Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen pojan uutissivut



Tutustu myös näihin sivuihin:

Johanneksen pojan kotisivut

* Etusivu
* Hakusivu
* Oppikysymykset
* Uutiset
* Uutisarkisto



Jehovan todistajien lapset

Oikeuskomiteat

Karttaminen

Vuosi 1975, ennustelu

Verikysymys
 


Muita aiheita:

  



Tapahtuuko Jehovan todistajien taivasmatkoilla "ylibuukkausta"?
27.12.2018 Johanneksen poika



Kuva: JP

Joskus lentoyhtiöt tekevät virheen ja myyvät lentomatkalle enemmän lentolippuja kuin koneessa on tilaa. Toisinaan ylibuukkaus voi olla lentoyhtiön tietoinen valinta. Koska matka voi kestää tunteja, eikä lentokoneissa ole seisomapaikkoja, tämä valitettava tilanne aiheuttaa ongelmia sekä matkustajille että lentoyhtiölle. Yleensä lentoyhtiö selviää siitä maksamalla korvauksia niille, jotka eivät koneeseen mahtuneet.

Hiukan samanlainen tilanne näyttää nyt olevan Jehovan todistajien järjestössä. "Myydäänkö" nyt Jehovan todistajille liikaa "taivaspaikkoja"?

Jehovan todistajien "teologian" mukaan taivaaseen otetaan tasan 144000 ihmistä Maan päältä hallitsemaan yhdessä Kristuksen kanssa. Lukumäärältään paljon suurempi joukko pelastuvia tulee Jehovan todistajien opetuksen mukaan elämään paratiisimaassa taivaallisen hallituksen alamaisina.

Mikä tässä on ongelmana?

No se, että tuo taivaaseen menevien lukumäärä, tasan 144000, on Jehovan todistajien mukaan kirjaimellinen luku, ja se on historian kuluessa saattanut täyttyä jo moneen kertaan. Mitä todisteita tästä on?

Asia selviää hyvin yksinkertaisesti vilkaisemalla Jehovan todistajien järjestön laatimia vuosiraportteja. Raporteissa kerrotaan, kuinka moni ihminen maailmanlaajuisesti on Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistonviettotilaisuudessa ottanut leipää ja viiniä, jotka vertauskuvaavat Kristuksen ruumista ja verta. Vertauskuviin osallistumalla yksilö tunnustautuu taivaaseen menevään luokkaan, joka koostuu 144000:sta jäsenestä.


Muistojuhla, kuva: JW.ORG
 

Tuo 144000 perustuu Jehovan todistajien opetuksen mukaan näihin raamatunkohtiin:

(Ilmestys 7:4)  – – Minä kuulin sinetöityjen määrän: 144 000 sinetöityä kaikista Israelin poikien heimoista.

(Ilmestys 14:1–3)  – – Katso! Minä näin Karitsan seisovan Siioninvuorella, ja hänen kanssaan oli 144000, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin vesimassojen pauhua ja kuin kovaa ukkosenjyrinää. Ääni, jonka kuulin, oli kuin laulajien, jotka säestävät itseään harpuillaan. He lauloivat valtaistuimen, neljän elävän olennon ja vanhinten edessä laulua, joka kuulosti uudelta laululta, eikä kukaan pystynyt oppimaan sitä laulua paitsi ne 144000, jotka on ostettu maasta.

* * * * *

Huom!

Todettakoon tässä yhteydessä, että Jehovan todistajat tarkoittavat ns. hengellistä Israelia tässä yhteydessä. Mikä se on? Vartiotorni-lehti selittää:


*** Vartiotorni 15.11.2014, sivut 23-24: ”Nyt olette Jumalan kansa” ***

Vuoden 33 helluntai oli merkkipaalu Jehovan kansan historiassa. Tuona päivänä tapahtui perinpohjainen muutos, kun Jehova pyhän henkensä välityksellä muodosti uuden kansakunnan: hengellisen Israelin, ”Jumalan Israelin” (Gal. 6:16). Ensimmäistä kertaa sitten Abrahamin päivien Jumalan kansaa ei enää tunnistettaisi miespuolisten lihallisesta ympärileikkauksesta. Paavali kirjoittikin jokaisesta tuon uuden kansakunnan jäsenestä: ”Hänen ympärileikkauksensa on sydämen ympärileikkaus.” (Room. 2:29.)

Jumalan uuden kansakunnan ensimmäisiä jäseniä olivat apostolit ja yli sata muuta Kristuksen opetuslasta, jotka olivat kokoontuneet erääseen ylähuoneeseen Jerusalemiin (Apt. 1:12–15). Heidän päälleen vuodatettiin pyhää henkeä, ja näin heistä tuli Jumalan hengestäsiinneitä poikia (Room. 8:15, 16; 2. Kor. 1:21).

- - -

Vuonna 36 Pietarin välityksellä avattiin pääsy hengellisen Israelin uuteen kansakuntaan vielä eräälle ryhmälle. Se tapahtui hänen saarnatessaan roomalaiselle sadanpäämiehelle Corneliukselle ja tämän sukulaisille ja ystäville (Apt. 10:22, 24, 34, 35). Raamatussa kerrotaan: ”Pietarin vielä puhuessa – – tuli pyhä henki kaikkien niiden [ei-juutalaisten] päälle, jotka kuulivat sanan. Ja Pietarin mukana tulleet uskolliset, jotka olivat ympärileikattuja, hämmästyivät, koska pyhän hengen ilmainen lahja vuodatettiin myös kansakuntien ihmisten päälle.” (Apt. 10:44, 45.) Hengellisen Israelin jäseniksi alettiin nyt ottaa myös ympärileikkaamattomia pakanoita.

Jeesus selitti asiaa opetuslapsille näin:

(Luukas 22:29, 30)  – – Minä teen teidän kanssanne liiton valtakunnasta – niin kuin Isäni on tehnyt liiton minun kanssani – jotta voisitte syödä ja juoda pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla tuomitsemassa Israelin 12:ta heimoa.

(Johannes 14:2, 3)  – – Isäni talossa on monta asuinpaikkaa. Ellei olisi, olisin sanonut sen teille, sillä olen menossa valmistamaan teille paikkaa. Kun olen mennyt ja valmistanut teille paikan, tulen jälleen ja otan teidät kotiin luokseni, jotta tekin olisitte siellä, missä minä olen.

Mitä vuosiraportit kertovat taivastoivon omaavien lukumäärän kehityksestä? Tässä on joitakin lukuja vuosien varrelta:

Vuonna 1975 taivaaseen meneviä oli 10550. Lukumäärä laski pikku hiljaa. Kymmenen vuoden kuluttua vuonna 1985 näiden "voideltujen" määrä oli pudonnut yli tuhannella, se oli 9051. Kun kymmenen vuotta taas kului, lukumäärä oli laskenut useilla sadoilla, vuonna 1995 se oli 8645. Kun taas kymmenen vuotta oli kulunut, saavutettiin historian alin lukumäärä. Vuonna 2005 taivaaseen oli ilmoittautunut enää 8524. Mutta sitten alkoi omituinen ilmiö. Vaikka Jehovan todistajien teologian mukaan lukumäärän tuli koko ajan vähetä, kunnes viimeinenkin taivasmatkalainen oli kuollut, "voideltujen" määrä alkoi äkkiä kasvaa. Tässä on vuoden 2005 jälkeiset vuodet esitettynä:

2006: 8758
2007: 9105
2008: 9986
2009: 10857
2010: 11202
2011: 11824
2012: 12604
2013: 13204
2014: 14121
2015: 15177
2016: 18013
2017: 18564
2018: 19521

Jehovan todistajien virallisen opin mukaan voideltujen lukumäärän tulisi jatkuvasti laskea, kun vanhat voidellut kuolevat, ja voideltujen lukumäärä on jo tullut täyteen, joten uusia voideltuja ei pitäisi enää ilmaantua. Mutta tilastot osoittavat, että voideltujen lukumäärä on taas useana vuotena ollut selvässä kasvussa. Voisi jopa sanoa, että kasvu on ollut erittäin voimakasta.

Vartiotorni on käsitellyt tätä asiaa jo vuonna 1996, kun "voideltujen" määrässä oli ollut ihan pientä kasvua.

*** Vartiotorni 15.08.1996, sivu 30 Lukijoiden kysymyksiä ***
 
Raportit ovat muutamana vuonna osoittaneet, että niiden määrä, jotka ottavat osaa muistonvieton vertauskuviin, on kasvanut jonkin verran. Viittaako tämä siihen, että monia uusia voidellaan pyhällä hengellä?

On syytä uskoa, että 144000 voidellun kristityn luku tuli täyteen kymmeniä vuosia sitten.

Apostolien tekojen 2:1–4:ssä kerrotaan tuon rajallisen ryhmän ensimmäisistä jäsenistä: ”Kun helluntaipäivä oli meneillään, he olivat kaikki yhdessä samassa paikassa, ja yhtäkkiä tuli taivaalta niin kuin navakan tuulenpuuskan synnyttämä kohahdus, ja se täytti koko talon, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakautuivat, ja heidän kunkin päälle asettui yksi, ja he kaikki täyttyivät pyhällä hengellä ja rupesivat puhumaan eri kielillä, sen mukaan kuin henki soi heidän puhua.”

Sen jälkeen Jehova valitsi muita ja voiteli heidät pyhällä hengellään. Kristillisyyden varhaisvuosina joukkoon lisättiin tuhansia ihmisiä.

- - -

Näyttää kuitenkin siltä, että 144000:n määrä tuli periaatteessa täyteen 1930-luvun puolivälissä. Siksi alkoi ilmaantua ryhmä uskollisia kristittyjä, joilla on maallinen toivo. Jeesus sanoi tällaisia ihmisiä ”muiksi lampaiksi”, jotka palvovat yhdessä voideltujen kanssa yhtenä hyväksyttynä laumana (Johannes 10:14–16).

- - -

Meillä on kaikki syyt uskoa, että voideltujen määrä vähenee edelleen sitä mukaa kuin he päättävät maallisen elämänsä korkean iän tai ennalta aavistamattomien tapahtumien vuoksi.

Vaikka vuonna 1996 Vartiotorni-lehden kirjoittajalla oli "kaikki syyt uskoa", että taivaallisen toivon omaavien Jehovan todistajien lukumäärä vähenee jatkuvasti, on käynyt täysin päinvastoin. Lukumäärä on kääntynyt voimakkaaseen nousuun, eikä se näytä siitä taittuvan.

 
Kuva: JW.ORG

Miten Jehovan todistajien järjestö on yrittänyt nykyisin selittää sitä, että "voideltuja" ilmaantuu liikaa?

Jehovan todistajien julkaisema "Päivän teksti" -kirjanen pilkkasi vuonna 2017 joidenkin uusien "voideltujen" taivaallista toivoa. Teksti oli otettu Vartiotorni-lehdestä. Tässä on lainaus tuosta pilkasta:

*** Vartiotorni 2016 tammikuu, sivut. 25-26 ”Me tahdomme kulkea teidän kanssanne” ***

VERTAUSKUVIIN OSALLISTUVIEN MÄÄRÄ – ONKO AIHETTA HUOLEEN?

12 Useiden kymmenien vuosien ajan niiden määrä, jotka ottivat osaa Kristuksen kuoleman muistonvieton vertauskuviin, väheni jatkuvasti, mutta viime vuosina tuo joukko on kasvanut. Pitäisikö tämän huolestuttaa meitä? Ei. Tarkastelemme nyt joitakin seikkoja, jotka kannattaa pitää mielessä.

13 ”Jehova tuntee ne, jotka kuuluvat hänelle.” (2. Tim. 2:19.) Ne, jotka laskevat vertauskuviin osallistuvien määrän, eivät voi arvioida, kenellä oikeasti on taivaallinen toivo. Tuo määrä sisältää myös ne, jotka ajattelevat virheellisesti olevansa voideltuja. Jotkut ovat saattaneet ottaa osaa vertauskuviin, mutta ovat myöhemmin lopettaneet sen. Toisilla saattaa olla henkisiä tai tunneperäisiä ongelmia, joiden vuoksi he uskovat, että he tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa. Siksi osallistujien määrä ei kerro täsmällisesti niiden voideltujen määrää, jotka vielä ovat maan päällä.
 

Osa voidelluista on leimattu mielenterveyspotilaiksi, kuva: Pixabay

Vartiotornissa oli aikaisemmin sellainen tulkinta, että jokainen "voideltu" tietää sydämessään aivan varmasti, että hänet on kutsuttu taivaalliseen hallitukseen.

*** Vartiotorni 15.02.1998, sivu 14: Jehova johdattaa monia poikiaan kirkkauteen ***

Kaikilla 144000 voidellulla kristityllä on ollut kiistaton todiste siitä, että heillä on Jumalan henkeä. Paavali kirjoitti tästä: ”Te saitte pojaksioton hengen, jonka avulla huudamme: ’Abba, Isä!’ Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia. Jos siis olemme lapsia, olemme myös perillisiä: tosiaankin Jumalan perillisiä, mutta perijätovereita Kristuksen kanssa, edellyttäen että kärsimme yhdessä, jotta meidät myös yhdessä kirkastettaisiin.” (Roomalaisille 8:15–17.) Voidelluilla kristityillä on lapseuden henki taivaallista Isäänsä kohtaan, vallitseva tunne siitä, että he ovat hänen poikiaan (Galatalaisille 4:6, 7). He ovat ehdottoman varmoja siitä, että Jumala on siittänyt heidät hengellisiksi pojikseen olemaan Kristuksen perijätovereita taivaallisessa Valtakunnassa. Tässä Jehovan pyhällä hengellä on ratkaiseva osa.


Kuva: JP

Nyt kun Vartiotorniseuralla on tämä taivaaseen menevän joukon "ylibuukkausongelma", siihen ei ole ihan helppoa ratkaisua. Mieleen tulee kyllä kolme tapaa päästä tästä eroon:
  1. Luvun 144000 kirjaimellisuudesta luovutaan
  2. Raportteja voideltujen lukumäärästä ei enää julkaista
  3. Jokin uusi oppimuutos, jolla koko ongelma saataisiin pois päiväjärjestyksestä.


Tämän sivun lopussa on laaja raportti "voideltujen" lukumäärien kehityksestä.
 

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity