Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi nämä:
  • Hakamäen ja Palosen kuvat, jotka on otettu konventtivideoista
  • Ylin kärrykuva, jonka on ottanut Terho Miettinen Espanjasta
 



Eric Wilsonin Matteuksen 24. lukua käsittelevä videosarja suomeksi
06.06.2020 Lähetetty




Kuvat: YouTube / Eric Wilson

Matteuksen luvusta 24 alkava Jeesuksen puhe Öljyvuorella on Jehovan todistajille äärimmäisen tärkeä. Monet uskonnon ydinopetukset löytyvät siitä - tai ainakin todistajat ajattelevat niiden löytyvän siitä. Sellaisia ovat esimerkiksi opetukset ns. viimeisten päivien tunnusmerkistä, vuodesta 1914 ja tulevasta "suuresta ahdistuksesta". Se kuuluisa opetus sukupolvesta löytyy myös tästä luvusta. Lisäksi siellä on tietysti myös jae, jonka jokainen todistaja osaa ulkoa unissaankin: ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan ja niin edespäin.

Mutta ei siinä kaikki. Luvusta löytyy myös tärkeä kohta, jonka varaan hallintoelin perustaa koko auktoriteettinsa ja johtoasemansa. Kyse on tietysti jakeista, joissa Jeesus puhuu "uskollisesta ja ymmärtäväisestä orjasta". Vuonna 2012 hallintoelin julistautui itse tuoksi orjaksi ja opettaa nykyään järjestön johdon toimineen orjana vuodesta 1919 lähtien. Lisäksi hallintoelin löytää Jeesuksen puheesta myös perustelun sille, että valtaosan todistajista täytyy "tukea" tiettyä pienempää todistajien ryhmää pelastuakseen. Vain tuota pientä ryhmää tukemalla he osoittavat olevansa "lampaita", jotka Jeesus tuomitsee arvollisiksi ikuiseen elämään.

Eric Wilson, josta on kerrottu tällä sivustolla jo aiemmin, opetti näitä asioita lukemattomille ihmisille eri maissa kymmenien vuosien ajan. Muutamia vuosia sitten hän alkoi tutkia tätäkin osaa Raamatusta uudelleen ilman ennakkoajatuksia, ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Pian hän ei voinut ymmärtää, miten oli voinutkin olla niin sokea kaikki vuodet. Kun hän tutki aihetta antamalla Raamatun selittää itse itseään, hän huomasi Jeesuksen tarkoittaneen melko lailla muuta, kuin mitä todistajat opettavat.

Wilson on nyt saanut päätökseen Jeesuksen puhetta käsittelevän, perusteellisen videosarjansa, jossa on 13 osaa. Jos olet Jehovan todistaja, et ehkä tule enää ajattelemaan aiheesta samalla tavoin videosarjan katsottuasi, sillä se avaa näkemään Raamatun tämän osan aivan uudella tavalla. Monet palapelin palat alkavat loksahdella kohdalleen eri tavalla kuin ennen ja entinen näkemys alkaa väistämättä näyttää kovin sotkuiselta ja epäloogiselta. Monelle todistajalle videosarjan katsominen saattaa olla varsin vapauttava kokemus.



Sarjalla on pituutta yli viisi tuntia mutta aika ei tule sitä katsoessa pitkäksi kenellekään, joka on Raamatusta kiinnostunut. Tässä esimakua sarjasta pienen kysymystulvan muodossa.

Puhe Öljyvuorella alkoi apostolien kysymyksestä. Mitä kaikkea kysymykseen sisältyi? Missä tilanteessa ja miksi se kysyttiin? Mitä tarkoittaa kysymyksessä käytetty kreikkalainen sana 'parousia', jonka todistajat kääntävät sanalla läsnäolo? On tärkeää aloittaa tästä, jotta voisi ymmärtää kaikki Jeesuksen pitkän vastauksen eri piirteet ja nyanssit.

Entä miksi Jeesus aloittaa vastauksensa samoilla sanoilla jokaisessa kolmessa evankeliumissa ja miksi se on huomionarvoista? Miksi järjestö ei juurikaan kiinnitä huomiota niihin vaan painottaa vasta seuraavia lauseita? Ja miten Uuden Maailman käännös hämää lukijaansa juuri tässä kohdassa?

Matteus 24:14 lienee Jehovan todistajien eniten käyttämä jae mutta mitä sen taakse oikeastaan kätkeytyy? Puhuuko Jeesus tässä työstä, jota Jehovan todistajat ovat tehneet 1900-luvun alkupuolelta lähtien? Vai onko kyse jostain ihan muusta? Mihin tapahtumaan jakeessa mainittu "loppu" viittaa? Tai toisinpäin, mihin se nimenomaan ei voi viitata ja miksi ei? Mitä täytyy tapahtua ennen kuin ihmishallinnon loppu koittaa ja miten Jehovan todistajat jopa tietämättään hidastavat tätä prosessia?

Entäpä mikä oli todellinen vastaus kysymykseen "Milloin nämä tapahtuvat"? Mitkä Jeesuksen mainitsemista asioista todella olivat tunnusmerkkejä ja mikä on paljon puhuttu Kristuksen läsnäolon tunnusmerkki? Ketkä näkevät sen ja millä perusteella? Mikä on suuri ahdistus ja onko Jeesuksen sanoilla kaksi täyttymystä?

Ja vielä: Tiesitkö että järjestön ydinopetus vuodesta 1914 on riippuvainen yhden jakeen puolikkaasta, joka löytyy tästä Jeesuksen puheesta? Mitähän tapahtuu, kun sitä tarkastellaan tekstiyhteydessään? Entä kuka sitten on uskollinen ja ymmärtäväinen orja ja miksi järjestö jättää muutaman asiaan liittyvän jakeen täysin huomiotta ja ilman selitystä? Ja vähän kevennystä: Mitä yhteistä on Jaska Jokusella ja sukupolviopetuksella?

Kaikkiin näihin kysymyksiin ja moniin muihin Wilson antaa hyvin perustellut vastaukset kiinnostavassa luentosarjassaan. (Valitse suomenkielinen teksti videon alareunan  asetukset-symbolista). Kannattaa katsoa sarjan osat oikeassa järjestyksessä niin saa aiheesta selkeämmän kokonaiskuvan.


 


PS. Katso myös miten järjestö jätti noudattamatta omia sääntöjään, kun se erotti Wilsonin australialaisen ystävän seurakunnasta.
 


Lisäksi Wilson kertoo hiukan lisää omasta taustastaan ja kokemuksistaan tällä videolla.

 
 

 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity