Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto

Johanneksen pojan uutissivut, arkisto



Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys



 
Muita aiheita:
      



Toukokuun 2018 "tutkittava" Vartiotorni-lehti tarjoaa kaksi "Saatana-kurssia"
03.03.2018 Johanneksen poika





Pelottelu on kovan luokan työkalu mielenhallinan ja aivopesun työkalupakissa. Se tehoaa sekä lapsiin, nuoriin, keski-ikäisiin että iäkkäisiin. Sillä saadaan pidettyä ihmiset "nöyrinä" ja alistuvaisina.

Uusin pelottelutyökalu on toukokuussa ilmestyvä Vartiotorni-lehti. Se sisältää kaksi Saatana-aiheista kirjoitusta. Ensimmäinen on tarkoitettu lähinnä aikuisväestölle ja toinen lapsille ja nuorille. Luit oikein: Lapsille ja nuorille.

Missään muussa ymmpäristössä ei kuule niin tiheään sanaa "Saatana" kuin Jehovan todistajien valtakunnansaleissa.

Haluaisitko tietää, kuuleeko Saatana, kun Jehovan todistaja rukoilee Jumalaansa?

Tässä on muutamia otteita toukokuun Vartiotornista, joka tutkitaan kesällä 2018 joka ainoassa Jehovan todistajien seurakunnassa ympäri maailman:

 


Tämän sivun kuvat: JW.ORG

Viisaudessaan Jehova ei ole koskaan kertonut sen enkelin alkuperäistä nimeä, joka kapinoi häntä vastaan. * Vasta noin 2 500 vuotta kapinan jälkeen Jumala paljasti tätä vihollista kuvailevan nimen (Job 1:6). Tämä ’vastustajaa’ merkitsevä nimi, Saatana, mainitaan vain kolmessa Raamatun heprealaisten kirjoitusten  kirjassa: 1. Aikakirjassa, Jobin kirjassa ja Sakarjan kirjassa.

- - -

Apostoli Pietari kuvailee Saatanaa ”karjuvaksi leijonaksi”, ja Johannes kutsuu häntä ”käärmeeksi” ja ”lohikäärmeeksi” (1. Piet. 5:8; Ilm. 12:9). Meidän ei kuitenkaan tarvitse pelätä Saatanaa ylen määrin, sillä hänen voimansa on rajallinen. (Lue Jaakobin kirjeen 4:7.) Alistukaa sen tähden Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Panettelijaa, niin hän pakenee teistä.

- - -

Melkoinen joukko kapinallisia enkeleitä liittyi Saatanan kapinaan. Ennen vedenpaisumusta Saatana houkutteli jotkut enkelit olemaan moraalittomissa suhteissa ihmisten tyttärien kanssa. Raamattu paljastaa tämän, kun siinä kerrotaan symbolisesti, että lohikäärme kuljettaa mukanaan kolmasosaa taivaan tähdistä. (1. Moos. 6:1–4; Juud. 6; Ilm. 12:3, 4.) Kun kapinalliset enkelit hylkäsivät Jumalan perheen, he siirtyivät Saatanan vallan alaisuuteen. He eivät kuitenkaan ole vain epämääräinen joukko rauhanhäiritsijöitä. Saatana on näkymättömässä henkimaailmassa perustanut Jumalan valtakunnan jäljitelmän. Hän itse on siinä kuninkaana, ja hän on organisoinut demonit ”hallituksiksi”, antanut heille valtaa ja tehnyt heistä ”maailmanhallitsijoita” (Ef. 6:12).


- - -

Saatana ohjailee henkiolennoista koostuvan järjestönsä välityksellä kaikkia ihmisten hallintojärjestelmiä.

- - -

Saatana ja demonit käyttävät hyväkseen  myös väärää uskontoa ja kaupallista järjestelmää, jotta he voisivat ”eksyttää koko asuttua maata” (Ilm. 12:9). Väärän uskonnon välityksellä Saatana levittää valheita Jehovasta.

- - -

Aadamin, Eevan ja kapinallisten enkelien esimerkistä opimme ainakin kaksi tärkeää asiaa. Ensinnäkin on olemassa vain kaksi puolta, ja meidän on valittava niistä toinen: joko olemme uskollisia Jehovalle tai asetumme Saatanan leiriin (Matt. 7:13). Toiseksi ne, jotka menevät Saatanan puolelle, hyötyvät vain rajallisesti. Aadam ja Eeva saivat mahdollisuuden asettaa omat hyvän ja pahan normit, ja demonit saivat valtaa ihmisten hallintojärjestelmiin (1. Moos. 3:22).

- - -


Menetelmät, joilla Saatana yrittää vaikuttaa toisiin, ovat erittäin tehokkaita. Hän käyttää erilaisia syöttejä, joiden avulla hän houkuttelee toisia toimimaan tahtonsa mukaan. Hän yrittää myös pelotella heidät alistumaan valtaansa.

- - -

Muista, että Saatana onnistui houkuttelemaan ansaan suuren määrän enkeliveljiään. Hän oli varmasti tarkkaillut heitä melko pitkään saadakseen selville, millainen syötti olisi tehokas. Ainakin jotkut enkelit nielivät syötin ja olivat moraalittomissa suhteissa naisten kanssa. Heille syntyneet jälkeläiset olivat sekasikiöitä, jotka tyrannisoivat ihmisiä. (1. Moos. 6:1–4.) Kun Saatana houkutteli enkeleitä tottelemattomuuteen, hän saattoi luvata heille moraalittomien seksisuhteiden lisäksi myös valtaa ihmiskuntaan.




Yksi Saatanan käyttämä tehokas syötti on uteliaisuus okkultismia kohtaan. Nykyään hän pyrkii herättämään kiinnostusta demoneihin paitsi väärän uskonnon myös viihdeteollisuuden välityksellä. Elokuvat, video- ja tietokonepelit ja muut viihteen muodot saavat spiritismin näyttämään kiehtovalta.



Saatana yrittää murtaa uskollisuutemme Jehovaa kohtaan myös pelottelun tai painostuksen avulla. Hän voi esimerkiksi ohjailla viranomaisia niin että he kieltävät saarnaamistyömme. Tai hän voi saada työ- tai koulukaverimme pilkkaamaan meitä sen vuoksi, että haluamme elää Raamatun moraaliperiaatteiden mukaan (1. Piet. 4:4). Hän voi myös vaikuttaa ei-uskoviin perheenjäseniimme, jotka ehkä tarkoittavat hyvää mutta yrittävät estää meitä käymästä kokouksissa (Matt. 10:36).

- - -

Saatana ei voi pakottaa ihmisiä toimimaan vastoin heidän omaa tahtoaan (Jaak. 1:14). Monet palvelevat tietämättään Saatanan tarkoitusperiä. Mutta kun ihminen kuulee totuudesta, hän valitsee, kenen puolelle hän asettuu. (Apt. 3:17; 17:30.) Jos päätämme tehdä Jumalan tahdon, Saatana ei pysty mitenkään murtamaan uskollisuuttamme (Job 2:3; 27:5).

- - -

On muitakin asioita, joita Saatana ja demonit eivät pysty tekemään. Raamattu ei missään kohtaa osoita, että he voisivat esimerkiksi lukea ihmisten ajatuksia tai nähdä heidän sydämeensä. Vain Jehovalla ja Jeesuksella sanotaan olevan tämä kyky (1. Sam. 16:7; Mark. 2:8). Mutta entä kun puhumme ja rukoilemme ääneen? Pitäisikö meidän pelätä, että Saatana tai demonit kuulevat rukouksemme ja käyttävät kuulemaansa meitä vastaan? Ei.


- - -

Meidän täytyy tuntea vihollisemme, mutta meidän ei tarvitse pelätä häntä ylen määrin.

Voit lukea koko Vartiotornin kirjoituksen JW.ORG:n sivuilta.



Lapsille ja nuorille tarkoitetussa "Saatana-kurssissa" puhutaan hengellisestä sota-asusta. Raamatussa puhutaan siitä Efesolaiskirjeessä.



(Efesolaisille 6:11-17) 11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu voidaksenne pysyä lujina Panettelijan vehkeilyjä vastaan, 12 sillä meillä ei ole kamppailua verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tämän pimeyden maailmanhallitsijoita vastaan, taivaallisissa olevia pahoja henkivoimia vastaan. 13 Ottakaa tämän vuoksi Jumalan koko sota-asu, jotta voisitte tehdä vastarintaa pahana päivänä ja kaikki perusteellisesti tehtyänne pysyä lujina. 14 Pysykää sen tähden lujina, kupeenne totuuteen vyötettyinä ja yllänne vanhurskauden rintahaarniska 15 ja kenkinä jaloissanne rauhan hyvän uutisen varusteet. 16 Ennen kaikkea ottakaa uskon suuri kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki paholaisen palavat heittoaseet. 17 Ottakaa myös vastaan pelastuksen kypärä ja hengen miekka, toisin sanoen Jumalan sana,
 


Apostoli Paavali vertasi kristittyjä sotilaisiin, jotka käyvät lähitaistelua mies miestä vastaan. Kyse ei tietenkään ole kirjaimellisesta vaan hengellisestä sodasta. Siitä huolimatta vihollisemme ovat todellisia. Saatana ja demonit ovat taitavia sotureita, joilla on pitkä kokemus. Siksi saattaisi näyttää, että vastus on meille ylivoimainen. Erityisesti nuoret kristityt voivat vaikuttaa helposti haavoittuvilta. Onko heidän mahdollista voittaa taistelu yli-inhimillisiä, pahoja henkivoimia vastaan? He voivat voittaa, ja he voittavatkin! Miksi? Koska he turvautuvat Jumalalta saatavaan voimaan. Mutta ollakseen valmiita taisteluun heidän täytyy tehdä muutakin, nimittäin ”pukea ylleen Jumalan koko sota-asu”. (Lue Efesolaiskirjeen 6:10–12.)

Voit lukea koko Vartiotornin kirjoituksen JW.ORG:n sivuilta.
 

  
Toukokuun 2018 tutkittavan Vartiotornin löydät JW.ORG:n sivuilta.
 
 

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity