Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi nämä:
  • Hakamäen ja Palosen kuvat, jotka on otettu konventtivideoista
  • Ylin kärrykuva, jonka on ottanut Terho Miettinen Espanjasta
 



Kierrosvalvojan puhe: Valmistaudu kohtaamaan tulevat tapahtumat rohkeasti jo nyt
04.07.2020 Johanneksen poika



Jehovan todistajien seurakuntia on muistutettu tulevasta Harmageddonin sodasta ja siihen liittyvistä tapahtumista. Kevään ja kesän aikana on Suomen seurakunnnissa esitetty puhe, jonka teema on Valmistaudu kohtaamaan tulevat tapahtumat rohkeasti jo nyt. Puhe kuuluu kierrosvalvojien puheiden jäsennyskokoelmaan, ja se pidetään kaikissa niissä seurakunnissa vuorotellen, joissa kierrosvalvoja vierailee.

Puheessa on kolme pääkohtaa, jotka opastavat Jehovan todistajia toimimaan rohkeasti. Kukaan Jehovan todistajakaan ei voi olla varma omasta pelastuksestaan, sen eteen on tehtävä töitä ja uhrauksia. Muuten eivät paratiisin portit aukea.

Tällä sivulla käsitellään em. puheen pääkohtia. Puheeseen sisältyy kolme videoa, jotka on aiemmin nähty kesän 2018 aluekonventissa.



Kierrosvalvojan puheen pääkohtia:

Sarja hyvin hämmästyttäviä tapahtumia tulee hyvin pian koettelemaan jokaisen rohkeutta ja luottamusta Jehovaa kohtaan. Siksi Jehovan todistajien tulisi aina panna toivonsa ja luottamuksensa Jehovaan.

Mitä lähitulevaisuudelta voi odottaa? Mitä "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" on tästä kertonut? Lokakuun 2019 "tutkittavassa" Vartiotornissa oli kirjoitukset Pysy kiireisenä ”viimeisten päivien” lopussa ja Pysy uskollisena läpi ”suuren ahdingon”.

Tässä puheessa tarkastellaan kolmea tapahtumaa, jotka johtavat Harmageddoniin. Miten voi jo nyt valmistautua noihin kolmeen tilanteeseen? Nämä kolme tilannetta ovat:
  1. Rauha ja turvallisuus! -julistus
  2. Suuren Babylonin tuho
  3. Sellaisen sanoman julistaminen, jota Ilmestyksessä verrataan suureen raesateeseen

1) Miten voi valmistautua Rauha ja turvallisuus! -julistukseen?

(1. Tessalonikalaisille 5:2, 3) 2 Te itse tiedätte erittäin hyvin, että Jehovan päivä tulee juuri niin kuin varas yöllä. 3 Silloin kun ihmiset sanovat: ”Rauha ja turvallisuus!”, äkillinen tuho kohtaa heidät samassa niin kuin synnytyskivut raskaana olevan naisen, eivätkä he missään tapauksessa pääse pakoon.

"Jehovan päivä" tarkoittaa tässä yhteydessä ajanjaksoa, joka alkaa väärän uskonnon tuholla ja päättyy Harmageddoniin.

Puhuja luki otteen Vartiotorni-lehdestä:

Emme vielä tiedä, mikä johtaa rauhan ja turvallisuuden! julistukseen tai miten se esitetään. Emme tiedä myöskään sitä, onko kysymyksessä vain yksi huomattava julistus vai julistusten sarja. Sen kuitenkin tiedämme, että maailman johtajat eivät voi missään tapauksessa saada aikaan maailmanrauhaa ja että meidän ei tule uskoa tällaiseen valheeseen. - Vartiotorni lokakuu 2019, sivu 9. Kuva: JW.ORG.


Puhuja sanoi, että tämän julistuksen takana on itse Paholainen. Hänen levittämänsä propaganda saa suuren osan maailman ihmisistä tuudittautumaan valheelliseen rauhan ja turvallisuuden tunteeseen. Paholainen eksyttää ihmisiä ajattelemaan, että nyt on kaikki hyvin.

Tulevatpa tapahtumat etenemään millä tavalla tahansa, Jehovan todistajien täytyy pysyä ehdottoman puolueettomina tämän maailman asioihin nähden, vakuutti puhuja. Jehovan todistajat eivät saa ottaa kantaa tämän maailman poliittisiin kysymyksiin.

Tässä kohtaa katsottiin ensimmäinen video, jossa erään veljen puolueetta koetellaan.
Huomautus*


Kuva: JW.ORG

Veljen eteen tuli yllättävä tilanne. Mitä veli teki tässä tilanteessa, jotta hän voi säilyttää kristillisen puolueettomuutensa? Hän rukoili Jehovaa.

Puhuja tähdensi, että Jehovan todistajien tulee pitää kirkkaana mielessä se, että vain Jumalan valtakunta on pysyvä ratkaisu kaikkiin niihin ongelmiin, joita ihmiskunnalla on. Jehovan todistajien on aina oltava valmiita puolustamaan Valtakuntaa ja kertomaan siitä, millä tavalla Valtakunta tulee korjaamaan maailman tilanteen.


2) Miten voidaan valmistautua Suuren Babylonin tuhoon?

(Ilmestys 17:5) 5 Hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: ”Suuri Babylon, maan prostituoitujen ja iljetysten äiti.”

Puhuja sanoi, että Suuri Babylon edustaa kaikkia väärän uskonnon järjestöjä. Mistä lähteestä tuo tuho Suurelle Babylonille tulee?

(Ilmestys 17:16, 17) 16 Kymmenen sarvea, jotka näit, ja peto tulevat vihaamaan prostituoitua ja riisumaan hänet paljaaksi ja alastomaksi, ja ne syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa. 17 Jumala on nimittäin pannut heidän sydämeensä oman ajatuksensa toteuttamisen, niin että he toteuttavat yhden yhteisen ajatuksensa antamalla valtakuntansa pedolle siksi aikaa, kun Jumalan sanat täyttyvät.

Suuren Babylonin tuhon aiheuttavat juuri ne samat tahot, joita Suuri Babylon yrittää hallita ja joihin se yrittää vaikuttaa, totesi puhuja.

Kirkkaanpunainen peto on Yhdistyneet kansakunnat. Kymmenen sarvea ovat kaikki ne nykyiset poliittiset vallat, jotka tukevat petoa, eli Yhdistyneitä kansakuntia ja ovat osa sitä.


Kuva: JW.ORG

Puhuja jatkoi, että tuossa tilanteessa, kun Suuri Babylon tuhotaan, Jehovan todistajat tarvitsevat kovasti rohkeutta. Miten Jehovan todistajat voivat kehittää nyt sitä rohkeutta, jota tuolloin tarvitaan?

Tässä kohtaa katsottiin toinen video.
Huomautus*


Kuva: JW.ORG

Sisar joutui yllättäen ottamaan kantaa homoseksuaalisuuteen. Hänen kannanottoaan pidettiin ahdasmielisenä.

Puhuja sanoi, että tämä tilanne on todellisuutta nykypäivinä. Sitten hän teki kysymyksen: Miten Jehovan todistajat voivat kerätä rohkeutta Suuren Babylonin tuhon kohtaamiseen.

Puhuja huomautti, että kuten videollakin, Jehovan todistajien täytyy puolustaa rohkeasti Jehovan korkeita moraalimittapuita. Maailman arvoja ei saa omaksua. Jehovan todistajat eivät hyväksy samaa sukupuolta olevien avioliittoja eikä muita homoseksuaalisia elämäntapoja eikä muutakaan seksuaalista moraalittomuutta.

Puhuja vakuutti, että Jehovan todistajat eivät lakkaa kokoontumasta yhteen ja saarnaamasta, vaikka ihmiset alkavat suhtautua uskontoon yhä kielteisemmin.

Jehovan todistajat käyvät kokouksissa, he eivät lopeta sitä. He jatkavat myös hyvän uutisen saarnaamista vastustuksesta huolimatta, kunnes Jehova kertoo, että nyt riittää, ja työ on saatettu päätökseen.

Puhuja sanoi, että ihmisillä on vielä aikaa muuttua. Heillä on aikaa vielä, kunnes Suuren Babylonin kimppuun hyökätään. Sen jälkeen se on myöhäistä.


3) Miten voidaan valmistautua tuomiosanoman julistamiseen?

(Ilmestys 16:21) 21 Sitten taivaasta satoi ihmisten päälle suuria rakeita, joista jokainen painoi noin talentin, ja ihmiset herjasivat Jumalaa raevitsauksen takia, sillä vitsaus oli tavattoman ankara.

Puhuja tarkensi, että talentti painaa 20,4 kilogrammaa.

Siinä vaiheessa, kun Suuri Babylon on tuhottu, Jehovan todistajat eivät saarnaa enää Valtakunnan hyvää uutista. Sen aika on tuossa vaiheessa jo takanapäin. Tuolloin Jehovan kansa saarnaa voimakasta tuomiosanomaa, jota Ilmestyskirjassa verrataan valtavaan raesateeseen.

Tuomiosanoman julistaminen varmasti vaatii Jehovan todistajilta rohkeutta, totesi puhuja. Se vaatii paljon enemmän rohkeutta kuin hyvän uutisen saarnaaminen.

Miten maailmanlaajuisen tuomiosanoman saarnaamiseen voidaan valmistautua?

Tässä vaiheessa katsottiin kolmas video.
Huomautus*


Kuva: JW.ORG

Puhuja kertasi videon ajatuksia. Siinä oli kolmen kohdan ohjelma:
  1. Rukoile
  2. Luota Jehovaan
  3. Toimi
Puhujan mukaan yksi tapa hankkia rohkeutta on käyttää nyt mahdollisimman paljon aikaa ja voimia saarnaamistyöhön.

Videolla todettiin, että rohkeus ei ole sitä, ettei pelkää tai jännitä, vaan rohkeus on sitä, että tekee jotakin siitä huolimatta, että voi pelottaa tai jännittää.

Lopuksi puhuja kehotti ottamaan esiin Psalmin 27.

(Psalmit 27:1–3) 27 Jehova on valoni ja pelastukseni. Ketä minä pelkäisin? Jehova on elämäni linnoitus. Ketä minä kauhistuisin?  2 Kun pahat ihmiset hyökkäsivät kimppuuni nielläkseen minut, vastustajani ja viholliseni itse kompastuivat ja kaatuivat.  3 Vaikka armeija piirittäisi minut, sydämeni ei pelkää. Vaikka sota syttyisi minua vastaan, silloinkin olen luottavainen.

(Psalmit 27:14) 14 Pane toivosi Jehovaan. Ole rohkea ja luja. Niin, pane toivosi Jehovaan.


 
Huomautus* :



Puheen aikana katsottiin kolme videoa. Ne on esitetty aikaisemmin vuoden 2018 aluekonventissa. Videot sisältyvät tähän videoon, joka löytyy JW.ORG-sivustolta.
 
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity