Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia




Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys
      
 



Eilen valehteli Jehovan todistajien koordinaattori Jouni Palmu, aikaisemmin siihen on yleensä keskittynyt virallinen tiedottaja Veikko Leinonen
11.07.2014 Johanneksen poika


On suorastaan käsittämätöntä, kuinka törkeää on Jehovan todistajien johtomiesten valehtelu julkisuudessa. He valehtelevat kirkkain silmin toimittajille ja jopa ministereille, että erotettujen ja eronneiden karttaminen koskisi vain ns. "hengellisiä" tai uskonnollisia siteitä, ja muuten saisi olla erotetun sukulaisen kanssa tekemisissä. Miksi he eivät voi kertoa totuutta karttamisesta? Onko määräys valehdella tullut Jehovan todistajien päätoimistosta Amerikasta?

YLE oli haastatellut 10.07.2014 Jehovan todistajien koordinaattoria Jouni Palmua. Tämä teksti kertoo kaiken oleellisen:

Jehovan todistajat itse sanovat, että karttaminen tarkoittaa vain hengellisen yhteyden katkaisemista seurakunnasta eroavaan tai erotettavaan. Perhesiteet esimerkiksi vanhempiin ja muihin sukulaisiin säilyvät, sanoo Jehovan todistajien Suomen haaratoimistokomitean koordinaattori Jouni Palmu Yle Uutisten haastattelussa.

Voit lukea YLE:n uutisen täältä.


Veikko Leinonen on usein valehdellut samaa. Esimerkiksi toukokuussa 08.05.2014 YLE:n haastattelussa oli tällaista sananvaihtoa toimittajan ja Veikko Leinosen välillä:

Toimittaja: Mutta siitähän on selviä tietoja, että jos on joutunut erotetuksi Jehovan todistajista niin ei saa pitää yhteyttä läheisiinsä?

– Ei asia ei ole noin ollenkaan. Ilman muuta saa pitää yhteyttä läheisiinsä. Kysymys on siitä, että jos joku eroaa tai erotetaan jehovan todistajista, niin uskonnollinen yhteys katkeaa mutta perhesiteet, perheen jäsenten välinen rakkaus, se säilyy. Tää asia on julkisuudessa esitetty kyllä väärin.

Toimittaja: Kiistättekö te sen, että tämän uskonnollisen yhteisön jäsenyydestä erotetut eivät saisi pitää yhteyttä vanhempiinsa?

– Kyllä. Nimenomaan saa pitää yhteyttä vanhempiinsa.

Voit lukea YLE:n uutisen täältä.

Jehovan todistajien järjestöllä on valtavasti ohjeita karttamiseen. On täysin yksiselitteistä, että erotetun ja eronneen sukulaisen karttaminen on pakollista, vaikka kyse olisi sukulaisesta. Alaikäiset erotetut perheenjäsenet saavat asua kotona, mutta ei heitäkään kaikkiin perheen askareisiin oteta mukaan.

  Kuva: JW.ORG

Tässä muutamia otteita karttamissäännöistä:

*** Vartiotorni 2011 15/7 s. 32 kpl 17-18 Oletko sinä päässyt Jumalan lepoon? ***

17 Jehova ei nykyään surmaa heti niitä, jotka rikkovat hänen lakejaan. Rakkaudessaan hän antaa heille mahdollisuuden katua epävanhurskaita tekojaan. Mutta miltä Jehovasta tuntuisi, jos katumattoman väärintekijän vanhemmat panisivat Hänet koetukselle pitämällä tarpeettomasti yhteyttä erotettuun poikaansa tai tyttäreensä?

18 Monet erotettuna olleet myöntävät, että heidän ystäviensä ja perheenjäsentensä lujuus auttoi heitä tulemaan järkiinsä. Kun vanhimmat suosittelivat erään nuoren naisen ottamista takaisin seurakuntaan, he kirjoittivat hänen puhdistaneen elämänsä ”muun muassa sen vuoksi, että hänen lihallinen veljensä kunnioitti erottamisjärjestelyä”. Tämän naisen mukaan hänen veljensä uskollisuus Raamatun normien noudattamisessa oli voimistanut hänen haluaan palata järjestön yhteyteen.



*** Vartiotorni 1997 15/4 s. 24-25 Häät jotka tuottavat kunniaa Jehovalle ***

Kokemus on osoittanut, että hyvä keino rajoittaa vierasmäärää on käyttää erityisiä kutsukortteja. On viisaampaa kutsua yksilöitä sen sijaan, että esittäisi yleisen kutsun seurakunnille, ja järjestystä noudattavina kristittyinä meidän tulee kunnioittaa tällaisia rajoituksia. Kirjalliset kutsut auttavat myös välttämään sellaista kiusallista tilannetta, että häihin ilmaantuisi joku erotettu, sillä jos näin tapahtuisi, monet veljet ja sisaret päättäisivät ehkä lähteä pois (1. Korinttilaisille 5:9–11).



*** Vartiotorni 1994 1/11 s. 21 kpl 20 Ole hellän sääliväinen ***

Se, että kristitty ’lakkaa seurustelemasta’ läheisen ystävän tai sukulaisen kanssa, joka on erotettu, voi olla todellinen koetus. Sellaisessa tapauksessa on tärkeää, ettei anna myöten säälin tunteille. (1. Korinttolaisille 5:11–13.) Lujuus voi jopa kannustaa erehtynyttä katumaan.



*** Vartiotorni 1983 1/5 s. 31 Lukijain kysymyksiä ***

Joskus kristitty, jonka aviopuoliso on erotettu, tuntee itsensä yksinäiseksi. Kuten edellä mainittiin, erotettu aviopuoliso on osoittautunut sellaiseksi henkilöksi, jonka seurassa emme halua olla. Meidän täytyy huolellisesti varoa, ettei halumme vierailla kristityn puolison luona ja auttaa häntä johda meitä seurusteluun erotetun kanssa. Vierailu voidaan siksi tehdä ehkä silloin, kun erotetun tiedetään olevan poissa kotoa.



*** Vartiotorni 1981 15/11 s. 30 Jos sukulainen erotetaan . . . ***

SEURANPITOTILAISUUDET JA EROTETUT SUKULAISET

22 Tavallisesti sukulaiset nauttivat usein yhdessä aterioita, lähtevät retkille, tapaavat perheittäin toisiaan tai järjestävät muita seuranpitotilaisuuksia. Mutta kun joku on katumatta harjoittanut syntiä ja kun hänet on täytynyt erottaa, hän saattaa aiheuttaa vaikeuksia kristityille sukulaisilleen tällaisten tilaisuuksien ollessa kysymyksessä. Vaikka he ymmärtävät, että he ovat edelleen hänen sukulaisiaan, he eivät halua jättää huomioon ottamatta Paavalin ohjetta, että uskollisten kristittyjen pitäisi ’lakata seurustelemasta’ erotetun synnintekijän kanssa.



*** Vartiotorni 2011 15/11 s. 4-5 Jeehu taistelee puhtaan palvonnan puolesta ***

Nykyään kukaan Jehovan palvelija ei käytä fyysistä voimaa puhtaan palvonnan vihollisia vastaan. ”Minun on kosto”, sanoo Jumala (Hepr. 10:30). Kristittyjen vanhinten saattaa kuitenkin olla tarpeen toimia yhtä rohkeasti kuin Jeehu suojellakseen seurakuntaa turmelevalta vaikutukselta (1. Kor. 5:9–13). Lisäksi kaikkien seurakunnan jäsenten täytyy päättäväisesti karttaa erotettujen seuraa (2. Joh. 9–11).


Tuossa oli vain muutamia otteita laajasta karttamissääntöjen kokoelmasta. Kaiken tuon jälkeen moni voisi ihmetellä, miten Vartiotorniseura voi kirjoittaa tällä tavalla:

*** Herätkää! heinäkuu 2009 s. 29 Onko väärin vaihtaa uskontoa? ***
Vaikka Raamattu tekee selvän eron oikeiden ja väärien opetusten välillä, Jumala suo jokaiselle vapauden valita oman kantansa (5. Mooseksen kirja 30:19, 20). Ketään ei saisi pakottaa palvomaan tavalla, jota hän itse ei voi hyväksyä, tai valitsemaan uskonnon ja perheen välillä.


Vartiotorniseura nimenomaan pakottaa Jehovan todistajat tekemään näin; on valittava perhe tai uskonto. Valinta on tunnesyistä luonnollisesti vaikea, sekä karttajille että kartetuille.

Koko karttamisen julmuus kiteytyy tähän yhteen lauseeseen, mikä on lainattu kirjasta "Pitäkää itsenne Jumalan rakkaudessa" sivulta 209:


Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona.

Lopuksi vielä lainaus nykyisinkin voimassa olevasta virallisesta karttamissäännöstä, mikä oli Valtakunnan palveluksessa v. 2002:

3 Tämä merkitsee sitä, että uskolliset kristityt eivät ylläpidä hengellistä toveruutta kenenkään seurakunnasta erotetun kanssa. Mutta tähän sisältyy muutakin. Jumalan sanassa sanotaan, että meidän ei pidä ’edes syödä sellaisen kanssa’ (1. Kor. 5:11). Me siis vältämme myös muuta toveruutta erotetun kanssa. Tähän sisältyvät muun muassa retket, juhlat, pallopelit, ostoksilla tai teatterissa käynnit ja ateriointi erotetun kanssa joko kotona tai ravintolassa.

4 Entä erotetun kanssa puhuminen? Vaikka Raamattu ei käsittelekään jokaista mahdollista tilannetta, 2. Johanneksen kirjeen 10. jae auttaa meitä saamaan Jehovan näkemyksen asiasta: ”Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.” Vartiotornissa 15.11.1981 sivulla 25 sanottiin tästä: ”Pelkästään jonkun tervehtiminen voi olla ensi askel keskustelun tai ehkä jopa ystävyyden alkuunpääsyyn. Haluaisimmeko me ottaa tätä ensimmäistä askelta erotetun henkilön suhteen?”


Kohdellaanko itse seurakunnasta eronneita ja erotettuja samalla tavalla? Seuraavat lainaukset Vartiotorniseuran kirjallisuudesta kertovat karulla tavalla, että erotettujen ja eronneiden kohtelu on sama:

*** Järjestetyt tekemään Jehovan tahto, 2005, s. 155 ***

””Eroamisella” tarkoitetaan sitä, että seurakunnan kastettu jäsen luopuu harkitusti asemastaan kristittynä ja hylkää seurakunnan joko teoillaan tai ilmoittamalla, että hän ei enää halua, että hänet tunnetaan Jehovan todistajana. - - Siihen, joka eroaa luopumalla uskosta ja hylkäämällä harkitusti Jehovan palvonnan, suhtaudutaan samalla tavalla kuin erotettuun. Seurakunnalle tehdään lyhyt ilmoitus: ”[Henkilön nimi] ei enää ole Jehovan todistaja.””

*** Vartiotorni 1988 15/4 s. 27-28 kpl 10 Kuri joka voi tuottaa rauhaisaa hedelmää ***

10 Me voimme olla aivan yhtä varmoja, että Jumalan järjestely, jonka mukaan kristityt kieltäytyvät olemasta tekemisissä kenenkään erotetun katumattoman synnintekijän kanssa, suojelee meitä viisaalla tavalla. ”Puhdistakaa pois vanha hapatus, jotta olisitte uusi taikina, niin kuin olettekin vailla hapatusta.” (1. Korinttolaisille 5:7) Lisäksi kun kristityt karttavat myös seurakunnasta tarkoituksellisesti eronneita, he ovat suojassa mahdollisilta arvostelevilta ja halveksivilta ajatuksilta tai jopa luopionäkemyksiltä. – Heprealaisille 12:15, 16.

Tiedottaja Veikko Leinonen lukee karttamissääntöjä ääneen Jehovan todistajien virallisilla internetsivuilla, vaikka hän julkisesti kieltää koko karttamisjärjestelyn.

  Veikko Leinonen, kuva: YLE

Kuuntele ja lue itse tästä.



Veikko Leinonen antaa julkisuuteen ja seurakunnan sisälle aivan erilaisia tietoja karttamisesta, katso YouTube video tästä aiheesta.

Jehovan todistajat julkaisivat Herätkää! -lehden aiheesta "Kannattaako olla rehellinen?! Tuo on hyvä kysymys.


Kuva: MTV Kymmenen uutiset

 


Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity