Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset

Kuva: JW.ORG, muokkaus: JP

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG, ellei toisin mainittu
 
 



Jehovan todistajien mielestä Harmageddonin sota on hyvä asia
25.05.2021 Johanneksen poika


 

Kuvat: JW.ORG

Monet "maailmalliset" ihmiset ovat saaneet Jehovan todistajista sellaisen kuvan, että Jehovan todistajat ovat rauhaa rakastavia ihmisiä. Onko tämä kuva oikea? Valitettavasti ei. Jehovan todistajien oppitulkinnan mukaan aivan pian on odotettavissa maailmanhistorian suurin katastrofi, Harmageddonin sota, joka pyyhkäisee pois ihmiskunnasta yli 99 prosenttia. Jäljelle jäävät vain Jehovan todistajat, jotka yhdessä ylösnousemuksen kokevien ihmisten kanssa alkavat rakentaa maanpäällistä paratiisia.

Osallistuvatko Jehovan todistajat tähän sotaan taistelemalla? Eivät ne, joilla on toivo saada elää ikuisesti maan päällä, mutta Jehovan todistajien oppitulkinnan mukaan ne 144000 "voideltua", jotka saavat taivaallisen palkinnon, tulevat osallistumaan taivaalliseen teloitusarmeijaan. Tästä kertoi mm. Jehovan todistajian hallintoelimen jäsen Anthony Morris, kun hän piti Suomessa aluekonventin loppupuheen vuonna 2016. Hän sanoi näin:

Harmagedonin taistelussa Jeesus Kristus yhdessä 144000:n kanssa tulee taistelemaan, olemaan uskollisten palvelijoidensa puolella. Jos yksi ainoa enkeli sai aikaan 185000:n sotilaan kuoleman, niin mitä Jeesus Kristus yhdessä 144000:n kanssa tuleekaan saamaan aikaan. Vain uskollisten nimet olivat kirjassa.

Helsingin Eteläisen seurakunnan etäkokouksessa pidettiin lauantaina 22.05.2021 "yleisöesitelmä", jonka teema oli Todellinen Harmageddon - miksi, milloin?



Otteita esitelmästä:

Osa 1

Mikä Harmageddon todellisuudessa on? Tuo sana esiintyy vain kerran Raamatussa.

(Ilmestys 16:14, 16) 14 Ne ovat demoneista lähtöisin olevia ilmauksia, ja ne tekevät ihmeitä ja lähtevät koko asutun maan kuninkaiden luo kokoamaan heidät Jumalan, Kaikkivaltiaan, suuren päivän sotaan. - - - 16 Ne kokosivat heidät paikkaan, jonka nimi on hepreaksi Harmageddon.

Jakeen 16 alaviitteessä mainitaan, että kirjaimellisesti sana Harmageddon merkitsee Megiddon vuorta. Jakeesta 14 huomataan, että ei ole kyseessä kirjaimellinen paikka vaan se on liitetty Jumalan, Kaikkivaltiaan suuren päivän sotaan. Tällä tarkoitetaan tilannetta, jossa koko asutun Maan kuninkaat kootaan Jehovaa vastaan.

Miksi voidaan sanoa, että Harmageddon on itse asiassa hyvä asia? Harmageddon ei ole poliittinen yhteenotto. Se ei ole mikään taloudellinen onnettomuus tai ydinroihu. Sen sijaan Harmageddon on Jumalan sota, ja se käydään Jumalan ja Maan kansojen välillä. Harmageddonin sodan ansiosta maapallo säästyy tuholta. Harmageddon tekee lopun ihmishallinnosta, ja oikein toimivat saavat jäädä eloon. Se on tosiaan positiivinen asia niille, jotka haluavat elää rauhassa Maan päällä Jumalan tarkoituksen mukaisesti.

Kuuntele tästä osa 1, kesto noin 3 minuuttia.

Huomautus:

Jehovan todistajien oppitulkinnan mukaan vain he jäävät eloon Harmageddonin sodasta, kun kaikki muut maailman ihmiset tuhotaan. Tästä ovat todisteena mm. nämä lainaukset:

Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa. - Ps.133:1-3
(Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maanpäällä 1983 sivu 255)

Kaikkien niiden, jotka toivovat säilyvänsä elossa "uuteen maahan" täytyy myös olla selvästi tunnistettavissa Jehovan palvojaksi.
(Elossa säilyminen uuteen maahan 1984 sivu 92)

Millä perusteella Jehovan todistajilla on tuomintaoikeus? Miksi he saavat esittää tällaisia ekstremistisiä oppitulkintoja? Onko Jumala valtuuttanut Jehovan todistajat toimimaan ihmiskunnan tuomareina?


Osa 2



Miksi Harmageddonin sota täytyy käydä? Voi olla vaikeaa käsittää, että rakkauden Jumala käskisi poikaansa, Rauhanruhtinasta, käydä sotaa. Tuolle sodalle täytyy olla hyvät perusteet.


Puhuja etsi perusteita Raamatusta:

(Psalmit 45:4, 7) 4 Kulje loistossasi voittoon. Ratsasta totuuden, nöyryyden ja oikeuden puolesta. Oikea kätesi tekee kunnioitusta herättäviä tekoja. - - - 7 Sinä olet rakastanut sitä, mikä on oikein, ja vihannut sitä, mikä on pahaa. - - -

Harmageddonin sota poistaa Maan päältä ne tekijät, jotka estävät sen, että ihmiskunta voisi elää onnellista ja turvallista elämää Maan päällä vailla pelkoa.

Puhujan mukaan vielä painavampi syy Harmageddonin sodalle on se, että Jehova on kaikkeuden suvereeni. Se tarkoittaa sitä, että hänellä on ylin oikeus hallita maapalloa ja hän on myös paras mahdollinen hallitsija. Niin kauan, kun ihmiset ovat vallassa, niin Jumalaa rakastavat ihmiset eivät voi nauttia aidosta rauhasta ja turvallisuudesta. Siksi Jehova aikoo puhdistaa Maan pahoista ihmisistä ja järjestöistä niiden ihmisten hyväksi, jotka haluavat toimia oikein.

Puhuja sanoi, että Maassa ei voi olla kuin yksi hallitus. Jumalan valtakunta on tällainen hallitus.

Kuuntele tästä osa 2, kesto noin 3 minuuttia, 30 sekuntia.


Osa 3

Yksikään hallitus ei ole halukas luopumaan omasta vallastaan ja alistumaan Jumalan valtakunnan alaisuuteen. Kansakuntien välistä rauhaa on yritetty edistää. Kansainliitto ja Yhdistyneet kansakunnat ovat yrittäneet toimia välikappaleina maailmanlaajuisen rauhan puolesta. Mutta menestys ei ole ollut kovin kummoista, totesi puhuja. Sotatoimet aiheuttavat kostotoimia ja terrori-iskuja.

Harmageddonin sota täytyy käydä, jotta tästä umpikujasta voitaisiin päästä.

Puhuja viittasi kiistakysymkseen: Kenellä on oikeus hallita Maata?

Puhuja painotti myös sitä, että Saatana demoneineen täytyy tehdä toimintakyvyttömiksi. Saatana vaikuttaa puhujan mukaan kansojen ja järjestöjen taustalla. Harmageddonin sota poistaa myös tämän ongelman.

Kuuntele tästä osa 3, kesto noin 2 minuuttia, 10 sekuntia.


Osa 4

Seuraavaksi puhuja kysyi: Mistä tiedämme, että Harmageddonin sota on lähellä? Hän mainitsi "viimeiset päivät", jotka edeltävät Harmageddonin sotaa. Sitten katsottiin Raamatusta eräs kohta:

(2. Timoteukselle 3:1) Mutta haluan sinun tietävän, että viimeisinä päivinä tulee olemaan kriittisiä aikoja, joista on vaikea selviytyä.

Puhuja pyysi katsomaan seuraavista jakeista, kuinka ihmisten asenne ja käytös tulee menemään jatkuvasti huonompaan suuntaan viimeisinä päivinä.

Sitten luettiin Raamattua toisesta kohdasta:

(Matteus 24:7) 7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja paikassa toisensa jälkeen on nälänhätää ja maanjäristyksiä.

Luukkaan rinnakkaiskertomuksessa puhutaan myös epidemioista, huomautti puhuja.

(Matteus 24:14) 14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen saarnataan koko maailmassa todistukseksi kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu.

Puhuja kertoi, että kautta maailman saarnaa nyt yli 8 miljoonaa hyvän uutisen julistajaa.

(Matteus 24:21) 21 sillä silloin on suuri ahdinko, jollaista ei ole ollut maailman alusta tähän asti eikä tule enää milloinkaan olemaan.

Suuren ahdingon huippukohdassa tulee olemaan Harmageddonin taistelu. Silloin puhujan mukaan Jehova tuhoaa Saatanan maallisen järjestelmän olemattomiin.

Kuuntele tästä osa 4, kesto noin 4 minuuttia, 30 sekuntia.


Osa 5

Seuraavaksi tarkasteltiin kysymystä: Milloin kaikki tämä tulee tapahtumaan? Puhuja sanoi, että Jehovan todistajat eivät tiedä tarkkaa ajankohtaa, milloin suuri ahdinko alkaa.

Huomautus:

Siitä asti, kun järjestö perustettiin, tiedettiin varsin tarkasti Harmageddonin ajankohta. Kansainväliset raamatuntutkijat, joista myöhemmin erkani Jehovan todistajat omaksi järjestökseen, ennusti, että Harmageddon alkaa 1914. Kun se ei toteutunut, tulkintaa muutettiin. 1914 piti alkaa "lopun aika", "viimeiset päivät". Myös vuodelle 1925 ladattiin valtavasti lopun odotuksia. Sekään ei toteutunut. Kolmas tunnettu vuosiluku oli 1975. Kirjallisuudessa ja konventtipuheissa pidettiin varmana, että Harmageddon alkaa vuoden 1975 tienoilla. Harold V. Mouritz sanoi esitelmässään, että Jumala on sen ilmoittanut. Lue lisää täältä.

Puhuja kertoi seuraavaksi, että poliittiset vallat tulevat tuhoamaan kaiken väärän uskonnon, ja tämä tapahtuma merkitsee suuren ahdingon alkua.



(Ilmestys 17:16, 17) 16 Kymmenen sarvea, jotka näit, ja peto tulevat vihaamaan prostituoitua ja riisumaan hänet paljaaksi ja alastomaksi, ja ne syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa. 17 Jumala on nimittäin pannut heidän sydämeensä oman ajatuksensa toteuttamisen, - - -


(1. Tessalonikalaisille 5:2, 3) 2 Te itse tiedätte erittäin hyvin, että Jehovan päivä tulee juuri niin kuin varas yöllä. 3 Silloin kun ihmiset sanovat: ”Rauha ja turvallisuus!”, äkillinen tuho kohtaa heidät samassa niin kuin synnytyskivut raskaana olevan naisen, eivätkä he missään tapauksessa pääse pakoon.

(1. Tessalonikalaisille 5:6) 6 Meidän ei siis tule enää nukkua niin kuin muut, vaan meidän tulee pysyä valveilla ja pysyä järkevinä.

Kuuntele tästä osa 5, kesto noin 3 minuuttia, 50 sekuntia.


Osa 6

Puhuja sanoi, että Jehovan todistajat tietävät, mitä odottaa lähitulevaisuudessa. Hän viittasi Danielin profetian 11. lukuun. Puhujan mukaan maailmannäyttämöä hallitsisi kaksi vastakkaista poliittista valtaa. Näistä käytetään nimityksiä Etelän kuningas ja Pohjoisen kuningas. Puhujan mukaan Etelän kuningas olisi Brittiläis-Amerikkalainen maailmanvalta ja Pohjoisen kuningas olisi Venäjä liittolaisineen.

(Daniel 11:40–43) 40 Lopun aikana etelän kuningas ryhtyy iskemään yhteen hänen kanssaan. Pohjoisen kuningas ryntää vaunuineen, ratsumiehineen ja monine laivoineen häntä vastaan, ja hän tunkeutuu maihin ja pyyhkäisee läpi kuin tulva. 41 Hän tunkeutuu myös Kauniiseen maahan, ja monia maita saadaan kompastumaan. Hänen käsistään pääsevät kuitenkin pakoon nämä: Edom, Moab ja ammonilaisten pääosa. 42 Hän käyttää jatkuvasti voimaansa maita vastaan, eikä Egyptin maakaan säästy. 43 Hän hallitsee kätkettyjä kulta- ja hopea-aarteita ja kaikkia Egyptin haluttuja tavaroita, ja libyalaiset ja etiopialaiset seuraavat häntä.

Puhuja kertoi, että tämä on loppuhuipentuma:

(Daniel 11:44, 45) 44 Mutta idästä ja pohjoisesta tulevat sanomat järkyttävät häntä, ja hän lähtee liikkeelle suuren raivon vallassa hävittääkseen ja tuhotakseen monia. 45 Hän pystyttää kuninkaalliset telttansa suuren meren ja kauniin pyhän vuoren väliin. Hän tulee aina loppuunsa asti, eikä kukaan auta häntä.

Ketä vastaan Pohjoisen kuningas hyökkää? Se hyökkää myös Jumalan kansaa vastaan, selitti puhuja.

Kuuntele tästä osa 6, kesto noin 3 minuuttia, 50 sekuntia.


Osa 7

Sitten luettiin Ilmestyskirjan tekstiä:

(Ilmestys 19:19, 20) 19 Minä näin pedon, maan kuninkaat ja heidän armeijansa kokoontuneina sotimaan hevosen selässä istuvaa ja hänen armeijaansa vastaan. 20 Peto otettiin kiinni ja sen mukana väärä profeetta, joka oli tehnyt pedon edessä ihmeet ja eksyttänyt niiden avulla ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka palvoivat sen kuvaa. Molemmat heitettiin vielä elävinä tuliseen järveen, jossa palaa rikki.

Puhuja selitti, että Johannes näkee jo taistelurivistöt. Siellä on Jumalaa vastaan asettuneena kaikki Maan kuninkaat ja heidän armeijansa. He ovat itsepäisesti kieltäytyneet alistumasta Jehovan kuninkaan alaisuuteen. Saatanan poliittista järjestöä edustava "peto" syöstään tuhoon vielä elävänä, yhä toimivana vastustaessaan Maan päällä olevaa Jumalan kansaa. Ne heitetään tuliseen järveen, joka kuvaa niiden poliittisten järjestöjen täydellistä ja lopullista tuhoa.

Seuraavan luvun alussa kerrotaan, että Jeesus tulee heittämään Saatanan ja demonit syvyyteen, eivätkä ne voi olla enää missään tekemisissä Maan päällä olevien ihmisten kanssa.

Kuuntele tästä osa 7, kesto noin 1 minuutti, 50 sekuntia.


Osa 8

Puheen loppuosassa esitettiin kysymys: Mitä tulee tehdä, jotta voi olla niiden joukossa, kenet Jehova suojelee Harmageddonin sodan yli?

(2. Pietarin kirje 3:11, 12) 11 Koska näiden kaikkien on määrä hajota tällä tavalla, miettikää, millaisia ihmisiä teidän pitäisi olla! Teidän käytöksenne tulee olla pyhää ja teidän tulee palvella Jumalaa antaumuksellisesti, 12 samalla kun odotatte Jehovan päivän tuloa ja pidätte sen aina mielessänne. - - -

Puhuja painotti sanoja "pidätte sen aina mielessänne".

Puhujan mukaan on myös tärkeää antaa varoitusta aikakauden lopusta ja saarnata.

Puhuja lainasi Vartiotorni-lehdestä ajatuksen, että hengissä säilymimen riippuu tottelevaisuudesta. Pitää pysyä lähellä Jehovan järjestöä.

Kuuntele tästä osa 8, kesto noin 3 minuuttia, 30 sekuntia.
  

 
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity