Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto

Johanneksen pojan uutissivut - arkisto




Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys



 
Muita aiheita:
   



JWsurvey - Perjantaikolumni: Vartiotorni, kansanmurha ja Harmagedon
09.02.2016 Martta





22. tammikuuta, 2016


Jehovan todistajien maailmankuva keskittyy Harmagedoniin

Ollessani Jehovan todistaja en halunnut puhua Harmagedonista.

Älkää ymmärtäkö väärin, puhuin mielelläni paratiisista. Kukapa ei puhuisi? Kerroin iloisesti upeasta tulevaisuudesta kaikille kysyjille, olipa kyseessä vuokraisäntä, joku Jehovan todistajista kiinnostunut tai utelias työkaveri. Kerroin maailmasta, jossa ei olisi sotaa eikä rikoksia. Maailmasta täynnä upeita seikkailuja, joista rauhassa elävä, yhtenäinen ihmiskunta nauttisi ikuisesti.

Mutta kun ihmiset kysyivät miten Jumala saisi tämän kaiken aikaan, huomasin vastausteni muuttuvan hieman epämääräisiksi ja yksityiskohtien sumenevan.
 
Miten voisikaan sanoa suoraan, vaikuttamalta täydelliseltä sekopäältä: “No, ensin Jumalan on pakko tappaa sinut ja kaikki rakkaasi, paitsi tietenkin jos haluat kääntyä Jehovan todistajaksi”?

Muistan istuneeni piirikonventeissa puhujan paasatessa täynnä tulta ja tappuraa, kuinka Jumalan viha pian kuluttaisi kaikki ne, jotka eivät häntä palvo. Vilkuilin syyllisen näköisenä ”maailmallisia” ihmisiä, jotka sattuivat olemaan stadionilla, kuten turvamiehet ja toimihenkilöt. Halusin mennä heidän luokseen ja sanoa: ”Älä välitä, ei hän puhu sinusta, perheestäsi tai ystävistäsi”. Mutta en voinut, koska hän nimenomaan puhui heistä.

Tiesin oikein hyvin, että ellei heistä tulisi Jehovan todistajia, he olivat kuolemaantuomittuja.

Harmagedon: Oikeustoimi?

Pohditaanpa hetkinen Vartiotorniseuran opetusta Harmagedonista. Vartiotornissa siitä puhutaan sotana, jossa Jehova Jumala tuhoaa kaikki maailman hallitukset ja suurimman osan ihmisistä ja asettaa oman hallituksensa tilalle. Hän käy taisteluun poikansa Jeesuksen johtaman hengellisen enkeliarmeijan voimalla. Hän ei käytä ihmisapuvoimia, eli Jehovan todistajat eivät osallistu varsinaiseen taisteluun. Heidän tehtävänään on vain seurata sivusta.
 
Mutta kuka pelastuu? Riippuu siitä keneltä kysyy. Tai oikeastaan, riippuu siitä kuka kysyy.

Jos olet kuka tahansa kyselijä, saanet vastauksen: “Jumala päättää kuka pelastuu. Vain Jehova pystyy lukemaan ihmisen sydämen. Me emme tiedä kuka pelastuu ja kuka ei.” Esimerkiksi Usein kysytyissä kysymyksissä Vartiotorniseuran virallisella sivustolla (JW.org) vastataan näin:

“Miljoonilla menneinä aikoina eläneillä ihmisillä, jotka eivät olleet Jehovan todistajia, on mahdollisuus pelastua. Raamattu selittää, että Jumalan lupaamassa uudessa maassa tulee olemaan “sekä vanhurskaiden että epävanhurskaiden ylösnousemus” (Apt. 24:15). Lisäksi monet nykyään elävät saattavat vielä ryhtyä palvelemaan Jumalaa, ja hekin pelastuvat. Joka tapauksessa, ei ole meidän tehtävämme tuomita kuka pelastuu ja kuka ei. Se on Jeesuksen tehtävä.”

Kuulostaa hyvältä. Elän hyvän elämän, kohtelen naapureitani ystävällisesti, Jeesus näkee sydämeeni ja huomaa minun olevan rakastava, hyvä ihminen, joten pelastun?

Ei. Koska tämä ei ole se vastaus, jonka Vartiotorni antaa Jehovan todistajille. Tässä joitain esimerkkejä siitä, mitä Vartiotorni sanoo Harmagedonista julkaisuissaan. Lisää esimerkkejä englanniksi löytyy sivuilta jwfacts.com. (Lihavointi lisätty)

Vain Jehovan todistajilla, voidellulla jäännöksellä ja “suurella joukolla” ylivoimaisen hallitsijansa alaisuudessa, on raamatullinen toivo pelastua lähestyvästä Saatana Panettelijan hallitseman asiainjärjestelmän lopusta.” Vartiotorni 1989 Syyskuu 1, s. 19 (engl.)

 “Nooa oli vanhurskauden saarnaaja sinä lopun aikakautena, joka vallitsi ennen vedenpaisumusta. (2. Pietarin kirje 2:5). Nykyisen asiainjärjestelmän viimeisinä päivinä Jehovan kansa tekee tunnetuksi Jumalan oikeudelliset vaatimukset ja julistavat hyvää uutista mahdollisuudesta pelastua uuteen maailmaan (2. Pietarin kirje 3:9-13). Kuten Nooa ja hänen Jumalaa pelkäävä perheensä suojeltiin arkissa, yksilöiden pelastuminen nykyään riippuu heidän uskostaan ja uskollisesta yhteydestään Jumalan maanpäälliseen järjestöön.” Vartiotorni 2006 Toukokuu 15, s. 22 “Oletko valmis pelastumaan?” (engl.)

 “Samoin Jehova käyttää nykyään vain yhtä järjestöä tahtonsa toteuttamiseen. Saadaksemme ikuisen elämän paratiisissa maan päällä meidän pitää tunnistaa se järjestö ja palvella Jumalaa osana sitä.” Vartiotorni 1983 Helmikuu 15, s. 12 (engl.)

Melko ehdotonta. Vaikka Vartiotorniseura yrittää julkisesti naamioida oppinsa sellaiseksi, että “kaikenlaiset ihmiset voivat teoriassa selviytyä Harmagedonista”, varsinainen talonsisäinen viesti on, kaikki muut paitsi aktiiviset Jehovan todistajat ovat tuhoon tuomittuja.

Mieti hetki. Vartiotorniseuran oppi on, että jokainen, joka ei ole Jehovan todistaja, tapetaan. Yhdentekevää kuinka sydämellinen, ystävällinen tai epäitsekäs ihminen muuten on. Vaikka olisi viettänyt elämänsä hyväntekeväisyystyössä Medicine Sans Frontiersilla, uhraten epäitsekkäästi kaiken hoitaakseen hädänalaisia ihmisiä mitä kammottavimmissa paikoissa ja olosuhteissa ympäri maailmaa. Sen sijaan tietotekniikkainsinöörinä miellyttävässä toimistossa työskentelevä Jehovan todistaja voi elää koko elämänsä sen enempää ketään auttamatta.

Harmagedonin tullessa Jehovan todistaja pelastuisi ja epäitsekäs lääkäri kuolisi.

Yhteenvetona: Kaikki maailman ei-Jehovan todistajat systemaattisesti teurastetaan. Jokainen mies, nainen ja lapsi. Tällaiselle systemaattiselle siviiliväestön tappamiselle pelkästään tuhoamismielessä on annettu nimi.

Kansanmurha.

Kansanmurhan etiikka

Ei tarvitse käyttää kovin paljon mielikuvitusta hahmottaakseen miltä Harmagedon näyttäisi. Historia on täynnä esimerkkejä kansanmurhista. Jos haluaa nähdä vilauksen “rakastavan” jumalan suunnittelemasta tulevaisuudesta, ajattele toisen maailmansodan aikaisia keskitysleirejä. Ajattele Balkanin joukkohautoja ja “etnistä puhdistusta” tai Ruandassa tapahtunutta tutsien ja maltillisten hutujen joukkotuhoa.
 
Sanomattakin on selvää, että 99 prosenttia Jehovan todistajista on yhtä kauhuissaan kuin kaikki muutkin seuratessaan Isiksen harjoittamaa vainoa Yazidia kohtaan. Miesten, naisten ja lasten massamurhaaminen raaoilla ja sadistisilla tavoilla on kauhistuttava rikos, joka on kansainvälisten yhteisöjen maailmanlaajuisesti tuomitsema ja herättää vastenmielisyyttä jokaisessa, jolla on edes jonkinlainen moraali.

Kuitenkin ne miehet, naiset ja lapset, jotka ISIS tappaa, ovat samoja miehiä, naisia ja lapsia, jotka Jehova teurastaisi Harmagedonin sodassa. Teurastuksessa, jota Jehovan todistajien tulee tukea ja juhlia oikeudellisena tekona.
 
Eikä kyseessä ole yhtään sen inhimillisempi tapa tappaa; Vartiotorni ei opeta, että Jehova kivuttomasti hävittäisi tai yksinkertaisesti nopeasti nukuttaisi ihmiset armolliseen kuolemaan, minkä varmasti pitäisi olla hänen voimallaan mahdollista. Ei, Vartiotorni kuvaa tapahtumaa väkivaltaisena joukkomurhana, jossa ihmisiä murskataan, poltetaan ja silvotaan tavoilla, jotka ISIS varmasti hyväksyisi.

Todisteena tästä katsotaanpa joitain Vartiotornissa esitettyjä kuvia tapahtumasta:








Tässä vain pieni otos siitä, minkälaiseksi Vartiotorniseura kuvailee Harmagedonin. Kauhun pyörremyrskyä ja kammottavan väkivaltaista kuolemaa voimattomalle ja pahaa aavistamattomalle siviiliväestölle.

Jos edelleen epäilet voiko tämä olla totta, kuuntele Vartiotorniseuran hallintoelimen jäsenen Tony Morrisin puhetta siitä, kuinka “Jumalan tappamat palavat ja aukeavat kuin hotdogit”.

Vielä järkyttävämpää on, että Vartiotorniseuran teologian mukaan ne, jotka kuolevat ennen Harmagedonia, lähes varmasti herätetään Jumalan uuteen mailmaan, ja he saavat toisen mahdollisuuden, mutta Harmagedonissa Jumalan käsissä kuolevat hävitetään ikuisiksi ajoiksi. Muistatko aiemman Vartiotornin UKK-lainauksen:

“Miljoonilla menneinä aikoina eläneillä ihmisillä, jotka eivät olleet Jehovan todistajia, on mahdollisuus pelastua. Raamattu selittää, että Jumalan lupaamassa uudessa maassa tulee olemaan “sekä vanhurskaiden että epävanhurskaiden ylösnousemus”.

Miksi sanon “vielä järkyttävämpää”? Koska tämä oppi sisältää käsittämättömän moraalisen porsaanreiän. Jos todistajat todella uskovat teologiaansa, heidän pitäisi riemuita “maailmallisten” kuolemasta ISISin ja vastaavien tappajien käsissä, koska silloin näillä “maailmallisilla” olisi mahdollisuus ylösnousemukseen uudessa maailmassa. Sen sijaan jos he säästyvät ISISiltä nyt ja kuolevat Harmagedonissa, on kuolema lopullinen.  

Edelleen painotan, että 99 prosenttia todistajista olisi kauhuissaan, jos joku heistä sanoisi tämän ääneen.
 
Jos vanhin valtakunnansalilla esitelmää pitäessään sanoisi, että kristittyjen tulee riemuita maailmallisten kuolemasta ISISin käsissä, koska näin he pääsisivät paratiisiin, puhetta pidettäisiin vastenmielisenä. Vanhimman mikrofoni vaiennettaisiin, hänet saatettaisiin pois lavalta ja kuljetettaisiin takahuoneeseen, jossa hän saisi armottoman puhuttelun toisilta vanhimmilta, eikä hän varmasti saisi pitää puheita pitkään aikaan.

Kuitenkin tämä teoreettinen vanhimman logiikka - vaikkakin kammottava ja tuomittava suurimmalle osalle todistajista - on suora ja looginen tulkinta Vartiotorniseuran opista.

Kansanmurha on aina kansanmurha

Mitä paremmin aloin ymmärtää Harmagedon-oppia, sitä enemmän aloin pelätä että kannattamassani organisaatiossa ja sen opeissa on jotain vialla. Jos jokin toinen organisaatio tai liike olisi sitoutunut samanlaiseen väkivaltaiseen suunnitelmaan, olisin ollut kauhuissani ja tuominnut sen halpamaisena ja raakamaisena ajatuksena.

Miten se muuttuisi yhtäkkiä hyväksyttäväksi, jos tekijänä olisikin jumaluus, joka väittää olevansa itse rakkaus? Miljardit puolustuskyvyttömät miehet, naiset ja lapset tapettaisiin kammottavalla tavalla, koska he eivät käsittäneet sen hieman hämärän ja pienilukuisen porukan, jonka edustajat ajoittain koputtivat heidän ovelleen tai seisoivat hiljaa kadunnurkassa kärryt täynnä ohuita lehtiä, edustavan ainoaa oikeaa uskontoa?

Kuten monet ennen minua, aloin pikkuhiljaa huomata, etten voinut tukea Vartiotorniseuran opetuksia.

Kuten monet ennen minua, aloin perusteellisesti tutkia uskomuksiani ja ymmärsin, etteivät Vartiotorniseuran opetukset olleet yhteneväiset Raamatun opetusten kanssa.

Ja aikanaan, kuten monet ennen minua, jätin Vartiotorniseuran. Tavallaan Harmagedon vapautti minut.

Ei kuitenkaan siinä merkityksessä kuin Vartiotorniseura tarkoitti.


 





















 

  
Alkuperäiset JWsurveyn internetsivut täällä.
 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity