Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto





Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys



 
Muita aiheita:
      



"Luopiopuhe" Pohjois-Englantilaisessa seurakunnassa
08.12.2017 Maaria




Kuvakaappaus: John Cedarsin YouTube-video

Pohjois-Englannissa lähti yhdestä seurakunnasta kerralla 20 ihmistä. Syitä emme sen tarkemmin vielä tiedä. Tapahtuman seurauksena seurakunnan kokouksessa pidettiin puhe ilmeisesti paikallisten tarpeiden mukaan -osiossa, jossa varoitettiin luopumuksesta. Hienoa, että eräs läsnäolija tallensi puheen. Yleensä näiden puheiden tallenteita ei ole helppo saada niiden kertaluonteisuuden takia. Puhe on videolla pätkissä, joiden välissä John Cedars esittää väitteisiin oman vastineensa. Kaikkea ei ole suomennettu, vain ydinkohdat.

Video on kokonaisuudessaan löydettävissä täältä.



Jehovan todistaja -vanhin:

Olisimme erittäin pettyneitä, jos jostakusta tulee luopio. Juudas Iskariotistakin tuli luopio vain vuodessa. Sitä ennen hän oli apostoli!

John Cedars:

Luopio siis rinnastetaan Juudakseen, joka kavalsi Jeesuksen kuolemaan. Jos siis olet luopio, olet pahimman laatuinen petturi.

Mitä luopio tarkoittaa oikeasti? Sitä että ei enää usko kuten ennen. Ihminen voi luopua myös katolilaisuudesta tai islamista. Ei mitään sen ihmeellisempää.

Jehovan todistajien mukaan pelkkä nykyisten uskonkäsitysten kyseenalaistaminen tekee ihmisestä yhtä pahan kuin Juudas.

Jehovan todistaja -vanhin:

2. Tim. 2:16-18: ”16 Mutta vältä tyhjiä puheita, jotka loukkaavat sitä, mikä on pyhää, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa, 17 ja heidän sanansa leviää kuin kuolio. Näitä ovat Hymenaios ja Filetos, 18 jotka ovat poikenneet totuudesta sanoessaan, että ylösnousemus on jo tapahtunut, ja he mullistavat muutamien uskon.”

Luopumus on siis kuin kuolio.

John Cedars:

Jos siis olet luopunut JT-uskosta olet kuin kuolio ja levität myrkkyä.

Entä C. T. Russell, Jehovan todistajien perustaja? Hänkin hylkäsi edellisen uskonsa. Levittikö hän siis myrkkyä?

Entä ne, joista tulee Jehovan todistajia. Ovatko he kuin kuolio, koska jättävät entisen uskontonsa?

Miksi vain Jehovan todistajista lähtevät, jotka eivät jaksa uskoa seitsemän New Yorkissa istuvan tyypin puheita, ovat kuin kuolio?

Jehovan todistaja -vanhin:

Luopiot voivat viedä meiltä uskon eikä heillä ole tarjota mitään tilalle.

John Cedars:

Miksi pitäisi tarjota jotain tilalle? Eikö ihmisen pidä itse päättää, mihin haluaa uskoa?
Palomieskin auttaa ihmiset ulos palavasta talosta, mutta ei ole palomiehen tehtävä rakentaa heille uutta kotia.

Jehovan todistaja -vanhin:

Jostakusta voi tulla luopio, koska ei ole samaa mieltä erottamis- ja karttamisjärjestelyn kanssa.

John Cedars:

Erottamis- ja karttamisjärjestely sellaisena kuin se on nykyään tuli voimaan vasta 1952. Miksi Jeesus valitsi Jehovan todistajien uskonnon v. 1919, vaikka se oli siis väärässä silloin? Vuonna 1947 Herätkää! -lehti kritisoi voimakkaasti karttamista pakanallisena tapana.

Oikeasti Raamatusta ei löydy karttamista siinä muodossa kuin Jehovan todistajat sitä harjoittavat. Missään ei sanota, että perheitä voidaan rikkoa tai ettei erotetuille saisi edes puhua.

Lue tuhlaajapoikakertomus. Tukeeko tämä kertomus Jehovan todistajien karttamista?

Jehovan todistaja -vanhin:

Jostakusta voi tulla luopio, koska ei ole samaa mieltä verensiirtokiellosta.

John Cedars:

Jehovan todistajat toistavat, että verettömällä hoidolla saadaan paljon paremmat tulokset. Joskus harvoin näin voi olla, mutta tosiasiassa monissa tilanteissa ilman verta ei yksinkertaisesti voida hoitaa. Siksi verensiirtoja käytetään.

Riskejä on kaikissa hoidoissa. Raamatussa on vain veren syömiskielto. Veren lääketieteellisestä käytöstä ei puhuta mitään. Jeesus selvästi piti ihmisen elämää tärkeämpänä kuin sääntöjen noudattamista.

Jehovan todistaja -vanhin:

Jostakusta voi tulla luopio, koska haluaa viettää maailmallisia juhlia kuten joulua, Halloweenia tai syntymäpäiviä.

John Cedars:

Et saisi juhlia edes omaa syntymäpäivääsi hatarien perusteiden takia!

Jehovan todistajatkin viettivät aikanaan joulua. Vasta Rutherfordin aikana keksittiin, ettei sitä saa juhlia, koska se on paholaisen keino saada ihminen palvomaan Saatanaa. Ajattelevatko ihmiset todella joulua juhliessaan, että nyt palvomme paholaista? Jopa Jehovan todistajien omassa kirjallisuudessa myönnetään, että vain sillä on väliä, mitä juhla nykyään ihmisille merkitsee.

Herätkää 22.9.2003 s. 24: ”Tärkeintä ei ole se, millainen merkitys tällä tavalla oli satoja vuosia sitten, vaan se, miten paikalliset ihmiset suhtautuvat siihen. On selvää, että mielipiteet vaihtelevat paikkakunnan mukaan. Tällaisista asioista ei ole siksi viisasta tehdä suurta numeroa. Raamattu sanoo: ”Älköön kukaan etsikö omaa etuaan, vaan jatkuvasti toisen etua.” (1. Korinttilaisille 10:24.)”

Vihkisormuksellakin on pakanallinen tausta. Silti Jehovan todistajat käyttävät niitä.

Jehovan todistaja -vanhin:

Luopiot kritisoivat raha-asioita, päätoimiston tai Iso-Britannian haaratoimiston muuttoa.

Koskaan ei ole ollut näin suurta kasvua, eikä kirjallisuutta ole tuotettu niin monella kielellä kuin nykyään. Jehova selvästi siunaa kasvulla, kun joka päivä tulee uusia mukaan.

John Cedars:

Tässä tuli aikamoinen valhe. Ennätyksellinen kasvu? Millä mittarilla? Juuri ja juuri voidaan sanoa, että yleensä on kasvua. Jos suhteutat Jehovan todistajien kasvun maailman väkiluvun normaaliin kasvuun, voidaan nipin napin sanoa, että yleensä on kasvua. Monissa maissa väki vähenee. Jopa USA:ssa kasvu hiipuu ja seurakuntia yhdistetään.

Vaikka Jehovan todistajat olisivat suurin uskonto, ei se tekisi heistä ainoaa oikeaa uskontoa. Jehovan todistajat itse sanovat katolilaisten olevan väärässä, vaikka heitä on enemmän. He ovat ”lavealla tiellä”, Jehovan todistajat taas ”kapealla tiellä”. Voit siis halutessasi järkeillä ihan kumminpäin vain, että joko kasvu tai väkimäärän vähyys on osoitus siitä, että olet oikeassa.

Mutta selvästikään Jehovan todistajen rahankäyttöä ei saa kritisoida. Koko ajan pyydetään lisää rahaa, vaikka C. T. Russell sanoi, että pillit laitetaan pussiin, jos joskus tarvitsee pyytää rahaa. Vaikuttaa, että järjestöllä on rahahuolia. Jehovan todistajat saivat ilmeisesti lähemmäs 2 miljardia dollaria myymällä Brooklynin tilat. Samoin Lontoosta tienataan huimia summia siirtämällä haaratoimisto halvemmalle alueelle.

Saahan näin toki tehdä, ei siinä mitään, mutta miksei raha-asioista kerrota avoimesti. Kyllä Jehovan todistajan pitää voida kyseenalaistaa, mihin kaikki nämä rahat käytetään! Erityisesti nyt kun ollaan kuultu lasten hyväksikäyttöön liittyvistä oikeudenkäynneistä ja siitä, että Jehovan todistajille on määrätty sakkoa 4000 dollaria per päivä niin kauan kuin eivät noudata oikeuden määräyksiä. Tällä hetkellä tuota sakkoa on kertynyt maksettavaksi yhteensä jo noin 2 miljoonaa dollaria.

Jehovan todistaja -vanhin:

Luopioilla on pakkomielle lasten suojelemiseen liittyviin kysymyksiin ja oikeusjuttuihin, joita voi olla muissa maissa. Tiedämme median kohtelevan Jehovan todistajia huonosti, kuten voimme nähdä Venäjällä. Jeesus varoitti, että meitä tullaan viemään oikeusistuimiin ja meitä tullaan vainoamaan. Näemme siis TV:ssä, miten Jehovan todistajat esitetään huonossa valossa. Ei meidän pitäisi odottaakaan muuta. Tämä on Saatanan maailma ja elämme lopun aikoja.

John Cedars:

Huhhuh! Joku on siis huolissaan siitä, että tuhansia lapsia on käytetty hyväksi ja nuo tapaukset on salattu hallintoelimen selkeiden, vanhimmille osoitettujen, kirjallisten ohjeiden takia. Jos mielestäsi tämä ei ole oikein, on sinulla pakkomielle oikeusjutuista ja lasten suojelemisesta??? Hyi sinua! Järjetöntä keskittyä oikeusjuttuihin! Kuule, hyi sinua, joka kehtaat edes päästää tällaista suustasi!! Vaikuttaa, että tämä puhe on tullut suoraan Betelistä, eivätkä nämä ole tämän veljen omia sanoja.

Joka tapauksessa, hyi jokaiselle, joka kehtaa edes vihjata jonkun olevan pakkomielteinen vaatiessaan uskonnolta, että lapsia suojellaan rikokselta ihmisyyttä vastaan.

Hauskaa on myös se, miten veli väittää median hyökkäävän kovasti Jehovan todistajia vastaan. Oikeasti media ei ole kovin kiinnostunut Jehovan todistajista, koska he eivät ole tunnettu uskonto. Pitäisi tehdä paljon tutkimusta eikä medialla ole aikaa siihen. Mediaa kiinnostaa enemmän isommat uskonnot.

Veli vetää tähän vielä Jehovan todistajien tilanteen Venäjällä. Googlaapa oikeasti otsikot tuosta aiheesta ja tarkista, kenen puolella media tässä asiassa on. Tästä en viitsi edes puhua enempää.

Jehovan todistaja -vanhin:

Nämä luopiot unohtavat Raamatun ohjeet esimerkiksi pukeutumisessa ja ulkoasussa. Heillä on tatuointeja ja lävistyksiä.

John Cedars:

Voit siis tunnistaa luopion jo etukäteen ulkoasusta. Onko millään muulla uskonnolla näin suurta pakkomiellettä ulkoasusta? Olemme kaikki aikuisia ja meidän pitää pystyä päättämään ulkoasusta itse. Jehovan todistajana et voi päättää siitä itse. Sinun täytyy näyttää tietynlaiselta. Kuinka autoritaarinen uskonto voi olla?!

Jehovan todistaja -vanhin:

2. Piet. 3:3, 4: ”Sillä te tiedätte ensiksikin sen, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheineen pilkkaajia, jotka kulkevat omien halujensa mukaan ja sanovat: ’Missä on se hänen luvattu läsnäolonsa? Onhan siitä päivästä asti, jona esi-isämme nukahtivat pois, kaikki pysynyt juuri sellaisena kuin luomakunnan alusta asti’ ”

Loppu ei ole tullut vielä. Raamattu varoittaa seurakunnan sisällä olevista ihmisistä, jotka pilkkaavat lopun odotusta. Maaliskuun 2015 Vartiotorni kertoo Jeesuksen kuvauksesta viisaista ja tyhmistä neitsyistä ja kannustaa jäljittelemään voideltujen uskoa, kun he laittavat palveluksen etusijalle elämässään. Tyhmät neitsyet pyysivät viisailta öljyä lamppuihinsa, mutta eivät saaneet. Tämä muistuttaa siitä, että jokaisen täytyy itse pysyä valveilla ja uskollisena Jumalalle. Kukaan ei voi tehdä sitä toisen puolesta.

John Cedars:

Vartiotorni tekee usein tällaisia yleistyksiä. On ihan selvää, että Harmagedon tulee pian, miksi haluaisit olla tyhmien kaltainen, joka epäilee Harmagedonin läheisyyttä.

Vartiotorniseuralla on käsittämättömän pitkä epäonnistuneiden ennustusten historia. V. 1878 Russell ennusti kristittyjen nousevan ylös taivaaseen. Sitä ei tapahtunut. Harmagedonin piti tulla viimeistään 1914. Ei tullut. Sitten sen piti tulla vuoteen 1925 mennessä. 1975:stä en viitsi edes puhua sen enempää. Sitten tuli ajatus, että ihmisen piti olla tarpeeksi vanha ymmärtämään 1914 tapahtumat ja tuo sukupolvi ei häviä ennen Harmagedonia. Vuonna 1989 Vartiotorni ilmoitti, että Harmagedon tulee 1900-luvulla. Ei tullut.

Kaikki ennustukset ovat menneet täysin pieleen. Ja vieläkin pitäisi uskoa heitä, kun he sanovat Harmagedonin tulevan ihan pian. Tällä historialla on täysin oikeutettua kyseenalaistaa heidän ennustuksensa. Vartiotorniseura kirjoittaa historiaa uudelleen ja yrittää sanoa, etteivät ennustukset menneet niin huonosti, mutta itse Raamattu antaa meille syyn hylätä heidät 5. Mo. 18:20-22. ”Jos profeetta puhuu nimessäni…



Siinä se on. Jehovan todistajien ennustukset ovat menneet ihan pieleen aivan heidän historiansa alusta asti. Voit siis suosiolla hylätä heidät. Älä pelkää tällaista järjestöä. Voit rauhassa sanoa, että nyt riitti.

Jehovan todistaja -vanhin:

Kävimme siis läpi 7 asiaa, joita luopiot puhuvat. Miten pitäisi suhtautua tällaisiin puheisiin?

2. Tim. 2:23 ”Edelleen, suhtaudu torjuvasti tyhmiin ja tietämättömyyttä osoittaviin kiistelyihin, koska tiedät, että ne aiheuttavat taisteluja”

John Cedars:

Miten torjut sellaiset puheet, joista et tiedä mitä ne ovat? On ihan tyhmää torjua asia, ennen kuin on kuunnellut, mitä se koskee. Jos joku väittää, että mustat ihmiset eivät ole yhtä arvokkaita kuin valkoiset, voi keskustelun torjua etukäteen, koska tämän asian tietää olevan väärin ja siitä on kaikki  tarvittava tieto.

Jehovan todistajat taas hylkäävät luopioiden puheen suoralta kädeltä tutkimatta onko se totta vai ei. Tietysti kultissa ollessasi et halua tietää tuhlanneesi kymmeniä vuosia huijaukseen. Tällöin totuus sattuu. Jehovan todistajille siis sanotaan, että älkää antako kenenkään kertoa teille, että teitä huijataan.

Sen, että kielletään edes kuuntelemasta vastapuolen argumentteja pitäisi jo laittaa hälytyskellot soimaan. Puheita kannattaisi kuunnella, koska olet aikuinen ja sinulla on aivot, joilla ajatella ihan itse. Jos Jehovan todistajilla on totuus, niin ei heillä pitäisi olla mitään pelättävää. Totuudella on kaikki vastaukset. Mutta he eivät halua sinun huomaavan, että heillä ei olekaan.

Jehovan todistaja -vanhin:

Mietitäänpä hetki miten luopiot toimivat.



(Näyttää kuvaa VT 6/2014, jossa luopiot kulkevat kylttien kanssa konventin edessä.) Veljet ja sisaret jättävät heidät täysin huomiotta. Nykyään luopiot ovat sosiaalisessa mediassa ja netissä. Toimi siellä näiden kuvan veljien ja sisarten tavoin. Jätä luopiot huomiotta.


John Cedars:

Itse luulen, että monet kylttien kanssa heiluneet eivät välttämättä olleet luopioita, vaan muiden uskontojen jäseniä, jotka yrittivät käännyttää Jehovan todistajia. Enkä usko, että tuo on oikea tapa lähestyä Jehovan todistajia. Mieluummin pitäisi saada keskusteluyhteys heihin. Tämä velikin myöntää, että nykyään luopioiden propaganda on internetissä.

Luopiot tietävät miltä tuntuu ensimmäistä kertaa lukea kriittistä aineistoa. He ovat enemmän kuin tarkkoja siitä, että kaikki tieto, jota he tarjoavat on varmasti oikeaa ja täsmällistä osoittaakseen, ettei se ole propagandaa. He haluavat antaa sinun päättää itse, mitä teet tuolla tiedolla.

Jehovan todistaja -vanhin:

Ihan kuten kauniin rakennuksen rakentaminen vie jopa vuosia, samoin uskon rakentaminen vie aikaa. Pommi voi tuhota kauniin rakennuksen hetkessä. Mekin voimme riskeerata kallisarvoisen uskomme kiinnittämällä huomiota luopioiden puheeseen.

John Cedars:

Siis luopio haluaa tuhota jotain kaunista kuten Isis tuhoaa patsaita ja muinaisesineitä. Näin Jehovan todistajien halutaan ajattelevan siitäkin työstä mitä minä teen. Tosiasiassa ei minua kiinnosta repiä mitään hajalle. Ainoa mikä minua kiinnostaa on se, onko jokin asia totta vai ei. Haluaisin ajatella, että se on tärkeää myös Jehovan todistajille olivatpa he kuinka aivopestyjä tahansa. Kun henkilö huomaa mikä on totuus, toivon että hän itse miettii mitä pitää tehdä. Joskus vanhat uskomukset kannattaa hylätä, jos ne olivat virheellisiä. Siinä ei ole mitään väärää.

Jehovan todistaja -vanhin:

Raamattu käskee olemaan päättäväinen kaiken jumalattomuuden hylkäämisessä. Mitä siis haluamme sanoa painokkaasti? Pysykää erossa näistä pahoista ihmisistä, entisistä kanssauskovista, sosiaalisessa mediassa, varsinkin te vanhimmat. Enkelit kehottivat Lootia kiirehtimään. He tekevät niin entistä enemmän nykyisinä viimeisinä päivinä.

John Cedars:

Varsinkin vanhimpia kehotetaan pysymään erossa luopioista sosiaalisessa mediassa. Vaikuttaa entistä enemmän siltä, että tämä kirje tulee suoraan Lontoon Betelistä tai jopa New Yorkin päätoimistosta.

Joka tapauksessa seurakuntaa ja vanhimpia käsketään pysymään erossa luopioista sosiaalisessa mediassa. Sieltä tulee myrkky ja kaikki paha. Tämä on jälleen kerran hyvin holhoavaa. Yleisö on aikuista, joka pystyy itse päättämään, mitä tehdä ja mitä ei. Sosiaalisessa mediassa on hyviä ja huonoja asioita ja aikuiset ihmiset osaavat päättää itse, miten käyttäytyä siellä. He osaavat tarkistaa faktat ja toimia sen mukaan.

Vartiotorniseura haluaa, ettet harkitse luopioiden näkökantaa yhtään. Kun siellä on selviä todisteita Vartiotoniseuran ikävistä puolista, ei niitä saa ajatella. He pelkäävät menettävänsä sinut. Emme halua menettää taas seuraavaa 20 ihmistä, joten pysykää poissa sosiaalisesta mediasta ja työntäkää pää hiekkaan niin kuin mekin teemme.

Jehovan todistaja -vanhin:

Juuda 17-21: ”17 Mutta te, rakkaat, muistakaa ne sanat, jotka Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat aikaisemmin puhuneet, 18 kuinka heidän tapanaan oli sanoa teille: ”Viimeisenä aikana tulee olemaan pilkkaajia, jotka menettelevät omien jumalattomiin asioihin tuntemiensa halujen mukaan.” 19 Nämä ovat niitä, jotka aiheuttavat jakautumisia, eläimellisiä ihmisiä, joilla ei ole hengellisyyttä. 20 Mutta te, rakkaat, rakentamalla itseänne pyhimmän uskonne perustalle ja rukoillen pyhän hengen avulla 21 pitäkää itsenne Jumalan rakkaudessa, samalla kun odotatte Herramme Jeesuksen Kristuksen armoa ikuinen elämä silmämääränä.”

Meillä on todellinen toivo, josta puhumme kokouksissamme, ikuinen elämä paratiisissa. Mitä luopioilla on? Ei yhtään mitään.

John Cedars:

Tämä on todellakin turha kommentti. ”Tarjoavatko luopiot teille jotain? Heidän pitää tarjota jotain meidän tarjoamamme paratiisin tilalle, muuten heidät voidaan ohittaa huoletta.” He väittävät, että luopioilla ei ole hengellisyyttä.

Itse koen olevani jopa hengellisempi ja moraalisempi kuin JT-aikoina, vaikka en uskonnollinen olekaan. Enää en hyväksy, että 7 miljardia ihmistä tuhottaisiin ainoastaan siksi, etteivät he ole Jehovan todistajia. En enää voi kuvitella eläväni onnellisena noiden ihmisten ruumiiden päällä, ihmisten, joiden ainoa synti oli, etteivät he uskoneet seitsemän New Yorkissa istuvan tyypin puheita. Enää en usko olevan oikein mieluummin kuolla kuin ottaa verensiirto. Tai antaa lapsen kuolla verenhukkaan. En tiedä ajattelinko aiemminkaan niin. Enää en usko, että on oikein rikkoa perheitä karttamissäännön takia, enkä usko että on oikein salailla lasten hyväksikäyttöä. Olen siis moraalisempi kuin JT-aikoina. Uskon, että humaaniuden kasvattaminen ja sen opettaminen seuraavalle sukupolvelle, on tärkeää.

Jehovan todistaja -vanhin:

2. Tim. 2:19 ”Kaikesta huolimatta Jumalan vahva perustus pysyy, ja siinä on tämä sinetti: ”Jehova tuntee ne, jotka kuuluvat hänelle” ja: ”Luopukoon epävanhurskaudesta jokainen, joka mainitsee Jehovan nimeä.” ”

Muistetaan Korahin, Datanin ja Abiramin esimerkki. Pysykäämme päättäväisesti lähellä Jehovaa ja hänen järjestöään.

John Cedars:

Olipa lopetus. Muistutetaan ihmisiä, mitä tapahtui Korahille, Datanille ja Abiramille ja heidän seuraajilleen. ”Maa nielaisi heidät. Jos ette tottele meitä, niin teille käy samalla tavalla Harmagedonissa! Pysykää poissa luopiosivustoilta, sosiaalisesta mediasta ja laittakaa kiltisti kädet korville, kun kuka vaan sanoo mitä vaan negatiivista hallintoelimestä. Näin vältyt tuholta.” Miten ihana tapa lopettaa kristillinen puhe kristillisessä kokouksessa!

Veli myös muistutti, että Jehova on puolellasi. Siis onko Jehova ollut niiden lukemattomien lapsena hyväksikäytettyjen puolella? He eivät ole vain hyväksikäytön uhreja. Hyväksikäyttöä on lisäksi salailtu ja pedofiili on ollut vapaa iskemään seuraavaan uhriin. Miten Jehova on osoittanut olevansa näiden uhrien puolella?

Tästä puheesta olisi niin paljon sanottavaa. Ainutlaatuista kuulla tällainen puhe, jota ei usein kuule. Taustalla oli siis se, että yhdestä seurakunnasta lähti kerralla 20 ihmistä. Koko ajan kuulee muualtakin ihmisten lähtevän sieltä ja seurakuntia yhdistetään paljon. Oli hauskaa niin kauan kuin se kesti, mutta lopun elämäni haluan viettää vapaana kontrollista, pelosta ja valheista.

Tässä oli siis kommenttini tähän luopiopuheeseen. Otan mielelläni vastaan ajatuksiasi tähän.
 

  
John Cedarsin YouTube-video (englanniksi) täällä.
 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity