Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto





Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu



Muita aiheita:
   



Silmäys kahteen konventtipuheeseen: "Julkinen todistaminen" ja "vaino"
19.07.2017 Johanneksen poika





Seppo Bergman esitti perjantaina aamupäivällä puhesarjasta Jatka hellittämättä hyvän uutisen julistamista... osan todistamalla julkisesti. Puhe perustui Apostolien tekojen 17. luvun jakeeseen 17.


Seppo Bergman - kaikki tämän sivun kuvat: Konventtivideo

Puhuja viittasi aluksi Paavalin esimerkkiin ja kertoi, että Paavali kertoi hyvää uutista ovelta ovelle, mutta hänen palvelukseensa sisältyi paljon muutakin.

(Apostolien teot 17:17)  – – Niinpä hän alkoi puhua perustelua käyttäen synagogassa juutalaisten ja muiden Jumalaa palvovien kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, jotka sattuivat olemaan paikalla.

Paavali siis kertoi julkisella paikalla hyvää uutista.

Seppo Bergman sanoi, että julkiseen todistamiseen liittyy haasteita, jotka vaativat julistajilta kestävyyttä. Haasteita ovat puhujan mukaan mm. nämä:
  1. Julistajat saattavat tuntea itsensä orvoiksi julkisella paikalla, jossa liikkuu paljon ihmisiä. Keskustelun aloittaminen voi tuntua kovin haastavalta ja jopa pelottavaltakin, jos on perusluonteeltaan ujo.
  2. Julistajat voivat menettää tarkkaavaisuutensa ja he voivat jopa tylsistyä, jos työmuoto tuntuu liian tehottomalta.
  3. Julistajat voivat lannistua siksi, että ihmiset eivät osoita vastakaikua.
Seuraavaksi katsottiin video. Videolla kerrottiin, että vastakastettu julistaja ei nauttinut kärrytyöstä, koska tulokset jäivät laihoiksi.



Hän joutui pyytämään vanhimmalta apua tilanteeseen. Vanhin korosti uudelle julistajalle, että julkisessa todistamisessa ei ole tarkoitus vain levittää kirjallisuutta vaan ohjata ihmisiä JW.ORG-sivustolle, huolehtia kiinnostuksesta ja aloittaa "raamattukursseja". Uusi julistaja sai ohjeita Valtakunnan Palveluksemme -lehtisestä. Siitä lähtien julistaja oli aktiivisempi palvelupisteellä. Videolla kerrottiin, että uusi julistaja sai nyt paljon iloa ja oli aloittanut muutaman "raamattukurssin".



Seppo Bergman luetteli sitten neljä eri seikkaa, jotka voivat auttaa kärrytyössä julistajia.
  1. Julkisen julistamisen täytyy olla sydämen asia. (Luukas 6:45)  – – sillä sydämen kyllyydestä hänen suunsa puhuu – – . Sydämen täytyy huokua huomaavaisuutta toisia ihmisiä kohtaan. Säälin ja myötätunnon osoittaminen on tärkeää. Oikeaan sydämentilaan sisältyy myös kärsivällisyys.
  2. Julistajan täytyy antaa Jehovalle jotain siunattavaa. Puhuja mainitsi esimerkkinä "valtakunnan hymyn". Se voi saada ihmeitä aikaan. On myöskin pyrittävä löytämään oikeat sanat oikeaan aikaan. Asioiden perusteleminen Raamatun avulla on tärkeää.
  3. Täytyy keskittyä tavoitteeseen. Mikä se on julkisessa todistamisessa? Se on opetuslasten tekeminen. Se ei ole kirjallisuuden levittäminen, vaikka kärryssä on kirjallisuutta. 
  4. On tärkeää kerrata julkisesta todistamisesta annettuja ohjeita aika ajoin. Puhuja mainitsi Valtakunnan Palveluksemme -lehtisen huhtikuu 2015.
Seppo Bergman sanoi lopuksi, että julkisesta todistamisesta voi saada paljon iloa ja onnellisuutta.



Perjantai-iltapäivän ohjelmassa oli puhesarja Pysy kestävänä vaikeuksista huolimatta. Tuon puhesarjan viimeisen puheen esitti Aulis Siivonen. Puheen teema oli Vaino. Puhe perustui Ilmestyksen 1:9:ään.


Aulis Siivonen

Puhuja aloitti puheensa lainaamalla Raamatusta yhden jakeen.

(2. Timoteukselle 3:12)  – – Niin, kaikkia, jotka haluavat elää jumalista antaumusta osoittaen Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, tullaan myös vainoamaan.

Paavali toi esille tuon asian oman kokemuksensa perusteella.

Vaino ei ole aina samanlaista, totesi puhuja. Se voi ilmetä esim. näillä tavoilla:
  • Suoria hyökkäyksiä palvontaa vastaan (kuten nyt Venäjällä)
  • Epäsuoraa vainoa, työntekijä voidaan sanoa irti työpaikasta siksi, että hän ei suostu olemaan epärehellinen
  • Varhaiskristittyjä vangittiin ja pahoinpideltiin
  • Joitakin kiusataan kouluissa, toisia pilkataan työpaikoilla
  • Naapurit tai sukulaiset eivät hyväksy jehovantodistajuutta
Kristillinen elämäntapa poikkeaa suuresti siitä elämäntavasta, jota ihmiset yleensä elävät. Puhuja esitti syyn vastustukselle: Jehovan todistajat ovat erilaisia.

Aulis Siivonen väitti tämän maailman jumalan Saatanan olevan vainon takana.

Miten voi kestää vainoa?

On tärkeää säilyttää oikea näkemys vainosta. Esimerkkinä tarkasteltiin apostoli Johannesta. Pietari ja Johannes vangittiin siksi, että nämä kertoivat Jeesuksesta. Heitä kiellettiin puhumasta, mutta he sanoivat:

(Apostolien teot 4:20)  – – Mutta me emme voi lakata puhumasta siitä, mitä olemme nähneet ja kuulleet. – –

He jatkoivat saarnaamista, heidän uskonsa on jäljittelemisen arvoinen. Kun Johannes oli iäkäs, hänet karkotettiin kauas kotimaastaan. Johannes kertoo siitä näin:

(Ilmestys 1:9)  – – Minä Johannes, teidän veljenne ja kanssanne osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kestävyyteen Jeesuksen seurassa, jouduin Jumalasta puhumisen ja Jeesuksesta todistamisen vuoksi saarelle, joka on nimeltään Patmos.

Patmos oli rangaistussaari, joka oli eristyksissä muusta maailmasta. Ollessaan vangittuna Johannes ei jäänyt toimettomaksi. Hän käytti tuon ajan seurakuntien rohkaisemiseen. Hän kirjoitti kirjeitä seurakunnille. 

Aulis Siivonen teki kysymyksen: Kun kohtaamme vainoa, mikä auttaa meitä kestämään sitä niin kuin Johannes kesti? Luonnollisesti hän puheen pitäjänä vastasi tuohon kysymykseen itse. "Rukoilkaa lakkaamatta."

Puhuja sanoi, että vaino voi valmentaa vainottua edellyttäen sitä, että hän suhtautuu siihen oikealla tavalla.

Paavalikin kesti vainoa. Veljet, jotka kuulivat siitä, saivat rohkaisua ja rohkeutta.

Kun Neuvostoliitto karkotti Jehovan todistajia Siperiaan, niin totuus saavutti Siperian paljon nopeammin kuin se muuten olisi sitä tehnyt.

Puhuja sanoi, että kestävyydellä voi tuottaa kunniaa Jehovalle ja olla mukana Saatanan nöyryyttämisessä. Hän viittasi Jobin kirjaan, jonka mukaan Saatana yritti saada Jobin luovuttamaan.

Seuraavaksi katsottiin video kestävyydestä.

Video alkaa siitä, kun nuori Jehovan todistaja -veli kertoo saaneensa kahden ja puolen vuoden vankeustuomion, koska hän kieltäytyi asepalveluksesta.



Vankila oli pelottava paikka. Hän ei tiennyt, mitä odottaa. Hän oli ainoa Jehovan todistaja tuossa vankilassa. Hän rukoili Jehovaa, jotta voisi kestää eteen tulevat vaikeudet. Todistaja kertoo, että vain rukous ja Jumalan sana lohduttivat häntä. Sitten Raamattu otettiin häneltä pois. Hän sai sen takaisin myöhemmin. Hän sai luvan pitää kirjallisuutta vain sillä ehdolla, että hän ei saarnaisi. Saarnaaminen siis kiellettiin, mutta puhumista ei kielletty. Hän päätti, että tapahtuipa mitä tahansa, hän pysyisi uskollisena. Hänen hyvä käytöksensä vaikutti toisiin vankeihin myönteisesti. Jotkut heistä innostuivat lukemaan Raamattua.



Aika usein kävi niin, ettei hän itse voinut lukea sitä, koska joku muu sitä luki. Eräänä päivänä nuorelle todistajaveljelle sanottiin, että koska olet moraalisesti ja fyysisesti puhdas, vankilahenkilökunta halusi veljen vastaavan keittiöstä. Niinpä veljestä tuli vankilan pääkokki. Hän todisti toisille, joinakin kuukausina jopa 120 tuntia. Hän antoi toisille yli 100 julkaisua. Todistaja sanoi, että Jehovan ansiosta hän saattoi jatkaa kokoaikaista palvelusta koko vankeusajan. Häntä rohkaisi eräs Raamatun kohta:

(1. Pietarin kirje 5:9)  – – Mutta asennoitukaa häntä vastaan vahvoina uskossa, koska tiedätte, että samoja kärsimyksiä aiheutetaan koko veljesseurallenne maailmassa.

Hän oli varma, että Jehova ei koskaan hylkää. Vihdoin koitti päivä, jolloin hän pääsi vankilasta pois.

Aulis Siivonen kertasi videon katsomisen jälkeen kolme tärkeää asiaa, jotka auttavat kestämään vainoa:
  1. Rukous
  2. Raamatun lukeminen
  3. Toivosta puhuminen
Puhuja sanoi, että kestävyys johtaa pelastukseen. Hän tarkasteli lopuksi Roomalaiskirjettä.

(Roomalaisille 5:2-5)  3 Eikä vain siksi, vaan riemuitkaamme ollessamme ahdistuksissa, koska tiedämme, että ahdistus saa aikaan kestävyyttä, 4 kestävyys vuorostaan hyväksytyn tilan, hyväksytty tila vuorostaan toivon, 5 eikä toivo johda pettymykseen, koska Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämeemme pyhän hengen välityksellä, joka meille annettiin.
  

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity