Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi nämä:
  • Hakamäen ja Palosen kuvat, jotka on otettu konventtivideoista
  • Ylin kärrykuva, jonka on ottanut Terho Miettinen Espanjasta
 



Eric Wilsonin Tosi palvonnan tunnistaminen -videosarja suomeksi
16.05.2020 Lähetetty




Kuvat: Eric Wlison / YouTube

Kanadalainen Eric Wilson oli Jehovan todistaja yli 50 vuotta ja toimi seurakunnan vanhimpana 40 vuotta. Hän oli lähetystyössä Etelä-Amerikassa kymmenen vuotta ja palveli kahden eri maan haaratoimistossa sekä järjestön rakennusprojekteissa. Wilson oli kysytty esitelmänpitäjä ja hän ja hänen vaimonsa olivat tunnettu todistajapariskunta Toronton alueella vuosikymmenet. Vielä vuonna 2008 hän toimi seurakuntansa vanhimmiston koordinaattorina (esivalvojana), kuten ilmenee tästä valtakunnansaliprojektista kertovasta uutisesta.

  Eric ja hänen nyt jo edesmennyt vaimonsa 

Vuonna 2010 tilanne muuttui, kun järjestö julkaisi opetuksen ns. "limittäisestä sukupolvesta". Wilson näki, ettei opetuksessa ole järkeä eikä sillä ole raamatullista pohjaa. Niinpä hän alkoi tutkia tarkemmin, opettaako järjestö jotain muutakin sellaista, joka ei perustu Raamattuun - ja sai yllättyä. Jotkut järjestön perusopetuksista, joita Wilson oli pitänyt itsestäänselvyyksinä vuosikymmenet, eivät kestäneetkään lähempää tarkastelua. Muutamat Wilsonin ystävät olivat huomanneet samoja asioita ja näin syntyi sivusto www.beroeans.net. Siellä Wilson ja muut "toisinajattelevat" todistajat tutkivat Raamattua "beroialaisittain" puhtaalta pöydältä ja julkaisivat artikkeleita. 



Vuonna 2013 Wilson ei pystynyt enää jatkamaan vanhimpana, sillä sisäisen ristiriidan tunne kasvoi liian suureksi. Vaikka osa todistajien opetuksista olikin raamatullisia, oli silti mahdotonta opettaa toisille sellaisia asioita, joihin ei itse enää voinut uskoa. Hän tasapainotteli tilanteen kanssa aikansa miettien mitä tehdä, kunnes paria vuotta myöhemmin jättäytyi vaimonsa kanssa vähin äänin pois seurakunnan toiminnasta.

Lopulta vuonna 2018 hän "tuli kaapista" omilla kasvoillaan ja alkoi julkaista Raamattua käsitteleviä videoita sekä englanniksi ja espanjaksi. Ensimmäisenä hän teki videosarjan Tosi palvonnan tunnistaminen, jossa käytetään Vartiotornin omia kriteerejä tosi uskonnon tunnistamiseen - mutta tällä kertaa Wilson soveltaa niitä Jehovan todistajiin itseensä muiden uskontojen sijasta. Videoissa on myös suomenkielinen tekstitys (valitse videon alareunasta asetukset-symboli ja sitten subtitles/tekstitys-kohdasta Finnish/Suomi).


Esittelyvideosta on hyvä aloittaa. Tästä pääsee koko videosarjan soittolistaan.



Wilsonin rohkeudelle on nostettava hattua. Hän olisi voinut valita helpon tien eli pysyä vaiti löydöksistään ja nauttia arvostetusta asemastaan järjestössä. Näin luultavasti monet todistajat olisivat tehneet ja tekevät tälläkin hetkellä; jos on uhrannut järjestölle aikaansa ja voimiaan vuosikymmenet, ei ole helppoa lähteä toiselle tielle. Wilson kuitenkin päätti luopua kaikesta saavuttamastaan ja tulla "ystäviensä" hylkäämäksi ja karttamaksi. Totuuden kertominen muille todistajille ja uskonnosta kiinnostuneille oli tärkeämpää kuin oman aseman säilyttäminen.

Tällä toiminnalla oli tietysti seurauksensa: Kanadan haaratoimisto halusi nyt päästä pikaisesti eroon tästä miehestä, jonka palveluksia ja taitoja se oli vuosia ilmaiseksi käyttänyt. Se ei pystynyt todistamaan Wilsonin olevan väärässä, joten sen ainoa keino oli vaientaa hänet. Niinpä haaratoimisto järjesti oikeuskomitean, jonka ainoa tarkoitus oli erottaa Wilson pahana luopiona, jotta kukaan ei kuuntelisi hänen puheitaan.

Wilson halusi dokumentoida koko tämän uskomattoman näytelmän kaikkien nähtäväksi, joten sekin on hänen kanavaltaan katsottavissa. Videosta ei jää kenellekään epäselväksi, että oikeuskomitealla ei ole mitään tekemistä oikeuden saati kristillisyyden kanssa. Jokaisen on syytä nähdä, miten kohdellaan sellaista Jehovan todistajaa, joka uskaltaa ajatella itsenäisesti ja tehdä perusteltuja ja vilpittömiä kysymyksiä järjestön opetuksista ja toimintatavoista.





Wilson on siis edelleen kristitty mutta hän ei kuulu mihinkään järjestäytyneeseen uskontoon (eikä ole perustamassa uutta sellaista). Hänen tarkoituksensa ei ole tuhota kenenkään uskoa, vaan hylätä hämmentävät, selvästi ihmistekoiset tulkinnat ja ikäänkuin päivittää usko Raamatun opetusten tasalle. Tavoitteena on "varmistautua kaikesta" kuten Raamattu kehottaa tekemään. Hän puhuu pitkän kokemuksen äänellä ja hänen Raamatun tuntemuksensa ja opetustaitonsa on vakuuttavaa. Videoissa on paljon asiaa, joten niihin kannattaa tutustua ajan kanssa.

Videoita voi suositella kaikille nykyisille ja entisille todistajille, jotka haluavat seurata Raamatun opetuksia uskonnollisten johtajien opetusten sijasta. Lisäksi kiinnostuneiden tai todistajaperheiden nuorten kannattaa katsoa ne ennen kastepäätöksen tekemistä. Erityisen hyödyllinen kanava voi olla niille Jehovan todistajille, jotka ovat alkaneet huomata järjestön ongelmat tai joidenkin opetusten epäjohdonmukaisuuden. He voivat olla turhautuneita ja pettyneitä tilanteeseen eivätkä oikein tiedä mitä tehdä tai mihin uskoa. He ovat ehkä edelleen uskonnollisia mutta muutkaan kristilliset uskonnot tai suuntaukset eivät oikein vedä puoleensa. Videoista saattaa löytyä vastauksia heille.

Wilsonin YouTube-kanava saattaa olla suurin sellaisen entisen todistajan kanava, joka on edelleen uskova kristitty, sillä englannin- ja espanjankielisillä kanavilla on nyt yhteensä jo 35000 tilaajaa. Kanavalla esiintyy myös mm. historioitsija James Penton, joka oli todistaja ja seurakunnan vanhin Kanadassa 1970-luvulla. Penton huomasi järjestön ongelmat jo tuolloin. Hän otti ne puheeksi ja sai järjestöstä lähtöpassit aivan kuten Wilson. Penton kirjoitti Jehovan todistajista aikanaan kaksi kirjaa ja myös Wilson aikoo julkaista oman kirjansa lähiaikoina.

Jos olet Jehovan todistaja ja tuomiset Wilsonin heti pahaksi luopioksi kuulematta hänen puheitaan, mieti silloin sovellatko Sananlaskujen 18:13:n sanoja: "Kun joku vastaa ennen kuin kuulee asian, on se tyhmyyttä hänen taholtaan ja nöyryytys." Tutustu ensin siihen mitä hän sanoo jotta voit tietää puhuuko hän totta vai ei, ja tee vasta sitten päätelmäsi. Näin hän itsekin kehottaa tekemään. Wilson ei väitä olevansa mitenkään erityinen tai että hänellä olisi vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Hän haluaa vain jakaa toisillekin sen, mitä on Raamatusta oppinut perusteellisen tutkimuksen tuloksena.

Tässä hiukan esimakua siitä, mitä Tosi palvonnan tunnistaminen -sarja pitää sisällään:

Mitä yleensä tapahtuu, jos joku todistaja uskaltautuu ääneen epäilemään jotain järjestön opetusta? Muut yrittävät puhua hänelle "järkeä" sanomalla jotain tähän tapaan: Tämähän on Jehovan järjestö, jolta opimme totuuden; mihin muualle voisimme mennä? Emmekö syyllisty luopumukseen jos emme hyväksy järjestön opetuksia? Jos järjestössä onkin jotain onkin vialla, eikö meidän pitäisi vain "odottaa Jehovaa" että hän korjaa asian? Sarjan osissa 1 ja 2 käsitellään, mitä Raamattu sanoo tällaisista argumenteista. Niissä kysytään, miksi oman uskontonsa perusteellista tutkimista pitäisi ylipäätään pelätä.

Kuten aiemmin mainittiin, Wilsonille ensimmäinen naula arkkuun oli uusi sukupolviopetus, joka julkaistiin vuonna 2010. Sarjan osissa 3 ja 4 käsitellään tätä opetusta ja onko sille raamatullista pohjaa. Lisäksi pohditaan sitä mitä Jeesus oikein mahtoi "tällä sukupolvella" tosiasiassa tarkoittaa. Sukupolviopetus puolestaan on kytköksissä kiinteästi opetukseen vuodesta 1914, joka on järjestön ydinopetus. Sarjan osat 5-7 käsittelevät 1914-opetusta kolmesta eri näkökulmasta: mitä ajanlasku sanoo, onko opetukselle empiirisiä todisteita sekä mikä tärkeintä: onko opetus Raamatulla perusteltavissa.

Toinen järjestön ydinopetuksista on oppi kahdesta kristittyjen luokasta eli pienestä taivaallisesta ryhmästä ja suuremmasta maallisesta ryhmästä. Videosarjan 8. osa käsittelee tätä opetusta Raamatun valossa sekä myös sitä, saarnaavatko todistajat todella Raamatussa mainittua "hyvää uutista" vaiko jotain muuta. Osassa 9 perustellaan, miksi on todennäköisempää uskoa että kristityt tulevat elämään maan päällä eivätkä taivaassa (tätä osaa ei ole vielä suomennettu).

Jehovan todistajat ovat aina painottaneet sitä, miten tärkeätä on pysyä erossa maailmasta ja sen poliittisista asioista eli pysyä puolueettomina. Sarjan osassa 10 puhutaan siitä, miten järjestön johto itse on toiminut tässä asiassa. 11. osa käsittelee taas sitä, miten järjestö käyttää rahaa, mistä se sitä saa ja minkälaisia muutoksia asiassa on järjestössä tapahtunut aivan viime vuosina. Onko se käyttänyt "epävanhurskasta rikkautta" vanhurskaalla tavalla?

Sarjan viimeinen osa 12 palaa kaikille todistajille tuttuun raamatunkohtaan. Siinä sanotaan että tosi kristityt tunnettaisiin siitä, että heillä on rakkaus keskuudessaan. Toteutuuko tämä todistajien keskuudessa? Voidaanko sanoa, että kaikki tuntevat Jehovan todistajat Jeesuksen opetuslapsiksi heidän osoittamansa keskinäisen rakkauden perusteella?

Muutamia muitakin Wilsonin videoita on suomennettu. Monet todistajat, jotka ovat syystä tai toisesta pettyneet uskontoonsa, joutuvat pohtimaan mihin mennä seuraavaksi. Sitä käsitellään täällä. Lisäksi löytyy videoita aiheesta Onko Jehovan todistajien hallintoelin väärä profeetta sekä pitäisikö todistajien ottaa osaa muistonvieton vertauskuviin. Ja kuten edellä mainittiin, Wilsonin oikeuskomiteavideo on jotain sellaista, mitä ei kannata jättää katsomatta.

 

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity