jonka Jumala on asettanut. "Jumala ei tule ihmisten väliin", korostaa Pasi Turunen.

"Jumalalle kuuluu tietysti ensimmäinen sija meidän elämässämme", sanoo Turunen. Mutta Jumala on myös käskenyt meidän rakastaa meidän läheisiämme. Emme saa rikkoa sitä järjestystä, minkä Jumala on asettanut perheeseen. Vanhempien tulee rakastaa lapsiaan, lasten tulee kunnioittaa vanhempiaan ja rakastaa vanhempiansa, puolisoiden tulee rakastaa toinen toistansa, ja kristityn tulee rakastaa niitäkin lähellään olevia, jotka eivät Kristusta tunnusta, vaikka he olisivat hylänneet Kristuksen. Mutta jos kristityltä vaaditaan Kristuksen hylkäämistä ja kieltämistä sillä ehdolla, että sitten suhteet pidetään kunnossa, niin sitähän kristitty ei voi tehdä.

Turunen sanoo, että tämä oli "alustus", nyt katsotaan nyt muutamaa Raamatun tekstiä, jolla Jehovan todistajat perustelevat tätä äärimmäisen jyrkkää karttamisrangaistuskäytäntöään.

Turunen lukee nyt muutaman jakeen 1. Korinttilaiskirjeen 5. luvusta. Samalla hän mainitsee, että on totta, että Raamatussa puhutaan "seurakuntakurista". Mikä tahansa elämän malli ja tyyli ei käy, jos tunnustaa Herran Jeesuksen nimeä. Jos joku sanoo olevansa Jeesuksen seuraaja, voisi kuvitella, että se näkyy tämän henkilön elämässä.


Kuvat: TV7

9. Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
10. en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." - 1. Kor. 5:9-13 (KR 38)

Mistä tässä vahvassa tekstissä on kyse? Onko niin, että jos joku ei elä niin kuin kristityn ihmisen pitää, niin häneen ei saa pitää mitään yhteyttä, ei saa käydä syömässä hänen kanssaan? Ei saa seurustella eikä jutella hänen kanssaan? Siitäkö tässä on kysymys? "Ei alkuunkaan", sanoo Pasi Turunen.

Turunen kertoo, että varhaiskristillinen seurakunta kokoontui pääasiassa kodeissa. Varhaiskristillinen seurakunta vietti ehtoollisyhteyttä normaalin aterioinnin yhteydessä. Kun tultiin ehtoolliskokoukseen, niin se ei ole niin kuin meillä tänä päivänä, että meillä ensin puhutaan pitkään ja sitten siirrytään Herran pöytään. Siihen aikaan syötiin pitkään ja sitten siirryttiin Herran pöytään. Ja toki julistettiin evakeliumia ja puhuttiin Jeesuksesta ja Jumalan suurista teoista, mutta koko tämä sosiaalinen paketti oli seurakuntaelämää. Ei vain istuttu kirkon penkissä tai seurakunnan penkissä kuuntelemassa, kun ylistysbändi soittaa tai jotain tällaista ja sitten käytiin vähän ottamassa ehtoollista, vaan seurakunnan kokoontuminen oli todellakin tapahtuma, jossa seurusteltiin, pidettiin sosiaalisesti yhtä, syötiin yhdessä ja nautittiin Herran pöydästä. Paavalin teksti ei lainkaan tarkoita sitä, että sinun ja minun pitäisi katkaista kaikki luonnollinen yhteys ihmiseen, joka ei vaella Kristuksen mielen mukaan. Mutta voi olla tilanteita, joihin seurakunnan pitää puuttua, ja henkiö voidaan joutua sulkemaan tämän seurakunnallisen ehtoollisyhteyden ulkopuolelle, sen sosiaalisen viitekehyksen ulkopuolelle, että hän ei voi enää osallistua seurakunnan ehtoollisyhteyteen. Miten muuten hän voisi kuulla evankeliumista, jos häntä ei enää päästettäisi edes ovista sisään? Tässä ei ole kyse mistään "toisinajatteluista" tai että joku ei oikein usko vaan epäilee. Joten tällä tekstillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä Jehovan todistajat sanovat, vakuuttaa Pasi Turunen.



Turunen muistuttaa, että Jeesusta moitittiin siitä, että hän oli syntisten ja publikaanien ystävä ja söi heidän kanssaan. Jeesus ei ainakaan karttanut näitä ihmisiä. Syntiset eivät pelänneet istuutua samaan pöytään Jeesuksen kanssa. Se kertoo Jeesuksesta paljon.

Turunen sanoo, että kristillinen seurakunta joutuu elämään siinä jännitteessä, että se on yhtä aikaa "arvo"yhteisö ja "armo"yhteisö. Täytyy hakea tasapainoa näiden kahden asian välillä. Molemmissä ääripäissä vaanii vaara. On yhteisöjä, jotka ovat niin armoyhteisöjä, että saa tehdä mitä tahansa, kukaan ei koskaan sano mitään, paimenet saarnatuoleissa eivät puutu mihinkään, eivät julista syntiä synniksi. Ja on arvoyhteisöjä, joissa ei mitään muuta julistetakaan kuin vain niitä arvoja ja moraalista puhtautta, ja kun joku ei sitä "rimaa" tavoita, niin sitten hänet hylätään, koska hän ei ole tarpeeksi hyvä. Tämä ei ole Kristuksen mielen mukaista.

Pasi Turunen lukee taas Raamattua.



Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan. - 1. Tessalonikalaiskirje 5:14 (KR38)

Jehovan todistajien käytäntö erottamis- ja karttamisasiassa tuntuu olevan se, että jos joku rikkoo, niin tutkinta käyntiin ja komitea tutkii ja säätää rangaistuksen.

Paavali osoittaa kuitenkin, että ihmiset ovat erilaisia.

"Nuhdelkaa kurittomia (tai ojentakaa), rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan".

Turunen täsmentää nyt jaetta. Kun ihmiset lankeavat, he voivat langeta eri syistä. Jos he lankeavat kurittomuuttaan, joka tarkoittaa sitä, että se on silkkaa ylimielistä piittaamattomuutta Jeesuksen opetuksista, niin häntä pitää ojentaa. Häntä pitää nuhdella. Mutta jos ihminen lankeaa, koska hän on alakuloinen, masentunut, niin ei häntä pidä ruveta nuhtelemaan, hän tarvitsee rohkaisua, jotta hän nousisi siitä synnistään. Jos hän on heikko, hän tarvitsee holhoamista, sitä että joku on hänen tukenaan ja turvanaan. Ei taas sitä, että joku vain "soo soo soo, kyllä sä oot kurja, nouse ny siitä, itse olet siihen itses laittanu". Turunen vertaa tilannetta siihen, jos joku on joutunut liikenneonnettomuuteen. Sinne kutsutaan poliisi ja ambulanssi. Ei ne ambulanssimiehet rupea siinä sanomaan, että "itsepähän ajoit liian lujaa". Edes poliisi, joka tulee paikalle, ei rupea siinä tilanteessa arvioimaan ja sanomaan, että "jaaha, siinä oli taas yks töötti, ei tajunnu mitään, hinauspalvelun kaverit tulee hinaamaan, lepää siinä tien pientareella." Ei, vaan ihmistä autetaan.

Kuritonta ei pidä rohkaista eikä holhota. Häntä pitää ojentaa. Alakuloinen ei välttämättä tarvitse holhoajaa,  vaan rohkaisijaa.

Turunen lukee nyt seuraavan Raamatun paikan.

9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.
- 2. Johanneksen kirje, jakeet 9-11 (KR38)

Jehovan todistajien tulkinnan mukaan seurakunnasta erotettua ei voi pyytää kylään. Mutta Turusen mukaan tässäkään ei ole siitä kyse. Hän lisää, että seurakunta kokoontui kodeissa, evankeliumia julistettiin kodeissa. Ja tässä edellä puhutaan villitsijöistä ja antikristuksista, jotka eivät tuo mukanaan Kristuksen oppia. Esimerkkinä Turunen ottaa gnostilaiset, jotka pyrkivät ujuttautumaan seurakunnan keskuuteen ja opettamaan turmiollisia harhaoppeja. Tässä oli kyse seurakuntaelämästä, ei normaalista vierailusta kotiin.

Seuraava Raamatun kohta.

9. Minä kirjoitin seurakunnalle; mutta Diotrefes, joka haluaa olla ensimmäinen heidän joukossaan, ei ota meitä vastaan.
10. Sentähden minä, jos tulen, muistutan hänen teoistansa, mitä hän tekee, kun pahoilla sanoilla meistä juoruaa; ja vielä siihenkään tyytymättä, hän ei itse ota veljiä vastaan, vaan estää niitäkin, jotka tahtovat sen tehdä, ja ajaa heidät pois seurakunnasta. - 3. Johanneksen kirje, jakeet 9 ja 10 (KR38)

Turunen kertoo, että tässä oli karttamista. Mutta ei ihan siinä merkityksessä kuin Vartiotorniseura ajattelisi.

14. Mutta jos kuka ei tottele sitä, mitä me tässä kirjeessä olemme sanoneet, niin merkitkää hänet älkääkä seurustelko hänen kanssaan, että hän häpeäisi.
15. Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa niinkuin veljeä. - 2. Tessalonikalaisille 3:14,15 (KR38)

Turunen korostaa, että tuotakin ihmistä piti rakastaa ja neuvoa niin kuin veljeä.

Turunen kiteyttää lopuksi Jehovan todistajien karttamiskäytännön näin:

Jehovan todistajilla on totaalinen kykenemättömyys ymmärtää, mitä Jumalan armo Kristuksessa on, koska ei ole Raamatun Kristusta, on toinen Kristus, on toinen henki, ei ole armon henkeä, joka annetaan vain Kristuksen myötä. Sen tähden ei voi tuntea armoa sellaisena kuin Jumalan sana sen ilmoittaa. Sen tähden, Vartiotorniseura, joka sanoo olevansa uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, on pikemminkin se paha palvelija, josta Jeesus kertoo vertauksessaan, kun hän sanoo, että mies oli velkaa 10000 denaari, ja isäntä sanoi, että saat anteeksi. Sen jälkeen hän meni ulos ja löytää toisen palvelija, käy kurkusta kiinni ja kuristaa ja sanoo, maksa, minkä olet velkaa (100 denaaria), ja heittää hänet vankilaan. Sellainen oli paha palvelija, joka ei ymmärrä anteeksiantamuksesta yhtään mitään. Vartiotorniseura on paha palvelija.





Alkuperäiset TV7:n internetsivut täällä.




Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity