Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto

Johanneksen pojan uutissivut - arkisto




Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys



 
Muita aiheita:
   



Joulukuu on ahdistavaa aikaa monelle Jehovan todistajalle
28.11.2015 Johanneksen poika




Kuvat: Pixabay

Yleisesti on tiedossa, että Jehovan todistajat eivät vietä joulua. Mutta monissa maissa he eivät pääse joulua pakoon. Tavarataloissa ja kauppakeskuksissa joululaulut soivat jo viikkoja ennen joulua. Joulukoristeita ja -valoja on joka paikassa. Joululahjojen myynti näkyy ja tuntuu kaupoissa. Miten Jehovan todistajat selviävät tästä kaikesta?

Onko joulu nykyisin uskonnollinen vai kaupallinen juhla?

Vuoden 2005 Vartiotorni kirjoitti joulusta näin:

*** w05 15/12 s. 5 Mitä joulussa pidetään tärkeimpänä? ***

Joulu on muuttunut vuosi vuodelta yhä kaupallisemmaksi. Se on niin valmistajille kuin tukku- ja vähittäismyyjillekin yksi vuoden parhaista myyntikausista.

Joulua edeltävä aika on Jehovan todistaja -koululaisille hankalaa aikaa. Kouluissa harjoitellaan yleisesti joulujuhlan ohjelmia. Kouluissa lauletaan joululauluja. Jehovan todistajat eivät kuitenkaan voi osallistua tällaisiin tapoihin, koska se olisi osallistumista "väärään palvontaan". Tässäkin asiassa nuoret Jehovan todistajat joutuvat erottautumaan koulukavereistaan. Jotkut kaverit pitävät heitä siksi kummallisina.

Aikuiset Jehovan todistajatkin joutuvat ennen joulua kiusallisiin tilanteisiin. Mitä he vastaavat, jos joku toivottaa heille "hyvää joulua"?

Kun Jehovan todistajille toivotetaan "Hyvää joulua!", he eivät vastaa "Kiitos samoin". He yrittävät kiertää tämän sanonnan jollain tavalla. Valtakunnan Palveluksemme -lehtisissä opastetaan vastaamaan niin, ettei tarvitsisi osallistua "väärän uskonnon" juhlan viettämiseen millään tavalla, ei edes hyvän joulun toivotuksin. Lue lisää...



Joillakin työnantajilla on tapana antaa työntekijöilleen joululahjoja. Voivatko Jehovan todistajat ottaa vastaan lahjoja? Tätäkin asiaa on käsitelty Vartiotorniseuran kirjallisuudessa. Kirja "Pitäkää itsenne Jumalan rakkaudessa" selittää:

*** lv 13. luku s. 159 Juhlia jotka eivät miellytä Jumalaa ***

Pitäisikö minun ottaa vastaan jouluraha?

Joulun tienoilla kristityn työnantaja saattaa haluta antaa joululahjan tai -rahan. Pitäisikö kristityn kieltäytyä siitä? Ei välttämättä. Ehkä työnantaja ei edes ajattele, että rahan vastaanottaminen merkitsisi joulun viettämistä. Hän saattaa vain antaa kaikille työntekijöilleen osan yrityksen voitosta. Tai hän voi joulurahalla osoittaa kiitollisuutensa kuluneen vuoden palveluksesta ja kannustaa jatkamaan hyvää työtä. Työnantaja saattaa antaa lahjan kaikille työntekijöille – juutalaisille, muslimeille ja muille – viettävätpä he joulua tai eivät. Pelkästään lahjan antamisen ajankohta tai lahjaan mahdollisesti yhdistyvä juhla ei siis välttämättä merkitse sitä, ettei Jehovan todistaja voi ottaa lahjaa vastaan.

Vaikka lahja annettaisiinkin uskonnollisen juhlan vuoksi, se ei tarkoita sitä, että lahjan saajalla ajateltaisiin olevan samanlainen uskonnollinen näkemys kuin lahjan antajalla. Työtoveri tai sukulainen voi sanoa todistajalle: ”Tiedän, ettet vietä tätä juhlaa, mutta haluan silti antaa sinulle lahjan.” Jos tämä ei vaivaa kristityn omaatuntoa, hän voi päättää ottaa lahjan vastaan ja kiittää siitä viittaamatta mitenkään kyseiseen juhlaan (Apostolien teot 23:1). Kenties kristitty voi selittää tahdikkaasti kantansa joskus myöhemmin, kun on vähemmän todennäköistä loukata toisia.

Entä jos lahjan antajalla on selvästikin tarkoitus osoittaa, että kristitty ei pidä kiinni uskonkäsityksistään tai että tämä on valmis tekemään myönnytyksiä saadakseen rahallista hyötyä? Silloin on ilman muuta parasta kieltäytyä lahjasta. Haluamme varmasti omistaa Jehova Jumalalle yksinomaisen antaumuksemme (Matteus 4:8–10).

Voiko hyvämaineinen Jehovan todistaja syödä jouluruokia? Jokainen tietenkin miettii tuota asiaa itse, mutta Vartiotorni-lehti on tarjonnut apua tähänkin pulmaan:

*** w77 15/12 s. 570 Joulun alkuperä ***

Roomalaiset viettivät 17.–23. joulukuuta Saturnalia-juhlaa, josta joulun ulkonaisiin menoihin on periytynyt eräitä traditioita, mm. joulukinkun syönti.”

Jehovan todistajat saavat syödä lanttulaatikkoa jouluna. Näin kertoi JT-pariskunta YLE uutisten jutussa.

Jehovan todistaja -perheissä ei joulupukki vieraile riippumatta siitä, ovatko lapset olleet kilttejä vai eivät.

*** g 12/10 s. 6 Totuus joulusta ***

Miten joulupukki liittyy Jeesukseen ja hänen syntymäänsä?

Yleinen tapa: Monissa maissa lapsille tuo lahjoja joulupukki. Lapset kirjoittavat hänelle lahjatoiveistaan, ja perinteisten tarinoiden mukaan tontut auttavat pukkia lahjojen teossa kaukana pohjoisessa sijaitsevassa pajassa.

Juuret: Yleisen käsityksen mukaan joulupukin hahmo juontaa juurensa Pyhästä Nikolauksesta, joka oli piispana nykyisen Turkin alueella Vähässä-Aasiassa sijainneessa Myrassa. Kirjassa The Christmas Encyclopedia sanotaan: ”Käytännössä kaikki, mitä Pyhästä Nikolauksesta on kirjoitettu, pohjautuu taruihin.” Sanan joulupukki englanninkielinen vastine Santa Claus on kenties lähtöisin sanasta Sinterklaas, joka on muuntunut muoto ”Pyhän Nikolauksen” hollantilaisesta nimestä. Joulupukilla ei ole historiallisesti eikä raamatullisesti mitään tekemistä Jeesuksen Kristuksen kanssa.



Mitä Vartiotorniseura on kirjoittanut lahjojen antamisesta joulun aikaan?

*** g92 22/12 s. 6 Onko jouluna antaminen järkevää? ***

Raamatussa kyllä sanotaan, että tietäjät eli tähdistäennustajat toivat Jeesukselle lahjoja. Se mitä he tekivät, ei kuitenkaan käy malliksi jouluna antamiselle, sillä he eivät antaneet lahjoja toisilleen. Mikä vielä tärkeämpää, he eivät antaneet Jeesukselle lahjoja hänen syntymänsä aikaan, vaan myöhemmin.

*** g86 8/12 s. 22 Onko joulu Jumalan lahja sinulle? ***

Sen sijaan että lahjojen antamisessa olisi esikuvana niin sanottujen tietäjien eli tähdistäennustajien antamat lahjat, tapa perustuu todellisuudessa pakanalliseen roomalaiseen tapaan antaa lahjoja saturnaaleissa (Saturnus-jumalan kunniaksi järjestetyissä juhlissa) ja calendae-juhlissa (uudenvuodenjuhlissa).

*** g92 22/12 s. 6 Onko jouluna antaminen järkevää? ***

Jos pikkulapselta kysytään, mistä hänen lahjansa ovat peräisin, niin miten hän mitä todennäköisimmin vastaa? Erään New York Times -lehden tekemän tutkimuksen mukaan 87 prosenttia 3–10-vuotiaista amerikkalaislapsista uskoo joulupukkiin. Monet vanhemmat pitävät yllä tällaista käsitystä, kun he kysyvät: ”Mitä haluat saada joulupukilta tänä vuonna?”

Monet Jehovan todistajat kiertävät tuota lahjojen antamiskieltoa. He antavat lapsilleen lahjoja ennen joulua tai joulun jälkeen, jolloin niitä ei voida sanoa "joululahjoiksi".



Vartiotorniseura on mestarillisesti antanut säännöt melkein mihin tapaukseen tahansa. Tässä on sääntöjä ja perusteluja sille, että joulua ei ole sopivaa viettää:

*** g93 22/11 s. 12 Tosiasioita joulusta, pääsiäisestä ja halloween-juhlasta ***

Joulun vertauskuvat

Joulukuusella ”on hyvin vähän tekemistä kristillisen juhlan kanssa, mutta paljonkin valoon ja uudelleen syntymiseen liittyvien pakanallisten talviajan palvontamenojen kanssa, joiden ansiosta se on läpi vuosituhansien sitkeästi säilynyt tähän asti”. (The Boston Herald) ”Pakanallisissa juhlissa oli vuosisatoja käytetty puita, joissa oli riippuvia koristeita.” (Church Christmas Tab)

Orjanlaakeripuun oksia käyttivät keltit yleisesti ”kotipeikkojen kurissa pitämiseksi talvipäivänseisauksen aikaan. – – Sen avulla saattoi saada pahan taipumaan, pystyi näkemään ennusunia ja suojelemaan kotiaan salamoinnilta.” (Beautiful British Columbia)

Mistelinoksa ”on peräisin Englannin druideilta, jotka käyttivät sitä omalaatuisessa palvonnassaan, joka oli yhteydessä demonisiin ja okkulttisiin voimiin”. (Church Christmas Tab)

25. joulukuuta ”Mitran palvojat viettivät Mitran syntymäpäivää – – Sille, että joulukuun 25. päivä olisi Jeesuksen syntymäpäivä, ei ole mitään raamatullista perustetta.” (Isaac Asimov)

Lahjojen antaminen oli osa saturnalia-juhlaa. ”Tämän juhlan viettoon kuului, että jokainen valmisti kaikille ystävilleen jonkin lahjan.” (R. S. Conway, Ancient Italy and Modern Religion)

Tähteä, ”joka on puun latvassa, palvottiin Aasiassa puhtauden, hyvyyden ja rauhan symbolina jo 5000 vuotta ennen Kristuksen syntymää”. (United Church Herald)

Kynttilä ”ei ole peräisin – – kristillisestä pyhätöstä. Olemme ottaneet sen paljon vanhemmalta alttarilta, druidien tammipuusta.” (United Church Herald)

Joulupukki on varastettu ”muinaisgermaanisesta tarustosta: Tor oli vanhahko, hyväntuulinen, ystävällinen ja tukevarakenteinen miekkonen, jolla oli pitkä, valkoinen parta. Hän ajoi vaunujaan, ja hänen sanottiin asuvan Pohjolassa – – Hänen elementtinsä oli tuli, ja hänen värinsä oli punainen. Jokaisessa kodissa oli tulisija pyhitetty hänelle, ja hänen uskottiin laskeutuvan siihen savutorven kautta.” (United Church Herald)

*** w97 15/12 s. 3 Joulu – maallinen juhla vai uskonnollinen pyhäpäivä? ***

Suosittuihin jouluperinteisiin kuuluu myös kranssien tekeminen orjanlaakerista tai muista ikivihreistä oksista. Tämänkin tavan juuret ovat syvällä pakanuudessa. Antiikin roomalaiset koristivat orjanlaakerin oksilla temppeleitä saturnalian aikana, joka oli Saturnukselle, maanviljelyksen jumalalle, omistettu seitsenpäiväinen keskitalven juhla. Tämä pakanallinen juhla tunnettiin erityisesti hillittömästä remuamisesta ja irstailusta.

*** w84 15/12 s. 5 Joulu – miksi se on vahingollinen? ***

Viettivätkö varhaiskristityt joulua?

Professori Ferguson sanoo Rooman valtakunnan uskontoja käsittelevässä kirjassaan (The Religions of the Roman Empire): ”Varhaiskristityt eivät viettäneet Jeesuksen syntymäpäivää; siitä ei ole mitään muistiinmerkintöjä.”

On kiinnostavaa, että varhaiskristityt eivät viettäneet joulua, mutta kansainväliset raamatuntutkijat (nyk. Jehovan todistajat) kyllä viettivät. Lue lisää...


Nykyisin joulun viettäminen on tulkittu luopumukseksi ja se on erotusperuste.
 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity