Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto




Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys

 

 



Lasten kohtelu uskonnon nimissä nostattaa vakavaa kritiikkiä Ruotsissa
21.03.2014 Lastu








Ajattelin käyttää omaa kanavaani ja puhua asioista, mistä ei tavallisesti puhuta. Nimittäin uskosta ja siitä, miten pitkälle voidaan mennä uskonnon nimissä?

Viime aikoina on esitetty kovaa kritiikkiä lasten tilanteesta Jehovan todistajien keskuudessa. Viranomaiset ovat asian suhteen voimattomia. Suomen Uskontojen uhrien tuki on tehnyt asiasta laajan selvityksen. Se pohjautuu yli 200:aan entisen Jehovan todistajan kertomukseen. Asia on saanut huomiota suomalaisissa tiedotusvälineissä.


Puhuessamme lasta vahingoittavista ilmiöistä tarkoitamme jopa seurakunnan alaikäisiin kohdistettuja kurinpitotoimia (Oikeustoimia). Näissä istunnoissa lasta saatetaan vaatia tilittämään yksityiskohtaisesti tekemisiään useamman aikuisen ryhmälle. (Noomi Adermark, Kuva: Ola Hedin)

- Emme vastusta uskontoa. Vastustamme lasten vahingoittamaista, totesi Noomi Adermark ruotsalaisen vertaistuen Hjälpkällan projektinjohtaja.

Selvityksessä ilmenneitä vakavia lasten oikeuksien loukkaisia
  1. Pahojen henkien ja demoneitten pelko
  2. Harmagedonin (maailman lopun) pelko
  3. Pelko vainoista uskon vuoksi
  4. Saarnaamistyö
  5. Velvollisuus käydä kokouksissa. (Useita kokouksia joka viikko ja tämän päälle konventit ym)
  6. Ruumiillinen kuritus
  7. Joulun, syntymäpäivien ym vieton kielto
  8. Yksinäisyys ja eristäytyminen koulussa ja seurakunnassa
  9. Kielteinen suhtautuminen koulutukseen
  10. Seksuaalisuuden kontrollointi ja nuorena solmitut avioliitot
  11. Kaste
  12. Karttaminen
  13. Oikeuskomiteoitten tuomiot. (Komiteat koostuvat vain miehistä) 14 Epäily saattaa rasittaa psyykkisesti ja aiheuttaa kaksoiselämää 15 Liikkestä eroon pääsy usein vaikeaa
  14. Muita ongelmia esim. Verensiirron kiellosta aiheutuvat
Tässä muutamia esimerkkejä.

Alituista pelkoa

”Meidät pakotettiin saarnaamistyöhön. Minua pelotti aina, että jospa kohtaankin jonkun tutun. Hävetti ihan hirveästi. Kiertely ihmisten luona tarjoamassa heille lehtiä ei ollut vapaaehtoista.”

Pahoinpitelyä

Jehovan todistajat hyväksyvät ruumiillisen kurituksen, jos sana ei tehoa. Lapsen on vaikea istua hiljaa kuuntelemassa kaksi tuntia saarnaa. Moni Jehovan todistaja on saatu lapsena kurilla hiljaiseksi (Timonen 2013:238-240). Ankara kuri nähdään tulevan lapsen hyväksi. Raamatun lausetta ”Joka vitsaa säästää, vihaa lastaan” lainataan kirjallisuudessa ahkerasti.

Ei saanut tavata kavereitaan

”Ei saanut tavata maailmallisia koulukavereita - viimeksi minulla oli kaveri kotonani, kun olin kolmannelle luokalla. Itse olin viimeisen kerran maailmallisen koulukaverin luona, kun olin neljännellä tai viidennellä luokalla.”

Huostaanotto

"Nyt aikuisena ja itsekin lastensuojelussa työskentelevänä olen sitä mieltä, että kaikki meidät kolme vanhempaa sisarusta olisi pitänyt ottaa huostaan. Jos elää nyrkin alla, ja uskonto siunaa tämän, ei ole mitään mahdollisuutta kasvaa terveeksi yksilöksi."

Erossa maailmasta

Yhteisö eristää sen lapset ympäristöstään monin keinoin. Seurakunnan toiminta vaatii paljon aikaa, muuta vapaa-ajan toimintaa ja urheilua ei katsota hyvällä. Maailmallisiin juhliin ei myöskään saa osallistua. Jopa seurakunnassa saatetaan vältellä lasta, jota ei pidetä ”kunnollisena” Jehovan todistajana. Lapsella tai nuorella ei ehkä ole oikein ystäviä seurakunnassa, eikä maailmallistenkaan kanssa sovi kaveerata. Jehovan todistajien kirjallisuus antaa neuvoja siitäkin, miten välttää jopa seurakunnan jäsenten seuraa.

Noomi Andemark: Näitä ongelmia on muissakin uskonnollisissa yhteisöissä.

- Nämä eivät ole pelkästään Jehovan todistajien ongelmia. Olemme pyrkineet kiinnittämään viranomaiste huomion näihin asioihin jo vuosien ajan. Useat virkamiehet ovat kuitenkin arkoja nostamaan kissan pöydälle, hän valittaa Metro-lehdessä.

Jehovan todistajat käräjöivät oikeudestaan saada valtion tukea

Jehovan todistajilla on vireillä oikeusjuttu valtion tuen saamisen puolesta. Tämä oli heiltä aikaisemmin evätty, koska he eivät äänestä, eivätkä sitoudu poliittisesti. Mutta Jehovan todistajilla on vakavampia puutteita, mitä pitää selvittää ja panna täytäntöön ennen kun yhteiskunta voi hyväksyä heidät demokraattisena yhteisönä. Näitä seikkoja on jo esitelty tässä kirjoituksessa. Valtionavun saamiseksi on yhteisön omaksuttava tiettyjä yhteiskunnan arvoja. Nämä sisältävät minimissään edellä mainitut lapsen oikeudet.

Ei niin pieni lahko, kuin moni luulee

Moni ehkä ajattelee, että kyseessä on vain pieni lahko ja näitä lapsikohtaloita on vähän. Jehovan todistajia onkin n. 8 miljoonaa 239 maassa. Tämän päälle vielä passiiviset Jehovan todistajien tukijat. Ruotsissa on 22 000 Jehovan todistajaa n. 230 seurakunnassa maan joka kolkassa. Ei ihan vähäinen joukko.

Nuorten raskas vaatimusten taakka

Jehovan todistajien yhteisössä lapsille ja nuorille on erityisen raskasta noudattaa liikkeen sääntöjä. Homoseksuaalisuus on ankarasti kielletty, samoin masturbointi ja esiaviollinen seksi.

Kuvittelehan. Olet syyllistynyt johonkin näistä synneistä ja kadut. Ensiksi sinun on pakko tunnustaa syntisi aikuisille miehille, joita kutsutaan vanhimmiksi. Niin, tosiaankin vain miehet voivat olla liikkeen johtotehtävissä. Jos et kadu syntiäsi, seurakunta hylkää sinut. Seurakunnan jäsenet eivät saa edes tervehtiä sinua, kun kohtaatte kadulla. Yhdellä mahtisanalla sinut eristetään perheestäsi ja siitä joukosta, jotka olivat ennen ystäviäsi. Tällaisissa tiukan kurin yhteisöissä syyllisyys ja häpeä hallitsevat ihmisten mieliä. Nämä ankarat toimenpiteet perustellaan vaatimuksella ”Pitäkää seurakunta puhtaana”. Vielä vuonna 2014 tällaiset Raamatun lauseet ohjaavat ihmisten elämää.

Nämä esimerkit kuvaavat niitä vaikeuksia, missä nuoret joutuvat elämään näissä yhteisöissä.

Tunnen useita henkilöitä, jotka ovat kasvaneet Jehovan todistaja -perheissä. Jokainen näistä toistaa samaa, mikä tuli esille selvityksessä. Järjestön sisällä näistä asioista ei puhuta. Järjestön Raamattua ja sen tulkintaa ei sovi kyseenalaistaa. Jo lapsena opitaan, että liikkeen sisällä huokuvaa rakkautta ei ole sen ulkopuolella. Ulkopuolisessa maailmassakin eletän, mutta jatkuva propaganda painottaa, että elämä maailmassa on lohdutonta. Maailma on täynnä sotaa, luonnonkatastrofeja ja väkivaltaa. Maailma kaipaa pelastajaa. Pelastaja on Jumala ja Jehovan todistajat Hänen puhemiehiään. He väittävät että Saatana ja hänen demoninsa ohjaavat maailman tapahtumia ja tästä on seurauksena kaikki maailman pahuus ja kärsimys.

Tässä on muutamia kuvia Harmagedonista eli maailmanlopusta. Tällaisella kuvituksella Jehovan todistaja -lasten mieli täytetään.





Valitettavasti nämä kuvat on esitetty vakavissaan otettavaksi ja vakavissaan ne otetaan. Minusta tuntuu, että he saattavat nykyään keskittyä enemmän siihen hyvään ja onnelliseen aikaan, joka seuraan maailman tuhoa. Ne ihmiset jotka Jumala hyväksyy voivat elää maan päällä paratiisissa ikuisesti. Siitä muistetaan muistuttaa, että tämä paratiisi on palkka kaikesta vaivasta ja kieltäymyksistä. Tämän tietävät jo pienokaiset. Tottele Jumalaa, isää ja äitiä kaikessa, niin saat elää paratiisissa täällä maan päällä ikuisesti. Jos et, niin tulet kuolemaan kaikkien jumalattomien mukana Harmagedonissa.



Monien mielestä tällainen kuulostaa sadulta. Mutta tällaisten kertomusten keskellä kasvaa paljon lapsia ja nuoria. Heille tämä on ihan normaalia. En halua tässä pilkata uskontoa. Meillä Ruotsissa on uskonnonvapaus, minkä puolustaminen on tärkeää. On kiitettävää, että on lapsia, jotka elävät uskonnollisessa ilmapiirissä ja ovat hyvinvoivia. Älä kuitenkaan unohda, että tässä yhteisössä rakkauden saamisella on ehtoja. Tämä tarkoitta, että saat olla rakastavassa piirissä jos noudatat Jehovan todistajien sääntöjä. Mutta jos et tottele, niin naps. Sinut erotetaan sukulaisistasi, perheestäsi ja koko ystäviesi verkostosta.

Selvitys raottaa näkymää Jehovan todistajien pimeisiin puoliin. Näistä he eivät ole kovin innokkaita puhumaan. He esittävät mielellään mediassa, että heidän lapsensa ja nuorisonsa kukoistavat ja kelpaavat esimerkiksi yhteiskunnan muille nuorille. Jehovan todistajat ja heidän julkaisunsa uskottelevat, että heidän elämäntyylinsä on se todellinen tie onnelliseen perhe-elämään. Vastakkaisten näkemysten lukeminen ei ole lainkaan suositeltavaa.

Jotain saman kaltaista on Pahjois Korealn johtajien retoriikka, missä he rinta rottingilla ylistävät maansa erinomaista johtoa ja kuinka onnellisia siellä kaikki ovatkaan.

Tosiasiat osoittavat jotakin muuta. Selvitys osoittaa, että Jehovan todistajat rikkovat lapsen oikeuksia ja YK:n lasten oikeuksien julistusta. Jotakin pitää tehdä. Tuleeko uskonnonvapautta vaalia lasten hyvinvoinnin ja psyykkisen terveyden kustannuksellakin?

Selvitys on lähetetty Ruotsin ja Suomen lapsiasiavaltuutetuille. Suomessa myös Pelastakaa lapset -järjestölle. Useat vapaaehtoiset järjestöt vaativat että viranomaiset ottavat hoidettavakseen lasten oikeuksien ajamisen.






















Alkuperäiset internetsivut täällä.




Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux Ubuntu  *  Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu  *  Äänenkäsittely: Audacity / Linux Ubuntu