Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia

Johanneksen poika - Uutisia Jehovan todistajista ja Vartiotorniseurasta
 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset
 
Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG ja Google Earth
 



Jehovan todistajat kokoontuvat perjantaina 19.04.2019 vuoden suurimpaan juhlaansa
19.04.2019 Johanneksen poika



Kuva: JW.ORG

Jeesuksen kuoleman muistojuhla kerää valtakunnansaleihin 19.04.2019 luultavasti yli 20 miljoonaa osallistujaa ympäri maailman. Sitä vietetään illalla auringonlaskun jälkeen.

Juhlalla on monta nimeä, mm. nämä:
  • Herran illallinen
  • Ehtoollinen
  • Kristuksen kuoleman muistojuhla
  • Jeesuksen kuoleman muistonvietto
Mitä tähän juhlaan kuuluu? Jehovan todistajien julkaisema Raamatun ymmärtämisen opas, osa 1 kertoo sivulla 756 näin:

*** it-1 s. 756 Herran illallinen ***

HERRAN ILLALLINEN

Kirjaimellinen ateria, joka järjestetään Herran Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistoksi; hänen kuolemansa muistojuhla. Koska se on ainoa tapahtuma, jonka muistoa kristittyjen käsketään Raamatussa viettää, siitä voidaan käyttää myös nimitystä muistonvietto. Joskus sitä sanotaan ”Herran ehtoolliseksi” tai ”Herran ateriaksi” (1Ko 11:20, KR-1776, KR-92).

Herran illallisen asettamisesta kertoo kaksi apostolia, jotka olivat sen silminnäkijöitä ja ottivat osaa siihen, nimittäin Matteus ja Johannes. Markus ja Luukas, jotka eivät kylläkään olleet läsnä tuossa tilaisuudessa, lisäävät joitakin yksityiskohtia. Myös Paavali valaisee joitakin sen piirteitä antaessaan ohjeita Korintin seurakunnalle. Näistä lähteistä saamme selville, että kuolemaansa edeltävänä iltana Jeesus kokoontui opetuslastensa kanssa suureen ylähuoneeseen viettämään pesahia (Mr 14:14–16). Matteus kertoo: ”Kun he jatkoivat syömistä, Jeesus otti leivän, ja esitettyään siunauksen hän taittoi sen ja antoi opetuslapsille ja sanoi: ’Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.’ Hän otti myös maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ”liiton verta”, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi. Mutta minä sanon teille: tästä lähin en missään tapauksessa juo tätä viiniköynnöksen tuotetta ennen kuin sinä päivänä, jolloin juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.’ Laulettuaan lopuksi ylistyslauluja he menivät ulos Öljyvuorelle.” (Mt 26:17–30; Mr 14:17–26; Lu 22:7–39; Joh 13:1–38; 1Ko 10:16–22; 11:20–34.)

Jehovan todistajien valtakunnansaleissa tämä juhla on nykyisin hyvin toisenlainen. Vaikka tässä on kyse Herran illallisesta, joka on em. kirjan mukaan kirjaimellinen ateria, sitä se ei enää ole Jehovan todistajien seurakunnissa. Valtakunnansaleissa hyvin harvoin kukaan juo sitä viiniä, jota on tarjolla. Yhtä harva syö sitä leipää, jota on tarjolla. Suurimmassa osassa seurakuntia kukaan ei nauti näitä vertauskuvia, vaikka ne kiertävät salissa kädestä käteen. Miksi?

Jehovan todistajien raamatuntulkinnan mukaan vain niiden, jotka ovat menossa taivaaseen hallitsemaan yhdessä Kristuksen kanssa paratiisimaata, on sopivaa nauttia leipää ja viiniä. Vain he kuuluvat siihen "pieneen laumaan", "voideltuihin", joiden kanssa Jeesus teki uuden liiton valtakunnasta.

(Luukas 22:19, 20)  – – Hän otti myös leivän, kiitti Jumalaa, taittoi sen, antoi sen heille ja sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” Kun he olivat nauttineet illallisen, hän otti samalla tavoin myös maljan ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa. Se tulee voimaan minun vereni perusteella, joka vuodatetaan teidän puolestanne.

(Luukas 22:28–30)  – – Juuri te olette kuitenkin pysyneet minun kanssani, kun minulla on ollut koettelemuksia. Minä teen teidän kanssanne liiton valtakunnasta – niin kuin Isäni on tehnyt liiton minun kanssani – jotta voisitte syödä ja juoda pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla tuomitsemassa Israelin 12:ta heimoa.


Kuva: JW.ORG

Lähes kaikki valtakunnansaleissa olevat ihmiset siirtävät leivän ja viinin eteenpäin kädestä käteen nauttimatta itse sitä. Miksi? He uskovat kuuluvansa "muihin lampaisiin", joilla ei ole taivaallista toivoa. He toivovat saavansa ikuisen elämän paratiisissa maan päällä, he eivät ole Kristuksen kanssa uudessa liitossa, jonka perusteella luvattiin hallituspaikka taivaaseen. Jehovan todistajista melkein kaikki kuuluvat tuohon "suureen joukkoon", joka odottaa maallista paratiisia.

Jehovan todistajien raamatuntulkinnan kannalta on varsinkin aivan viime vuosina ilmaantunut erittäin vakava ongelma, joka on lähivuosina ratkaistava, tai muuten tavalliset Jehovan todistajat menettävät uskon näihin opetuksiin. Mikä voi olla näin vakava ongelma?

Jehovan todistajien virallisen opin mukaan voideltujen lukumäärän tulisi jatkuvasti laskea, kun vanhat voidellut kuolevat, ja voideltujen lukumäärä on jo tullut täyteen, joten uusia voideltuja ei pitäisi enää ilmaantua. Mutta tilastot osoittavat, että voideltujen lukumäärä on taas useana vuotena ollut selvässä kasvussa.

Esimerkiksi vuonna 1975 voideltuja oli virallisten tilastojen mukaan 10550. Kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 1985 lukumäärä oli enää 9051. Vuonna 1994 lukumäärä oli tippunut jo 8617:ään, mutta sitten alkoi lukumäärä pikku hiljaa kasvaa. 1996 se oli 8657, vuonna 2008 se oli jo 9986, sitten 2009 mentiin jo yli 10000:n.

Voideltujen määrän kasvu suorastaan "räjähti" vuoden 2010 jälkeen. Tässä lukumääriä:

2010: 11202
2011: 11824
2012: 12604
2013: 13204
2014: 14121
2015: 15177
2016: 18013
2017: 18564
2018: 19521

Tämän kehityksen perusteella tänä vuonna voi olla jo yli 20000 "voideltua", jotka ottavat osaa leipään ja viiniin muistojuhlassa. Sen näemme ehkä myöhemmin virallisista tilastoista.

Vuonna 1996 Vartiotorniseura julkaisi Vartiotornissa seuravan tekstin:

*** w96 15/8 s. 30 Lukijoiden kysymyksiä ***

Lukijoiden kysymyksiä

Raportit ovat muutamana vuonna osoittaneet, että niiden määrä, jotka ottavat osaa muistonvieton vertauskuviin, on kasvanut jonkin verran. Viittaako tämä siihen, että monia uusia voidellaan pyhällä hengellä?
On syytä uskoa, että 144000 voidellun kristityn luku tuli täyteen kymmeniä vuosia sitten.
- - -
Näyttää kuitenkin siltä, että 144000:n määrä tuli periaatteessa täyteen 1930-luvun puolivälissä. Siksi alkoi ilmaantua ryhmä uskollisia kristittyjä, joilla on maallinen toivo. Jeesus sanoi tällaisia ihmisiä ”muiksi lampaiksi”, jotka palvovat yhdessä voideltujen kanssa yhtenä hyväksyttynä laumana (Johannes 10:14–16).

Kun "voideltujen" määrä näyttää jatkavan kasvuaan, Jehovan todistajien hallintoelimen on täytynyt reagoida tähän odottamattomaan tilanteeseen. Jehovan todistajien "päivän tekstissä" pilkataan niitä, jotka uskovat kuuluvansa taivaalliseen luokkaan. Päivän tekstissä  31.08.2017 sanottiin näin:

Toisilla saattaa olla henkisiä tai tunneperäisiä ongelmia, joiden vuoksi he uskovat, että he tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa.

Vuoden 2016 tammikuun Vartiotornissa oli asia esitetty näin:

Ne, jotka laskevat vertauskuviin osallistuvien määrän, eivät voi arvioida, kenellä oikeasti on taivaallinen toivo. Tuo määrä sisältää myös ne, jotka ajattelevat virheellisesti olevansa voideltuja. Jotkut ovat saattaneet ottaa osaa vertauskuviin, mutta ovat myöhemmin lopettaneet sen. Toisilla saattaa olla henkisiä tai tunneperäisiä ongelmia, joiden vuoksi he uskovat, että he tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa. Siksi osallistujien määrä ei kerro täsmällisesti niiden voideltujen määrää, jotka vielä ovat maan päällä.

Aikaisemmin Jehovan todistajien järjestö oli sitä mieltä, että jokainen "voideltu" tietää sydämessään aivan varmasti, että hänet on kutsuttu taivaalliseen hallitukseen.

Asia oli siis "aivan varma". Vuoden 1998 helmikuun 15. päivän Vartiotornissa kerrottin näin:

Kaikilla 144000 voidellulla kristityllä on ollut kiistaton todiste siitä, että heillä on Jumalan henkeä.
- - -
He ovat ehdottoman varmoja siitä, että Jumala on siittänyt heidät hengellisiksi pojikseen olemaan Kristuksen perijätovereita taivaallisessa Valtakunnassa. Tässä Jehovan pyhällä hengellä on ratkaiseva osa.

Täysi varmuus on siis muuttunut mielenterveysongelmaksi.


Kuva: Pixabay
 



Lue lisää:

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity