Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen poika - Uutisia Jehovan todistajista ja Vartiotorniseurasta
 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset
 
Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG ja Google Earth
 



Historiaa - osa 62: Jehovan todistajat eivät kerjää milloinkaan rahaa. He eivät koskaan pyydä ... kuljeta kolehtihaavia, ota pääsymaksua ...
07.02.2019 Johanneksen poika


Varoitus: Tämä kirjoitus saattaa sisältää pieniä määriä sarkasmia ja ironiaa. Näille asioille allergisten ei pidä lukea tätä.


Kuva: Wikipedia

Vartiotorni-lehdessä oli tällainen teksti elokuussa 1879:

”’Siionin Vartiotornin’ tukijana on JEHOVA, ja koska näin on, niin se ei milloinkaan kerjää eikä pyydä ihmisiltä kannatusta. Jos Hän, joka sanoo: ’Kaikki vuorten kulta ja hopea ovat minun’, ei anna tarvittavia varoja, niin me ymmärrämme sen merkitsevän sitä, että on aika lopettaa julkaiseminen.”

Vuoden 1959 Vartiotorni julisti heinäkuun 1. päivän numerossa näin ponnekkaasti:

*** w59 1/7 s. 310 Hyvän uutisen jakaminen henkilökohtaisen lahjoituksen avulla ***

Onko Seura koskaan kerjännyt sinun rahojasi? Ei. Jehovan todistajat eivät kerjää milloinkaan rahaa. He eivät koskaan pyydä, velo, kuljeta kolehtihaavia, ota pääsymaksua, vuokraa istuimia, johda arpapelejä eivätkä taivuttele liikemiehiä.

Mitä Seura on tehnyt? Se on antanut, ei pyytänyt; jaellut, ei kerjännyt. Jehovan todistajat antavat, mitä heillä on. Heillä on Valtakunnan hyvä uutinen, ja sitä he antavat toistan siunaukseksi.

Huomautus: Lukijan on tässä kohtaa täysin sopivaa kuolla nauruun tai mennä vessaan oksentamaan. Mutta jos näin ei käy, niin takaisin asiaan.

Onko totta, että Jehovan todistajat eivät koskaan pyydä lahjoituksia? Tässä jutussa tarkastellaan 1950- ja 1960-lukuja.

Aloitetaan tarkastelu 1950-luvulta. Seuraava kirjoitus sisältää valmiin "lomakkeen", jonka avulla voi suunnitella koko vuoden lahjoitukset, joita ei tietenkään pyydetty, mutta annettiin ymmärtää, että ne ovat pakollisia, niin kuin ne ovatkin.

Johdantona pieni paradoksi:

Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseura enempää kuin sen edustajatkaan eivät ole koskaan historiansa aikana pyytäneet rahaa eivätkä ”koonneet kolehtia” eikä kymmenyksiä. Ihminen tekee viisaasti käyttäessään rahansa ja muut aineelliset siunauksensa tämän työn tukemiseksi.

Ja sitten vasta asiaan.


*** w50 1/6 s. 172 Aineellisen varallisuuden kristillinen käyttö ***

Me iloitsemme ja uskomme sinunkin tekevän niin voidessamme jälleen vakuuttaa, että Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseura enempää kuin sen edustajatkaan eivät ole koskaan historiansa aikana pyytäneet rahaa eivätkä ”koonneet kolehtia” eikä kymmenyksiä. Kristityt eivät ’halua kenenkään kultaa’. (Apt. 20:33) Kun tätä Raamatun sääntöä on noudatettu, niin Jehovan siunaus on seurannut hänen järjestöään.

Tänä päivänä tapahtuu se ihme, että Jehovan palvonta laajenee Herran siunaamana ja ohjaamana. Ihminen tekee viisaasti käyttäessään rahansa ja muut aineelliset siunauksensa tämän työn tukemiseksi. Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseura noudattaa nyt niinkuin kaikkina aikoina Raamatun hyväksymää menettelyä ja ottaa vastaan pyytämättömiä, vapaaehtoisia rahalahjoja. Katso Luukkaan 16:9:ää; 21:1–4; 1. Korinttolaiskirjeen 16:2:ta; 2. Korinttolaiskirjeen 9:7:ää.

- - -

*** w50 1/6 s. 172-173 Aineellisen varallisuuden kristillinen käyttö ***

Me tarkastelemme tätä asiaa joka vuosi Vartiotornissa kaikkien tieten, vastaten täten sitä koskeviin kysymyksiin monille uusille lukijoillemme ja antaen ohjeet ”Hyvien toiveitten” lahjoitusjärjestelylle. Pyydämmekö rahaa? Emme suinkaan! Vaan Herran työn tarkastaminen ja suunnitteleminen etukäteen sen edistämiseksi on siunattu ja ihmeellinen etu tänä aikana. Seura suunnittelee etukäteen, ja niin tekevät monet yksilötkin. Etukäteen suunnitteleminen, mitä voimme järjestää annettavaksi, on sopusoinnussa sen neuvon kanssa, mikä 1. Korinttolaiskirjeen 16:2:sessa on annettu lahjoituksista. Siksi ehdotamme, että sinä saatuasi tämän Vartiotornin numeron lähetät kortin tai kirjeen Seuralle ja säilytät jäljennöksen muistuttamassa itseäsi siitä summasta, minkä toivot voivasi lahjoittaa. Kirjoita vain tähän tapaan:

”Toivon Jumalan armosta voivani lahjoittaa Jehovan valtakunnan julistamistyöhön tulevana vuonna mk ......, minkä summan suoritan sellaisissa erissä ja sellaisina aikoina, mitkä havaitsen sopivimmiksi sitä mukaan kuin Herra suo menestystä.”

[Allekirjoitus] ...................................

Lähetä korttisi tai kirjeesi osoitteella:
Vartiotorni,
Väinämöisenkatu 27,
Helsinki.

Jokainen, joka haluaa tehdä lahjoituksensa edellämainitulla tavalla tulevana vuonna, osoittakoon kirjeensä tai korttinsa maansa haaratoimistoon.

Jotkut eivät halua ehkä ryhtyä edellämainitunlaiseen järjestelyyn, koska he ajattelevat siitä johtuvaa velvoitusta. He lähettävät mieluummin lahjoituksensa Seuralle minä aikana tahansa sen mukaan kuin heillä on menestystä tai mahdollisuutta siihen. Siinä tapauksessa heidän tulisi lähettää kaikki tällaiset lahjoitukset edelläolevalla osoitteella, vaikka eivät olisikaan ilmoittaneet niistä edeltäkäsin.

Sinun ja meidän halumme on, että Jumalan tahto toteutuisi hänen järjestönsä kautta. Esitä siis rukouksessa Hänelle meidän tarvitsevan Hänen johtoaan, jotta kaikki saamamme lahjoitukset tulisivat käytetyiksi parhaimmin Valtakunnan julistamiseksi, kunnes tulee loppu ja uusi maailma saapuu. – Matt. 24:14.
 
Joo, ei pyydetty, ei kerjätty, ei anottu... Mutta selvästi piti tehdä suunnitelma, jossa sitoutui tiettyyn summaan, jonka lupasi tuona vuonna lahjoittaa Vartiotorniseuralle.

Eikö tuo ole vastoin sitä, minkä Vartiotorni jo vuonna 1879 lupasi. On. Mutta mitä sitten? No sitä sitten, ei seurakunnan rivijulistajien pitänyt ajattelulla päätään vaivata. Kyllä "veljet" on jo päätoimistossa ja haaratoimistossa nämä asiat tutkineet.


Kuva: Wikipedia

Millaista rahan kerjäämistä Vartiotorniseura harrasti 1960-luvulla? Tässä on yksi esimerkki:

*** w65 1/5 s. 220 Varojen käyttö jumalisella tavalla ***

Auttaakseen Seuraa johtamaan ja laajentamaan Valtakunnan saarnaamista Jehovan todistajat kautta maailman lähettävät mahdollisuutensa mukaan lahjoituksia suoraan Jehovan todistajain uskonnolliselle yhdyskunnalle maailmanlaajuisen saarnaamistyön tukemiseksi. Jehovan todistajilla yksilöinä samoin kuin muillakin ihmisillä, jotka haluavat auttaa tämän Jumalan sanalla suoritetun valistustyön edistymistä, on sama etu. Nämä lahjoitukset lähetetään Suomessa osoitteella Jehovan Todistajat uskonnollinen yhdyskunta, Puutarhatie 58, Tikkurila. Muissa maissa asuvat lähettävät lahjoituksensa lähimpään haaratoimistoon.

Seura arvostaa sitä, että henkilöt, jotka antavat lahjoituksia, lähettävät ilmoituksen Seuran haaratoimistoon tähän aikaan vuodesta ja mainitsevat, että he toivovat voivansa tulevan vuoden kuluessa lahjoittaa tietyn summan suoraan Seuralle hyvän uutisen edistämiseksi. Seura ei pidä tätä sitoumuksena, vaan arviona siitä, mitä kukin haluaa antaa rahavaroistaan, jos Jehova antaa hänen sen mukaisesti menestyä. Tämä auttaa suuresti Seuraa työnsä suunnittelussa.

Joo, ei pyydetty, ei kerjätty, ei anottu... eikä edes sitouduttu. Tai niin, ehkä sitouduttiin. Mutta ei ollut pakko... tai ehkä oli, mutta pääasia että lahjoitettiin.

Lopputulos oli kuitenkin se, että piti lahjoittaa Jehovan todistajien uskonnolliselle yhdyskunnalle maailmanlaajuisen saarnaamistyön tukemiseksi. Vaikka ei pyydetty eikä anottu. Eikä edes kerjätty! Niin, että...
 

 
Lisää lahjoittamisesta voit lukea täältä.


 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity