Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG paitsi nämä:
  • Hakamäen ja Palosen kuvat, jotka on otettu konventtivideoista
  • Ylin kärrykuva, jonka on ottanut Terho Miettinen Espanjasta
 



Millä tavalla uudet Jehovan todistajat kastetaan tänä kesänä, kun konventit järjestetään etänä?
01.08.2020 Johanneksen poika




Kuvat: Jehovan todistajien konventtivideo 2020, lauantai, aamupäivä

Jehovan todistajien kaikki kesän 2020 konventit järjestetään etänä. Jehovan todistajat katsovat konventtiohjelmat Jehovan todistajien virallisten internetsivujen kautta joko kotonaan tai pienissä ryhmissä muualla.

Koska kesän konventeissa menee tavallisesti kasteelle suuri määrä ihmisiä, monet ovat kyselleet, miten kaste suoritetaan nyt koronapandemian aikana, kun suuria konventteja ei ole, vaan konventit järjestetään internetin välityksellä. Voiko kasteen järjestää etänä?



Lauantain aamupäivän konventtiohjelman viimeinen ohjelmanumero on kastepuhe. Sen teema on tänä vuonna Miten kaste lisää iloasi? Ohjelmalehtisessä on puheen yhteydessä esitetty kaksi raamatunkohtaa:

(Sananlaskut 11:24) 24 Toinen on antelias ja saa silti lisää, toinen ei anna, mitä pitäisi, mutta köyhtyy.

(Ilmestys 4:11) 11 ”Sinä, Jehova, meidän Jumalamme, ansaitset ylistyksen, kunnian ja voiman, koska sinä olet luonut kaiken. Sinun tahdostasi kaikki on tullut olemassaoloon ja luotu.”

Miten em. raamatunkohdat liittyvät kasteeseen? Se selviää kuuntelemalla kastepuheen videolta.



Konventtivideolla kastepuheen jälkeen kerrotaan, miten kaste suoritetaan tänä kesänä. Konventin puheenjohtaja luki ilmoituksen:

Tänä vuonna kaste järjestetään eri paikoissa eri tavalla. Monet teistä katsovat tätä lähetystä kotonaan. Toiset voivat ehkä olla yhdessä valtakunnansalilla. Joka tapauksessa vanhimmat ovat tehneet paikallisiin olosuhteisiin sopivat järjestelyt, jotta kastettavat voidaan kastaa tämän ohjelmajakson jälkeen.

Kun olemme laulaneet laulun 79, kasteelle menevillä on mahdollisuus vastata kahteen kysymykseen ja ilmaista näin uskonsa julkisesti. Nämä kaksi kysymystä esittää paikallinen vanhin, minkä jälkeen hän pitää rukouksen.

Veljet haaratoimistossa odottavat, että he saavat teiltä tiedot kastettujen määrästä kierrosvalvojien välityksellä.



Mitkä kaksi kysymystä kastettaville tehdään ennen kastetta?

Järjestetyt tekemään Jehovan tahto -kirja kertoo sivulla 206:

Yleensä kaste tapahtuu Jehovan todistajien konventissa. Kastepuheen lopussa puhuja pyytää kastettavia nousemaan ylös ja vastaamaan kuuluvalla äänelllä seuraaviin kahteen kysymykseen:
  1. Oletko katunut syntejäsi ja vihkiytynyt Jehovalle ja uskot, että hän pelastaa Jeesuksen Kristuksen välityksellä?
  2. Ymmärrätkö kasteesi osoittavan, että olet Jehovan todistaja ja kuulut hänen järjestöönsä?
Vastatessaan myöntävästi näihin kysymyksiin kastettavat antavat "julkisen julistuksen" siitä, että he uskovat lunastukseen ja että he ovat vihkiytyneet varauksetta Jehovalle. Kasteelle aikovien on hyvä miettiä näitä kysymyksiä etukäteen rukouksen hengessä, jotta heidän vastauksensa olisivat sopusoinnussa heidän vakaumuksensa kanssa.


 
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity