Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon



Erkki Kankaanpään haastattelu Kansan Uutisissa 1985: "Maailmanloppu. Nyt."
10.09.2014 Costian



Erkki Kankaanpää oli kymmeniä vuosia Suomen Jehovan todistajien "ykkösmies". Hänet muistetaan karismaattisena puhujana ja koko yhteisön "isähahmona". Erkin sanoja kuunneltiin. Niillä oli painoarvoa.


Erkki Kankaanpää, kuva: Kansan Uutiset

Vuonna 1985 Kansan Uutiset haastatteli Erkki Kankaanpäätä. Haastattelussa Kankaanpää maalaili värikkäästi kuvaa tulevaisuudesta. Hän kertoi, että sen sukupolven aikan, jona hän itsekin eli, tulisi tapahtumaan suuria asioita. maailmassa. Tulisi idän ja lännen välinen suuri sota, jossa mahdollisesti käytettäisiin jopa ydinaseita. Sen jälkeen puhkeaisi Harmagedonin sota.

Koska nykyiset nuoren polven Jehovan todistajat eivät ehkä edes tiedä, kuinka voimakasta lopun ennustaminen oli, on paikallaan palauttaa mieleen nämä synkät asiat.

Voit lukea tältä sivulta Erkki Kankaanpään haastattelun ja myös näköislehdestä koko jutun. Kansan Uutiset toi myös muiden uskontojen näkemyksiä esiin jutun loppupuolella.

  


Maapallo tuhoutuu taistelussa Saatanaa ja kommunisteja vastaan

* Maailmanloppu on lähellä! Nyt elossa oleva sukupolvi ei missään tapauksessa katoa ennen lopullista Harmagedonin taistelua, jossa "Jumalan teloitusjoukot tulevat totisesti vuodattamaan runsaasti verta".

* Näin hurjaa tekstiä saamme lukea Jehovan todistajien Vartiotorni-lehdestä, jossa lopun nyt vääjäämättömästi lähestyessä on julkaistu useita Harmagedonin sotaa käsitteleviä teemanumeroita.

* Jehovan todistajain ohella useat muut uskonnolliset virtaukset ja lahkot ovat viime vuosina kovalla äänellä varoitelleet meitä syntisiä maailmanlopusta, ydinsodasta, kommunismin uhasta ja Jeesuksen toisesta tulemisesta. Vuosi 2000 lähenee; oletko valmis?


Vuosituhannen vaihtuminen on otollista aikaa maailmanlopun ennustajille. - Vuoden 2000 koittaessa maailmanloppua odottavien saarnaajien äänet kantautuvat varmasti Suomeenkin. Ulkomailla on jo nyt havaittavissa lopunajan liikkeiden vilkastumista, vaikka Suomessa ennustuksia ja kauhukuvia on toistaiseksi maalailtu lähinnä kristinuskon pohjalta syntyneiden ja intialaisperäisten virtausten piirissä, toteaa Harri Heino Kirkon Tutkimuskeskuksesta.

- Myös poliittisen tilanteen kiristyminen kahden suurvallan välillä vaikuttaa uskonnollisiin virtauksiin. Etenkin Yhdysvalloissa syntyneet uudet liikkeet ovat voimakkaasti antikommunistisia.

Amerikkalaisten saarnaajien mukaan Harmagedonin taistelu tullaan lähiaikoina käymään vapaiden länsimaiden ja Saatanan vallassa olevan kommunistisen maailman välillä. Jumalan valtakunta syntyy maan päälle vasta sitten, kun kommunistit on hävitetty viimeiseen mieheen. Kuuluisin tällaisia kommunismin vastaisia sotapuheita pitänyt "julistaja" on tietysti Yhdysvaltain presidentti Ronald Reagan, jonka mukaan kolmas maailmansota syttyy lähiaikoina Neuvostoliiton hyökätessä Israelin kimppuun.

Suomeen levitessään amerikkalaisperäiset virtaukset yleensä menettävät terävimmän kommunismin vastaisuutensa. Meillä uskonnon poliittiset sävyt havaitaan herkemmin kuin Yhdysvalloissa, jossa koko kulttuuri on huomattavasti oikeistolaisempi kuin Suomessa, muistuttaa tutkija Harri Heino.

Verilöyly on lähellä

- Nyt elävät ihmiset tulevat näkemään kaksi suurta sotaa. Ensiksi käydään lopullinen taistelu idän ja lännen järjestelmien välillä. Sen jälkeen kaikki kansat YK:n johdolla tuhoutuvat Harmagedonin taistelussa jumalallisia sotajoukkoja vastaan, uhkaa Jehovan todistajain toiminnanjohtaja Erkki Kankaanpää.

Näistä verisistä taistoista selviytyvät vain Jehovat, jotka savun laskeuduttua ryhtyvät rakentamaan tuhatvuotista valtakuntaa maan päälle. - Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton taistelu käydään todennäköisesti ydinasein. Maapallo ei kuitenkaan Raamatun kirjaimen mukaan siinä tuhoudu, koska Jumalan puolella taistelleet Jehovan todistajat elävät täällä paratiisissa näiden kahden taistelun jälkeenkin.





Jehovan todistajien opetuksessa lopun ajan odottaminen on aina ollut keskeisellä sijalla. Maailman lopun ennustettiin ensimmäisen kerran tulevan vuonna 1914, jolloin Jeesuksen nelikymmenvuotinen elonkorjuuaika umpeutui. Jehovan todistajain Raamatussa Harmagedonin verilöylyä verrataan maan elon leikkaamiseen terävällä sirpillä.

Kun maailmanloppua ei vuonna 1914 tullutkaan, liike joutui hetkeksi kriisiin. Saarnaajat tarkensivat ennustuksiaan: vuosi 1914 olikin merkinnyt vain Saatanan viskaamista alas taivaasta pahojaan tekemään. Jeesuksen näkyvä kuninkuus alkaisi vasta vuonna 1925. Viimeisin Jehovan todistajain esittämä maailmanlopun vuosiluku oli 1975. Onko luku 2000 seuraava, mukavan pyöreä vuosiluku osoittamaan maailman tuhoutumisen ajankohtaa?

- Emme enää esitä tarkkoja vuosilukuja siitä, koska Saatanan aikakausi maailmassa lopullisesti päättyy, puolustautuu Erkki Kankaanpää. - Raamatussa annetaan kuitenkin selvät tunnusmerkit viimeisille ajoille, ja täytyy myöntää noiden merkkien olevan tällä hetkellä selvästi näkyvissä. Loppu on siis lähellä.

Tappakaa tyyten kaikki paha

Harmagedonin sotaa käsittelevässä teemanumerossa Jehovien Vartiotorni-lehti luettelee useita merkkejä, jotka edeltävät "pahojen ihmisten joukkoteurastusta". Tuossa teloituksessa Jumala antaa enkeliarmeijalleen ohjeet pahuuden uhkankin poistamiseksi maan päältä: "Surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

- Jeesus sanoi, että viimeistä taistelua edeltävät kansojen taistelut toisiaan vastaan, maanjäristykset, nälänhätä ja ahdistus, Jehovien toiminnanjohtaja Erkki Kankaanpää lukee Raamatustaan.

- Loppua enteilevä kristikunnan luopuminen Jumalan sanasta on jatkunut jo kauan. Viimeisin esimerkki tästä ovat Räisäsen esittämät Raamatun uudelleentulkinnat. Jos kristityt selittävät Jeesuksen syntyneen Pyhästä Hengestä ja Joosefista, putoaa pohja pois koko Raamatun uskottavuudesta.

- Sanan hylkääminen ja vääristely näkyy myös siinä, että poliitikot ovat käyttäneet Raamattua omien etujansa ajamiseen. Toisen maailmansodan aikaan sijoittuva kasku valottaa tilannetta hyvin. Kerrotaan englantilaisen rukoilleen Jumalalta apua hyökkäyksessä. Jumala vastasi tähän pahoitellen: En oikein ehdi nyt teidän puolellenne, kun saksalaiset ehtivät jo varata tukeni!

- Viime aikoina esimerkiksi presidentti Reagan on tulkinnut Ilmestyskirjan ennustuksia omiin poliittisiin kuvioihinsa sopivasti. Jehovan todistajat eivät yhdy hänen kantaansa, jonka mukaan Harmagedon on kommunistien ja kapitalistien välinen taistelu Israelissa. Meille Harmagedon merkitsee suurvaltojen sodan jälkeen käytävää Jumalan ja Saatanan voimainkoetusta, korostaa Erkki Kankaanpää.

YK on Saatanan vallan ilmentymä

Jeesuksen toinen tuleminen alkaa Jehovien mukaan ihmissodilla. Tästä taistosta hengissä selvinneet yhdistävät Harmagedonin taistelussa voimansa Saatanan puolella Jumalaa ja hänen Jehovan todistajista koostuvaa armeijaansa vastaan.

Yksi varma merkki meidän syntisten pian tapahtuvasta teloituksesta on Kansainliiton ja nyttemmin Yhdistyneiden Kansakuntien perustaminen. Jehovan todistajain mukaan YK on Saatanan valtakunnan poliittinen ilmentymä maan päällä. "Jumalan valtakunta tuhoaa Yhdistyneet Kansakunnat, tarvitaanpa sen tekemiseen kuinka monta taivaallista enkeliä tahansa!", julistaa Vartiotornin helmikuinen numero.

Kun nykyinen luhistuva maailmanjärjestelmä on pyyhkäisty maan päältä ja kaikki pahat ihmiset kitketty, alkavat Jehovan todistajat rakentaa Paratiisiaan. Poliittiset systeemit korvaa taivaallinen hallitus, joka perustettiin jo vuonna 1914. Hallituksen muodostavat pääministeri Jeesus ja 144 000 erittäin ansioitunutta todistaja-ministeriä.

Maassa asuvat Jehovan todistajat elävät tietysti onnellisina. Aikansa he kuluttavat Paratiisista nauttien ja kuolleista herätettyjä opettaen. - Opetustehtävä tulee olemaan suunnaton. Kaikille niille, jotka ovat kuolleet kuulematta ilosanomaa Jehova-Jumalasta, täytyy antaa mahdollisuus elää hänen taivaallisen hallituksensa johtamassa Paratiisissa. Joka ei opetusta ota vastaan, kuolee, toteaa Erkki Kankaanpää ykskantaan.

Teksti: Pia Hyötynen
Kuva: Pekka Pajuvirta









  








On kiinnostavaa lukea vuoden 1985 Vartiotornista tammikuun 1. päivän numerosta siitä, mikä Harmagedon EI ole.

Huom! Tätä seuraavaa tekstiä ei ole Kansan Uutisten jutussa. Se on lainattu suoraan Vartiotorni-lehdestä.

*** w85 1/1 s. 5 - 7 Mikä Harmagedon ei ole? ***

Ei maallisten kansojen välinen sota

Maailman hallintoa koskeva kysymys, jonka vuoksi Harmagedonin taistelu käydään, on nykyään hyvin ajankohtainen. Mutta vaikka kaksi keskenään vihamielistä supervaltaa mitteleekin parhaillaan voimiaan saadakseen ylivallan maailmassa, Harmagedon ei ole maailmansota, jossa nämä kaksi valtaa taistelisivat keskenään. On totta, että maailmassa on käynnissä koko historian kallein ja kiihkein kilpavarustelu, mikä sai India Today -lehden sanomaan: ”Tämä kaikki ajaa planeettaamme armottomasti kohti Harmagedonia – kohti kansojen välistä lopullista sotaa.” Mutta Ilmestyksen 16:14 osoittaa, että ”koko asutun maan kuninkaat” saattavat ”Jumalan, Kaikkivaltiaan, suuren päivän sodassa” liikkeelle yhtenäisen rintaman. Harmagedon ei siksi ole ihmisten sota. Se on Jumalan sota.
 

Harmagedonissa kaikki maan kansakunnat taistelevat yhdessä ”kuningasten Kuninkaan ja herrojen Herran”, Kristuksen Jeesuksen, komennossa olevia ’taivaallisia sotajoukkoja’ vastaan. Hän on maailman oikeutettu hallitsija, koska Jumala ”alisti kaiken hänen [Kristuksen] jalkojensa alle”. – Ilmestys 19:14, 16; Efesolaisille 1:22.

Ei ydinroihu

Monien ihmisten mielestä ydinsotaa on liian kauheaa edes ajatella. 40 tiedemiehen vuonna 1983 suorittaman yhteisen tutkimuksen mukaan täysimittaisessa ydinsodassa kuolisi heti suunnilleen kolmannes tai puolet maailman koko väestöstä. Heidän raporttinsa, joka julkaistiin Science-aikakauslehdessä, ennustaa elossa säilyville synkkää tulevaisuutta. Lehti varoittaa: ”Supervaltojen välinen suurimittainen ydinsota johtaisi joka tapauksessa sellaisiin maailmanlaajuisiin ympäristömuutoksiin, että ne todennäköisesti merkitsisivät tuhoa suurimmalle osalle maapallon kasvi- ja eläinlajeja. Silloin ei olisi mahdotonta sekään, että homo sapiens katoaisi” maan päältä.

Sallisiko Kaikkivaltias Jumala Jehova sellaisen kauhean asian tapahtua? Varmasti ei. Hän ei luonut maata ”autioksi”, vaan hän vakuuttaa meille, että hän ’valmisti sen asuttavaksi’. (Jesaja 45:18) Harmagedonissa Jumala ”saattaa turmioon ne, jotka turmelevat maan”. Hän ei anna maan korventua ydinroihussa. – Ilmestys 11:18.

Ei Lähi-idässä käytävä sota

”Jonain aikana viimeinen suuri palo syttyy Lähi-idässä”, saarnaa maailmankuulu evankelista Billy Graham. Hänen näkemyksensä on tässä asiassa samanlainen kuin monien hänen uskonnollisten kollegojensa näkemys. Graham uskoo lisäksi, että Harmagedonin tuloa voidaan viivyttää. Hän sanoi: ”Uskon että maailma on nyt menossa suoraan kohti Harmagedonia, ja ellei tapahdu hengellistä heräämistä ja ellemme käänny Jumalan puoleen, maailma voi kohdata Harmagedoninsa tällä vuosikymmenellä.”

Kaikki ”maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa” eivät alkuunkaan mahtuisi Megiddon seudulle. (Ilmestys 19:19) Tämä sulkisi pois kaikki fundamentalistien opetukset, joiden mukaan Harmagedon olisi kirjaimelliselle Megiddon tasangolle ahdettu maailmansota, vai kuinka? Profeetta Jeremia osoittaa, että Harmagedon käsittää ”maan perimmäiset ääret” ja että kuolleita nähtäisiin ”maan äärestä maan ääreen”. – Jeremia 25:32, 33.

Ja koska Harmagedon merkitsee ”Jumalan, Kaikkivaltiaan, suuren päivän sotaa”, kukaan ei voi estää sitä. Ihmiset eivät voi tehdä mitään viivyttääkseen sen tuloa. Jehova on asettanut ”määräajan” taistelun alkamiselle. ’Se ei myöhästy.’ – Ilmestys 16:14; 11:18; Habakuk 2:3.



Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

    


Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity