Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen poika - Uutisia Jehovan todistajista ja Vartiotorniseurasta
 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset
 
Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG ja Google Earth
 



Erikoisesitelmässä ei ollut mitään erikoista
14.04.2019 Johanneksen poika


Jehovan todistajat ovat perinteisesti järjestäneet keväisin ns. "erikoisesitelmän". Se on useimmiten ollut Jeesuksen kuoleman muistonvieton jälkeen, mutta tänä vuonna järjestystä oli muutettu.

Erikoisesitelmän teema oli tänä vuonna Tavoittele todellista elämää. Esitelmä kuultiin seurakunnissa videotallenteena. Puhujana toimi haaratoimiston edustaja Ari Hakkarainen.

Erikoisesitelmässä ei ollut mitään erikoista. Puheessa ei esitetty mitään uutta, jota ei olisi kuultu jo useita kertoja vuosien mittaan. Tämä puhe oli suunniteltu erityisesti ns. "kiinnostuneita" varten, jotka eivät ole Jehovan todistajia. Siinä mielessä on ymmärrettävää, että aiheen käsittely oli tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi. Puhe ei yrittänytkään olla mikään "teologian riemuvoitto". Se oli pikemminkin "peruskauraa", joka ei paljon ravitse, mutta ei toisaalta aiheuta vatsanväänteitäkään.

Yleensä erikoisesitelmä on pidetty paikallisesti. Puhujaksi on valittu kokenut puhuja joko omasta seurakunnasta tai jostain lähiseurakunnasta. Mutta tänä vuonna haaratoimisto otti "varman päälle" ja jokaisessa seurakunnassa näytettiin joko taulutelevisiosta tai valkokankaalta etukäteen videoitu puhe, jonka piti haaratoimiston edustaja Ari Hakkarainen.


Kuva: Konventtivideo

Hakkarainen aloitti puheensa kysymyksellä:

Jos sinulta kysyttäisiin, mitä elämä parhaimmillaan voisi nykyään olla, niin mitä vastaisit?

Hakkarainen kertoi sitten, mitä eri ikäiset ihmiset tähän vastaisivat. Kuuntele pieni ote tästä.

Puhuja sanoi, että ihmiset tavoittelevat monenlaisia asioita, joiden he ajattelevat tuovan paremman elämän. Sitten hän viittasi Raamatun tarjoaman elämän paremmuuteen nykyiseen elämään verrattuna. Se on Hakkaraisen mukaan "todellista elämää". Seuraava ajatus katsottiin Raamatusta:

(1. Timoteukselle 6:19)  – – Näin he kokoavat turvallisesti itselleen aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuutta varten, niin että he voivat saada lujan otteen todellisesta elämästä.

Hakkarainen sanoi, että Luoja ei tarkoittanut ihmisen elämäksi vain 70 tai 80 vuotta, ja että sekin olisi sekä ala- että ylämäkeä. Ihmisen tuli alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti elää terveenä täydellistä elämää paratiisissa maan päällä ilman huolia, sairauksia tai murheita.

Hakkarainen vakuutti, että miljoonat ihmiset tulevat nauttimaan todellisesta elämästä paratiisissa maan päällä. Tällaisen tulevaisuuden saamiseksi kannattaa nähdä vaivaa.

Sitten hän luki uudelleen 1. Timoteuskirjettä.

(1. Timoteukselle 6:17)  – – Neuvo niitä, jotka ovat rikkaita tänä aikana, ettei heidän pidä olla ylimielisiä eikä panna toivoaan epävarmaan rikkauteen vaan Jumalaan, joka antaa meille runsaasti kaikkea, mistä voimme nauttia.

Hakkarainen esitti seuraavaksi kysymyksen. Miksi kannattaa nähdä vaivaa ja tavoitella todellista elämää? Sitten hän luki Raamatusta varoittavan esimerkin:

(Psalmit 39:6) Ihminen elää elämänsä varjon lailla. Hän ryntäilee sinne tänne turhan takia. Hän kasaa omaisuutta eikä tiedä, kuka sen saa.

Miksi kannattaa tavoitella todellista elämää? Hakkarainen luetteli useita asioita.

"Todellisen elämän" tavoittelemisesta on jo nyt hyötyä, väitti Hakkarainen. Se tuottaa aitoa mielenrauhaa, koska se auttaa ymmärtämään elämää. Se auttaa ymmärtämään tätä maailmaa, miksi se on sellainen kuin se on. Se auttaa ymmärtämään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mikä on elämän tarkoitus? Se tekee perhe-elämästä onnellisempaa.

Sitten Hakkarainen luki Jesajan kirjasta Luojan lupauksen:

(Jesaja 48:17)  – – Näin sanoo Jehova, sinun Lunastajasi, Israelin Pyhä: ”Minä, Jehova, olen sinun Jumalasi, ja minä opetan sinua elämään tavalla, josta on sinulle hyötyä, ja opastan sinua tiellä, jota sinun tulee vaeltaa.

"Todellisen elämän" tavoitteleminen antaa toivon upeasta tulevaisuudesta. Sitten Hakkarainen pyysi puheen kuulijaa kuvittelemaan itsensä maisemaan, joka kuvaillaan Jesajan luvussa 65:

(Jesaja 65:21, 22)  – – He rakentavat taloja ja asuvat niissä, ja he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmiä. He eivät rakenna taloja, jotta toiset asuisivat niissä, eivätkä he istuta, jotta toiset saisivat syödä. Silloin kansani päiviä on yhtä paljon kuin puiden päiviä ja minun valittuni nauttivat täysin määrin omien kättensä työstä.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa Hakkaraisen mukaan. Kuuntele pieni ote tästä.
 
Miten saada luja ote "todellisesta elämästä? Se todella edellyttää jotain, itse asiassa paljonkin. Hakkarainen painotti, että Jeesuksen mallin mukaisesti kasteelle meneminen kuuluu kristillisen elämän alkuun. Kaste on edellytys sille, että voi saada otteen "todellisesta elämästä". Mikä motivoi ottamaan tämän kasteaskeleen?

(Matteus 22:37, 38)  – – Jeesus sanoi hänelle: ”’Rakasta Jehovaa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko mielelläsi.’ Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

Ihmisen tulee rakastaa Jumalaa. Miten voi oppia rakastamaan Jumalaa, joka on näkymätön?

(Johannes 17:3)  – – He voivat saada ikuisen elämän, kun he oppivat tuntemaan sinut, ainoan tosi Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Ensin täytyy uskoa siihen, että Jumala on olemassa. Siihen tarvitaan tietoa. Jumalan sanan ja luomakunnan tutkiminen on välttämätöntä. Tämä ei vielä riitä, täytyy hankkia tietoa siitä, millainen persoona Jumala on. Onko hän sellainen Jumala, jota voi rakastaa? Jumalan sanan tutkiminen antaa tällaista tietoa. Hakkaraisen mukaan myös kokouksissa käyminen auttaa rakastamaan Jumalaa.

Mitä pitää tapahtua, ennen kuin joku voi mennä kasteelle?

(Apostolien teot 3:19)  – – Siksi katukaa ja kääntykää, jotta syntinne pyyhittäisiin pois. Näin tulee aika, jolloin voitte saada uutta voimaa itse Jehovalta

Hakkaraisen huomio oli, että ihminen voi alkaa tehdä muutoksia elämässään. Hän voi tehdä jopa täyskäännöksen.

Seuraava askel on "vihkiytyminen", sanoi Hakkarainen.

Huomautuksena voidaan todeta, että Raamatussa ei ole perustetta sille, että ihmisen tulisi "vihkiytyä" Jumalalle. Tuota sanaa "vihkiytyminen" käytetään vain epäjumalanpalvonnan yhteydessä:

(Hoosea 9:10)  – – He itse menivät Peorin Baalin luo, ja he alkoivat vihkiytyä tuolle häpeälliselle, ja heistä tuli iljettäviä niin kuin heidän rakkautensa kohde.



Hakkarainen yritti perustella "vihkiytymisvaatimusta" Raamatulla:

(Matteus 16:24, 25)  – – Sitten Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku haluaa tulla minun perässäni, hänen täytyy kieltää itsensä, ottaa kidutuspaalunsa ja seurata minua jatkuvasti. Se, joka haluaa pelastaa elämänsä, tulee menettämään sen, mutta se, joka menettää elämänsä minun takiani, tulee löytämään sen.

Missä puhuttiin "vihkiytymisestä"? Ei missään. Tämä(kin) asi on vedetty suoraan "hallintoelimen hatusta".

Hakkarainen yritti perustella "vihkiytymisen" näin.

Sekö on "vihkiytymistä"? Vartiotorniseuran kirjoituksissa kyllä väitetään näin:

*** bhs 18. luku s. 190 kpl 14 Olenko valmis menemään kasteelle? ***

Ennen kuin menet kasteelle, sinun täytyy vihkiytyä Jehovalle. Vihkiytyminen tarkoittaa sitä, että pidät rukouksen, jossa lupaat Jehovalle palvoa ainoastaan häntä ja tehdä hänen tahdostaan elämäsi tärkeimmän asian (Luukas 4:8).

Mutta kuten Raamatusta voidaan nähdä, vihkiytyminen-sanaa käytetään vain ja ainoastaan epäjumalanpalveluksen yhteydessä. Miksi se sana pitää väkisin ujuttaa kristillisyyteen?


Kuva: Konventtivideo

Hakkarainen vakuutteli, että "todellinen elämä" ei ole ulottumattomissa. Kuuntele tästä, mitä Hakkarainen sanoi.

Puheen aikana katsottiin video. Voit kuunnella sen tästä.

Hakkarainen kokosi videon kokemukset yhteen ja kertoi, mitka asiat auttoivat videolla esiintyneitä ihmisiä muuttumaan ja edistymään:
  • Raamatun tutkiminen
  • Toisten Jehovan palvelijoiden seura
  • Vahingollisten tapojen hylkääminen
  • Rakkauden kehittäminen Luojaan, Jehovaan
Hakkarainen loi puheensa loppupuolella kiireellisen tunnelman. Hän kehotti tavoittelemaan "todellista elämää", ei tullut viivytellä.

(5. Mooseksen kirja 30:11–14)  – – Tämä käsky, jonka annan sinulle tänään, ei ole sinulle liian vaikea eikä ulottumattomissasi. Se ei ole taivaassa, niin että sinun olisi sanottava: ’Kuka nousee taivaaseen noutamaan sen meille, jotta kuulisimme sen ja noudattaisimme sitä?’ Se ei ole myöskään meren takana, niin että sinun olisi sanottava: ’Kuka menee meren yli noutamaan sen meille, jotta kuulisimme sen ja noudattaisimme sitä?’ Sana on nimittäin aivan lähellä sinua, omassa suussasi ja omassa sydämessäsi, jotta toimisit sen mukaan.

Hakkarainen sanoi, että nyt on kiire. Kuuntele tästä, kuinka kiire nyt on, ja kuinka hieno tulevaisuus on odottamassa.

Puheen loputtua paljastui merkittävä syy, miksi juuri nyt järjestettiin ns. "erikoisesitelmä", vaikka ei tässä mitään erikoista ollutkaan. Kokouksen puheenjohtaja kertoi näin:

Olemme iloisia, että pääsit kuuntelemaan tätä erikoisesitelmää, joka pidetään yli 120000:ssa Jehovan todistajien seurakunnassa kautta maailman. Vuosittainen Kristuksen kuoleman muistojuhla on perjantaina 19. huhtikuuta 2019. Kutsumme sinut tähän tilaisuuteen, joka pidetään tässä valtakunnansalissa. Jos haluaisit, että joku kävisi luonasi esittelemässä ilmaista raamattukurssia, kerro asiasta jollekin yleisönpalvelijalle. Lisäksi kannustamme sinua käymään verkkosivustollamme osoitteessa jw.org. Sivullamme on raamatullista aineistoa yli 900 kielellä. Sivustolla käsitellään aiheita, jotka kiinnostavat aviopareja, isiä, äitejä, naimattomia, nuoria, lapsia ja kaikkia, jotka haluavat saada tietoa Raamatusta.

Erikoisesitelmän tarkoituksena on mainostaa "kiinnostuneille" maailmallisille ihmisille Jeesuksen kuoleman muistonviettoa, joka on vajaan viikon päästä. Jehovan todistajat rakastavat numeroita. He haluavat saada mahdollisimman monta ihmistä tulemaan Jeesuksen kuoleman muistonviettoon, jossa hyvin harva nauttii leipää ja viiniä, vaikka ne kiertävät salissa kädestä käteen, ja joita tarjotaan jokaiselle.




Miksi vuoden 2019 erikoisesitelmä saattoi tuntua tutulta? Vastaus löytyy täältä.

 

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity