Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista - Uutisarkisto
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisarkisto

Johanneksen pojan uutissivut, arkisto



Tutustu myös näihin sivuihin:
Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



 
Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys



 
Muita aiheita:
      



Onko Jehovan todistajat "maailmanlopun lahko"?
09.06.2018 Johanneksen poika




Kuva: Vartiotorni-lehti

Otsikon kysymykseen saa vastauksen tämän päivän tekstistä. Se on otettu Markuksen 13 luvusta. Tekstissä todetaan, että Jehovan todistajat ottavat Jeesuksen varoituksen vakavasti. Jehovan todistajat sanovat "tietävänsä", että nyt eletään pitkällä "lopun ajassa". Tosin Jehovan todistajat ovat eläneet tuollaisen odotuksen vallassa jo reilusti yli 100 vuotta, ja edelleen he vakuuttelevat itselleen, että ”suuren ahdistuksen” alkamiseen ei voi olla paljon aikaa jäljellä!

Mihin tuollainen elämäntapa johtaa? Usein käy niin, että Jehovan todistajan koko elämä menee odottamiseen. Siinä ohessa saarnataan Vartiotornin sanomaa ihmisille. Heistä yritetään löytää käännytettäviä. Jehovan todistajat eivät elä tätä nykyistä elämää niin kuin ihmiset yleensä. He siirtävät kaiken kivan ja hauskan Harmagedonin jälkeiseen paratiisiin. Nyt he ahkeroivat Vartiotorniseuran hyväksi. He uhraavat sille aikaansa, varojaan ja voimiaan.

Tämä on todella surullista. Niin monilta Jehovan todistajilta jää elämä kokonaan elämättä. Monet vanhat Jehovan todistajat ovat kuolleet katkerana, kun heille luvattu paratiisi ei tullutkaan heidän elinaikanaan.

Jehovan todistajat korostavat maailman lopun aikaa ja Harmagedonin sotaa opetuksessaan niin paljon, että he eivät juurikaan kiinnitä huomiota ihmiselämän kannalta tärkeisiin asioihin. Esimerkkinä mainittakoon armo, jota ei juurikaan sovelleta Jehovan todistajien yhteisössä. Perheenjäsenten väliset suhteet romuttuvat, jos joku perheestä päättää lähteä yhteisöstä tai hänet erotetaan. Armottomuus ja julmuus ovat tunnusomaisia lahkolle, joka korostaa lopun aikoja. Jehovan todistajat unohtavat sen, mitä Raamatussa kerrottiin ihmisten elämästä:

Hän on ilmoittanut sinulle, oi ihminen, mikä on hyvää. Ja mitä muuta Jehova vaatii sinulta takaisin kuin että noudatat oikeutta ja rakastat huomaavaisuutta ja olet vaatimaton vaeltaessasi Jumalasi kanssa? (Miika 6:8)

Toisaalla Raamatussa kehotetaan viettämään rauhallista ja hiljaista elämää. Miten se sopii yhteen Jehovan todistajien touhotuksen kanssa, kun koko ajan korostetaan "kiireellisyyden tunnetta"? Juostaan ovilla ja vouhotetaan maailman lopusta, ja samalla unohdetaan elää rauhallista elämää ja vaeltaa vaatimattomasti.

Kehotan sen tähden ennen kaikkea, että nöyriä pyyntöjä, rukouksia, esirukouksia ja kiitoksen ilmauksia esitetään kaikenlaisten ihmisten puolesta, kuninkaiden ja kaikkien niiden puolesta, jotka ovat korkeassa asemassa, jotta saisimme edelleenkin viettää rauhallista ja hiljaista elämää täydessä jumalisessa antaumuksessa ja vakavuudessa. (1. Timoteukselle 2:1, 2)







Päivän teksti - Lauantai, 9. kesäkuuta

Tähyilkää, pysykää hereillä, sillä ette tiedä, milloin määräaika on. (Mark. 13:33)

Me Jehovan todistajat suhtaudumme Jeesuksen varoitukseen vakavasti. Tiedämme, että elämme pitkällä ”lopun ajassa” ja että ”suuren ahdistuksen” alkamiseen ei voi olla paljon aikaa jäljellä! (Dan. 12:4; Matt. 24:21.) Näemme järkyttäviä sotia, moraalittomuuden ja laittomuuden lisääntymistä, uskonnollista hämmennystä, nälänhätää, ruttotauteja ja maanjäristyksiä eri puolilla maailmaa. Tiedämme myös, että Jehovan palvelijoiden suorittama Valtakunnan saarnaamistyö on saanut ilmiömäiset mittasuhteet kaikkialla. (Matt. 24:7, 11, 12, 14; Luuk. 21:11.) Odotamme innokkaasti aikaa, jolloin Jeesus tulee ja saattaa Isänsä tarkoituksen toteutumaan (Mark. 13:26, 27). Mutta yritämmepä miten kovasti hyvänsä, emme saa tietoomme vuotta – saati sitten päivää tai kellonaikaa – jona suuri ahdistus alkaa. w16.07 2:2–4

Päivän tekstissä olevat raamatunkohdat lainattuna Jehovan todistajien oman Uuden Maailman käännöksen mukaan:

Tähyilkää, pysykää hereillä, sillä ette tiedä, milloin määräaika on. (Markus 13:33)

Ja sinä, oi Daniel, tee salaisiksi nämä sanat ja sinetöi kirja lopun aikaan asti. Monet tutkivat läpikotaisin, ja tosi tieto tulee runsaaksi.” (Daniel 12:4)

... sillä sitten tulee olemaan suuri ahdistus, jollaista ei ole sattunut maailman alusta tähän asti, ei, eikä enää satu. (Matteus 24:21)

Sillä kansakunta nousee kansakuntaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja tulee olemaan nälänhätää ja maanjäristyksiä paikassa toisensa jälkeen. ... Ja monia vääriä profeettoja nousee, ja he eksyttävät monia, ja laittomuuden lisääntymisen vuoksi useimpien rakkaus kylmenee. ... Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu. (Matteus 24:7, 11, 12, 14)

... ja tulee olemaan suuria maanjäristyksiä ja paikassa toisensa jälkeen ruttotauteja ja nälänhätää, ja tulee olemaan pelottavia näkyjä ja taivaasta suuria tunnusmerkkejä. (Luukas 21:11)

Ja sitten he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja sitten hän lähettää enkelit ja kokoaa valittunsa neljältä ilmansuunnalta, maan äärestä taivaan ääreen. (Markus 13:26, 27)



Päivän teksti on otettu tutkittavasta Vartiotornista heinäkuu 2016 sivulta 14 kappaleista 2 - 4:

2 Kun Jeesus Kristus puhui ”asiainjärjestelmän päättymisestä”, hän sanoi opetuslapsilleen: ”Tähyilkää, pysykää hereillä, sillä ette tiedä, milloin määräaika on.” Sen jälkeen hän kehotti heitä toistuvasti: ”Pysykää valveilla.” (Matt. 24:3; lue Markuksen 13:32–37.) Myös Matteuksen selonteko samasta keskustelusta osoittaa, että Jeesus neuvoi seuraajiaan pysymään valppaina: ”Pysykää siis valveilla, koska ette tiedä, minä päivänä Herranne tulee. – – osoittakaa tekin olevanne valmiit, sillä hetkenä, jota ette sellaiseksi luule, Ihmisen Poika tulee.” Jälleen kerran hän sanoi: ”Pysykää siis valveilla, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.” (Matt. 24:42–44; 25:13.)

3 Me Jehovan todistajat suhtaudumme Jeesuksen varoitukseen vakavasti. Tiedämme, että elämme pitkällä ”lopun ajassa” ja että ”suuren ahdistuksen” alkamiseen ei voi olla paljon aikaa jäljellä! (Dan. 12:4; Matt. 24:21.) Näemme järkyttäviä sotia, moraalittomuuden ja laittomuuden lisääntymistä, uskonnollista hämmennystä, nälänhätää, ruttotauteja ja maanjäristyksiä eri puolilla maailmaa. Tiedämme myös, että Jehovan palvelijoiden suorittama Valtakunnan saarnaamistyö on saanut ilmiömäiset mittasuhteet kaikkialla. (Matt. 24:7, 11, 12, 14; Luuk. 21:11.) Odotamme innokkaasti aikaa, jolloin Jeesus tulee ja saattaa Isänsä tarkoituksen toteutumaan (Mark. 13:26, 27).

AIKA KÄY VÄHIIN

4 Tiedämme, että jokaisella konventin ohjelmajaksolla on tarkka alkamisaika. Mutta yritämmepä miten kovasti hyvänsä, emme saa tietoomme vuotta – saati sitten päivää tai kellonaikaa – jona suuri ahdistus alkaa. Maan päällä ollessaan Jeesus sanoi: ”Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaiden enkelit eikä Poika, vaan ainoastaan Isä.” (Matt. 24:36.) Taivaassa Kristus on kuitenkin valtuutettu johtamaan tulevaisuudessa sotaa Saatanan maailmaa vastaan (Ilm. 19:11–16). Siksi on järkevää ajatella, että Jeesus tietää nyt Harmagedonin alkamisajan. Me emme kuitenkaan tiedä sitä. Meidän on hyvin tärkeää pysyä valppaina, kunnes suuri ahdistus puhkeaa. Jehovalle ei ole milloinkaan ollut epäselvää, milloin loppu tulee. Hän on päättänyt sille tarkan ajan. Hänen määräaikansa suuren ahdistuksen alkamiselle on päivä päivältä yhä lähempänä, ja ”se ei myöhästy”! (Lue Habakukin 2:1–3.) Miksi voimme olla siitä varmoja?
 


Lue myös tämä kirjoitus: Odottavan aika on pitkä.
   

 
Takaisin arkistosivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity