Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto





Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu



Muita aiheita:
   



Mitä digipostilla kertoo Jehovan todistajista?
10.03.2017 Johanneksen poika





Kotimaapro-sivustolla on palvelu, josta voi löytää 1900 saarnaa.

Digipostillan etusivulla kerrotaan näin:

Saarnapankki vapaasti käytössäsi. Lue tekstejä kirkkovuoden mukaan. Etsi, silmäile, pohdi. Tietokannassa on pitkälti toistatuhatta saarnaa, jotka on pidetty luterilaisissa seurakunnissa ja jumalanpalvelusyhteisöissä eri puolilla Suomea viime vuosina.

Voit hakea saarnoja vapaalla sanahaulla tai esimerkiksi saarnaajan nimellä, kirkkovuoden pyhän, Raamatun tekstin, vuoden ja seurakunnan mukaan.

Millaisia tuloksia saa, jos laittaa hakusanaksi "jehova"?

Hakukone antoi viisi tulosta. Seuraavassa on otteita teksteistä, joissa kerrotan Jehovan todistajista.

Huomautus!

Tämä nettisivusto ei ota kantaa kolminaisuusoppiin. Tässä vain esitellään sitä, mitä tietoa Digipostillan avulla löytyy Jehovan todistajista.



Mark. 9: 38-41

Martti Vaahtoranta, 09.02.2014, Sakkeuksen seurakunta (Pori)

1. Muuan mies ajaa Jeesuksen nimessä ulos riivaajia. Mutta hän ei kuulu siihen joukkoon, joka seuraa Jeesusta. Mies kulkee omia teitään. Ei ihme, että opetuslapset ovat pöyristyneitä. He yrittävät k...


- - -

Ja edelleen Johannes kirjoittaa:

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. (1 Joh. 4:1-3)

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä. Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. (1 Joh. 4:12-15)
10.

Tästä on kysymys. Kun P. Paavali tämän päivän epistolassa ei pane pahakseen edes sitä, että jotkut julistavat Kristusta kateudesta ja riidanhalusta, meidän on sitäkin selvemmin nähtävä ja tunnistettava Pyhän Hengen työ myös siellä, missä ollaan kaukana puhtaasta luterilaisesta opista, mutta missä silti on jotakin Sanasta ja sakramenteista jäljellä ja missä tunnustaudutaan Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, Häneen, joka syntyi iankaikkisuudessa Isästä ja tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja joka syntyi ihmiseksi pelastaakseen meidät synnin ja kuoleman vallasta. Vaikka emme jaa näiden kristiveljien ja -sisarten kanssa ehtoollispöytää ja vaikka riitelemme heidän kanssaan monista opinkohdista, kuljemme silti, vaikka pahastikin rämpien, samaan suuntaan ja haluamme olla saman ylösnousseen Vapahtajan todistajia ja opetuslapsia.

Näin ei ole muslimien, hindujen ja buddhalaisten, ei myöskään esimerkiksi Jehovan todistajien laita. He kaikki kieltävät Jeesuksen lihaan tulleena Jumalan Poikana ja synnin ja kuoleman Voittajana. Meistä erossa olevat kristityt veljemme sen sijaan jakavat kanssamme uskon Jeesukseen ja myös vaivalloisen matkamme vihollisen tulta väistellen kohti taivaallista Isänmaata. Vaikka emme taukopaikalla syökään heidän kanssaan yhteisiä eväitä ja vaikka hekin pitävät välimatkaa meihin, me pidämme heitä silti silmällä. Jos he uhkaavat uhmapäissään tai ymmärtämättömyyttään jäädä kokonaan matkasta, me ainakin yritämme tarttua heitä käteen ja vetää heitä takaisin Tielle, lähemmäs Ristiä turvaan tyrskyiltä, jotka uhkaavat heitä Golgatan kallion reunamilla.

- - - Jatkuu - - -

Lue teksti kokonaan täältä.
 


Matt. 7:15-23

Petri Hiltunen - 21.07.2013 - Paulus-seurakunta, Kouvola

21.7.2013  Olimme lomalla Lontoossa. Kolme viikkoa sitten ajoimme taksilla hotellista Gatwickin lentokentälle. Taksinkuljettajaksi sattui pakistanilainen muslimi, jonka kanssa ...

- - -

Muslimi uskoo joko hyvien tekojen merkitykseen tai
sitten taikauskoisesti, että kun ihminen kuolee perjantaina,
pyhäpäivänä, hän pääsee taivaaseen.

Minun toivoni taas on Jumalassa, joka on tullut ihmiseksi.
Toivo ei ole minussa vaan Kristuksessa.

Siksi tuo päivän epistola on meille tärkeä muistutus:
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen Henki, joka tunnustaa
Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta"
Ja "yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta" (1. Jh 4).

Selvyyden vuoksi tuohon pitäisi vielä lisätä,
että "Jeesus on ihmiseksi, lihaksi tullut JUMALA".
Sillä juuri se ajatushan tuossa Johanneksen antamassa opetuksessa.

Vain jos uskomme ihmiseksi tulleeseen Jumalaan,
olemme oikeassa, pelastavassa uskossa.

Muslimi ei sitä koskaan voi hyväksyä.
Mormoni tai Jehovan todistaja ei sitä hyväksy.
Mutta ei myöskään moni tavallinen suomalainen kansankirkon jäsen sitä
voi hyväksyä.

Viimeisimmän tilaston mukaan 44% suomalaisista uskoo,
että Jeesus on Jumalan poika. 90-luvun lopulla näin uskovia oli vielä 77% suomalaisista.

– Romahdus on siis valtava.

Jeesuksen jumaluus on kuitenkin täysin luovuttamaton asia,
josta riippuu se, voiko Hän pelastaa meidät vai ei.
Ei kukaan ihminen voi meitä pelastaa.

- - - Jatkuu - - -

Lue teksti kokonaan täältä.



Joh.17:6-10

Aki Lautamo - 20.04.2008 - Kemijärven seurakunta

Viime sunnuntaina puhuttiin Jumalan kansan koti-ikävästä, nyt samaan aiheeseen tuodaan uusi näkökulma: koti-ikävä taivaaseen ei perustu pelkästään Raamatun sanan sisältämään lupaukseen ja kuviin taiva...

- - -

Kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia, mutta kaikki eivät ole silti Jumalan lapsia, taivaan kansalaisia. Se on asia, jota monen on vaikea hyväksyä. Siksi esitetään mielellään väitteitä tyyliin: ”kaikki pääsevät taivaaseen”. Jeesuksen rukous kertoo kuitenkin toista. Hän rukoilee niiden puolesta, jotka oli Hänelle annettu maailmasta. Toisinpäin asia kyllä koskee kaikkia: Jeesus Kristus on annettu kaikkia varten. ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän”. Molemmat näkökulmat ovat samasta lähteestä, Jeesuksen suusta, eivätkä ne olekaan ristiriidassa keskenään, sillä jälkimmäinen, pienoisevankeliumi, sisältää myös rajaavan määritelmän: ”joka häneen uskoo”.

Rukouksessaan Jeesus esittää joukon Jumalan lasten tuntomerkkejä. Jeesus on ilmoittanut heille Taivaallisen Isän nimen. Se ei tietenkään tarkoita, että taivaan kansalaisuus olisi kiinni jostakin salatun nimen ulkonaisesta tietämisestä. Vähän tähän tapaan amerikkalainen Charles Russel, Jehovan todistajien perustaja levitti sanomaansa. Kaiken lisäksi VT:n sisältämän Jumalan kirjoitetun nimen ääntäminen siinä muodossa perustuu erehdykseen ja tietämättömyyteen. Se nimi, jota juutalaiset pitivät ja pitävät liian pyhänä lausua merkitsee suomennettuna ”Hän on” tai ”Minä olen”. Jeesus antoi merkityksen kaikelle sille, mitä Jumala meille on. Hän jopa hämmästytti ja sai juutalaiset monta kertaa loukkaantumaan puhumalla itsestään aloittaen sanoilla ‘minä olen’. Kuulijat kyllä tunnistivat, että silloin käytettiin Jumalan salattua nimeä. Ilman Jeesuksen välittämää ilmoitusta Jumala jäisi monella tapaa salatummaksi. Siksi on oikein sanoa, että Isä Jumala voidaan tulla tuntemaan vain Pojan kautta. Syvimmiltään se on Isän tahto.

- - - Jatkuu - - -

Lue teksti kokonaan täältä.



Joh.3:1-15

Aki Lautamo - 03.06.2007 - Kemijärven seurakunta

Pyhä Kolminaisuus on käsite, jota vastaan hyökätään mielellään useammastakin uskonnollisesta suunnasta. Islamin kannattajat tarttuvat termiin ja väittävät sen perusteella kristittyjä monijumalaisiksi ...

Pyhä Kolminaisuus on käsite, jota vastaan hyökätään mielellään useammastakin uskonnollisesta suunnasta. Islamin kannattajat tarttuvat termiin ja väittävät sen perusteella kristittyjä monijumalaisiksi ja siksi harhaan joutuneiksi. Kristillisestä uskosta sekä Raamatusta lähtenyt, mutta omaa elämäänsä elävä kirkkokunta, Jehovan todistajat, muistuttaa mieluusti, ettei koko Raamatussa ole käsitettä kolminaisuus tai kolmiyhteys. Väite on siinä mielessä oikea, ettei Raamatussa todellakaan ole kumpaakaan sanaa. Sen sijaan se sisältö, jota kuvaamaan kumpikin käsite on muovattu, löytyy Raamatussa hyvin kirkkaana; voi jopa sanoa: varsin keskeisenä. Vaikka Pyhän Kolminaisuuden päivää alettiin erillisenä juhlapäivänä viettää läntisessä kristikunnassa vasta vuonna 1334, ei ole epäilystäkään, etteivätkö jo Jeesuksen asettamat apostolit kuvanneet Jumalan olemusta ja työtä kolmen persoonan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kautta. ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa.” (Ef.1:3) Näin esimerkiksi apostoli Paavali kirjoittaa efesolaiskirjeen alussa. Paavalin muotoilu näkyy myös siinä apostolisessa siunauksessa, jota usein käytetään erilaisissa siunaustilaisuuksissa: Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi.

- - - Jatkuu - - -

Lue teksti kokonaan täältä.



Matt. 28: 16-20

Petri Karttunen - 03.06.2000 - Joensuun seurakunta

Kolminaisuudenpäivänä meidät viedään Pyhän Jumalan suuren salaisuuden äärelle. Halki kahden vuosituhannen historian kirkon opettajat ovat opettaneet, kuinka mahdoton ihmisen on omin keinoin saada tiet...

- - -

Meille kristityille on yhteistä, että uskomme yhteen Jumalaan, joka on ilmoittanut meille itsensä Pyhässä Raamatussa, kolmessa eri persoonassa. Niin, juuri tuota sanaa vanhan kirkon isät käyttivät. Kreikan kielen sana hypostasis ja latinan persoona tarkoittivat alunperin naamiota, jota antiikin näyttelijät käyttivät kasvoillaan. Sama näyttelijä käytti erilaisia naamioita tullessaan yleisön eteen erilaisissa rooleissa. Kristityt siis ymmärsivät, että puhuessaan Luojasta tai Isästä, Jeesuksesta Kristuksesta tai Pyhästä Hengestä Raamattu puhuu koko ajan yhdestä ja ainoasta Jumalasta, joka on ilmaissut itsensä ihmiselle näissä kolmessa roolissa, persoonassa. Jumalan olemus, kaikkivaltius, käsittämättömyys, viisaus ja ihmisrakkaus on kuitenkin koko ajan yksi ja sama.

On muitakin yksijumalaisia uskontoja, jotka osittain tai kokonaan nojaavat samoihin Raamatun kirjoihin kuin kristityt tai ainakin tunnustavat näiden kirjojen arvon, mutta kieltävät jyrkästi ajatuksen kolmiyhteisestä Jumalasta. Näin tekevät ensinnä juutalaiset, joille Jeesus Nasaretilainen suurimmillaankin on vain hurskas juutalainen rabbi. Kun Jeesus käytti itsestään Jumalan nimeä ”minä olen”, tai kun hän sanoi ”Isä ja minä olemme yhtä”, se oli juutalaisille lainopettajille jumalanpilkkaa. Muslimitkin tuntevat Jeesuksen, Ishan, Marian pojan. Koraani kertoo hänestä ja puhuu hänestä kunnioittavasti. Jeesus on kuitenkin muslimeille vain Jumalan profeetta. Uuden ajan Raamattua pyhänä kirjanaan pitävistä uskonnoista Jeesuksen jumaluuden kieltävät myös mm. Jehovan todistajat. Heille Jeesus on tien näyttäjä ja maailman tuomari, mutta ei jumala.

Mihin oppi jumalan kolminaisuudesta sitten perustuu? Ensi näkemältä Raamatusta näyttää löytyvän vain pari jaetta, jotka on mahdollista tulkita puheeksi kolmiyhteisestä Jumalasta. Ensimmäinen on Jeesuksen lähetys- ja kastekäsky, tämän päivän evankeliumi Matteuksen evankeliumin lopussa: “Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” Toinen on yhtä tuttu apostolinen siunaus Paavalin 2 kirjeessä Korinton seurakunnalle: “Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, isän, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus!”

- - - Jatkuu - - -

Lue teksti kokonaan täältä.
 
 
Kotimaan digipostillan löydät täältä.
 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity