Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen pojan uutissivut



Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys
 


Muita aiheita:

  



Odottavatko Jehovan todistajat Harmagedonin tapahtuvan vuonna 2034?
26.12.2018 Johanneksen poika



Alkuperäinen kuva: Pixabay, vuosiluku: JP

Kuten monet tietävät, Jehovan todistajien järjestö on monta kertaa ennustanut Harmagedonin sodan alkamista. Se on saanut pettyä yhtä monta kertaa. "Maailman lopun" ennustelun epäonnistumisesta ei ole opittu mitään. Vuoden 1914 fiaskon melkein kaikki tietävät, monet myös vuosien 1925 ja 1975 epäonnistumiset. Tämän sivun lukijoista monet ovat voineet omakohtaisesti tuntea sen pettymyksen, jonka aiheutti perusteeton profetointi Jumalan nimessä. Siitä huolimatta yhä uudelleen yritetään tähyillä tulevaisuuteen ja ennustaa lopun tuloa.

Onko tällä hetkellä menossa mitään tietyn vuoden "odotuskampanjaa"?

Vaikea sanoa, mutta yhden vuoden osalta kannattaa tarkastaa Vartiotorniseuran julkaisuja vähän tarkemmin. Ehkä sieltä pilkistää seuraava Harmagedonin odotuksen aihe.

Mikä vuosi ansaitsee mielenkiintomme? Se on vuosi 2034. Miksi?



Jokainen saa tehdä omat johtopäätökset niistä vuoteen 2034 viittaavista teksteistä, jotka Vartiotorniseura on vuosien mittaan ilmoittanut. Otetaan tähän pieni listaus:

*** Vartiotorni 15.02.1976, sivu 79: Osoittautukaamme arvollisiksi Jumalan uuteen järjestykseen ***

VANHAN JÄRJESTYKSEN LOPPU ON ODOTETTAVISSA ENSIN

Meidän täytyy kumminkin ensin odottaa jumalattoman vanhan järjestyksen loppua.
- - -
Maailmanlaajuinen vedenpaisumus oli Jehova Jumalalta tullut rangaistus. Hän oli kärsivällisesti pidättynyt aiheuttamasta tätä rangaistusta ainakin 120 vuotta. (1. Moos. 6:1–3)

*** Vartiotorni 15.10.1969, sivu 463: Itsehillinnän arvo ja tarve ***

Hän odotti 120 vuotta ennen kuin tuhosi Nooan ajan jumalattoman sukupolven ja odotti vuosisatoja ennen kuin toimeenpani lopulliset tuomionsa uskottomalle Israelille vuonna 607 eaa. (1. Moos. 6:3; 2. Aikak. 36:15, 16)

*** Vartiotorni 15.05.1991, sivu 12: Ajattele pitkämielisyyden malleja ***

Vaikka Jumala olisi voinut pyyhkäistä pois ihmissuvun heti, kun hän näki tämän tilanteen, hän julisti tekevänsä siitä lopun 120 vuoden päästä. (1. Mooseksen kirja 6:3) Tämä pitkämielisyyden ilmaus soi aikaa siihen, että Nooa sai kolme poikaa, he kasvoivat aikuisiksi ja menivät naimisiin ja tuo perhe rakensi arkin, niin että heidän sielunsa pelastuivat ja eläinkunta säilyi. Tämä mahdollisti sen, että Jumalan alkuperäinen tarkoitus maan suhteen saattoi toteutua.


Kuva: JW.ORG

*** Vartiotorni 15.09.1998, sivu 11: Ajat ja ajanjaksot Jehovan käsissä ***

Ennen vedenpaisumusta Jumala asetti 120 vuoden aikarajan sille turmeltuneelle maailmalle, jonka ihmiset ja aineellistuneet kapinalliset enkelit olivat saaneet aikaan (1. Mooseksen kirja 6:1–3).

*** Vartiotorni 01.06.1999, sivu 5: Jumala ei ole hidas lupauksensa suhteen ***

Tilanne oli vastaavanlainen Nooan päivinä. Vaikka ihmiset olivat ennen vedenpaisumusta pahoja, Jumala päätti armollisesti, että he saisivat aikaa vielä 120 vuotta. Osan tuosta ajasta Nooa toimi ”vanhurskauden saarnaajana” (2. Pietarin kirje 2:5).

*** Vartiotorni 15.08.1999, sivu 16 kpl: Eläminen uskossa Jumalan lupauksiin ***

Pohdihan, miten Jumala käytti edeltätietämystä Nooan päivinä. Koska pahuus oli levinnyt niin laajalle, että se oli täyttänyt maan, Jumala päätti tehdä lopun tottelemattomista ihmisistä. Hän asetti määräajan, jolloin hän tekisi sen: tuo aika koittaisi 120 vuoden kuluttua (1. Mooseksen kirja 6:3). Asettaessaan tuon tarkan ajan Jehova otti huomioon muutakin kuin jumalattomien tuhoamisen, minkä hän olisi voinut tehdä milloin vain. Jehovan aikataulussa otettiin huomioon myös vanhurskaiden säilyttäminen (vrt. 1. Mooseksen kirja 5:29). Viisaudessaan Jumala tiesi ennalta, milloin hän antaisi tehtäväksi työn, joka johtaisi tuohon loppuun.

*** Vartiotorni 01.11.2001, sivut 9-10: Jehova on pitkämielinen Jumala ***

Jehova osoitti kuitenkin pitkämielisyyttä ihmiskuntaa kohtaan rajallisen ajan. Hän sanoi: ”Minun henkeni ei ole vaikuttava ihmisen hyväksi määräämättömiin, koskapa hän on lihaa. Näin ollen hänelle on kertyvä päiviä satakaksikymmentä vuotta.” (1. Mooseksen kirja 6:3.) Uskollinen Nooa saattoi noiden 120 vuoden aikana tuottaa jälkeläisiä ja – saatuaan tietää Jumalan säädöksestä – rakentaa arkin ja varoittaa aikalaisiaan tulevasta vedenpaisumuksesta.

*** Vartiotorni 15.12.2003, sivut 14-15: Valveilla pysyminen entistä tärkeämpää ***

Varoituksia ”siitä, mitä ei vielä nähty”

Nooan päivinä Jehova julisti: ”Minun henkeni ei ole vaikuttava ihmisen hyväksi määräämättömiin, koskapa hän on lihaa. Näin ollen hänelle on kertyvä päiviä satakaksikymmentä vuotta.” (1. Mooseksen kirja 6:3.) Tämän Jumalan säädöksen esittäminen vuonna 2490 eaa. tiesi tuon jumalattoman maailman lopun alkua. Ajattele, mitä se merkitsi tuolloin eläville ihmisille! Kuluisi enää 120 vuotta, ja sitten Jehova tuottaisi ”vedenpaisumuksen maan päälle” hävittääkseen ”taivaiden alta kaiken lihan, jossa elämän voima vaikuttaa”, kuten hän ilmeisesti myöhemmin kertoi Nooalle (1. Mooseksen kirja 6:17).

*** Vartiotorni 15.04.2012, sivu 23:Jehova tietää, miten vapauttaa palvelijansa ***

Raamatussa kerrotaan, että Jehova esitti taivaassa erään julistuksen. Hän sanoi 1. Mooseksen kirjan 6:3:n mukaan: ”Minun henkeni ei ole vaikuttava ihmisen hyväksi määräämättömiin, koskapa hän on lihaa. Näin ollen hänelle on kertyvä päiviä satakaksikymmentä vuotta.” Nämä sanat eivät koskeneet ihmisen keskimääräistä elinikää. Kyseessä oli oikeudellinen säädös, jolla Jehova ilmoitti, milloin hän ryhtyisi toimiin maan puhdistamiseksi jumalattomuudesta. Koska vedenpaisumus alkoi vuonna 2370 eaa., voimme päätellä Jumalan esittäneen tämän julistuksen vuonna 2490 eaa. Siihen aikaan Nooa oli 480-vuotias. (1. Moos. 7:6.) Noin 20 vuotta myöhemmin, eli vuonna 2470 eaa., Nooalle alkoi syntyä poikia (1. Moos. 5:32). Vedenpaisumuksen alkuun oli suunnilleen sata vuotta, mutta Jehova ei ollut vielä paljastanut Nooalle sitä erikoistehtävää, joka tällä olisi ihmissuvun säilyttämisessä. Miten pitkään Jumala odottaisi, ennen kuin hän kertoisi asiasta Nooalle?

Päteekö tämä laskukaava Harmagedonin ajankohtaan?

1914 + 120 vuotta = 2034

Vartiotorniseura ei varmaankaan myönnä sitä, että se jotenkin "profetoisi" vuoden 2034 puolesta. Mutta kun tuo 120 vuotta "kummittelee" jatkuvasti Vartiotornin teksteissä, se ei ole ihan yhdentekevä asia. Varsinkin siksi, että maailmanlaajuisen vedenpaisumuksen ja tulevan Harmagedonin niputtaa yhteen jopa Raamatun kertomus, ja kun Jehovan todistajat vielä vahvistavat tämän kohdan olevan ratkaisevan tärkeä, herää kysymys, onko vuosi 2034 jotenkin merkittävä:

***Vartiotorni 01.06.1999, sivu 5: Jumala ei ole hidas lupauksensa suhteen ***

Tilanne oli vastaavanlainen Nooan päivinä. Vaikka ihmiset olivat ennen vedenpaisumusta pahoja, Jumala päätti armollisesti, että he saisivat aikaa vielä 120 vuotta.

*** Kirja Jumalan ikuinen tarkoitus nyt saamassa voiton ihmisen hyödyksi, julkaistu vuonna 1975, 14. luku s. 172 kpl 11 ”Ikuisen tarkoituksen” riemuvoitto ***

Maailma elää nykyään ’lopun aikaansa’. Muistakaamme, että kun tuo ”muinainen maailma”, ”jumalattomain maailma”, ”silloinen maailma”, joka oli olemassa Nooan päivinä, hukkui maailmanlaajuiseen vedenpaisumukseen, sen ”lopun aika” alkoi 120 vuotta ennen vuoden 2370 eaa. tuhotulvaa. (2. Piet. 2:5; 3:6; 1. Moos. 6:1–3; Matt. 24:37–39)

*** Kirja Jumalan ikuinen tarkoitus nyt saamassa voiton ihmisen hyödyksi, julkaistu vuonna 1975, 6. luku s. 69-70 kpl 24 "Ihmisten elämä paratiisin ulkopuolella vedenpaisumukseen mennessä" ***

Se ei merkinnyt ihmisen iän rajoittamista kuten profeetta Mooseksen tapauksessa, joka eli 120-vuotiaaksi. Se oli Jumalan säädös siitä, että jumalattomalla ihmismaailmalla olisi ainoastaan 120 vuotta lisäaikaa olemassaololleen koko maapallon käsittävään vedenpaisumukseen mennessä. Näin ollen tämä jumalallinen säädös tehtiin tunnetuksi vuonna 1536 a.m. eli 2490 eaa. Tämä merkitsi, että Nooan päivien jumalattomalle maailmalle oli alkanut ”lopun aika”. Jumala, jolla on tarkoitus, määräsi ajat.

*** Vartiotorni 01.03.2002, sivu 6: Miksi muinainen maailma katosi? ***

Asiaintila oli ilmeisesti saavuttamassa huippunsa, kun Jehova päätti, ettei hän antaisi tilanteen pysyä sellaisena kauempaa kuin 120 vuotta (1. Mooseksen kirja 6:3).

*** Vartiotorni 15.12.2003, sivu 15: Valveilla pysyminen entistä tärkeämpää ***

Ajattele, mitä se merkitsi tuolloin eläville ihmisille! Kuluisi enää 120 vuotta, ja sitten Jehova tuottaisi ”vedenpaisumuksen maan päälle” hävittääkseen ”taivaiden alta kaiken lihan, jossa elämän voima vaikuttaa”, kuten hän ilmeisesti myöhemmin kertoi Nooalle (1. Mooseksen kirja 6:17).

*** Vartiotorni 15.12.2010, sivu 31: Lukijoiden kysymyksiä ***

Se että Jumala osoitti kärsivällisyyttä 120 vuotta, teki mahdolliseksi noiden asioiden toteuttamisen ja valmisti tietä elämän säilyttämiselle. Sen ansiosta kahdeksan uskollista ihmistä ”vietiin turvallisesti veden läpi”.



Tässä välissä palautetaan mieleen se, miten Jehovan todistajat pitävät tämän hetkisen opetuksen mukaan vuoden 1914 merkitystä tärkeänä. Heidän mukaansa silloin alkoi lopun aika, joka päättyy Harmagedonin taisteluun.

*** Vartiotorni 15.06.2015, sivu 22: Elä sopusoinnussa mallirukouksen kanssa – 1. osa ***

Kun lähestyi aika, jolloin Jeesuksen oli määrä alkaa hallita taivaassa Valtakunnan kuninkaana, Jehova auttoi palvojiaan ymmärtämään, milloin se tapahtuisi. Vuonna 1876 Bible Examiner -lehdessä julkaistiin Charles Taze Russellin kirjoittama artikkeli ”Pakanain ajat – milloin ne päättyvät?” Siinä osoitettiin, että vuosi 1914 olisi merkittävä, ja yhdistettiin toisiinsa Danielin profetian ”seitsemän aikaa” ja Jeesuksen mainitsemat ”kansakuntien määräajat” (Dan. 4:16; Luuk. 21:24).

*** Vartiotorni 15.07.2006, sivu 7:  Jumalan valtakunta – joka suhteessa ylivertainen ***

Näin ollen seitsemän aikaa, jolloin maalliset vallat hallitsisivat maata Jumalan puuttumatta asioihin, kestäisivät 2520 vuotta. Kun vuodesta 607 eaa. lasketaan eteenpäin 2520 vuotta, tullaan vuoteen 1914 yleistä ajanlaskua. Tuona vuonna päättyivät ”kansakuntien määräajat” eli seitsemän aikaa. Tämä merkitsee sitä, että Jeesus Kristus alkoi hallita Jumalan valtakunnan Kuninkaana vuonna 1914.

*** Vartiotorni 01.11.1993, sivu 13: Kuningas häpäisee Jehovan pyhäkön ***

Ensimmäinen maailmansota ja muu Jeesuksen ennustama maailman ahdinko olivat merkkinä siitä, että lopun aika alkoi vuonna 1914 (Matteus 24:3, 7, 8).
 


Nooan ajan vedenpaisumuksen "lopun ajan" pituus oli 120 vuotta. Jehovan todistajat nitovat vedenpaisumuksen ja Harmagedonin samaan sarjaan. Vedenpaisumuksessa hävisi sen ajan vanha maailma. Harmagedonissa häviää nykyinen maailma. Koska vedenpaisumuksen "lopun aika" kesti 120 vuotta, onko sillä merkitystä myös Harmagedoniin? Jos on, niin Jehovan todistajien merkkivuosi 1914 aloitti nykyajan "lopun ajan", jolloin siitä laskettuna 120 vuotta eteenpäin tullaan vuoteen 2034. Jehovan todistajat eivät ole koskaan suoraan sanoneet, että vuodelta 2034 odotetaan jotain merkittävää. Mutta heidän kirjallisuutensa voi viitata siihen.




Kuvat: Jehovan todistajien konventtivideo

Lainauksia Jehovan Todistajien julkaisuista, jotka puhuvat tämän laskelman puolesta:

*** Vartiotorni 15.05.1981, sivu 18 kpl: 10 Jumalan varoituksen kaiuttaminen ***

Jeesuksen opetuslapsi apostoli Pietari liitti profeetallisesti yhteen Nooan päivien maailman lopun ja nykyisen asiainjärjestelmän lopun, johon ”lopun aika” huipentuu. (Dan. 12:4) Vastakohdaksi Nooan päivien rankkasateille Pietari ennusti ”tulen”, joka ei nielaisisi ainoastaan kuvaannollista maata vaan myös kuvaannolliset taivaat. (2. Piet. 3:5–12)

*** Vartiotorni 01.06.1983, sivu 27: Syvempää näkemystä uutisiin ***

Jeesus Kristus rinnastikin keskenään nuo Nooan ajan päivät ja nykyisen pahan asiainjärjestelmän lopun, kun hän sanoi: ”Niin kuin Nooan päivät olivat, niin on Ihmisen Pojan läsnäolo oleva.” (Matteus 24:37)

*** Vartiotorni 15.08.1999, sivu 16: Eläminen uskossa Jumalan lupauksiin ***

Pohdihan, miten Jumala käytti edeltätietämystä Nooan päivinä. Koska pahuus oli levinnyt niin laajalle, että se oli täyttänyt maan, Jumala päätti tehdä lopun tottelemattomista ihmisistä. Hän asetti määräajan, jolloin hän tekisi sen: tuo aika koittaisi 120 vuoden kuluttua (1. Mooseksen kirja 6:3). Asettaessaan tuon tarkan ajan Jehova otti huomioon muutakin kuin jumalattomien tuhoamisen, minkä hän olisi voinut tehdä milloin vain. Jehovan aikataulussa otettiin huomioon myös vanhurskaiden säilyttäminen (vrt. 1. Mooseksen kirja 5:29).

*** Herätkää! 22.01.1985, sivu 9: ”Uuden maan” vuoro ***

Katsokaamme samaa Raamatun lukua, jossa Jeesus luetteli monitahoisen merkin, joka osoittaisi tämän maailman lopun olevan lähellä. Huomaamme hänen verranneen meidän aikaamme erääseen toiseen aikakauteen. Hän sanoi: ”Sillä niin kuin Nooan päivät olivat, niin on Ihmisen Pojan läsnäolo oleva. – – eivätkä [he] panneet merkille, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja pyyhkäisi heidät kaikki pois.” (Matteus 24:37–39) Nooan päivinä aika loppui. Keiltä tai miltä se loppui? Ainoastaan jumalattomilta ihmisiltä.

*** Vartiotorni 15.11.1993, sivu 5: ”Temmataan – – Herraa vastaan” – miten? ***

Vartiotornissa on toistuvasti esitetty vilpittömille Raamatun tutkijoille todisteita siitä, että Jeesuksen läsnäolo taivaallisen Valtakunnan voimassa alkoi vuonna 1914.



Kannattaa ehkä vielä vilkaista vuoden 2003 joulukuun 15. päivän Vartiotornilehteä. Siellä on kokonainen luku, joka liittyy tähän aiheeseen.
 


Asiasta on käyty keskustelua täällä (englannin kielellä).


 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity