Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Pieni katsaus kierroskonventtiin 2020-2021 - "Tee Jehovan sydän iloiseksi", aamupäivä
05.02.2021 Johanneksen poika




Kuvakaappaukset: JW.ORG ja JW Stream

Jehovan todistajien konventit pidetään koronapandemian aikana etäkonventteina. Niin tämäkin kierroskonventti, jossa vieraili puhujana kierrosvalvoja. Konventin teema on Tee Jehovan sydän iloiseksi!



Konventti on etukäteen tallennettu ilman yleisöä. Aamupäivän ohjelma:



 
Kierrosvalvoja Antti Hakamäki piti konventin ensimmäisen puheen Tee Jehovan sydän iloiseksi!



Tarkastellaan tästä puheesta vain yhtä kokemusta. Venäläinen nainen osoittautuu uskolliseksi Jehovan järjestölle, vaikka hän saa useita vankilatuomioita. Verrataan tätä kokemusta sitten erääseen tilanteeseen, joka tapahtui aikoinaan Meksikossa. Osoittautuivatko Meksikon piirivalvojat, kierrosvalvojat, tienraivaaja-veljet ja tavalliset julistaja-veljet uskollisiksi Jehovalle? Se selviää Hakamäen kertoman kokemuksen jälkeen.

Antti Hakamäki kertoo:

Kaikki koettelemukset eivät tietenkään tule itse Saatanalta. Raamattu osoittaa, että koettelemuksiin on kolme pohjimmaista syytä. Kaikki alkaa s-kirjaimella. Näistä ensimmäinen on Saatana, sitten on synti ja sattuma. On ne koettelumukset sitten mistä tahansa näistä, niin uskollisuuteen liittyy se, että näistä koetuksista huolimatta me olemme uskollisia taivaalliselle Isällemme, Jehova Jumalalle. Jobin ja monien muiden ystävien esimerkki osoittaa sen, että tällainen uskollisuus on mahdollista.

Tässä meillä on seuraavana kokemus, hän on sisar Valentina Garnovskaja Venäjältä. Vuonna 1945 Valentina sai ensimmäisen kerran kosketuksen "totuuteen". Hän sai todistusta kolme eri kertaa. Sen koommin hän ei saanut enää todistusta. Mutta se riitti. "Totuus" kosketti hänen sydäntään. Hän alkoi saarnata. Hän sai siitä kahdeksan vuoden vankilatuomion. Sitten, kun hän pääsee vankilasta takaisin, hän jatkaa saarnaamista, ja hänet vangitaan uudelleen. Nyt hän saa kymmenen vuoden tuomion. Hänet lähetetään useille eri leireille. Eräällä leirillä on hänelle yllättävä siunaus. Siellä leirillä on nimittäin sisaria, joilla on Raamattu. Hän on nähnyt Raamatun aikaisemmin yli kymmenen vuotta aiemmin. Ja silloinkin hän sai vain sen kolme kertaa todistusta. Ja silti hän oli näin palavan innokas Jehovan puolesta ja uskollinen. Sitten, kun hän pääsee vapaaksi, hän menee lopulta kasteelle, kun se on mahdollista, ja tottakai hän jatkaa kenttäpalvelusta, ja hän saa jälleen kolmen vuoden tuomion.

Mitä ajattelet? Miltä Jehovasta tuntui, kun hän näki tämän vaatimattoman uskollisen sisaren antavan vastauksen kiistakysymykseen? On ihmisiä, jotka rakkaudesta Jehovaa kohtaan palvelevat häntä, vaikka olisi erilaisia koetuksia. Hän oli 21 vuotta omaa elämäänsä leireillä ja vankiloissa. Hänellä oli jotakin arvokasta annettavaa. Uskollinen palvonta. Ja hän saattoi Jehovan ohjauksessa auttaa 44 ihmistä oppimaan "totuuden".

Entä mitenkä Valentina tilittää omaa elämäänsä? Hän sanoo, että minulla ei koskaan ollut omaa kotia. Koko omaisuuteni mahtui yhteen ainoaan matkalaukkuun. Mutta olin iloinen ja tyytyväinen palvellessani Jehovaa. Miten hieno esimerkki siitä, kuinka Jehova pitää erittäin hyvän huolen, ja hän varmasti arvostaa sitä, että ollaan uskollisia hänelle. Jehovan sydän varmasti iloitsi Valentinan uskollisesta palveluksesta.

Me olemme heikkoja ja epätäydellisiä, meillä on omat puutteemme, mutta näistäkin huolimatta me voimme olla uskollisia Jehovalle. Ja kun me kohtaamme koetuksia, olemmeko me niin kuin Job, ja olemmeko niin kuin Valentina, että me annamme pilkkaajalle vastauksen ja saamme Jehovan sydämen iloitsemaan?

Mikä tässä auttaa meitä? Meidän rakkautemme Jehovaa kohtaan. Sen takia tuota rakkautta ja läheistä suhdetta Jehovaan on erittäin tärkeää kehittää.

Kuuntele tästä ote Hakamäen puheesta. Kesto noin 4 minuuttia.

Huomautukset:

1) Eikö Antti Hakamäki löytänyt sellaisia kokemuksia, joita ei ole ennen kerrottu. Watchtower Libraryssa on useita kohtia, joissa Valentinan kokemuksia on kerrottu. Yksi kohta löytyy täältä. Se on kerrottu vuoden 2009 Vartiotorni-lehdessä. Toki Valentinan kokemus on vaikuttava, mutta sittenkin... Pitääkö kaikki materiaali kierrättää moneen kertaan? Eikö näitä uskollisuuskokemuksia olekaan kovin runsaasti?

2) Valentinan kokemuksessa hän osoittautui Jehovan todistajien järjestölle uskolliseksi. Jos häntä verrataan Meksikon veljien kokemuksiin, tulee valtava ristiriita. Miksi heiltä ei vaadittu uskollisuutta?

Entinen hallintoelimen jäsen Raymond Franz kertoo Omantunnon kriisi kirjan 6. luvussa näin:

Lyhyesti sanottuna asevelvollisuusikäisiä miehiä vaadittiin Meksikossa osallistumaan tietyn mittaiseen armeijan koulutusjaksoon yhden vuoden aikana. Rekisteröinnin yhteydessä rekisteröitynyt mies sai todistuksen tai "cartillan" ja siinä oli kohdat, johon merkittiin osallistuminen viikottaisille armeijan koulutuskursseille. Viranomainen syyllistyi rikokseen ja sai rangaistuksen mikäli hän täytti läsnäolotodistuksen, vaikka rekisteröitynyt henkilö ei ollut ollut paikalla. Mutta viranomaisia voitiin lahjoa ja monet meksikolaiset antoivat sellaisia lahjuksia. Haaratoimistokomitean mukaan tämä oli yleinen toimintatapa myös Jehovan todistajien keskuudessa Meksikossa.
- - -
Seuran lähettämässä vastauksessa Meksikon kyselyyn vältetään käyttämästä sanaa "lahjus", ja sen sijaan puhutaan kaunistelevasti "rahansiirrosta" ja "maksun suorittamisesta". Kirjeessä painotetaan, että raha päätyi yksilölle eikä "sotilaslaitokselle", ja tämä ilmeisesti jollain tavalla teki "siirrosta" luonteeltaan moraalisemman.
- - -
Meksikossa oli vanhimpia, kierrosvalvojia, piirivalvojia ja haaratoimiston työntekijöitä, jotka olivat lahjoneet viranomaisia saadakseen todistuksen, jonka mukaan he olivat nyt armeijan, "sotakoneiston", ensimmäisessä reservissä.

Voidaan perustellusti sanoa, että Meksikon Jehovan todistajat olivat toimineet laittomasti, epärehellisesti ja moraalittomasti lahjoessaan viranomaisia asevelvollisuusasiassa. Ja mikä pahinta, he osoittautuivat uskottomaksi Jumalaa kohtaan, koska heidän olisi järjestön sääntöjen mukaan pitänyt olla kokonaan erossa asepalvelusasioista siitä huolimatta, että he olisivat saaneet jonkin rangaistuksen.

Venäläinen nainen Valentina Garnovskaja pysyi omalla elämäntavallaan uskollisena Jumalalle vankeustuomioista huolimatta. Sen sijaan Meksikon Jehovan todistaja -veljet eivät osoittaneet minkäänlaista uskollisuutta Jumalalle. Ja Jehovan todistajien järjestö hyväksyi sen. Järjestöllä on olemassa "kahdet punnukset", ja tätä sovelletaan mielivaltaisesti. Tietysti on helppoa uhrata yksi sisar Venäjällä ja pelastaa sadat meksikolaiset veljet."


Seuraavaksi konventissa oli vuorossa puhesarja: Jäljittele Jehovan ominaisuuksia. Sen ensimmäisen osan, oikeudenmukaisuus, esitti Jouni Palmu.



Jouni Palmu aloitti puheensa näin:

Voimmeko me tehdä Jehovan sydämen iloiseksi?

Hän vastasi siihen:

Kyllä me voimme, kun jäljittelemme hänen suurenmoisia ominaisuuksiaan.

Palmu käsitteli omassa puheessaan Jehovan oikeudenmukaisuutta. Hän sanoi, että Jehova on oikeudenmukainen Jumala ja sen lisäksi hän rakastaa oikeutta.

(Psalmit 37:28) 28 Jehova rakastaa oikeutta, eikä hän hylkää hänelle uskollisia. Heitä suojellaan aina, mutta pahojen jälkeläiset hävitetään.

Abraham tiesi, että Jehova on oikeudenmukainen. Hän sanoi näin:

(1. Mooseksen kirja 18:25) 25 On mahdotonta ajatella, että toimisit tällä tavoin – surmaisit oikeamielisen yhdessä pahojen kanssa ja oikeamieliselle kävisi samoin kuin pahoille. On mahdotonta ajatella sinusta niin! Eikö koko maan Tuomari toimi oikein?”

Jouni Palmu totesi, että Jehova ei ole muuttanut normejaan. Hän toimii oikein nyt niin kuin hän on aina toiminut.

Jouni Palmu sanoi, että Jeesus heijasti täydellisesti Jehovan oikeudenmukaisuutta. Se ennustettiin mm. Jesajan kirjassa:

(Jesaja 11:3) 3 Hän iloitsee Jehovan pelosta. Hän ei tuomitse näkemänsä perusteella eikä ojenna vain kuulemansa perusteella.

(Jesaja 11:5) 5 Vanhurskaus on vyönä hänen vyötäröllään, ja uskollisuus on vyönä hänen lanteillaan.

Vuorisaarnassa on nähtävillä Jeesuksen näkemys oikeudenmukaisuuteen ja oikeuteen.

(Matteus 6:33) 33 Asettakaa siksi Jumalan valtakunta ja se, mitä hän pitää oikeana, aina ensimmäiseksi elämässänne, niin kaikki tämä muu annetaan teille.

Jeesus auttoi puolueettomasti ihmisiä riippumatta heidän taustastaan. Jeesuksella ei ollut ennakkoasenteita. Hänellä ei ollut myöskään sen ajan ennakkoluuloja naisia kohtaan.

(Johannes 4:9) 9 Samarialainen nainen sanoi hänelle: ”Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, vaikka olen samarialainen nainen?” (Juutalaiset eivät nimittäin ole missään tekemisissä samarialaisten kanssa.)

Palmu kysyi, mitä Jehova odottaa meiltä?

(5. Mooseksen kirja 16:20) 20 Oikeutta – ja vain oikeutta – sinun tulee noudattaa, jotta pysyisit elossa ja saisit omaksesi maan, jonka Jumalasi Jehova antaa sinulle.

Millainen Jumala Jehova on?

(5. Mooseksen kirja 32:4) 4 Hän on Kallio, täydellisiä ovat hänen tekonsa, sillä hän noudattaa aina oikeutta. Uskollinen Jumala, joka ei ole koskaan epäoikeudenmukainen. Hän on vanhurskas ja oikeamielinen.

Huomautus:

Tarkastellaan hiukan sitä, miten oikeudenmukaisuus ja oikeus toteutuu Jehovan todistajien järjestössä ja paikallisseurakunnissa. Vai toteutuuko se?

Toimiiko Jehovan todistajien järjestö oikeudenmukaisesti? Tarkastellaan paria asiaa:

1) Jos Jehovan todistajien järjestössä tulee lapsen seksuaalisen hyväksikäytön epäily, seurakunnan vanhimmat eivät ilmoita asiaa viranomaisille vaan soittavat Vartiotorni-seuran lakiosastolle. Yleensä tämä johtaa siihen, että rikoksen uhri jää ilman tukea eikä rikollinen joudu teostaan vastuuseen. Onko tämä oikeudenmukaista? Tutustu 4-osaiseen dokumenttiin täällä:
2) Jehovan todistajien "oikeuskomiteoissa" oikeus ei toteudu. Siellä on ihmisoikeuksien kannalta monta epätervettä piirrettä. Syytetty ei saa ottaa oikeuskomitean istuntoon mukaan asianajajaa tai muuta avustajaa. Oikeuskomiteaan kuuluu vähintään kolme vanhinta. He yrittävät olla yhtä aikaa olla tuomareita, syyttäjiä ja asianajajia. Tuollainen asetelma ei toimi. Jos päätöksenä on erottaminen, se kerrotaan syytetylle suullisesti, samoin erottamisen syyt. Jos hän haluaa valittaa asiasta, se täytyy tehdä kirjallisesti seitsemän päivän kuluessa. Erottamisen lisäksi tuomittu saa elinkautisen karttamistuomion. Kaikki hänen Jehovan todistaja -sukulaiset ja -ystävät katkaisevat kaikki siteet loppuelämän ajaksi, ellei hän palaa takaisin seurakuntaan. Tuo paluu on tehty mahdollisimman nöyryyttäväksi. Erotetun on kuukausien ajan ennen takaisin ottamista käytävä kokouksissa. Siellä kukaan ei saa puhua hänelle.

 
Puhesarjan Jäljittele Jehovan ominaisuuksia toisen osan, voima, esitti Tuomas Tiitinen.



Tuomas Tiitisen puheen ensimmäinen raamatunkohta löytyi Jobin kirjasta. Se todistaa Jumalan voiman ja oikeudenmukaisen vallankäytön.

(Job 37:23) 23 Kaikkivaltiasta emme pysty ymmärtämään, hänellä on valtavasti voimaa. Hän ei ole koskaan epäoikeudenmukainen vaan toimii aina kaikessa oikein.

Puhuja vakuutti, että Jehova ei koskaan käytä voimaansa väärin. Hän toimii aina luomustensa parhaaksi.

Jeesus jäljittelee sitä, miten Jehova käyttää voimaansa.

(Johannes 3:35) 35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaiken hänen käsiinsä.

Puhujan mukaan Jeesuksen ihmeteot hänen ollessaan Maan päällä todistaa tämän. Hän käytti Jumalta saamaansa voimaa aina ihmisten parhaaksi.

Seurakunnissa vanhimmille on annettu jonkin verran valtaa. Puhujan mukaan he ymmärtävät, että tuota valtaa täytyy käyttää oikein Jeesuksen mallin mukaan.

(1. Pietarin kirje 5:2, 3) 2 Paimentakaa huolenpitoonne uskottua Jumalan laumaa. Palvelkaa valvojina Jumalan edessä, älkää pakosta vaan halukkaasti, älkää saadaksenne ahneesti voittoa vaan alttiisti. 3 Älkää määräilkö niitä, jotka ovat Jumalan perintö, vaan tulkaa laumalle esimerkeiksi.

Puhuja kertoi, että aviomiehille ja isille annetaan viisaita neuvoja Efesolaiskirjeessä.

(Efesolaisille 5:25) 25 Miehet, rakastakaa jatkuvasti vaimoanne, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä sen puolesta - -

(Efesolaisille 6:4) 4 Isät, älkää ärsyttäkö lapsianne vaan kasvattakaa heitä antamalla heille Jehovalta tulevaa valmennusta ja ohjausta.

Puhuja sanoi, että vaimo saattaa olla miestään älykkäämpi, mutta  perheessä vaimon tulisi käyttää kykyjään miehen tukemiseen, ei siihen, että hän yrittäisi hallita miestään. (Huomautus: Tämä kyllä kuulostaa kovasti sovinismilta)

Puheeseen sisältyi näyte, jossa esiintyi vallan väärinkäyttöä.



Kuuntele näyte tästä, kesto noin 3 minuuttia 50 sekuntia.


Puhesarjan Jäljittele Jehovan ominaisuuksia kolmannen osan, viisaus, esitti Kari Nevalainen.



Mitä viisaus on? Puhuja määritteli sen näin: Viisaus on kykyä käyttää tietoa ja ymmärrystä menestyksellisesti.

Puhuja sovelsi viisauden aika erikoisesti. Helsingin ja Tallinnan välinen etäisyys on noin 85 kilometriä. Ei olisi viisasta lähteä uimaan tuota matkaa.

Jehova Jumala on absoluuttisessa mielessä ainoa viisas, koska hän on tosi viisauden lähde.

(Roomalaisille 16:27) 27 Jumalalle, ainoalle viisaalle, kuuluu kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta ikuisesti. Aamen.

Jeesus antoi täydellisen esimerkin Jumalan viisauden jäljittelemisessä. Kaikessa, mitä Jeesus sanoi ja teki, ilmeni Jehovan viisaus. Vuorisaarnan jälkeen ihmiset olivat hyvin hämmästyneitä hänen opetustavastaan.

(Johannes 7:16) 16 Jeesus vastasi heille: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun vaan hänen, joka on lähettänyt minut.

Jeesus työskenteli Jehovan rinnalla oppiakseen viisautta.

Miten ihmiset voivat oppia Jehovan viisautta?

(Sananlaskut 2:2–5)  2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja avaat sydämesi tarkkanäköisyydelle,  3 jos lisäksi kutsut ääneen ymmärrystä ja huudat saadaksesi tarkkanäköisyyttä,  4 jos etsit niitä kuin hopeaa ja haet niitä kuin kätkettyjä aarteita,  5 silloin ymmärrät, mitä on Jehovan pelko, ja opit tuntemaan Jumalan.

Viisaus näkyy ratkaisuissa, mitä tehdään. Puhuja otti käsiteltäväksi kaksi asiaa.
  1. Puolueettomuus. Ihmiset ovat entistä radikaalimpia, kansallismielisyys voimistuu monissa paikoissa. Ei kannata ottaa kantaa mihinkään poliittisiin kysymyksiin.
  2. Viihde. On tiedossa, miten Jehova suhtautuu esim. seksuaaliseen moraalittomuuteen, väkivaltaan tai okkultismiin.
(1. Korinttilaisille 10:21) 21 Ette voi juoda Jehovan maljasta ja demonien maljasta, ette voi syödä ”Jehovan pöydästä” ja demonien pöydästä.

Yhdessä ateriointi on yleensä merkkinä ystävyydestä. Viihteen valinnassa kyse on puhujan mukaan siitä, kenen ystäviä halutaan olla.

Puhuja haastatteli erästä sisarta, joka kertoi, millaisen tilanteen ja ratkaisun edessä hän oli.



Kuuntele haastattelu tästä, kesto noin 2 minuuttia 10 sekuntia.

(Psalmit 90:12) 12 Opeta meitä laskemaan päivämme, niin että saisimme viisaan sydämen.


Puhesarjan Jäljittele Jehovan ominaisuuksia neljännen ja viimeisen osan, rakkaus, esitti Thomas Jonsson.



Raamatussa sanotaan, että Jumala on rakkaus. Hän on rakkauden personoituma. Yksi todiste siitä on, että hän on todella antelias, kukaan ei ole antanut niin paljon kuin hän.

Mitä Jehova on antanut meille? Maapallon, ruokaa, auringon ja monia muita asioita. Me tarvitsemme näitä asioita, jotta voimme pysyä elossa.

Jehova ei antanut ihmisille vain sitä, mitä he tarvitsevat, vaan myös paljon sellaista, josta voi nauttia.

(Roomalaisille 8:32) 32 Hän ei säästänyt omaa Poikaansakaan vaan luovutti hänet meidän kaikkien puolesta, joten miksi hän ei hyvyydessään antaisi Poikansa lisäksi meille myös kaikkea muuta?

Miten Jeesus heijasti Jehovan rakkautta? Hän antoi ihmisille aikaansa. Hänen tuli heitä sääli. Rakkaus sai hänen antamaan aikaansa heidän hyväkseen. Hän antoi ihmisille ruokaa, jota he tarvitsivat. Hän järjesti leipää tuhansille ihmisille.

(Markus 8:2, 3) 2 ”Minä tunnen sääliä tätä ihmisjoukkoa kohtaan, koska he ovat viipyneet luonani jo kolme päivää eikä heillä ole mitään syötävää. 3 Jos lähetän heidät kotiin nälkäisinä, he nääntyvät tiellä. Jotkut heistä ovat tulleet kaukaa.”

(Markus 8:8) 8 Niinpä he söivät ja tulivat kylläisiksi, ja tähteeksi jääneitä palasia kerättiin seitsemän suurta korillista.

Rakkaus motivoi Jeesusta. Hän näki tarpeen ja täytti sen.

Jeesus antoi elämänsä ihmiskunnan puolesta. Se on huomattavin osoitus Jeesuksen rakkaudesta.

(Johannes 15:13) 13 Kukaan ei voi osoittaa suurempaa rakkautta kuin se, joka antaa elämänsä ystäviensä puolesta.

(1. Johanneksen kirje 4:10, 11) 10 Rakkaus ei ole siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa sovitusuhriksi syntiemme puolesta. 11 Rakkaat, jos Jumala on rakastanut meitä tällä tavalla, meilläkin on velvollisuus rakastaa toisiamme.

Jehovan ja Jeesuksen esimerkki kannustaa ihmisiä osoittamaan rakkautta toisiaan kohtaan. 

(Kolossalaisille 3:13)  – – Niin kuin Jehova on antanut teille halukkaasti anteeksi, niin teidänkin täytyy antaa.

Puheeseen kuului näyte, joka käsitteli loukkaamista ja loukkaantumista.



Kuuntele tästä, kesto noin 3 minuuttia.


Konventin seuraava puhe oli otsikoitu Kunnioita Jumalaa kantamalla "paljon hedelmää". Sen esitti Mikko Kaarre.



Mikko Kaarre kertoi puheensa aluksi, että värikkäät ja mehevät hedelmät kaunistavat kasvia. Niiden arvo ei ole pelkästään koristeellisuudessa. Hedelmät sisältävät siemeniä, joiden avulla kasvi lisääntyy ja leviää.

Puhujan mukaan vastaavasti hengen hedelmä saa ihmisessä aikaan paljon enemmän kuin vain kauniita kristillisiä ominaisuuksia. Sellaiset ominaisuudet kuin rakkaus ja usko saavat kantamaan toisenlaista hedelmää, hedelmää, joka tuo kunniaa Jehovalle. Tästä hedelmästä Jeesus puhui viimeisenä iltana opetuslapsilleen:

(Johannes 15:8) 8 Isäni saatetaan kunniaan, kun te kannatte jatkuvasti paljon hedelmää ja osoittaudutte minun opetuslapsikseni.

Hedelmän kantaminen on pääasiassa hyvän uutisen innokasta julistamista, sanoi puhuja.

(Johannes 15:1) 15 Minä olen tosi viiniköynnös, ja Isäni on viljelijä.

(Johannes 15:4, 5) 5 Minä olen viiniköynnös, te olette oksat. Se joka pysyy minun yhteydessäni ja jonka yhteydessä minä pysyn, kantaa paljon hedelmää – –

Mitkä ominaisuudet voivat auttaa kantamaan paljon hedelmää?
  1. Sääli
  2. Tahdikkuus
  3. Ahkeruus
(Matteus 13:23) 23 Mutta hyvään maahan kylvetty on se, joka kuulee sanoman, tajuaa sen merkityksen ja todella kantaa satoa. Joku tuottaa 100-kertaisesti, joku 60-kertaisesti, joku 30-kertaisesti.”

Huomautus:

Tässä puheessa iäkkäille Jehovan todistajille sälytettiin raskas taakka. Vaikka olisi sairas, Vartiotorni-seuran sanomaa täytyy julistaa. Kotihoidon piirissä olevien tulee puhua niille henkilöille, jotka käyvät hänen luonaan. Tämä velvollisuus on myös laitoshoidon piirissä olevilla.

Eikö olisi inhimillistä vapauttaa iäkkäät tällaisesta velvollisuudesta? Pitääkö heidän elämänsä viimeisinä hetkinä vielä julistaa Vartiotornin sanomaa? Kuka tätä vaatii? Jehova vai Jeesus? Vai järjestö?

Kuuntele ote puheesta tästä. Kesto noin 2 minuuttia.


Aamupäivän viimeinen puhe oli kastepuhe. Sen teema oli Opi rakastamaan Jeesuksen tavoin. Puheen esitti Jari Kuittinen.



Jari Kuittinen kysyi, mikä motivoi ihmisiä menemään kasteelle?

Puhuja kertoi ensin, kuinka kristikunnan kirkot vuosisatoja sitten kastoivat joukoittain ihmisiä uhkaamalla heitä väkivallalla ja jopa kuolemalla. Sitten hän mainitsi Suomeen tehdyt ristiretket 1100- ja 1200-luvuilla. Näiden keskiaikaisten risti- ja sotaretkien tarkoitus oli käännyttää Suomen pakanallista väestöä kastamalla heidät katoliseen uskoon. Seuraavaksi puhuja kertoi, että monia on lahjottu menemään kasteelle antamalla heille ruokaa tai jotain muita lahjoja. Suomen kieleenkin on juurtunut termi "riisikristitty". Tällainen henkilö on julistautunut kristityksi aineellisten etujen saamisen vuoksi, ei hengellisistä syistä tai uskonnollisista syistä.

Seuraavaksi Jari Kuittinen esitti henkilökohtaisen kysymyksen: Mikä saa sinut menemään kasteelle?

Puhuja sanoi, että tosikristityt ovat oppineet tuntemaan Jehova Jumalan ja he rakastavat Jumalaa syvästi. On totta, että Jehova on luvannut palkita heidät, jotka ovat uskollisia hänelle ja palvelevat häntä. Siunaukset itsessään eivät ole syy mennä kasteelle.

Ilmestyskirjassa kerrotaan syy, miksi mennä kasteelle, sanoi Kuittinen.

(Ilmestys 4:11) 11 ”Sinä, Jehova, meidän Jumalamme, ansaitset ylistyksen, kunnian ja voiman, koska sinä olet luonut kaiken. Sinun tahdostasi kaikki on tullut olemassaoloon ja luotu.”

Kasteelle meneminen tarkoittaa sitä, että kastettava haluaa julkisesti ilmaista sen, että hänellä on halu tehdä Jehova Jumalan tahto ja olla Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.

Mitä vastuita tai tehtäviä kaste tuo tullessaan?

(Matteus 11:28–30) 28 Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette kovasti työtä ja olette kuormitettuja, niin minä annan teille uutta voimaa. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja ottakaa oppia minusta, sillä minä olen lempeä ja sydämeltäni nöyrä, niin te saatte uutta voimaa. 30 Minun ikeeni on miellyttävä, ja minun kuormani on kevyt.”

Huomautus:

Mistä syystä monet uupuvat ja väsyvät Jehovan todistajien seurakunnissa järjestön vaatimusten vuoksi? Järjestön neuvojen mukaan eläminen on usein pelkkää suorittamista. Jeesuksen kuorma oli kevyt? Jos Jehovan todistajasta tuntuu raskaalta juosta "teokraattisessa oravanpyörässä", kuorma ei ole "Jeesuksen kuormaa" vaan jonkun muun antamaa kuormaa.

Jeesus sanoi:

(Johannes 14:31)  – – jotta maailma tietäisi, että minä rakastan Isää, minä teen juuri niin kuin Isä on käskenyt minun tehdä.

Hän oli kaikessa kuuliainen ja tottelevainen isälleen.

Jeesus kohteli lähimmäisiään huomaavaisesti ja ystävällisesti. Hänen seuraajiensa tulisi toimia samoin.

(Johannes 13:35) 35 Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on rakkaus keskuudessanne.”

Seuraavaksi puhuja tarkasteli kolmea ominaisuutta, jotka parantavat ihmisen oman elämän laatua ja tekevät ihmisistä onnellisempia ja iloisempia Jehovan palvelijoita.
  1. Empaattisuus
  2. Kärsivällisyys
  3. Miellyttävyys
Empaattisuus:

(Johannes 11:33, 34) 33 Kun Jeesus näki hänen ja hänen kanssaan tulleiden juutalaisten itkevän, hän huokaisi syvään ja joutui liikutuksen valtaan. - - - 35 Jeesus puhkesi kyyneliin.

(Luukas 6:31) 31 Niin kuin haluatte toisten tekevän teille, niin tehkää te heille.

Kärsivällisyys:

(Matteus 14:13) 13 Sen kuultuaan Jeesus lähti veneellä syrjäiseen paikkaan, jotta voisi olla yksin. Kun ihmisjoukot saivat kuulla siitä, ne kuitenkin lähtivät kaupungeista kävellen hänen peräänsä.

(Matteus 14:14) 14 Kun Jeesus tuli rantaan, hän näki suuren ihmisjoukon. Hän tunsi sääliä heitä kohtaan, ja hän paransi kaikki sairaat.

(Markus 9:33–37) 33 He tulivat Kapernaumiin. Kun hän sitten oli sisällä talossa, hän teki heille kysymyksen: ”Mistä te kiistelitte tiellä?” 34 He pysyivät hiljaa, sillä he olivat tiellä väitelleet keskenään siitä, kuka oli suurin. 35 Niin hän istuutui, kutsui 12 apostolia luokseen ja sanoi heille: ”Jos joku haluaa olla ensimmäinen, hänen täytyy olla viimeinen kaikista ja kaikkien palvelija.” 36 Sitten hän otti erään lapsen ja asetti hänet seisomaan heidän keskelleen. Hän kietoi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi heille: 37 ”Se, joka ottaa vastaan yhden tällaisen lapsen minun nimessäni, ottaa vastaan myös minut, ja se, joka ottaa vastaan minut, ei ota vastaan ainoastaan minua vaan myös hänet, joka on lähettänyt minut.”

(Johannes 16:12) 12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette pysty ymmärtämään sitä nyt.

Miellyttävyys

(Matteus 7:1–5) 7 Lakatkaa tuomitsemasta, ettei teitä tuomittaisi. 2 Sillä tavalla kuin te tuomitsette toisia, tuomitaan teidät, ja sillä mitalla, jolla te mittaatte toisille, mitataan teille. 3 Miksi katsot roskaa, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa hirttä, joka on omassa silmässäsi? 4 Tai kuinka voit sanoa veljellesi: ’Anna minun ottaa pois roska silmästäsi’, kun omassa silmässäsi on hirsi? 5 Tekopyhä! Ota ensin hirsi pois omasta silmästäsi, niin sitten näet selvästi ja voit ottaa roskan pois veljesi silmästä.

Jostain syystä kastepuheessa ei ollenkaan esitetty ns. "kastekysymyksiä". Järjestetyt tekemään Jehovan tahto -kirjan mukaan kastettavilta kysytään nämä kaksi kysymystä:


   
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity