Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia




Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys
      
 



Hallintoelimen koulutuskielteisyys näkyy taas selvästi uusissa Vartiotorneissa
17.03.2014 Johanneksen poika


15.06.2014 Vartiotornissa sivulla 3 sanotaan näin:

Olet luultavasti kuullut sanottavan jostakusta nuoresta, että hänestä tulee vielä jotain tai että hän kyllä pääsee elämässään pitkälle. Nuoret ovat yleensä terveitä ja nopeaälyisiä, ja he haluavat kovasti menestyä. Raamatussa sanotaankin osuvasti: ”Nuorten miesten kauneutena on heidän voimansa.” (Sananl. 20:29.) Nuori, joka käyttää lahjojaan ja voimiaan Jehovan palveluksessa, voi päästä hengellisiin tavoitteisiin ja saada aitoa onnellisuutta.

Jehovan todistaja -nuorten kykyjä arvostetaan suuresti myös tässä maailmassa. Kun todistajanuori pärjää hyvin koulussa, opinto-ohjaaja, opettaja tai koulutoveri voi painostaa häntä hankkimaan korkeakoulutusta, jotta hän menestyisi tässä asiainjärjestelmässä.

Nuoret ovat yksilöitä, heillä kaikilla on omat kiinnostuksen kohteensa ja toiveensa tulevaisuuden suhteen. Joidenkin lahjakkuus voi olla sellaista, mitä voisi hyödyntää korkeammalla koulutuksella, kun taas monet ovat "käytännön" ammatteihin sopivia. Jokainen nuori saa yleensä kertoa omista toiveistaan ja haluistaan. Mutta Jehovan todistajien kohdalla ei aina ole näin.

Jos luemme eteenpäin tuota samaa Vartiotorni-lehteä, törmäämme koulutuskielteiseen esimerkkiin.
Sivulla 6 korkeakouluopintoja ei arvosteta. Yliopistossa opiskelevan on Vartiotorni-lehden mukaan hyödyllisempää lopettaa opiskelu ja siirtyä kokoaikaiseen "palvelukseen" Jehovan todistajien järjestön hyväksi.





Lehdessä Flavia kertoi lähdöstään yliopistosta. "Jehovan palveluksessa olen saanut jotain, mitä yliopisto ei voi tarjota". Kuulostaa tavattoman itsekkäältä asenteelta. Flavia oli kiinnostuneempi siitä, mitä hän saa, ei siitä, mitä hän voisi tehdä yhteiskunnan ja ihmiskunnan hyväksi. Tässä hän ei noudattanut Raamatun periaatetta: ’Onnellisempaa on antaa kuin saada.’ (Apostolien teot 20:35)

Flavia palvelee nyt Jehovan todistajien maailmankeskuksessa. Ilmeisesti hänkin välillä julistaa "maailman ihmisille" tuhoa, kuten tässä Vartiotorni-lehden kuvassa tapahtuu (Vartiotorni 15.04.2014, sivu 25).

Flavia oli kuullut sanottavan, että "hänen sukupolvensa voisi pelastaa maapallon tuholta". Jehovan todistajien opetuksen mukaan maapallo tulee tuhoutumaan aivan lähitulevaisuudessa niin, että vain kourallinen ihmisiä jää jäljelle. "Maailman ihmiset" tuhotaan, ja Jehovan todistajat jäävät jäljelle. Tässä muutamia lainauksia Vartiotorniseuran kirjallisuudesta:

Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa. - Ps.133:1-3
(Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maanpäällä 1983 sivu 255)
 
Kaikkien niiden, jotka toivovat säilyvänsä elossa "uuteen maahan" täytyy myös olla selvästi tunnistettavissa Jehovan palvojaksi.
(Elossa säilyminen uuteen maahan 1984 sivu 92)
 
Vain Jehovan todistajilla ... on yhdistyneenä järjestönä Korkeimman Organisaattorin suojeluksessa raamatullinen toivo säilyä elossa tämän Saatana Panettelijan hallitseman tuomitun järjestelmän uhkaavasta lopusta. (Ilm.7:9-17; 2.Kor.4:4)
(Vartiotorni 1. syyskuuta 1989 sivu 19)
 
Jos haluamme säilyä elossa Harmagedonista, meidän täytyy pysyä hengellisesti valveilla ja pitää yllämme vertauskuvalliset vaatteet, joista meidät tunnistetaan Jehova Jumalan uskollisiksi todistajiksi.
(Vartiotorni 1. joulukuuta 1999 sivu 18)
 
Myös tulevaisuudessa enkelit panevat toimeen Jumalan langettavan tuomion. Jeesus tulee ”voimallisten enkeliensä kanssa liekehtivässä tulessa, kun hän tuottaa koston niille, jotka eivät tunne Jumalaa, ja niille, jotka eivät tottele – – hyvää uutista” (2. Tessalonikalaisille 1:7, 8). Tuo tuho kohtaa kuitenkin vain niitä, jotka eivät osoita vastakaikua sille sanomalle, jota nyt saarnataan kautta maailman enkelien tuella. Niitä, jotka etsivät Jumalaa ja noudattavat Raamatun opetuksia, ei vahingoiteta (Sefanja 2:3).
(Vartiotorni 15. tammikuuta 2006 sivu 6)

Mitä se tarkoittaa käytännössä, jos Jehovan todistaja -nuoret eivät saa hankkia korkeampaa koulutusta? Osa voi aloittaa kokoaikaisen "palveluksen". Silloin he saarnaavat maalman ihmisille tuhoa. Mutta silloinkin, saarnaamisen ohessa, aikuisen ihmisen on hankittava toimeentulo. Miten se onnistuu nykyisessä maailmassa, jossa muutenkin on vaikeaa saada työtä? Vartiotornin neuvo on tämä (Vartiotorni 15.04.2014, sivu 25):


Aika heikot on toimeentulomahdollisuudet tällaisella neuvolla. Nykyisessä maailmassa koulutus on välttämätöntä melkeinpä kaikkiin ammatteihin. Monet Jehovan todistajat raatavat kouluttamattomina koko ikänsä raskaissa töissä pienellä palkalla. Vuoden 1969 Herätkää! -lehti neuvoi nuoria näin:

"Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. ... Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän elämänuraa. Jos käyt oppikoulua ja suunnittelet akateemista sivistystä, niin se merkitsee ainakin neljän, ehkä kuuden tai kahdeksankin vuoden opiskelua ennen kuin erikoistut jollekin alalle. ... Sen tähden vanhemmat, jotka perustavat elämänsä Jumalan profeetalliseen sanaan, pitävät paljon käytännöllisempänä opastaa lapsensa sellaisille ammattialoille, jotka eivät vaadi niin pitkää lisäkoulutusta. Ja kirvesmiehen ja putkimiehen ammatit sekä muut senkaltaiset eivät ole käytännöllisiä ainoastaan nykyään, vaan kenties vielä hyödyllisempiä siinä jälleenrakennustyössä, jota suoritetaan Jumalan uudessa järjestyksessä." (Herätkää! 08.09.1969, sivut 14 ja 15)

Miten kävi noiden neuvojen noudattajille? Monet ovat nykyisin jo eläkeiässä. Vastoin Herätkää!-lehden vakuuttelua he ehtivät tulla vanhoiksi. He ehtivät raataa ilman kunnon koulutusta raskaissa huonosti palkatuissa töissä kymmeniä vuosia nimenomaan siksi, että Jehovan todistajien järjestö, Vartiotorniseura, oli niin opastanut. (Toki moni on voinut haluta juuri kirvesmieheksi tai putkimieheksi, ja näin ollen hän on toiveammatissaan). Moni heistä olisi voinut nuoruudessaan kouluttautua haluamalleen alalle, johon hänen taipumuksensa viittasivat. Moni joutui kuitenkin sellaiseen ammattiin, jota hän ei halunnut, jossa hän ei voinut toteuttaa kaikkea osaamistaan, ja jossa hän ei viihtynyt. Kantoiko Vartiotorniseura väärien ohjeiden antamisesta vastuun? Ei todellakaan. Yhä vielä se kertoo, että ei kannata kouluttautua mihinkään sellaiseen ammattiin.

Tässä pari lainausta muutaman vuoden vanhoista Vartiotorneista:

*** w08 15/4 s. 4 kpl 10 Torju ”arvottomat asiat” ***
10 Entä sitten korkeakoulutus esimerkiksi yliopistossa? Sitä pidetään yleisesti menestymisen edellytyksenä. Mutta lopulta monien tällaista koulutusta hankkivien mieli täyttyy vahingollisella propagandalla. Korkeakoulutuksessa tuhlaantuu arvokkaita nuoruusvuosia, jotka voisi käyttää parhaiten Jehovan palveluksessa (Saarn. 12:1). Ei kenties ole yllätys, että maissa, joissa monet ovat saaneet sellaisen koulutuksen, usko Jumalaan on kaikkien aikojen vähäisintä. Sen sijaan, että kristitty turvautuisi tämän maailman pitkälle kehitettyihin koulutusjärjestelmiin, hän luottaa Jehovaan (Sananl. 3:5).

*** w09 15/9 s. 21 kpl 1 Jumalalta tulevan opetuksen verraton arvo ***
ROBERT oli alusta lähtien hyvin etevä koulussa. Kun hän oli vasta kahdeksanvuotias, hänen opettajansa tuli varta vasten käymään hänen kotonaan ja sanoi hänelle, että hän voisi edetä vaikka kuinka pitkälle. Opettaja kertoi toivovansa, että pojasta tulisi jonakin päivänä lääkäri. Robert menestyi lukiossa niin hyvin, että hän olisi päässyt mihin tahansa maansa parhaista yliopistoista. Monista tällainen mahdollisuus on ainutlaatuinen, sellainen, jonka ihminen kohtaa vain kerran elämässä, mutta Robert päätti luopua siitä saavuttaakseen tavoitteensa toimia vakituisena tienraivaajana.

Voit lukea lisää Jehovan todistajien hallintoelimen koulutuskielteisyydestä täältä.
 



Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux Ubuntu  *  Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu  *  Äänenkäsittely: Audacity / Linux Ubuntu