Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto

Johanneksen pojan uutissivut - arkisto




Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys



 
Muita aiheita:
   



Kärryjen luona keskustelemassa 23.09.2015 - osa 1
23.09.2015 Johanneksen poika



Jehovan todistajat eivät uskalla lukea uutta kirjaa "Vartiotornin varjossa" eivätkä katsoa Inhimillinen tekijä -ohjelmaa. Tällaisen käsityksen saa, kun keskustelee Jehovan todistajien kanssa todistuskärryjen luona. Tämä juttu on ensimmäinen osa kaksiosaisesta jutusta. Toinen osa julkaistaan myöhemmin omana uutisenaan.

Aila Ruohon uuden kirjan julkaisemisesta oli kulunut sen verran aikaa, että oli tarpeen ottaa selvää, mitä mieltä Jehovan todistajat ovat tämän kirjan julkaisemisesta ja sitä seuranneesta uutisoinnista. Kun minulla oli muutenkin asiaa Helsinkiin, päätin samalla vähän haastatella kärryjä vartioivia todistajia tästä aiheesta. Niinpä siis suunnistin kohti rautatieasemaa, koska siellä on tavallisesti kahdessa paikassa Jehovan todistajia, jotka päivystävät JW.ORG-kärryjen luona.



Ulkona Helsingin rautatieaseman läheisyydessä oli Jehovan todistaja -mies ja -nainen todistuskärryjen vieressä.



Keskustelu meni suurin piirtein näin:

Johanneksen poika: Oletteko te tietoisia Aila Ruohon uudesta kirjasta Vartiotornin varjossa?

JT-sisar: Olen kuullut kyllä siitä.

JP: Oletteko itse lukeneet?

JT-sisar: Ei.

JP: Aiotteko lukea?

JT-veli on tässä vaiheessa aivan hiljaa.

JT-sisar (miettii hetken): En varmaan aio lukea.

JP: Miksi? Eikö se kiinnostaisi, kun se on kuitenkin yhteisöstä kirjoitettu?

JT-sisar: Ai mitä on kirjoitettu?

JP: Kirja on kirjoitettu yhteisön entisistä jäsenistä.

JT-sisar: Ei minua erityisesti kiinnosta.

JP: Eli järjestössä on kaikki hyvin? Ihmiset ovat onnellisia? Kaikki saavat sanoa oman mielipiteensä? Ei tule mitään sanktiota?

JT-sisar: Mitä tarkoitat?

JP: Minä olen lukenut sen kirjan, ja siinä tulee esille mm. se, että ei saa olla erilaista näkemystä.

JT-sisar: Onko jokin erityinen asia, mistä ei saa olla erilaista näkemystä?

JP: No esimerkiksi mikä tahansa oppikysymys.

JT-sisar: Aa... oppikysymyksistä.

JP: Niin, tai sitten karttamisesta. Karttaminenhan on se aihe, minkä takia tuo kirja "Vartiotornin varjossa" kirjoitettiin. Veikko Leinonen antoi 2014 virheellisiä lausuntoja mediassa ja sen takia Aila Ruoho kiinnostui tästä aiheesta. Karttaminen on yksi hengellisen väkivallan muoto. Järjestö kehottaa karttamaan, se ei ole kenenkään henkilökohtainen valinta vaan järjestön määräys.

JT-sisar: Se pohjautuu Raamattuun.

Tässä vaiheessa JT-veli otti "ohjat" itselleen ja kaivoi Raamatun esiin.   

JT-veli: Tässä on yksi sellainen kiva ajatus, kun mainitsit tuosta, että se on järjestön eikä henkilökohtainen valinta. Itse ainakin koen, että se on tuollainen ajatus mikä on 1. Korinttilaiskirjeessä 5. luvussa jakeessa 11.

(1. Korinttilaisille 5:11)  – – Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.

Tuossa sanotaan, että "veljeksi" kutsutun...

JP: Eli seurakunnan sisäpuolella olevan kanssa.

JT-veli: Tavallaan kun sanotaan, että jos joku tämmönen henkilö rupee toimimaan Raamatun periaatteita vastaan, niin silloin me nähdään, että tätä Raamatun kohtaa tulee myöskin soveltaa siihen tilanteeseen.

JP: Joo, mutta siinähän puhutaan "mukana" olevista. Eli hänet voidaan erottaa, ja sen jälkeen hän ei ole enää "veli". Jos luet vähän eteenpäin niin siinähän lukee, että "ulkopuolella" olevat tuomitsee Jumala. Ei vanhinten tarvitse heistä kantaa huolta.

JT-veli: Tässä on juuri se periaate, että jos joku on Jehovan todistaja, sitten hän ei ole enää sen jälkeen veli, niin silloin hän on erotettu seurakunnasta.

JP: Niin on, erotettu, mutta lue vähän eteenpäin siitä...

JT-veli: No se tarkoittaa taas sitten sellaisia henkilöitä, jotka ei oo seurakunnassa mukana enää tai eivät oo olleetkaan. Tuossa on myöskin toinen Raamatun kohta, joka niin kuin liittyy tähän aiheeseen, on myös 2. Johanneksen kirjeen 10. jae.

(2. Johanneksen kirje 10)  – – Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.

JP: Mutta tässähän oli kyse siitä, onko Kristus tullut "lihassa" (huomautus: edellinen jae on repäisty irti tekstiyhteydestä, muutama jae ennen kertoo mistä "opetuksesta" oli kyse:

(2. Johanneksen kirje 7)  – – Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus.)

JP: Jeesus sanoi, että "mitä ihmeellistä siinä on, jos tervehditte vain veljiänne" ja Jeesus käski rakastaa myös vihollisia. Eikö tämä teidän rakkautenne ole aika rajallinen?

(Matteus 5:47)  – – Ja jos tervehditte ainoastaan veljiänne, mitä poikkeuksellista teette? Eivätkö kansakuntien ihmisetkin tee samoin?

(Matteus 5:44)  – – Mutta minä sanon teille: rakastakaa jatkuvasti vihollisianne ja rukoilkaa jatkuvasti niiden puolesta, jotka vainoavat teitä – –

JT-sisar: Ei, kysymyshän on näkökulmasta. Jos viet lapsen rokotettavaksi, niin tottakai sitä sattuu. Kuitenkin voidaan ajatella, että vanhemmilla on rakkautta tuota lasta kohtaan, koska ne haluu sille hyvää. Samalla tavalla kun joku on erotettu, me toivotaan, että "toimenpide" sais hänet edelleen haluamaan takaisin. Hän vois tehdä muutoksia.

JP: Eikö silloin vedota väärään vaikuttimeen?

JT-sisar: Rakkauteen Jumalaan!

JP: Jos se on ainoa tapa saada takaisin sukulaisuussuhteet, sehän ei ole silloin rakkautta Jumalaan vaan se on kiristystä.

JT-sisar: Se ei ole vaikutin vaan rakkaus Jumalaan.

JP: Mitä te ajattelette, miten käy sellaiselle henkilölle, joka ei noudata tuota karttamissääntöä ja on tekemisissä erotetun kanssa?

JT-veli: Se tietysti on hänen henkilökohtainen päätöksensä. Esimerkiksi tuo 1. Korinttilaiskirjeen tilanne mikä siinä oli, niin siinä oli henkilö, joka erotettiin seurakunnasta, koska hän oli hyvin moraaliton. Ja sitten 2. Korinttilaiskirjeessä Paavali kirjoitti, että koska hän oli katunut ja muuttunut, niin siinä pyydettiin, että hänet otettaisiin takaisin. Ei häntä siinä mielessä karteta, että olisi täysin katkaistu suhteet.

JP: Mutta tuo kirja (Vartiotornin varjossa) esimerkiksi tuo esille yli 60:n haastateltavan karttamiskokemukset. Se Veikko Leinosen esitys, että vain "hengelliset siteet" katkeaa, on täyttä puppua. Siinä katkeaa kaikki siteet.

JT-veli: Esimerkiksi tällainen tilanne, että jos mulla olis aviovaimo ja hän vaikka eroaisi Jehovan todistajista, niin me asuttais samassa talossa...

JP: Tottakai, jos on aviovaimo, mutta jos on vaikka tällainen tapaus: On mies, joka asuu eri kaupungissa kuin hänen oma siskonsa. Jos sisko erotetaan, ja mies on edelleen tekemisissä tämän siskonsa kanssa ihan normaalisti, ja seurakuntalaiset saavat tietää tämän, niin mitä silloin tapahtuu?

JT-veli: Se on tietysti tilannekohtainen asia, miten se käsitellään, mutta sanotaanko, että jos hän olisi vaikka mun sisko, ja hänet erotettais, niin kyl mä kokisin sillä tavalla, että en haluaisi olla hänen kanssaa tekemisissä enää, koska se olis vähän sama tilanne kuin jos sulla on hirveen hyvä ystävä, ja hän tekee sulle tosi ikävästi, että hän polttaa sun kodin tai ryöstää sut tai mitä vaan...

JP: Älä ota tällaisia ääriesimerkkejä. Jos kyse on vaikka mielipide-erosta, jostain opeista, ja sen takia erotetaan.

JT-veli: Tämä on niin tärkeä asia, että sitä voidaan verrata tällaiseen hyvin isoon asiaan. Että jos sun hyvä ystävä on sua kohtaan toiminut tosi ikävästi, sit hän tulee sua kadulla vastaan ja kysyy "moi, mitä kuuluu?". Sä ymmärrät, että se tuntuis tosi ikävältä, kun hän olis kohdellu sua tosi ikävästi eikä millään tavalla olis osoittanut katumusta tai korvannut asiaa. Tavallaan, jos joku ottais hyvin voimakkaan asenteen Raamatun periaatteita vastaan, niin kyllä mä kokisin sen kovin ikävänä asiana, jos hän toimis näin.

JP: Entäpä, jos hän olis täysin yksin? Jos hänet olisi hylätty? Eikö ole aika julmaa jättää ihminen yksin? Siinä kirjassa kerrotaan, että joka kolmas oli pohtinut itsemurhaa, kun kaikki sukulaiset olivat hylänneet, 6 oli yrittänyt ja useat tiesi henkilöitä, jotka olivat onnistuneet tässä. Jos uskonto aiheuttaa tällaista...

JP: Sinä et vastannut tähän kysymykseen, mitä tapahtuu henkilölle, joka on tekemisissä erotetun siskonsa kanssa?

JT-sisar: Se on laaja kysymys, eikä siihen voi vastata.

JP: Vartiotorniseuralla on selvät ohjeet tähän. Pitää jopa säälintunne tukahduttaa.

JT-sisar: Missä sellainen ohje on?

JP: Vartiotornissa.

JT-veli: Pystytkö sanomaan, missä julkaisussa näin sanotaan, ettei saisi edes sääliä tuntea?

JP: Pystyn, kyllä. Minä löydän sen netin kautta.

Tässä vaiheessa kärryjen luo tuli nainen, joka kyseli Inhimillinen tekijä -ohjelmasta.

Nainen: Katoin sen ohjelman Inhimillinen tekijä. Se oli aika rankkaa.

JP: Kyllä se on rankkaa. Tosi rankkaa. Ja totta. 

Nainen: Niinkö siellä todella käsitellään ihmisiä?

JP: Kyllä.

Nainen: Minä uskon siihen ohjelmaan kyllä.

JP: Niin minäkin.

Nainen (kysyy JT-todistajilta): Mikä on teidän mielipide?

JT-veli: Sopiiko, jos te jatkatte keskustelua (JT-sisaren kanssa), meillä on kesken tämä...

Nainen JT-sisarelle: Mikä on sinun mielipide, jos joku lähtee pois?

JT-sisar naiselle: Jos ihminen haluaa lähteä seurakunnasta, hän on vapaa lähtemään.  

JP: Kyseinen kohta löytyy 94-Vartiotornista. 

*** w94 1/11 s. 21 kpl 20 Ole hellän sääliväinen ***

Se, että kristitty ’lakkaa seurustelemasta’ läheisen ystävän tai sukulaisen kanssa, joka on erotettu, voi olla todellinen koetus. Sellaisessa tapauksessa on tärkeää, ettei anna myöten säälin tunteille. (1. Korinttolaisille 5:11–13.) Lujuus voi jopa kannustaa erehtynyttä katumaan.

JP: Ajattele, kuinka Jeesus oli sääliväinen. Hän tunsi kaikkia kohtaan sääliä.

JT-veli: Tässä on varmasti se sama periaate, mikä oli tuossa 2. Korinttilaiskirjeen kohdassa, missä joku erotettiin ja sitten hänestä sanottiin, että hänet otettiin takaisin, niin varmasti hänenkin kohdallaan haluttiin tän ihmisen parasta. Ei häntä hylätty eikä sanottu, että ei me olla sun kanssa missään tekemisissä.

JP: Se otettiin muuten noin 2 kuukauden kuluttua takaisin eikä niin, että puoli vuotta joutui käymään halveksittuna kokouksessa.

JT-veli: Tämä sama periaate, mekin halutaan auttaa kaikki ihmisiä, jos... Esimerkiksi eräässä seurakunnassa, jossa minä olin, oli erotettuna pariskunta ja heidät otettiin takas. Ja ihan samalla tavalla heitäkin haluttiin auttaa... Tää ajatus, ettei osoiteta sääliä, tässä halutaan varmasti osoittaa se, että ei tulisi sellaista sääliä, mikä menee Raamatun periaatteiden yläpuolelle. Että tavallaan säälisin niin paljon, että rikkoisin Raamatun periaatteita vastaan. Jeesus sanoi, että jos joku on valmis jättämään kodin tai omaisuuden tai veljiä tai sisaria minun tähteni, niin se periaate tavallaan... rakkaus Jumalaan menee sen edelle että me rakastettais jotain ihmistä... Jos hän tieten tahtoen ottaa periaatteen Raamattua vastaan, niin se on hänen valintansa ja se on tosi surullista ja minä todella toivon, että hän tulisi takaisin. Mutta jos hänelle sitten tulee sillä tavalla tällaisia ajatuksia, niin minä joudun pitämään rakkautta Jumalaan tärkeämpänä asiana.

JP: Se on kumminkin hylkäämistä. Kenet Jeesus hylkäsi? Ei ketään! Kun eräs juutalainen erotettiin synagogasta, Jeesus meni ensimmäisenä juttelemaan hänen kanssaan. Muistatko? Sokeana syntynyt, jonka Jeesus paransi.

JT-veli: En.

(Johannes 9:1)  – – Kun hän oli kulkemassa eteenpäin, hän näki miehen, joka oli ollut sokea syntymästään saakka.

(Johannes 9:6, 7)  – – Tämän sanottuaan hän sylkäisi maahan ja teki syljen avulla savea ja pani savensa miehen silmille 7 ja sanoi hänelle: ”Mene peseytymään Siloaminlammikkoon” (Siloam käännetään: Lähetetty). Ja niin hän meni ja peseytyi ja tuli näkevänä takaisin.

(Johannes 9:34-38)  – – He sanoivat hänelle vastaukseksi: ”Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinäkö opetat meitä?” Ja he heittivät hänet ulos! 35 Jeesus kuuli, että he olivat heittäneet hänet ulos, ja tavattuaan hänet hän sanoi: ”Uskotko sinä Ihmisen Poikaan?” 36 Hän vastasi: ”Ja kuka hän on, herra, uskoakseni häneen?” 37 Jeesus sanoi hänelle: ”Sinä olet nähnyt hänet, ja hän on lisäksi se, joka parhaillaan puhuu kanssasi.” 38 Silloin hän sanoi: ”Minä uskon häneen, Herra.” Ja hän kumarsi häntä.

JP: Jeesus meni heti erotetun luo, jutteli ja oli ystävällinen. Ja kun Jeesuksen luo tuotiin syntinen nainen, niin Jeesus sanoi, että joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Ei ollut paljon heittäjiä!

(Johannes 8:7)  – – ”Se teistä, joka on synnitön, heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä.”

JP: Jeesuksen suhtautuminen ihmisiin oli niin paljon ylevämpää ja rakkaudellisempaa kuin Järjestön, joka heittää ihmisen ulos. Erottamisessa ei ole mitään ongelmaa. Tottakai järjestö saa erottaa ihmisen, joka ei toimi sääntöjen mukaan, mutta karttamiseen pakottaminen on hengellistä väkivaltaa.

JT-veli: Tuossa tilanteessa, jos joku otettiin takaisin, niin siellähän oli myös tällaisia ihmisiä, jotka oli katumattomia niin kuin fariseuksia, Juudas Iskariot, jotka todella pysytteli täysin erossa, ne ei halunneet tulla takas. Heitäkin varmasti yritettiin auttaa, Jeesuskin halusi...

JP: Tarkoitatko, että jos on eri mieltä jostakin asiasta, on sama kuin joku Juudas Iskariot?

JT-veli: No eihän me voida sitä päättää, Jeesuksella oli vähän enemmän kykyjä kuin meillä epätäydellisillä ihmisillä. En mä voi ketään niin ku tällä tavalla tuomita.

JP: Mutta minä voin sanoa tuosta edellisestä kysymyksestä, kun esitin erotetun oman siskon karttamisesta, että mulle kävi juuri niin.

JT-veli: Sä oot ollu Jehovan todistaja?

JP: Kyllä. Minun siskoni erotettiin seurakunnasta, kaikki muut Jehovan todistaja -sukulaiset katkaisi saman tien kaikki välit, hän jäi aivan yksin, hänellä oli muutenkin vaikeaa elämässään. Minä en suostunut karttamaan. Silloin toiset Jehovan todistaja -sukulaiset usutti vanhimmat mun kimppuun ja siitä alko minua kohtaan ajojahti, joka johti erottamiseen. Myöhemmin sitten tämä sisko kiristettiin takaisin ihmissuhteilla seurakuntaan, kun omat pojat eivät suostuneet puhumaan hänen kanssaan. Nyt hän karttaa minua sataprosenttisesti.

JT-veli: Mä voin sanoa, että minä en tunne sinua henkilökohtaisesti, mutta mä toivon sulle kaikkea hyvää. En mä halua sulle mitään pahaa.

JP: En minäkään halua sulle. Mulla on kaikki sympatiat tavallisia Jehovan todistajien rivijäseniä kohtaan. Minä olin 31 vuotta Jehovan todistaja.

Yritin ojentaa JT-veljelle käyntikorttiani.

JT-veli: Ei kiitos!

JP: Ei ole uskallusta tutustua (nettisivuihini).

JT-veli: Mä en koe, että minua kiinnostaisi aihe sen enempää. Mä toivotan sulle hyvää jatkoa. Jos haluat jatkaa tätä keskustelua, voin pyytää paikallisia vanhimpia keskustelemaan sun kanssa.

JP: Ei ne uskalla tulla meille. Koska silloin, kun mua kohtaan alkoi se ajojahti, kävi niin, että siinä oli kaksi muutakin ihmistä, joiden maine pilattiin seurakunnassa, yksi tienraivaajasisar, yksi vanhin ja minä. Me teimme noin 30-sivuisen kirjelmä, meidän kohtelusta seurakunnassa ja pyydettiin selvittämään asiat. Tämä lähetettiin kaikille vanhimmille ja haaratoimistoon. Tienraivaajasisarelle kävi niin, että hänet poistettiin tienraivaajien listasta, vaikka hän ei ollut tehnyt mitään väärää. Vanhimman asiaa käsiteltiin yli 10 tuntia. Todettiin virallisessa päätöksessä, että hän ei ole tehnyt mitään väärää, mutta siitä huolimatta hän menetti vanhimman aseman. Minulle ei kukaan suostunut vastaamaan, jolloin minun oli pakko oman tasapainoni takia alkaa julkaista netissä kuulusteluja kotonani. Johan tuli kiire erottaa minut.

JT-veli: Jos haluat jatkaa tätä keskustelua, paikalliset vanhimmat tulee luoksesi käymään.

JP: Ei ne uskalla tulla. Minä tiedän sen.

JP: Katsoitteko Inhimillinen tekijä -ohjelmaa?

JT-veli: Meidän ei kannata nyt jatkaa tätä keskustelua.

JP: Mutta katoitteko?

JT-sisar: Jos on kauheesti kielteistä niin minä en koskaan halua katsoa. Minä haluan tutustua ihmisiin yksilöinä. 

JP: Minä tunnen heidät kaikki kolme, jotka siinä esiintyy. Ja minä tiedän, että he puhuvat täysin totta. Ja minä tiedän, että se Vartiotornin varjossa -kirja on täysin totta. Olen lukenut sen läpi. Tutustukaapa siihen.

JT-sisar: Se on hyvä, jos sä oot tutustunut. Sitte sä tiedät asiat. Mutta se on hyvin yksipuolista tietysti.

JP: Mistä sä voit sanoa, jos et ole lukenut kirjaa?

JT-sisar: Mutta eihän siellä ole kysytty niiltä, jotka on tullu takasin.

JP: On kysytty.

JT-sisar: Onkos niitä haastateltu, jotka on tullut takaisin tai on Jehovan todistajia?

JP: Aila Ruoho yritti saada sinne Jehovan todistajia. Minäkin yritin saada sinne, mutta kun kaikki kieltäytyivät. Aila Ruoho yritti vielä Veikko Leinostakin saada antamaan omat kommenttinsa, mutta...

JT-sisar: Mutta eihän me tulla semmoseen, kun me tiedetään, että parjataan...

JP: Eihän siinä parjata vaan kerrotaan ihmisten oikeita kokemuksia elämästä.

JP: Jos on autokauppias, joka myy autoja, niin luottaisitko sä pelkästään tuon autokauppiaan sanaan, jos olisi 10 ihmistä, joilla on saman merkkinen auto, mitä tuo kauppias myy, ja ne kertois omakohtaisia kokemuksia niistä autoista? Jos autokauppias sanoisi, että hänen autoissa ei ole koskaan mitään vikaa, mutta sitten nämä asiakkaat, joilla on ollut saman merkkinen auto, kertoisivat, että jarrut puoltaa, ohjaustehostin menee rikki, sähköt pätkii, uskoisitko sinä mieluummin sitä autokauppiasta, joka kehuu kehuu omaa tuotettaan vai niitä ihmisiä, joilla on omakohtaisia kokemuksia siitä tuotteesta?

JT-sisar: No niitä pitäs olla aika monta...

JP: Tässä kirjassa oli 64 informanttia. Se on aika monta.

JT-sisar: Jos meitä on 8 miljoonaa Jehovan todistajaa...

JP: Miksi kukaan Jehovan todistaja ei suostunut tulemaan kirjaan? Yksi vastasi, mutta kun hän ei suostunut antamaan omaa nimeään, joka oli edellytyksenä. Kaikki muut antoivat oman nimensä. Nämä nimet eivät tietenkään tulleet julkisuuteen.

JT-sisar: Sehän olis pakottamista, jos pitäis antaa oma nimi.

JP: Ei kukaan joutunut omalla nimellään julkisuuteen. Nimi piti olla sen takia, ettei kukaan voi tulla sanomaan puppua kirjaan. Oma nimi piti antaa, mutta kirjassa oli vain nimimerkillä.

JP: Joten, eikö ole aika yksisilmäistä, jos te ette uskalla tutustua siihen asialliseen kritiikkiin, mitä järjestöä kohtaan osoitetaan. 

JT-sisar: Ei meillä ole mitään tarvetta...

JP: Tuo on muuten juuri se asenne! Jos uskonnollisesta yhteisöstä ei löydy mitään vikaa, silloin se on epäterve yhteisö.

JP: Nyt minun on mentävä, neljän minuutin päästä on tärkeä tapaaminen. Hyvää jatkoa teille!




Toinen keskustelu 23.09.2015 Helsingin rautatieasemalla asematunnelissa.
 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity