Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Pieni katsaus kierroskonventtiin 2020-2021 - "Tee Jehovan sydän iloiseksi", iltapäivä
17.02.2021 Johanneksen poika




Kuvakaappaukset: JW.ORG ja JW Stream

Jehovan todistajien konventit pidetään koronapandemian aikana etäkonventteina. Niin tämäkin kierroskonventti, jossa vieraili puhujana kierrosvalvoja. Konventin teema on Tee Jehovan sydän iloiseksi!



Konventti on etukäteen tallennettu ilman yleisöä. Iltapäivän ohjelma:



Iltapäivän ohjelman ensimmäinen puhe oli Esitelmä: Miten voit tehdä Jehovan sydämen iloiseksi? Sen esitti Antti Hakamäki.


 
Antti Hakamäki käsitteli puheessaan kolmea pääteemaa:

1) Mistä tiedämme sen, että kaikkeuden Luojana Jehova Jumala on kiinnostunut sinusta?

(Psalmit 19:1) 19 Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, ylhäällä kaartuva taivas kertoo hänen kättensä töistä.

Hakamäki kertoi, että Jumala on suuri taiteilija, tiedemies, insinööri ja kemisti.

Mustikka on suurenmoinen ihme.

Kuuntele tästä pieni ote Hakamäen puheesta. Kesto noin 1 minuutti, 30 sekuntia.

(Saarnaaja 2:24) 24 Ihmiselle ei ole mitään parempaa kuin syödä ja juoda ja saada iloa kovasta työstään. Olen huomannut, että tämäkin tulee tosi Jumalan kädestä

Puhujan mukaan kaikki hyvä on lähtöisin Jumalalta.

2) Mistä voimme tietää, että voimme oppia tuntemaan Jehovan, kaikkivaltiaan Luojan?

(Apostolien teot 17:27)  – – niin että he etsisivät Jumalaa, jopa hapuilisivat häntä, ja tosiaan löytäisivät hänet, vaikkakaan hän ei ole kaukana kenestäkään meistä.

Jehova kertoo Raamatussa oman nimensä ja ominaisuutensa.

(Johannes 17:3) 3 He voivat saada ikuisen elämän, kun he oppivat tuntemaan sinut, ainoan tosi Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

(Matteus 6:25) 25 Tämän vuoksi minä sanon teille: Lakatkaa olemasta huolissanne elämästänne, siitä, mitä söisitte tai joisitte, tai ruumiistanne, siitä, mitä pitäisitte päällänne. Eikö elämä merkitse enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

(Matteus 6:32, 33) 32 Tätä kaikkea muut kansat tavoittelevat kiihkeästi. Teidän taivaallinen Isänne tietää, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Asettakaa siksi Jumalan valtakunta ja se, mitä hän pitää oikeana, aina ensimmäiseksi elämässänne, niin kaikki tämä muu annetaan teille.

Hakamäki painotti, että hengelliset asiat tulisi asettaa ensi sijalle elämässä.

(Matteus 7:7) 7 Pyytäkää jatkuvasti, niin teille annetaan. Etsikää hellittämättä, niin te löydätte. Kolkuttakaa lakkaamatta, niin teille avataan.

(Matteus 7:11) 11 Jos siis te, vaikka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin taivaassa oleva Isänne antaakaan hyvää niille, jotka pyytävät häneltä!

Hakamäki pysäytti lukemisen ennen sanaa "pyytävät". Sitten hän painotti sanaa "pyytävät".

3) Millaisen valinnan sinä tulet tekemään? Haluatko sinä oppia tuntemaan Jehovan paremmin?

Hän lisäsi vielä:

Sinun valintasi voi tehdä Jehovan iloiseksi. Raamatun mukaan Jehova on kuin rakastava isä, joka iloitsee, kun teemme viisaita valintoja.

(Jaakobin kirje 4:7, 8) 7 Alistukaa siksi Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin hän pakenee luotanne. 8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te epäröivät.

Miten tässä voidaan onnistua?
  1. Kun Jumala puhuu, meidän täytyy kuunnella (Raamatun tutkiminen)
  2. Kun Jumala kuuntelee, me haluamme puhua (Rukous)
  3. Teemme oikeanlaisia valintoja (Jumalan viisaiden käskyjen ja lakien noudattaminen)
(Jaakobin kirje 1:25) 25 Mutta se, joka katsoo tarkasti vapauteen kuuluvaan täydelliseen lakiin ja noudattaa sitä jatkuvasti, ei unohda kuulemaansa vaan toimii sen mukaan. Hän on onnellinen tehdessään niin.


Iltapäivän 4-osainen puhesarja oli nimetty Miellytä Jehovaa. Sen ensimmäisen osan omassa elämässäsi esitti Lauri Yli-Huhtala.



Mitä Jehovan miellyttäminen omassa elämässä todellisuudessa merkitsee? Yli-Huhtala kertoi, että Jeesus antoi siitä mallin.

(Johannes 14:31) 31 Mutta jotta maailma tietäisi, että minä rakastan Isää, minä teen juuri niin kuin Isä on käskenyt minun tehdä. - - -

(Filippiläisille 4:8) 8 Lopuksi, veljet, ajatelkaa jatkuvasti kaikkea sitä, mikä on totta, mikä ansaitsee vakavaa huomiota, mikä on oikeaa, mikä on puhdasta, mikä on rakastettavaa, mistä puhutaan hyvää, mikä on hyveellistä ja mikä on ylistettävää.

Puheeseen kuului näyte.



Näytteessä sisaren uskollisuus ja rakkaus Jehovaan joutuu koetukselle. Kuuntele näyte tästä. Kesto noin 4 minuuttia, 10 sekuntia.

(Jesaja 48:17, 18) 17 Näin sanoo Jehova, sinun Lunastajasi, Israelin Pyhä: ”Minä, Jehova, olen sinun Jumalasi, ja minä opetan sinua elämään tavalla, josta on sinulle hyötyä, ja opastan sinua tiellä, jota sinun tulee vaeltaa. 18 Kunpa kiinnittäisit huomiota minun käskyihini! Silloin rauhastasi tulisi niin kuin virta ja oikeista teoistasi kuin meren aallot.


Janne Kauppinen käsitteli puhesarjan toisen osan, Miellytä Jehovaa perheessäsi.



Janne Kauppinen sanoi puheensa alussa, että Jehova loi perheinstituution.

(Saarnaaja 4:12) 12 Joku voi nujertaa yksinäisen, mutta kaksi voi yhdessä pitää puolensa häntä vastaan. Kolmisäikeinen lanka ei katkea helposti.

Rakkaus on avioliiton perustuslaki.

Rakkaus on kuin liima, puskuri, ankkuri, suola ja sokeri avioliitossa.

Avioliitto on ainoa paikka, jossa voidaan osoittaa kaikkia neljää rakkauden muotoa: agapea, storgea, filiaa ja erosta.

(Efesolaisille 6:4) 4 Isät, älkää ärsyttäkö lapsianne vaan kasvattakaa heitä antamalla heille Jehovalta tulevaa valmennusta ja ohjausta.

(Efesolaisille 6:1, 2) 6 Lapset, olkaa tottelevaisia vanhemmillenne Herran yhteydessä, sillä se on oikein. 2 ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi”  – –

Puheen yhteydessä nähtiin näyte erään perheen "palvontaillasta".



Kuuntele ote tästä. Kesto noin 4 minuuttia.

Huomautukset:

Mikä on "perheen palvontailta"?

Lyhyesti sanottuna se on perheen yhteinen "tutkistelu". Perhe käsittelee jotain raamatullista aihetta yhdessä. Sille pyritään varaamaan tietty kiinteä aikataulu.

Yli 10 vuotta sitten Jehovan todistajilla oli kolme kokousta viikossa. Yleensä sunnuntaisin oli yleisöesitelmä ja Vartiotorni-lehden tutkistelu. Jonain arkipäivänä oli teokraattinen koulu ja palveluskokous. Jonain toisena arkipäivänä oli kirjantutkistelu. Muut kokoukset pidettiin valtakunnansalilla, mutta kirjantutkistelu oli yleensä jokun Jehovan todistaja -perheen kotona.

Kun Järjestö päätti luopua kotikokouksista, jäi ohjelmaan vain kaksi kokousta. Sunnuntain kokous jäi ennalleen, mutta viikokokouksen ohjelma muuttui. Kirjantutkistelu tungettiin osaksi sitä. Siitä lähtien on ollut kokouksia vain valtakunnansaleilla (poikkeuksena korona-aika, jolloin kaikki kokoukset ovat etäkokouksia).

Monet Jehovan todistajat luulivat, että kun kirjantutkistelu lopetettiin erillisenä kokouksena, jäisi yksi vapaailta enemmän perheen yksityiseen käyttöön, esimerkiksi rentoutumiseen. Mutta Järjestö oli päättänyt toisin. Kirjantutkistelun tilalle tuli "perheen palvontailta".

Tässä on viralliset selitykset muutoksille:

Valtakunnan Palveluksemme 1/11 s. 3-4 kpl 3-4 Apua perheille

3 Perheen palvontaillan tarkoitus. Tammikuussa 2009 seurakunnan kirjantutkistelu siirtyi samalle illalle kuin teokraattinen palveluskoulu ja palveluskokous. Yksi syy tähän oli se, että perheet voisivat vahvistaa hengellisyyttään varaamalla tietyn illan joka viikko perheen yhteiseen palvontaan. Kaikkia kannustettiin pitämään perhetutkistelu sinä iltana, jona aiemmin oli ollut kirjantutkistelu, mikäli käytännöllistä, ja keskustelemaan kiireettömästi jostain raamatullisesta aiheesta ja tutkimaan perheen tarpeisiin sopivaa aineistoa.

4 Ollaksemme läsnä seurakunnan kirjantutkistelussa meidän oli varattava aikaa muun muassa pukeutumiseen ja matkoihin, joten monilla tuo tunnin kokous haukkasi ison osan illasta. Kokousaikatauluun tehtyjen muutosten ansiosta voimme nyt käyttää tuon illan Jehovan palvontaan perheenä. Meidän ei siksi tarvitse rajoittaa perheen palvontailtaa yhteen tuntiin. Sen sijaan olisi hyvä ottaa huomioon perheen tarpeet ja rajoitukset ja päättää palvontaillan pituus niiden mukaan.

Vartiotorni 10 15/7 s. 8-9 kpl 7 ”Millaisia pitäisikään teidän olla!”

7 Eräs sisar kirjoittaa perheen palvontailtaa koskevasta järjestelystä: ”Sen avulla saamme tietoa hyvin monista aiheista.” Toinen sisar kertoo: ”Rehellisesti sanottuna en olisi halunnut kirjantutkistelun loppuvan. Se oli minulle mieluisin kokous. Mutta nyt kun meillä on perheen palvontailta, tajuan Jehovan tietävän, mitä tarvitsemme ja milloin.” Eräs perheenpää sanoo: ”Perheen yhteisestä palvonnasta on meille suunnattoman paljon apua. Tämä tilaisuus on räätälöity juuri niihin tarpeisiin, joita meillä on avioparina. Meistä kummastakin tuntuu, että edistymme pyhän hengen hedelmän tuottamisessa, ja saamme kenttäpalveluksestamme enemmän iloa kuin koskaan ennen.” Eräs toinen perheenpää sanoo: ”Lapset tekevät itse tutkimustyötä ja oppivat paljon – ja he nauttivat siitä. Tämä järjestely kasvattaa luottamustamme siihen, että Jehova tietää huolemme ja vastaa rukouksiimme.” Heijastavatko nämä ajatukset sinun näkemystäsi tästä suurenmoisesta hengellisestä järjestelystä?

Kun konventin näytteessä sekä perheen isä että äiti ovat hyvin väsyneitä, eivätkä jaksaisi "vetää" perheen palvontailtaa, se osoittaa, kuinka rasittava Jehovan todistajien viikkorytmi on. Aina on tutkittava jotain tai käytävä kokouksessa tai saarnaamassa. Vapaa-aikaa ei paljon jää.

Tämä on tarkoituskin. Lahkot ja kultit yrittävät sitouttaa mm. ajankäytöllä jäsenensä yhä enemmän toimintaan. Kun lahkon tai kultin ulkopuolisia toimintoja on hyvin vähän, kontrollointi on tehokasta.


Markku Korkatti käsitteli puhesarjan kolmannen osan, Miellytä Jehovaa seurakunnassasi.



Puheen alussa luettiin Psalmien kirjasta yksi jae:

(Psalmit 35:18) 18 Silloin minä kiitän sinua suuressa seurakunnassa, ylistän sinua ihmisjoukkojen keskellä.

Seurakunnassa jokaisen tulisi tietää "paikkansa".

(Heprealaisille 13:17) 17 Olkaa tottelevaisia niille, jotka ottavat johdon keskuudessanne, ja olkaa alistuvaisia, sillä he valvovat teitä ja tulevat tekemään siitä tilin. Silloin he voivat valvoa teitä iloiten, ei huokaillen, sillä se olisi teille vahingollista.

Kuuntele tästä, millä tavalla valtasuhteet järjestössä menevät. Kuka on alamainen kenelle? Kesto noin 1 minuutti, 15 sekuntia.

(Efesolaisille 4:2, 3) 2 olkaa aina nöyriä ja lempeitä sekä kärsivällisiä, kestäkää toisianne rakkaudessa, 3 ja tehkää kaikkenne, jotta säilyttäisitte hengen aikaansaaman yksimielisyyden rauhan avulla, joka sitoo yhteen.

Puheeseen sisältyi haastattelu. Eräs veli, jolla on pitkä kokemus seurakunnan yhteydessä toimimisesta, kertoo huomioitaan. Kuuntele tästä. Kesto noin 3 minuuttia, 20 sekuntia.



(Jaakobin kirje 3:18) 18 Oikein toimiminen tuottaa rauhallisissa olosuhteissa hedelmää niille, jotka edistävät rauhaa.


Markus Immonen käsitteli puhesarjan neljännen ja viimeisen osan, Miellytä Jehovaa yhteisössäsi.



Markus Immonen aloitti puheensa sanomalla, että hengellisessä mielessä ihmiskunnan valot katkesivat 6000 vuotta sitten totaalisesti syntiinlankeemuksen yhteydessä. Puhujan mukaan onneksi Jehova järjesti kuitenkin toivoa ja valoa, miten tuosta synkästä tilasta voi päästä pois.

(Apostolien teot 13:47) 47 Jehova onkin käskenyt meitä näillä sanoilla: ’Minä olen asettanut sinut kansakunnille valoksi, niin että olet pelastukseksi maan ääriin asti.’”

Miten Jeesus toimi valona kansakunnille? Miten häntä voi jäljitellä?

(Matteus 4:13–17) 13 Lähdettyään Nasaretista hän asettui Kapernaumiin, joka on järven rannalla Sebulonin ja Naftalin seuduilla. 14 Näin täyttyi se, mitä oli sanottu profeetta Jesajan välityksellä: 15 ”Sebulonin maa ja Naftalin maa meren tien varrella Jordanin toisella puolella, muiden kansojen Galilea! 16 Kansa, joka oli pimeydessä, näki suuren valon, ja niiden ylle, jotka olivat kuoleman varjon maassa, nousi valo.” 17 Siitä lähtien Jeesus alkoi saarnata: ”Katukaa, sillä taivaan valtakunta on tullut lähelle.”

Puhuja kertoi, että Jehovan todistajat yrittävät ohjata keskustelua aina "totuutta" kohti, kun he ovat työssä, koulussa tai julkisissa liikennevälineissä tekemisissä muiden ihmisten kanssa.

(Matteus 5:14–16) 14 Te olette maailman valo. Vuorella sijaitseva kaupunki ei voi pysyä piilossa. 15 Kun lamppu sytytetään, sitä ei laiteta astian alle vaan lampunjalkaan, ja se loistaa kaikille talossa oleville. 16 Antakaa tekin valonne loistaa ihmisten edessä, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaassa.

Puheeseen kuului haastattelu. Haastateltavana oli Olli Kankkonen, joka on ollut useissa valtakunnansaliprojekteissa mukana. Lisäksi hän on ollut Betelin A-rakennuksen purku- ja remonttityössä.

Kuuntele haastattelu tästä. Kesto noin 3 minuuttia, 30 sekuntia.



(1. Pietarin kirje 2:12) 12 Säilyttäkää käytöksenne hyvänä kansojen keskuudessa, jotta kun he väittävät teidän olevan pahoja, he voisivat itse nähdä teidän hyvät tekonne ja siksi ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän tekee tarkastuksen.

(1. Timoteukselle 4:16) 16 Kiinnitä jatkuvasti huomiota itseesi ja opetukseesi. Ole hellittämätön näissä asioissa, sillä niin tekemällä tulet pelastamaan sekä itsesi että ne, jotka kuuntelevat sinua.


Konventin loppupuheen teema oli Jehovalta tuleva ilo on teidän voimanne. Sen piti Antti Hakamäki.



Puheen ensimmäinen lause oli:

Mikä on Jehovalta tulevan ilon ja näiden viimeisten päivien paineiden välinen suhde?

(Sananlaskut 23:15, 16) 15 Poikani, jos sydämesi viisastuu, silloin minun sydämeni iloitsee. 16 Minä iloitsen sisimmässäni, kun puhut sitä, mikä on oikein.

(2. Timoteukselle 3:1) 3 Mutta haluan sinun tietävän, että viimeisinä päivinä tulee olemaan kriittisiä aikoja, joista on vaikea selviytyä.

Ei mahdotonta selviytyä, mutta vaikea selviytyä.

(Sananlaskut 24:10) 10 Jos lannistut vaikeana aikana, voimasi tulevat olemaan vähäiset.

Miten Jehovalta tuleva ilo suojelee?

(Nehemia 8:1) 8 Koko kansa tuli sitten yksimielisesti koolle Vesiportin edessä olevalle torille ja pyysi jäljentäjä Esraa tuomaan Mooseksen lain kirjan, joka sisälsi Jehovan käskyt Israelille.

(Nehemia 8:3) 3 Sitten hän luki lain kirjaa ääneen Vesiportin edessä olevan torin edustalla päivänkoitosta puoleenpäivään saakka miehille, naisille ja kaikille, jotka kykenivät ymmärtämään, ja kansa kuunteli tarkkaavaisesti.

(Nehemia 8:9) 9 Käskynhaltija Nehemia, pappi ja jäljentäjä Esra sekä leeviläiset, jotka opettivat kansaa, sanoivat koko kansalle: ”Tämä päivä on pyhä Jumalallenne Jehovalle. Älkää surko älkääkä itkekö.” Koko kansa nimittäin itki kuullessaan lain sanat.

Koko kansa oli surun murtama. Lannistunut. Mikä heidät lannisti? Kansa itki, koska he tajusivat, että he olivat tehneet syntiä Jehovaa vastaan.

Sitten kuultiin aluekonventissa esitetystä Nehemia-elokuvasta pieni ote. Kuuntele tästä. Kesto noin 50 sekuntia.



(Nehemia 8:10) 10 Hän sanoi heille: ”Menkää syömään parhaita ruokia ja juomaan makeita juomia ja lähettäkää ruokalahjoja niille, joilla ei ole mitään, koska tämä päivä on Herrallemme pyhä. Älkää olko surullisia, sillä Jehovalta tuleva ilo on teidän linnoituksenne.”

(2. Korinttilaisille 4:7) 7 Mutta meillä on tämä aarre saviastioissa, jotta olisi selvää, että se voima, joka ylittää tavanomaisen, on lähtöisin Jumalasta eikä meistä itsestämme.

(Filippiläisille 4:13) 13 Kaikkeen minulla on voimaa hänen ansiostaan, joka antaa minulle voimaa.

Voiko kukaan olla aidosti onnellinen, jos hän ei palvele Jehovaa?

Vastaukseksi kuunneltiin toinen katkelma aluekonventissa näytetystä Nehemia-elokuvasta. Kuuntele tästä. Kesto noin 1 minuutti.

(Galatalaisille 6:7, 8) 7 Älkää pettäkö itseänne: Jumalaa ei voida pitää pilkkana. Sitä, mitä ihminen kylvää, hän myös niittää, 8 koska se, joka kylvää syntistä ihmisluontoa silmällä pitäen, niittää syntisestä ihmisluonnosta tuhon, mutta se, joka kylvää henkeä silmällä pitäen, niittää hengestä ikuisen elämän.

Miksi mikään muu ilon muoto ei voi vetää vertaa Jehovalta tulevalle ilolle?

(Sananlaskut 10:22) 22 Jehovan siunaus tekee rikkaaksi, eikä se tuo mukanaan mitään tuskaa.

Sitten kuunneltiin taas ote Nehemia-elokuvasta. Kuuntele tästä. Kesto noin 1 minuutti.

Miten Jehova voi siunata jotain, mitä hän ei hyväksy?

(Saarnaaja 2:1, 2) 2 Sitten minä sanoin itsekseni: ”Nyt minä kokeilen nautintoja ja katson, mitä hyvää siitä seuraa.” Mutta tämäkin oli turhuutta.  2 Sanoin naurusta: ”Järjetöntä!” ja nautinnosta: ”Mitä hyötyä siitä on?”

(Saarnaaja 2:11) 11 Mutta kun ajattelin kaikkea, mitä olin omin käsin tehnyt, ja kaikkea kovaa työtä, jonka parissa olin ahkeroinut, ymmärsin, että kaikki oli turhuutta, tuulen tavoittelua. Millään ei ollut todellista arvoa auringon alla.

Antti Hakamäen loppusanat:

Me haluamme antaa uskollisen palvontamme kaikkeuden Luojalle Jehovalle. Hän on meidän ystävämme, hän on meidän Isämme, hän on meidän Luojamme, hän on meidän Jumalamme. Ja kun osoitamme rakkautemme häntä kohtaan tekemällä hänen tahtonsa, hän on siitä iloinen, ja se tekee myös meidät iloisiksi. Häneltä tuleva ilo on meidän linnoituksemme, se on meidän voimamme, se on meidän suojamme, se tuo meille kestävyyttä, ja se on se ainoa ilon muoto, johon liittyy hänen siunauksensa. Anna sen takia Jehovalta tulevan ilon olla voimasi ikuisesti.
   
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity