Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi nämä:
  • Hakamäen ja Palosen kuvat, jotka on otettu konventtivideoista
  • Ylin kärrykuva, jonka on ottanut Terho Miettinen Espanjasta
 



Puhe: Pelastutko tämän maailman kohtalolta?
28.06.2020 Johanneksen poika



Ari Hakkarainen piti puolen tunnin esitelmän, joka jaettiin seurakuntiin JW Stream -palvelun kautta. Siinä maalailtiin taas synkkiä kuvia tälle maailmalle.


Kuvakaappaukset: JW Stream

Hakkarainen kysyi ihan puheensa alussa: Mitä tälle maailmalle on tapahtumassa? Hän sanoi, että monet ihmiset ovat huolissaan, ja jotkut jopa pelkäävät tulevaisuutta. Sen jälkeen hän luetteli useita syitä:
  • Sairaudet
  • Ilmastonmuutos
  • Poliittisten vallanpitäjien ratkaisut
  • Ihmisten ahneus ja välinpitämättömyys toisista ihmisistä
  • Kansallismielisyys
  • Rikollisuus
  • Huumeet
  • Jne.
Mm. näistä syistä johtuen monien mielestä ihmiskunnan päällä on synkkä pilvi, joka ei ota siirtyäkseen.

Sitten Hakkarainen kysyi: Millainen tulevaisuutemme voi olla? Voimmeko me pelastua? Jos tulevaisuutemme on poliitikkojen, kauppamaailman ja tiedemiesten käsissä, niin miten luottavaisia voisimme olla?

Seuraavaksi Hakkarainen käänsi puheensa uuteen suuntaan. Hän kysyi: Entä meidän luojamme? Mitä Jumala on säätänyt tälle maailmalle? Mikä on hänen tarkoituksensa? Mihin tämä kaikki on menossa?

Hakkarainen vakuutti kuulijoille, että Luojalla on selvä tarkoitus mielessään. Hän pyysi katsomaan kolme raamatunkohtaa, jotka maalaavat kuvaa siitä, mikä on Luojan tarkoitus.

(Jesaja 45:18) 18 Näin sanoo Jehova, taivaan Luoja, tosi Jumala, hän, joka muodosti maan, teki sen ja asetti sen lujasti paikalleen, hän, joka ei luonut sitä turhaan vaan teki sen asumista varten: ”Minä olen Jehova, eikä ole ketään muuta.

Puhuja todisti tällä sen, että maapallo tulee olemaan aina asuttuna.

(Jesaja 61:1, 2) Suvereenin Herran Jehovan henki on minun päälläni, koska Jehova on voidellut minut kertomaan hyvää uutista nöyrille. Hän on lähettänyt minut sitomaan niiden haavat, joiden sydän on särkynyt, julistamaan, että vangitut vapautuvat ja vankien silmät avautuvat, 2 julistamaan Jehovan hyväntahtoisuuden vuotta ja meidän Jumalamme koston päivää, lohduttamaan kaikkia surevia

Puhuja sovelsi tämän niin, että nyt on hyvä uutinen julistettavana, ja se hyvä uutinen on jostakin paremmasta. Ihmisten kärsimykset tullaan poistamaan. "Hyväntahtoisuuden vuosi" alkoi puhujan mukaan vuonna 1914, jolloin Jeesuksesta tuli kuningas taivaaseen ja hän alkoi hallita. Tämä "hyväntahtoisuuden vuosi" jatkuu aina Suureen ahdistukseen asti, jonka jälkeen Jehova tulee pyyhkäisemään Maan päältä kaiken pahuuden pois.

Huomautus: Jehovan todistajien tulkinnan mukaan vain he säilyvät Harmageddonin sodassa hengissä ja joko muu maailma, miljardit ihmiset, teloitetaan. Tämä on aika "extremistinen näkemys" maailman ihmisistä.

Hakkarainen tähdensi, että nyt eletään ajanjaksoa, jolloin kerrotaan hyvää uutista, ja jolloin ihmisten pitäisi ottaa kantaa siihen, kenen puolella he ovat. Jotta he voisivat pelastua, heidän täytyisi olla sillä puolella, joka tulee voittamaan. Hakkarainen vielä tarkensi, että tulee olla Jehovan puolella.

(Psalmit 145:20) 20 Jehova suojelee kaikkia, jotka rakastavat häntä, mutta kaikki pahat hän tuhoaa.

Huomautus: Jehovan todistajat tulkitsevat niin, että kaikki muut kuin he, ovat pahoja ihmisiä. Jehovan todistajat siis asettuvat käytännössä tuomarien asemaan. He jakavat muulle maailmalle kuolemantuomioita.

Hakkarainen vielä niputti asiat yhteen ja sanoi: Jos mietimme tämän maailman kohtaloa, niin kaikki pahat tullaan hävittämään, pyyhkäisemään pois.

Hän toisti ajatuksen, että Jehova suojelee kaikkia, jotka rakastavat häntä.



Hakkaraisen seuraavat sanat koskivat varoituksia ja sitä, miten pitää toimia. Kuuntele tästä, mitä hän puheessaan seuraavaksi sanoi. Äänitteen kesto on noin 6 minuuttia.

Yhteenvetona varoituksista Hakkarainen luki raamatunkohdan:

(Luukas 17:26–30) 26 Lisäksi niin kuin oli Nooan päivinä, niin tulee olemaan Ihmisen Pojan päivinä: 27 ihmiset söivät ja joivat, miehet menivät naimisiin ja naisia annettiin vaimoiksi aina siihen päivään saakka, jona Nooa meni arkkiin, ja vedenpaisumus tuli ja tuhosi heidät kaikki. 28 Samoin tapahtui Lootin päivinä: ihmiset söivät ja joivat, ostivat ja myivät, istuttivat ja rakensivat. 29 Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, taivaasta satoi tulta ja rikkiä, ja se tuhosi heidät kaikki. 30 Samoin on sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Puhuja totesi, että nyt täytyy paeta tämän maailman ajattelutapaa ja suhtautumistapaa. Täytyy ottaa huomioon ne varoitukset, jotka tulevat Luojalta. Ei saa myöskään luottaa liikaa ihmisviisauteen. On noudatettava niitä varoituksia, joita löytyvät Raamatusta. On toteltava Jehovaa.

Seuraavaksi Hakkarainen käsitteli todisteita.

Mitä todisteita hänen mukaansa on siitä, että nyt eletään sitä hetkeä, jolloin pitäisi olla erityisen valppaita?

(Luukas 21:10, 11) 10 Sitten hän sanoi heille: ”Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan. 11 Tulee olemaan suuria maanjäristyksiä ja paikassa toisensa jälkeen nälänhätää ja epidemioita. Silloin nähdään pelottavia asioita ja taivaasta tulevia suuria merkkejä.

(Matteus 24:14) 14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen saarnataan koko maailmassa todistukseksi kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu.

Kuuntele ote Hakkaraisen puheesta tästä. Kesto on noin 5 minuuttia.



Sitten puhuja kysyi: Mitä ihmiseltä vaaditaan, että hän voisi pelastua eli säilyä elossa? Hän vastasi itse: Yksinkertaisesti sanottuna pitää noudattaa niitä ohjeita, joita pelastumisesta on annettu Jumalan sanassa Raamatussa. Asenteen pitäisi olla samanlainen kuin palavasta talosta tai palavasta autosta pakenemisessa. Eli pakoon hinnalla millä hyvänsä. Siinä ei viivytellä yhtään.

Puhuja sanoi, että ei ole mitään syytä pysyä tuhoutuvassa maailmassa tai viivytellä sieltä lähtemistä. Se olisi aivan yhtä tyhmää kuin Nooan aikana olisi ollut miettiä, että mennäkö arkkiin vai ei. Onko siellä sittenkään tarpeeksi mukavaa? Riittääkö siellä ruokaa kaikille?

Pakeneminen pian loppuunsa tulevasta jumalattomasta maailmasta edellyttää jotain.

Täytyy oppia tuntemaan ne ohjeet, joita Jehova antaa.

(Jesaja 2:2–4)  2 Päivien lopulla Jehovan temppelin vuori asetetaan lujasti vuorenhuippujen yläpuolelle ja korotetaan kukkuloita korkeammalle, ja kaikki kansakunnat virtaavat sinne.  3 Monet kansat menevät ja sanovat: ”Tulkaa, noustaan Jehovan vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin. Hän opettaa meille teitään, ja me haluamme vaeltaa hänen polkujaan.” Laki tulee Siionista ja Jehovan sana Jerusalemista.  4 Hän tuomitsee kansakuntien keskuudessa ja oikaisee monien kansojen asiat. He takovat miekkansa auranteriksi ja keihäänsä vesureiksi. Kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

Pitää siis kokoontua "Jehovan palvonnan vuorelle", siellä hän opettaa, mitä pitää tehdä, sanoi puhuja. Pitää vaeltaa hänen polkujaan. Pitää haluta tulla Jehovan opettamaksi.

Hakkarainen mainitsi sitten seuraavan askeleen. Pitää vihkiytyä ja tulla Jehovan palvelijaksi. Pitää luvata tehdä Jumalan tahto kaikessa.

Seuraava askel on puhujan mukaan vesikaste.



Jumalaa ei voi palvoa salaa, väitti puhuja ja luki todisteeksi raamatunkohdan:

(Roomalaisille 10:10) 10 Sydämestä lähtevä usko johtaa Jumalan hyväksyntään, ja suulla annettava julkinen julistus johtaa pelastukseen.

(Luukas 21:34–36) 34 Mutta olkaa varuillanne, ettei sydämenne koskaan rasitu liiallisesta syömisestä, kohtuuttomasta juomisesta ja elämän huolista ja ettei se päivä yhtäkkiä yllätä teitä 35 kuin ansa. Se näet kohtaa kaikkia maan päällä asuvia. 36 Pysykää siis hereillä ja rukoilkaa hartaasti kaiken aikaa, että onnistuisitte pääsemään pakoon tätä kaikkea, minkä täytyy tapahtua, ja seisomaan Ihmisen Pojan edessä.”

Arkisten asioiden ei saa antaa viedä liikaa huomiota.

Pitää rukoilla hartaasti kaiken aikaa.

Puhuja korosti kokousten ja konventtien arvoa. Hän myös tähdensi Raamatun lukemisen tärkeyttä. Ja on tärkeää kertoa asioista muille ja varoittaa heitä.

Hakkarainen kertasi lopuksi, mikä on maailman kohtalo ja miten siitä voi pelastua. Kuuntele tästä. Kesto noin 3 minuuttia.

(Psalmit 37:37–40) 37 Tarkkaile moitteetonta ja katso vilpitöntä, sillä hänen tulevaisuutensa on rauhallinen. 38 Mutta kaikki väärintekijät tuhotaan, pahoilla ei ole tulevaisuutta. 39 Oikein toimivien pelastus tulee Jehovalta, hän on heidän linnoituksensa ahdingon aikana. 40 Jehova auttaa heitä ja vapauttaa heidät. Hän vapauttaa heidät pahoista ihmisistä ja pelastaa heidät, koska he turvautuvat häneen.
 

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity