Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset
 
Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi ylin kärrykuva, joka on lähetetty sivulle.
 



Kun Jehovan todistajat tulevat ovelle - Kolme kysymystä Jehovan todistajille
18.12.2019 Johanneksen poika



Kuva: JW.ORG

Jehovan todistajat käyvät silloin tällöin vielä ovelta ovelle -työssä, vaikka kärrytyö onkin suuremmilla paikkakunnilla osittain syrjäyttänyt ihmisten kodeissa todistamisen.

Kun Jehovan todistajat tulevat ovelle, se tapahtuu usein yllättäen. Ovikello soi, ja siellä on kaksi hymyllä varustettua siististi pukeutunutta ihmistä. He viipyvät nykyisin hyvin vähän aikaa yhdessä paikassa ja ehkä pyrkivät näyttämään tabletista tai puhelimesta lyhyen videon tai tarjoavat jotain lehteä tai traktaattia. Samalla he voivat esittää jonkin kysymyksen oven avaajalle.

Haluaisitko sinä kysyä jotain Jehovan todistajilta, kun he ovellesi tulevat? Koska tilanne tulee niin äkkiä, kysymyksen tekeminen voi olla ylivoimaista.

Ellei sinulla ole valmiina jotain ajatusta.

Tämä sivu tarjoaa kolme valmista kysymystä, joihin voit pyytää Jehovan todistajilta vastausta. Voit vaikka tulostaa paperille nämä asiat ja säilyttää paperia eteisessä tai tuulikaapissa, jolloin sen ottaminen esiin on vaivatonta silloin, kun ovikello soi ja Jehovan todistajat hymyilevät ovella.



1. kysymys: Kumpi valehteli vuodesta 1975, Jumala vain Mouritz?

Jehovan todistajien seurakunnalle kerrottiin lopun ajasta ja Harmagedonista vuonna 1972 näin:

Me emme ainoastaan elä lopun aikaa vaan me elämme lopun lopun aikaa, joka on niin lähellä että on vaikea tajuta sitä. Mistä me sen tiedämme? Me tiedämme sen koska Jehova Jumala on meille sen ilmoittanut. Hän ei ole pitänyt meitä pimeydessä vaan hän on sanonut meille mikä on tilanne.
- - -
No mitä me tiedämme? Me tiedämme sen että kolmen lyhyen vuoden kuluttua 6000 vuotta Aadamista päättyy. Me tiedämme, että se hyvin todennäköisesti merkitsee sitä, että silloin alkaa tuhtavuotishallitus, aikaa jolloin Jumalan valtakunta on ainoa hallitus. Se merkitsee että paratiisin ennallistaminen alkaa. Koska me uskomme, 6000 vuotta Aadamista kun on mennyt, silloin se pitää alkaa. Koska se on? Vuonna 1975. Mikä vuosi tämä on? 1972. Toisin sanoen meillä on kolme vuotta, noin kuusi kierroskonventtia, jos näin monta olisi.

Tuo haaratoimiston korkean edustajan Harold V. Mouritzin puhe löytyy kokonaan tekstinä täältä ja äänitteenä täältä.

Vastausvaihtoehdot Jehovan todistajalle:

a) Jos Jumala oli todella ilmoittanut Jehovan todistajille, että Harmagedon tulisi noin vuonna 1975, valehtelija olisi Jumala.

b) Jos Jumala ei ollut ilmoittanut Jehovan todistajille lopun ajan lopusta ja Harmagedonista, valehtelija olisi Mouritz, joka väitti Jumalan ilmoittaneen Jehovan todistajille tuon tiedon.

c) Jokin muu selitys.


Vinkit vastaukseen:

(Heprealaisille 6:18)  – – Jumalan on mahdotonta valehdella – –

JEHOVA on ”totuuden Jumala” (Ps. 31:5). Syntisiin ihmisiin ei voi aina luottaa, mutta ”Jumalan on mahdotonta valehdella”. (Hepr. 6:18; lue 4. Mooseksen kirjan 23:19.) Se mitä Jumala on päättänyt tehdä ihmiskunnan hyväksi, käy aina toteen. (Vartiotorni 2012)


Kuva: JP ja Vartiotorniseura


2. kysymys: Miksi aikaisempina vuosina 144000 voidellun joukkoon kuuluvat tiesivät varmasti olevansa osa tulevaa taivaallista hallitusluokkaa, mutta tällä hetkellä heillä ei ole varmaa tietoa. Sen sijaan heidän mielenterveytensä asetetaan kyseenalaiseksi.

Jehovan todistajien raamatuntulkinnan mukaan pelastuvilla on kaksi toivoa. Valtaosa Jehovan todistajista odottaa saavansa elää ikuisesti paratiisissa Maan päällä. Tätä suuren joukon lukumäärää ei ole rajoitettu. Toisen luokan lukumäärä on Jehovan todistajien tulkinnan mukaan kirjaimellisesti 144000. He saavat ikuisen elämän taivaassa ja hallitsevat Kristuksen kanssa Maan päällä olevia ihmisiä.

Jehovan todistajien virallisen opin mukaan voideltujen lukumäärän tulisi jatkuvasti laskea, kun vanhat voidellut kuolevat, ja voideltujen lukumäärä on jo tullut täyteen, joten uusia voideltuja ei pitäisi enää ilmaantua. Mutta tilastot osoittavat, että voideltujen lukumäärä on vuodesta 2005 lähtien ollut voimakkaassa kasvussa. Vuonna 2018 voideltuja taivastoivoa odottavia Jehovan todistajia oli 19521, joka on yli 10000 enemmän kuin vuonna 2005.
 
Miten Jehovan todistajat selittivät aikaisemmin voideltujen tilannetta? Vuoden 1998 Vartiotorni kuvaili asiaa näin:

*** w98 15/2 s. 14 kpl 10 Jehova johdattaa monia poikiaan kirkkauteen ***

Kaikilla 144000 voidellulla kristityllä on ollut kiistaton todiste siitä, että heillä on Jumalan henkeä. Paavali kirjoitti tästä: ”Te saitte pojaksioton hengen, jonka avulla huudamme: ’Abba, Isä!’ Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia. Jos siis olemme lapsia, olemme myös perillisiä: tosiaankin Jumalan perillisiä, mutta perijätovereita Kristuksen kanssa, edellyttäen että kärsimme yhdessä, jotta meidät myös yhdessä kirkastettaisiin.” (Roomalaisille 8:15–17.) Voidelluilla kristityillä on lapseuden henki taivaallista Isäänsä kohtaan, vallitseva tunne siitä, että he ovat hänen poikiaan (Galatalaisille 4:6, 7). He ovat ehdottoman varmoja siitä, että Jumala on siittänyt heidät hengellisiksi pojikseen olemaan Kristuksen perijätovereita taivaallisessa Valtakunnassa. Tässä Jehovan pyhällä hengellä on ratkaiseva osa.

Vartiotorni siis sanoi, että Kaikilla 144000 voidellulla kristityllä on ollut kiistaton todiste siitä, että heillä on Jumalan henkeä. - - - He ovat ehdottoman varmoja siitä, että Jumala on siittänyt heidät hengellisiksi pojikseen olemaan Kristuksen perijätovereita taivaallisessa Valtakunnassa.

Oliko Vartiotorni vuonna 1998 väärässä? Ainakin sen kanta oli aivan erilainen kuin vuonna 2016, kun lehdessä kerrottiin näin:

*** w16 tammikuu s. 25-26 kpl 13 ”Me tahdomme kulkea teidän kanssanne” ***

”Jehova tuntee ne, jotka kuuluvat hänelle.” (2. Tim. 2:19.) Ne, jotka laskevat vertauskuviin osallistuvien määrän, eivät voi arvioida, kenellä oikeasti on taivaallinen toivo. Tuo määrä sisältää myös ne, jotka ajattelevat virheellisesti olevansa voideltuja. Jotkut ovat saattaneet ottaa osaa vertauskuviin, mutta ovat myöhemmin lopettaneet sen. Toisilla saattaa olla henkisiä tai tunneperäisiä ongelmia, joiden vuoksi he uskovat, että he tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa. Siksi osallistujien määrä ei kerro täsmällisesti niiden voideltujen määrää, jotka vielä ovat maan päällä.

"Ehdoton varmuus" oli vaihtunut 18 vuodessa "henkisiksi ja tunneperäisiksi ongelmiksi".

Vastausvaihtoehdot Jehovan todistajille:

a) Vartiotornin opetus vuonna 1998 oli pelkästään Jehovan todistajien omaa järkeilyä, Jumalalla ei ollut mitään osaa koko opetuksessa.

b) Vartiotornin oli pakon edessä vuonna 2016 muutettava suhtautumista voideltuihin, koska heidän määränsä on tulkintaan verrattuna karannut käsistä.

c) Jokin muu selitys.

Vinkit vastaukseen:

Tässä Jehovan pyhällä hengellä on ratkaiseva osa. (Vartiotorni 1998)

Toisilla saattaa olla henkisiä tai tunneperäisiä ongelmia, joiden vuoksi he uskovat, että he tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa. (Vartiotorni 2016)


Kuva: JW.ORG


3. kysymys: Jehovan todistajien johtoporras on aikojen kuluessa joutunut muuttamaan useita oppeja, vaikka he puhuvatkin vain "valon kirkastumisesta" ja oppien "tarkennuksista". Jehovan todistajien mukaan kyse ei ole muutoksista. Millä perusteella tämä väite esitetään, kun välillä jokin oppi on muuttunut täysin päinvastaiseksi ja palannut sen jälkeen alkuperäiseksi tulkinnaksi?

Voiko edestakaisin muuttunut oppi "tarkentua"? Jos valo "kirkastuu", eikö se välillä "pimene", jos se muuttuu takaisin sellaiseksi, joka se aikoinaan oli?

Vuoteen 1929 saakka Vartiotorniseura oli opettanut, että "esivallat" tarkoitti maallisia valtoja, joille kristittyjen täytyy olla alamaisia.

Vuonna 1929 Vartiotorniseura muutti tätä oppia. Nyt "esivallat" tarkoittikin Jehovaa ja Jeesusta.

Vuonna 1962 palattiin vanhaan oppiin, missä "esivallat" taas tarkoittivat maallisia valtoja.

Voidaanko sanoa, että vuonna 1929 "valo kirkastui"? Ei voida. Sillä vuonna 1962 palattiin vanhaan tukintaan. Jos "valo kirkastui" vuoden 1929 oppimuutoksen ansiosta, valo himmeni vuonna 1962.

Vastausvaihtoehdot Jehovan todistajille:

a) Vuoteen 1929 saakka Vartiotorniseura oli opettanut, että "esivallat" tarkoitti maallisia valtoja, joille kristittyjen täytyy olla alamaisia. Millä perusteella oppi vaihdettiin vuonna 1929 sellaiseksi, että "esivallat tarkoittivat Jehovaa ja Jeesusta?

Ilmoittiko sen Jumala vai "arvasiko" sen Rutherford?

b) Kirjassa Jumalan valtakunta hallitsee todetaan: Pyhä henki opasti Kristuksen seuraajat ymmärtämään tämän asian tarkemmin vuonna 1962. Nyt tosi kristityt ymmärsivät, että esivallat ovat maallisia valtoja ja kristittyjen tulee olla niille alamaisia.

Ilmoittiko sen Jumala vai "arvasiko" sen joku Vartiotorniseuran johtomiehistä?

c) Jokin muu selitys.


Vinkit vastaukseen.



Kuva: JW.ORG
  

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity