Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia





Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Henkilötietolaki

Miten Vartiotorniseura kerää rahaa?

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys
 


Muita aiheita:

  



Jehovan todistajien ankara raamattu – osa II
19.05.2017 Maaria


Ensimmäisessä osassa käsittelin muutamaa kohtaa, jotka todistavat Jehovan todistajien raamatun olevan alkukielen mukaan paljon vaativampi kuin muiden raamatut. Sinne on sopiviin kohtiin lisätty sanoja, jotta ihmiset saadaan työskentelemään aina vain enemmän ja enemmän ja vielä työtä, jota raamattu ei tosiasiassa vaadi.
 
Toisessa osassa haluan kiinnittää huomiota siihen, miten Jehovan todistajien raamattu on vaativampi kuin muiden raamatut, vaikkei se edes sanoisi jostain asiasta mitään. Miten tämä voi olla mahdollista?

On yleisesti tiedossa, että Jehovan todistajat kohtelevat entisiä jäseniään epäinhimillisesti. Tämä ei ole liian vahvasti sanottu, kun otetaan huomioon Jehovan todistajien omat kirjoitukset, puheet ja toimintatavat. Monilla on tuoreessa muistissa konventtipuhesarja vuodelta 2013, jossa sanottiin muun muassa näin:
  • Luopiot ovat katkeria ja mustasukkaisia
  • Luopiot puhuvat vääristeltyjä asioita
  • Luopiot ovat osa "käärmeen siementä"
  • Luopioiden mieltä myrkyttää kriittinen asenne vanhimpia ja hallintoelintä vastaan
  • Luopiot valehtelevat viranomaisille yrittäen näin saada JT-järjestön työn kielletyksi
  • Luopiot yrittävät mustamaalata Jehovan kansan median välityksellä
  • Luopiot ovat "tappavan epidemian" tartuttamia
  • Luopiot ovat "taudin kantajia", joita pitää karttaa
  • Luopioiden puhe ei ole vilpitöntä
  • Luopiot pyrkivät ohjailemaan toisten mieltä ja jäytämään heidän uskoaan
  • Luopiot ovat antikristuksia
  • Luopiot levittävät valheita
Näin entisenä Jehovan todistajana tällainen vihapuhe on järkyttävää. Jos sanon oman mielipiteeni, olen katkera, valehtelija ja osa ”käärmeen siementä”. Jehovan todistajilla on oikeus levittää omaa propagandaansa ovelta ovelle, mutta entiset jäsenet ovat epäihmisiä, jotka eivät saisi puhua mitään.

Onhan se epämiellyttävää, jos joku kritisoi omaa toimintaa, mutta toisaalta, kyllä vapaassa maassa pitää kestää kriittinen puhe. Näiden puheiden, niin kuin kaikkien muidenkin aiheeseen liittyvän aineiston, tavoite on tietysti kertoa jäsenistölle, mitä heidän omantuntonsa kuuluu sanoa. Jäsenten tulee ajatella entisistä jäsenistä tietyllä tavalla. Tämä viesti viedään kuitenkin hyvin ovelasti, jotta jäsenet luulevat entisten jäsenien karttamisen olevan heidän oma päätös.
 
Yksi hyvä esimerkki siitä, miten tämä toimii, on Vartiotornissa vuodelta 1997:

w97 15/4 s. 24–25 Häät jotka tuottavat kunniaa Jehovalle ***

Kokemus on osoittanut, että hyvä keino rajoittaa vierasmäärää on käyttää erityisiä kutsukortteja. On viisaampaa kutsua yksilöitä sen sijaan, että esittäisi yleisen kutsun seurakunnille, ja järjestystä noudattavina kristittyinä meidän tulee kunnioittaa tällaisia rajoituksia. Kirjalliset kutsut auttavat myös välttämään sellaista kiusallista tilannetta, että häihin ilmaantuisi joku erotettu, sillä jos näin tapahtuisi, monet veljet ja sisaret päättäisivät ehkä lähteä pois (1. Korinttilaisille 5:9–11).

Ei siis sanota suoraan, että sinun tulisi lähteä tällaisessa tilanteessa pois. Ei, vaan sanotaan, että ”monet veljet ja sisaret päättäisivät ehkä lähteä pois” eli rivien välistä, koska monet lähtisivät, sinunkin olisi hyvä lähteä pois. Aika hienosti, eikö? Ihmisille jää kuvitelma, ettei heitä käsketä, vaan he tekevät päätökset itse.

Katsotaan mitä Korinttilaisille 5:9–11 oikein sanoo, koska tuo raamatunkohtahan on siinä mainittu. Jehovan todistajien oma raamattu, Uuden maailman käännös, sanoo näin:

9 Kirjoitin teille kirjeessäni, että lakkaisitte olemasta haureellisten seurassa. 10 En tarkoittanut kokonaan tämän maailman haureellisten tai ahneiden ja kiristäjien tai epäjumalanpalvelijoiden kanssa. Muutoinhan teidän olisi lähdettävä pois maailmasta. 11 Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.

Tämä on se raamatunkohta, johon Jehovan todistajat vetoavat, kun puolustavat erottamis- ja karttamiskäytäntöään. Ja totta, ihan suoraanhan tässä sanotaan, että pitää karttaa kaikkia kamalia ihmisiä, eikö niin? (Tosin tässä kohdassa puhutaan "veljeksi kutsutusta", siis seurakunnan sisäpuolella olevasta, eikä erotetusta tai eronneesta).

Niin, kaikkihan tietävät, että huono seura saattaa tuoda mukanaan ongelmia, mutta ydinkysymys ei olekaan se vaan:

Kenellä on oikeus päättää kuka on hyvää tai huonoa seuraa?

Jehovan todistajilla on oma oikeuslaitoksensa. He perustavat oikeuskomiteoita, ja näillä komiteoilla on niin suuri valta ihmisten elämään, että ne voivat sanella diktatorisesti, kuka on huonoa seuraa. Ja jos et tottele heitä, olet itse pian huonoa seuraa.

Ymmärrän hyvin, että järjestöllä saa olla säännöt, jotka koskevat toimintaa tuon järjestön sisällä. Mutta miten jollain järjestöllä voi olla niin paljon valtaa, että se voi sanella mitä ihmiset tekevät tuon järjestön ulkopuolella, omassa yksityiselämässään? Mikä muu järjestö toimii näin?

Kuvittele, että sinut on Vartiotornin esimerkin mukaisesti kutsuttu mahdollisesti jonkun sinulle läheisen ihmisen häihin, olet tuonut lahjankin ja odotat kivaa juhlaa. Istut jo juhlapöydässä ja huomaat, että saliin astelee EROTETTU! Kamalaa!

   Kuva: Pixabay

Sinun on lähdettävä kotiin ja jätettävä juhlat siihen. Miten joku järjestö voi päättää sinun puolestasi, oletko häissä loppuun asti vai ei? Jos tuo erotettu alkaisi haukkumaan sinulle uskontoasi, etkö voisi pyytää häntä lopettamaan? Miksi sinun pitää lähteä kotiin ja jättää juhlat väliin?

Etkö voi itse päättää, onko tilanne sinulle vaarallinen vai ei?

  K
uva: Pixabay

Yritin hakea raamatusta tukea oikeuskomitean muodostamiselle. Ei ollut kovin helppo tehtävä. Raamatusta ei löydy sanaa oikeuskomitea, ei edes etäisesti mitään sitä muistuttavaa. Siellä ei kerrota, että sellainen pitäisi perustaa, miten se perustetaan eikä miten se toimii. Siellä ei anneta kenellekään ihmiselle oikeutta tuomita toisia eikä neuvota karttamaan omia läheisiään.

Jos joku löytää nämä raamatusta, niin kertokaa ihmeessä. Itse löydän vain Jeesuksen sanat Matteuksen 7:1:

”Lakatkaa tuomitsemasta, jottei teitä tuomittaisi.”

Tietoa komiteoista löytyy vain Jehovan todistajien omasta kirjallisuudesta, lähinnä salaisesta materiaalista mm. vanhimmille, kierrosvalvojille tai haaratoimistokomiteoille tarkoitetuista kirjoista. Näissä onkin hyvin tarkkoja ohjeita.

Jehovan todistajien vanhimmille tarkoitetun kirjan ”Paimentakaa Jumalan laumaa” luvun 5 ”Sen ratkaiseminen, tulisiko muodostaa oikeuskomitea” kappaleessa 1 sanotaan näin:

1. Kun vanhimmat saavat tietää vakavasta väärinteostä, heidän on toimittava viipymättä voidakseen suojella seurakuntaa ja auttaa väärintekijää (Juud. 4). Asian laiminlyöminen voi estää seurakuntaa saamasta Jehovan pyhää henkeä vapaasti. Mikäli väärinteko vahvistetaan todeksi, vanhinten täytyy ensin arvioida, onko kyse niin vakavasta asiasta, että se vaatii oikeuskomitean muodostamista.

Tässä siis toimiin ryhtyminen tarkoittaa käytännössä oikeuskomitean perustamista. Tukeeko mainittu raamatunkohta, Juuda 4, oikeuskomitean perustamista?

Juuda 4, Jehovan todistajien Uuden Maailman käännös:

Syynä on se, että joukkoon on pujahtanut eräitä ihmisiä, jotka Raamattu on kauan sitten määrännyt tähän tuomioon, jumalattomia, jotka vääntävät Jumalamme ansaitsemattoman hyvyyden irstauden puolusteluksi ja osoittautuvat pettymykseksi ainoalle Omistajallemme ja Herrallemme, Jeesukselle Kristukselle.

Juuda 4, Kirkkoraamattu 1992:

Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.

Muita raamatunkohtia ei perusteeksi mainita. Vanhimmille tarkoitetun kirjan seuraavissa kappaleissa on erittäin tarkkoja ohjeita siitä, miten mitäkin syntiä pitää käsitellä. Niiden kohdalla on mainittu raamatunkohtia, mutta yksikään niistä ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen eli siihen, miksi komitea alun perin perustetaan ja miksi jollakulla ihmisellä olisi oikeus tuomita toisia.

Jehovan todistajat väittävät toimintansa perustuvan täysin raamattuun, vaikka he tuomitsevat muita aiheuttaen suunnatonta inhimillistä kärsimystä ympäri maailman. En voi päätyä muuta kuin siihen johtopäätökseen, että Jehovan todistajien raamattu on hyvin, hyvin ankara.
 


  
Lue "Jehovan todistajien ankara raamattu – osa I" täältä.


 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity