Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto





Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu



Muita aiheita:
   



Konventti 2016, osa 5: Sunnuntai, aamupäivä
18.08.2016 Johanneksen poika






Ennen varsinaisen ohjelman alkamista esitetyssä musiikkivideossa vilahti lyhyesti kuva suomalaisista Jehovan todistajista, jotka seisoivat kärryjen vieressä. - Kuva: Konventtivideo



Musiikkivideon jälkeen muistutettiin yleisöä taas siitä, että ohjelmaa saa nauhoittaa vain omaan käyttöön tai niitä varten, jotka eivät voi olla läsnä konventeissa. Äänitteitä ei saa laittaa yleiseen jakoon. 

Sunnuntain aamupäivän ohjelman aloitti 4-osainen puhesarja: Vältä uskollisuutta jäytäviä asioita. Puheiden aiheet olivat:
  • Ylpeys
  • Sopimaton viihde
  • Huono seura
  • Ihmispelko
Tähän puhesarjaan ja seuraavaan puhesarjaan liittyi yhteensä 8 videoa samasta aihepiiristä. Näissä videoissa Jehovan todistajat ovat piilossa kellarissa, ja ovi on lukossa. Vainot ovat alkaneet, ja hyvän uutisen saarnaaminen on jo loppunut. Nyt on aika saarnata tuomiosanomaa. Ulkopuolella on ihmisiä, jotka etsivät Jehovan todistajia. Kellarissa tunnelma on ahdistava. Ulkoa kuuluu lasin helinää ja ihmisjoukkojen huutoa. Voit katsoa tämän sivun kautta kaikki puheisiin liittyvät "kellarivideot".

Ensimmäisen osan puhesarjasta esitti Kimmo Kujanpää. - Kuva: Konventtivideo.



Puhuja aloitti sanomalla, että uskollisuus on se asia, mikä pitää meidät kiinni Jehovassa. Ympärillä olevat asenteet voisivat jäytää uskollisuutta. Vääränlainen asenne heikentää sidettä Jehovaan.

Miten ylpeys jäytää uskollisuutta?

(1. Pietarin kirje 5:5)  – – Mutta vyöttäytykää kaikki nöyrämielisyyteen toisianne kohtaan, sillä Jumala vastustaa pöyhkeitä, mutta suo ansaitsematonta hyvyyttä nöyrille.

Jumala vastustaa pöyhkeitä. Vastalääke: Vyöttäytykää kaikki nöyrämielisyyteen.

Jehova näkee asenteet, kertoi Kimmo Kujanpää. Nöyrää asennetta täytyy aktiivisesti kehittää. Ylpeä asenne erkaannuttaa Jehovasta.

Miten välttää ylpeyttä? Puhuja selitti: Nöyryys on vastalääke ylpeydelle. Rukouksessa täytyy pyytää apua ylpeyden kitkemiseen.

(1. Pietarin kirje 5:6) 6 Nöyrtykää sen tähden Jumalan väkevän käden alle, jotta hän korottaisi teidät aikanaan – –

Katso puheeseen kuulunut video täältä:



Tapani Lapiolahti piti toisen osan puhesarjasta. - Kuva: Konventtivideo.



Millä tavoin sopimaton viihde voi jäytää uskollisuutta? Tällä kysymyksellä Lapiolahti aloitti puheensa. Hän kysyi edelleen, että voiko olla niin, että "ei se minuun vaikuta".

Sopimattoman viihteen määritelmä on kielitoimiston sanakirjan mukaan: Se on rivo, säädytön, törkeä, vastenmielinen. Puhuja pyysi yhdistämään nämä seuraaviin asioihin:
  • Eroottinen kirjallisuus
  • Elokuvissa ja musiikissa olevat seksikohtaukset,  väkivaltakohtaukset ja spiritistmi
  • Videopelien seksi, spiritismi ja väkivalta
(Galatalaisille 6:7, 8) 7 Älkää eksykö: Jumalaa ei voida pitää pilkkana. Sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää, 8 sillä se, joka kylvää lihaansa silmällä pitäen, niittää lihastaan turmeluksen, mutta se, joka kylvää henkeä silmällä pitäen, niittää hengestä ikuisen elämän.

Kuvat voivat syöpyä mieleen vuosiksi, ehkä koko ihmiselämän ajaksi.

Tähän puheeseen kuuluneen videon voit katsoa täältä:



Erikoistienraivaaja Kauko Palmari piti kolmannen puheen puhesarjasta. - Kuva: Konventtivideo.



Puhuja kertoi, että säilyttääksemme uskollisuutemme Jehovaa kohtaan meidän ei tulisi tarpeettomasti viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät palvele Jehovaa. Kohtaamme heitä työssä, koulussa ja naapurustossa. Miksi heidän kanssaan ei kannata olla liikaa tekemisissä? Koska seura tekee kaltaisekseen.

(Sananlaskut 13:20) 20 Viisaiden kanssa vaeltava viisastuu, mutta sen, joka on tekemisissä typerien kanssa, käy huonosti.

Huono seura saa meidät vähitellen omaksumaan maailmallisia asenteita, ja se etäännyttää meidät Jehovasta, opetti Kauko Palmari.

Haluamme olla vain niiden kanssa, jotka syvästi rakastavat Jehovaa, painotti puhuja. Jos joku veli tai sisar seurakunnassa on kiinnostunut aineellisista asioiasta, on kielteinen ja kriittinen, hänen kanssaan seurustelua pitää rajoittaa, kertoi Palmari. Hänen mukaansa emme halua tällaista henkilöä läheiseksi ystäväksi, vaikka emme kartakaan häntä niin kuin erotettua.

(1. Korinttilaisille 15:33) 33 Älkää eksykö. Huono seura turmelee hyödylliset tavat.

Palmarin puheeseen liittyi video. Video kuvasi suuren ahdistuksen aikaa, sanoi puhuja. Katso se täältä:



Jukka Palonen piti neljännen eli viimeisen osan puhesarjasta. - Kuva. Konventtivideo



Uskollisuutta Jehovaa kohtaan yritetään jäytää ja nakertaa eri tavoin, totesi puhuja. Hän kertoi, että kristittyinä olemme kuin laivassa, joka keikkuu tämän asiainjärjestelmän aallokoissa.

(Sananlaskut 29:25) 25 Ihmisten edessä vapiseminen asettaa ansan, mutta Jehovaan luottava suojellaan.

Pelko ja naurunalaiseksi joutuminen voisi saada jonkun vetäytymään pois totuudesta.

Mikä on avain ihmispelon voittamiseen? Jehovaan luottavaa suojellaan (Sananlaskut 29:25, loppuosa)

Miten torjua ihmispelko? Miten välttää ihmispelkoa? Jukka Palonen sanoi, että meidän täytyy oppia luottamaan ja rakastamaan Jehovaa ja kehittämään uskollisuutta häntä kohtaan.

Ihmispelon torjuntasuunnitelma:
  • Muista, että sellaisilla uskollisilla miehillä kuin Pietari ja Timoteus oli taipumus ihmispelkoon. Jehova auttoi heitä pysymään uskollisina.
  • Muista erinomainen ajatus 1. Tessalonikalaisille 2:2: "Me keräsimme Jumalan avulla rohkeutta". Jehova voi ottaa pelon pois.
  • Muista toimia aina oikein.
  • Muista olla palveluksessa sellaisten veljien kanssa, joilla on luja vakaumus.
  • Muista lukea kirjoituksia, joita on mainittu tähän liittyen Vartiotorniseuran hakemistoissa.
Ohjelman osaan liittyvässä videossa Jehovan todistajat piileskelevät edelleen kellarissa, kun suuri ahdistus on jo alkanut. Katso video täältä:



Seuraava neljä puheen puhesarja oli aiheeltaan: Kasvata uskollisuutta vahvistavia ominaisuuksia. Sen osat olivat:
  • Arvostus
  • Itsehillintä
  • Rakkaus
  • Usko
Puhesarjan ensimmäisessä puheessa korostettiin uskollisuuden tärkeyttä. Siteemme Jehovaan voi olla todella läheinen, sanoi puhuja.

Miten arvostus voi vahvistaa uskollisuutta? Paras ystävämme Jehova on antanut meille paljon lahjoja.

(Psalmit 116:12) 12 Mitä maksan takaisin Jehovalle kaikesta hyvästä, mitä hän on minulle tehnyt?

Lunnaat, pyhä henki, Raamattu, Raamatun ymmärtäminen ja rakkaat ystävät ovat lahjoja Jehovalta.

(Psalmit 116:14) 14 Juhlalliset lupaukseni minä täytän Jehovalle, niin, kaiken hänen kansansa edessä.

Haluamme täyttää ne lupaukset, joita olemme Jehovalle antaneet.

Miten kasvattaa arvostusta? Keskittymällä toisten hyviin ominaisuuksiin. Arvostuksen puute on kuin vakava virus tai bakteeri, joka saa jonkun tulemaan lopulta uskottomaksi.

Katso puheeseen liittyvä video täältä:



Puhesarjan toisen puheen piti Juha Lukka. - Kuva: Konventtivideo



Puhuja lainasi aivan ensimmäiseksi Paavalin sanat:

(1. Korinttilaisille 9:27) 27 vaan minä kuritan lyönnein ruumistani ja johdatan sitä kuin orjaa, etten itse toisille saarnattuani tulisi mitenkään kelpaamattomaksi.

Paavali joutui tekemään paljon töitä pitääkseen itsensä kurissa. Kun puhumme itsehillinnästä, me puhumme hyvin laajasta skaalasta erilaisia asioita, sanoi Juha Lukka.

Temperamentti, puhe ja seksuaalinen halu liittyvät tähän. Samoin syöminen ja juominen liittyy tähän, lisäsi puhuja. Pysymme erossa nautintoaineista, riippuvuutta aiheuttavista aineista, huumeista ja tupakasta. Käytämme alkoholia vain kohtuullisesti tai ei ollenkaan.

Joka kerta, kun osoitamme itsehillintää em. asioissa, meidän siteemme Jehovaan vahvistuu ja uskollisuutemme lujittuu, muistutti Juha Lukka.

Itsehillintä alkaa mielestä, ajatukset synnyttävät tekoja.

Itsehillintä on osa Jumalan hengen hedelmää.

(Galatalaisille 5:16,22,23) 16 Mutta sanon: vaeltakaa jatkuvasti hengen mukaan, niin ette pane lainkaan täytäntöön lihallista halua. 22 Toisaalta hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, huomaavaisuus, hyvyys, usko, 23 lempeys, itsehillintä. Sellaisia vastaan ei ole lakia.

Annamme Jumalan hengen ohjata meitä. Yritä ymmärtää heikkoutesi taustalla olevat syyt. Älä puolustele omia tekojasi. Todista itsellesi, että Jumalan normit ovat oikeat. Tunnusta virheesi rukouksessa. Pyydä apua kypsältä kristityltä. Vältä kaikkea, joka voi horjuttaa päättäväisyyttä toimia oikein. Näin kokosi toimintalistan puhuja Juha Lukka.

Puheeseen liittyneen videon voit katsoa täältä:



Ari Jääskeläinen piti kolmannen osan puhesarjasta. - Kuva: Konventtivideo



Ari Jääskeläinen aloitti puhesarjan puhumalla mitättömän tuntuisesta äyriäisestä, joka elää Suomen merivesissä. Tuon eliön nimi on merirokko. Ari kertoi, että Jehova on antanut sille hämmästyttävän ominaisuuden. Se kykenee erittämään vahvinta liimaa mitä ihminen tuntee. Kun se kiinnittyy alustaansa, mikään ei voi irrottaa sitä siitä.

Sitten Ari kertoi, minkä hämmästyttävän ominaisuuden Jehova on antanut meille: kyvyn rakastaa. Rakkaus on kuin lujaa sidosainetta, jonka avulla mekin voimme ikään kuin kiinnittyä lujasti johonkuhun. 

Mitä rakkaus on? Mikä on rakkauden ydin? Puhuja avasi Raamattunsa ja kertoi.

(1. Korinttilaisille 10:24) 24 Älköön kukaan etsikö omaa etuaan, vaan jatkuvasti toisen etua.

Tosi rakkaus saa meidät olemaan jatkuvasti epäitsekkäitä. Näin uskollisuuden tunne vahvistuu.

(Kolossalaisille 3:14) 14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, sillä se on täydellinen yhdysside.

Miten rakkautta kasvatetaan? Se alkaa mielessä, mitä mietimme.

Rakkaus Jehovaa kohtaan kasvaa miettimällä lunnaita.

Rakkautta voi kasvattaa myös veljiä ja sisaria kohtaan seurakunnassa. Samoin perhepiirissä. Meidän vallassamme on se, mitä rakkaudelle tapahtuu. Vahvistuuko se vai heikentyykö se?

Me voimme etsiä tilaisuuksia tehdä hyvää.

Rakkauden täyttämät ajatukset saa meidät asettamaan toisten edut omiemme edelle, totesi puhuja. Tähänkin esitykseen liittyi video. Katso se täältä:



Pyrinkö jatkuvasti kasvattamaan rakkautta perheenjäseniä kohtaan, veljiä ja sisaria kohtaan seurakunnassa ja ennen kaikkea Jehovaa kohtaan? Tähän kysymykseen Ari Jääskeläinen kokosi yhteen puheen teeman. Rakkaus on vahva sidosaine.

Markus Laurila piti puhesarjan viimeisen puheen. - Kuva: Konventtivideo



Markus Laurila aloitti mahtipontisesti. Hän sanoi: Raamatun mukaan usko ei ole toiveajattelua vaan se on horjumatonta, vankkumatonta luottamusta sen kohteeseen, mikä perustuu konkreettisiin todisteisiin. 

Miksi tällainen usko on välttämätöntä uskollisena pysymiselle?

(Heprealaisille 11:6) 6 Sitä paitsi ilman uskoa on mahdotonta miellyttää häntä, sillä Jumalaa lähestyvän täytyy uskoa, että hän on ja että hänestä tulee niiden palkitsija, jotka hartaasti etsivät häntä.

Jehova tulee pitämään tulevaisuutta koskevat lupauksensa, vakuutti puhuja. Jehova auttaa meitä selviytymään mistä tahansa eteemme tulevasta tilanteesta. Tällainen luottamus ja usko miellyttää Jehovaa ja vahvistaa meidän uskollisuuttamme häneen.

Miten voimme rakentaa uskostamme entistä vahvemman?
  • Hanki täsmällistä tietoa. Perustele totuus itsellesi. Perehdy Jehovan persoonallisuuteen ja ominaisuuksiin.
  • Pohdi tiedon merkitystä. Mietiskele Jehovan sanaa ja persoonallisuutta.
Puhesarjan viimeiseen osaan liittyvä video oli ehkä kaikken dramaattisin.

"Missä ne on? Tarkistakaa kellari. Avatkaa tuo ovi..."

Edellä mainitut sanat huudettiin videossa kellarin oven läpi, ennen kuin joukko koulutettuja "vainoajia" rynnäköi kellariin, missä joukko uskollisia Jehovan todistajia piileskeli. Heidän kohtalonsa jäi epäselväksi.

Katso se täältä:



Puhuja kertoi lopuksi, että Jehovan todistajat eivät tiedä tarkalleen, miten tapahtumat tulevat kehittymään suuressa ahdistuksessa. Videoissa nähdyt tilanteet olivat kuvitteellisia, mutta niillä haluttiin havainnollistaa puhesarjoissa esitettyjä asioita. Yksi asia on kuitenkin varma. Jehova tulee pelastamaan uskolliset palvelijansa. Tähän päättyi kahden puhesarjan 8 puhetta, joista jokainen sisälsi "kellarivideon" suuren ahdistuksen aikaisista tapahtumista.

Laulun ja ilmoitusten jälkeen oli vuorossa konventin "yleisöesitelmä". Tänä vuonna sen teema oli: "Milloin uskollinen rakkaus saa riemuvoiton vihasta?" Puhe perustui Matteuksen viidenteen lukuun jakeisiin 38-45. Esitelmän piti hallintoelimen komitean avustaja. Puhe tulkattiin suomeksi. - Kuva: Konventtivideo



Puhuja aloitti esityksensä kysymyksellä. Milloin uskollinen rakkaus saa riemuvoiton vihasta? Se on hyvä kysymys. Useimmat ihmiset toivovat rauhaa. Jos kaikki haluavat rauhaa, miksi vihaa on niin paljon? Ihmiskunnan historia on täynnä vihaa ja väkivaltaa, vaikka ihmiset kaipaavat rauhaa. Tiedämme, että ihmiset pystyvät ilmaisemaan epäitsekkyyttä ja rakkautta. Miksei vihasta ole päästy vielä eroon?

Raamattu paljastaa, että Jumala loi ihmisen sellaiseksi, että hän oli rakkaudellinen. Hänessä ei ollut vihaa, vakuutti puhuja. Ihminen suunniteltiin elämään rauhassa eläinten kanssa ja toisten ihmisten kanssa. Huono uutinen on se, että paha henkiolento, Saatana kääntyi Jumalaa vastaan. Saatana houkutteli ensimmäisen ihmisparin kapinoimaan Jumalaa vastaan. Suurin osa nykyisestä väkivallasta johtuu Saatanan ja demonien vaikutuksesta. On myös hyviä uutisia. Raamattu osoittaa, että uskollinen rakkaus saa riemuvoiton pahasta. Riemuvoitto on jo päässyt alkuun. Jehova lupasi tehdä tyhjäksi Saatanan aiheuttaman vahingon.

(1. Mooseksen kirja 3:15) 15 Ja minä panen vihollisuuden sinun ja naisen välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille. Se murskaa sinun pääsi, ja sinä murskaat sen kantapään.”

Puheen aikana esitettiin kuvia:







Saatana haastoi Jehovan sotaan. Jehova sanoi, että sodassa saatat voittaa joitakin taisteluita, mutta Jehova ja Jeesus Kristus lopulta murskaavat Saatanan. Näin puhuja kuvaili tapahtumia.

(1. Mooseksen kirja 22:17, 18) 17 minä siunaamalla siunaan sinua ja lisäämällä lisään siemenesi, niin että se on kuin taivaiden tähdet ja kuin hiekkajyväset, jotka ovat meren rannalla, ja sinun siemenesi ottaa haltuunsa vihollistensa portin. 18 Ja sinun siemenesi välityksellä kaikki maan kansakunnat siunaavat itsensä, koska olet kuunnellut ääntäni.’”

Muinainen Israelin kansakunta polveutui Aabrahamista. Jehova antoi sille lakeja. Mihin lait perustuivat? Puhuja vastasi itse: Rakkauteen Jumalaan ja lähimmäiseen.

(5. Mooseksen kirja 6:5) 5 Ja sinun on rakastettava Jehovaa, Jumalaasi, kaikella sydämelläsi ja kaikella sielullasi ja kaikella elinvoimallasi.

(3. Mooseksen kirja 19:18) 18 Et saa kostaa etkä kantaa kaunaa kansasi pojille, ja sinun on rakastettava lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Jehova.

Jehova antoi meille tahdonvapauden, muistutti puhuja. Israelin ympärillä olevat kansakunnat olivat hyvin vihamielisiä. Israelilaiset nauttivat rauhasta, kun he tottelivat Jehovan lakeja.

Jehova osoitti aikanaan Jeesuksen olevan ennustettu naisen siemen eli jälkeläinen. Jeesuksen elämässä näemme suuren riemuvoiton, joka saatiin vihasta. Jeesuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus olivat suuria voittoja.

(Matteus 5:38-45) 38 Te olette kuulleet sanotun: ’Silmä silmästä ja hammas hampaasta.’ 39 Mutta minä sanon teille: Älkää tehkö vastarintaa sille, joka on paha, vaan jos joku läimäyttää sinua oikealle poskellesi, käännä hänelle toinenkin. 40 Ja jos joku tahtoo käydä oikeutta sinua vastaan ja saada haltuunsa aluspukineesi, anna päällysvaippasikin mennä hänelle, 41 ja jos joku, jolla on valtaa, pakottaa sinua palvelukseen yhden kilometrin matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka pyytää sinulta, äläkä käänny pois siitä, joka tahtoo lainata sinulta korotta. 43 Te olette kuulleet sanotun: ’Sinun on rakastettava lähimmäistäsi ja vihattava vihollistasi.’ 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa jatkuvasti vihollisianne ja rukoilkaa jatkuvasti niiden puolesta, jotka vainoavat teitä, 45 jotta osoittautuisitte taivaissa olevan Isänne pojiksi, koska hän antaa aurinkonsa nousta pahoille ja hyville ja antaa sataa vanhurskaille ja epävanhurskaille.

Kuuntele ote esitelmästä tästä.

Puheeseen liittyi video, missä arabi ja juutalainen kertoivat elämästään. Katso video täältä:



Kuuntele loppuosa esitelmästä tästä.

Esitelmän jälkeen konventissa tutkittiin Vartiotorni-lehdestä aihetta "Pysy puolueettomana jakautuneessa maailmassa". Tuo aihe löytyy vuoden 2016 huhtikuun "tutkittavasta" Vartiotorni-lehdestä. - Kuva: JW.ORG.


Voit lukea tuon lehden tutkittavan kirjoituksen JW.ORG:n sivuilta. Lauri Ylihuhtala johti tuon tutkistelun. - Kuva: Konventtivideo


 

Kuva: Konventtivideo

Konventissa oli läsnä sunnuntaina aamupäivänä yhteensä 12773 henkeä.

 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity