Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Kysymys-vastaus -menetelmä ei enää toimi - tarvittiin uusi raamattukurssin oppikirja
08.01.2020 Johanneksen poika




Kuvat: JW Broadcasting
 
Vartiotorni-seuran vuosikokous pidettiin etänä lokakuun alussa 2020. JW Broadcasting -kanavan kuukausivideolla on esitetty ensimmäinen osa vuosikokouksen hengellisestä annista. Suuri osa toistaiseksi nähdystä ohjelmasta on keskittynyt käsittelemään raamattukursseja, joita aiemmin kutsuttiin nimellä "raamatuntutkistelu".

Videolla esitellään vanhoja raamattukurssikirjoja ja kerrotaan muutamia niiden erityispiirteitä. Jokainen niistä oli aikansa tuote. Ne piti aina hylätä, kun aika ajoi niiden ohi. Joko esitystapa oli osoittautunut vääränlaiseksi tai sitten maailma oli muuttunut ja uuden oppiminen oli samalla muuttunut.

Videolla ei sanallakaan mainittu sitä asiaa, että Jehovan todistajien oppikäsitykset ovat niin paljon muuttuneet, että noita aikaisempia raamattukurssien oppikirjoja ei enää haluta näyttää raamattukurssioppilaille. He hämmentyisivät oppimuutoksista, jotka väistämättä hyppäisivät silmille. Sukupolvioppi on muuttunut moneen kertaan. Lopun aikaa on venytetty. Vuosikymmeniä sitten esitetyt "juuri nyt nurkan takana odottavat Harmageddonit" aiheuttaisivat hankalia kysymyksiä raamattukursseilla. "Uskollinen ja ymmärtäväinen orja" tarkoittaa nykyisin aivan eri asiaa kuin aikaisemmin. Jne. jne.

Oli siis parempi hylätä kokonaan vanhat oppikirjat ja tehdä uusi. Samalla tavalla kävi opetusmenetelmälle. Jehovan todistajat ovat vuosikymmenten ajan tottuneet siihen, että opetus annetaan kysymys-vastaus -menetelmällä. Luetusta kappaleesta löytyy aina vastaus kysymykseen. Tämä menetelmä on osoittautunut vanhanaikaiseksi ja liian jäykäksi. Uuden oppikirjan on tarkoitus opettaa raamatunkurssioppilasta keskustelujen ja videoiden avulla.

Tarkastellaan nyt vuosikokous-videoa JW Broadcasting -kanavalta. Ohjelmassa esiintyvät hallintoelimen jäsenet.

Tässä jutussa käsitellään vuosikokousohjelmaa noin kohdasta 21:45 eteenpäin. Tästä kohdasta alkoi video "Menkää ja opettakaa".


"Menkää ja opettakaa"

Videon alussa Vartiotorni-seuran silloinen presidentti Nathan H. Knorr sanoo:

Jokaisen kristityksi tunnustautuvan ja Jehovalle vihkiytyneen palvelijan täytyy saarnaamisen lisäksi myös opettaa. Meidän täytyy mennä ihmisten koteihin ja opettaa heille Raamatun sanomaa.

Jehovan todistajat kaipasivat kirjaa, jota olisi voinut käyttää raamatuntutkisteluissa, ja joka käsittelisi Raamatun perusopetuksia.


 
Kirjoituskomitean avustaja Robert Ciranko kertoo, että kerran ruokasalissa lounaan jälkeen veli Knorr luetteli parisenkymmentä veljeä, joiden piti tulla hänen toimistoonsa saman tien. Hän pyysi heitä kirjoittamaan kirjan, jossa selitetään Raamatun totuuksia yksinkertaisella kielellä samaan tapaan kuin he puhuivat niistä ihmisten ovilla. Kirja valmistui muutamassa kuukaudessa.



Kirjan nimeksi tuli Olkoon Jumala totinen.



Videolla todetaan, että uusikin julistaja tunsi olonsa varmaksi tuon kirjan kanssa. Siinä sai väärät opetukset kyytiä. Tuo kirja oli oikea "pommi".

Videolla myönnetään, että tämä ja myöhemmin julkaistu kirja Asiat joissa Jumalan on mahdotonta valehdella olivat kuitenkin hieman vaikeatajuisia, ja se jarrutti joidenkin edistymmistä. Tarvittiin siis kirja, jossa asiat sanottiin selkeämmin.



Uusi kirja oli nimeltään Totuus joka johtaa ikuiseen elämään. Tätä kirjaa kutsuttiin "siniseksi pommiksi". Se mullisti kaiken. Se oli suora, selkeä ja yksinkertainen. Videolla väitetään, että kuka tahansa pystyi ymmärtämään, mistä siinä puhuttiin. Sen avulla moni oppi "totuuden".

Videolla kerrotaan tähän liittyvä kokemus. Eräs huumediileri alkoi lukea tuota kirjaa. Hän kiinnostui siitä. Sen jälkeen jokainen, joka tuli kysymään häneltä huumeita, sai tuon sinisen kirjan huumeiden sijasta.
 


Videolla on edetty jo 1980-luvulle. Tarvittiin taas jotain uutta kenttäpalvelukseen. Vuonna 1982 julkaistiin kirja, jota kutsuttiin "punaiseksi pommiksi". Sen nimi oli Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä.

1990-luvulla tarvittiin erilaista tutkistelukirjaa, koska maailma oli muuttunut. Joissakin maissa tutkisteluoppilaita oli kirjaimellisesti jonoksi asti. Toisaalta, toisissa maissa tilanne oli päinvastainen. Jostain syystä tutkistelut etenivät todella hitaasti. Saattoi kestää vuosia, ennen kuin joku "tuli totuuteen". Siksi julkaistiin taas uusi tutkistelukirja, Tieto, joka johtaa ikuiseen elämään. Sen toivottiin auttavan oppilaita ymmärtämään totuuden selvemmin.



Mikä ero oli tällä uudella kirjalla verrattuna edelliseen? Videolla väitetään, että Voit elää ikuisesti -kirja opettaa rakastamaan Jehovaa, mutta Tieto-kirja auttaa päättämään, että haluaa palvella häntä.

Joko oli julkaistu sellainen kirja, joka on tarpeeksi hyvä? Ei. Seuraavaksi Vartiotorni-seura tarvitsi sellaisen kirjan, joka auttaa ihmisiä oppimaan "totuuden" nopeasti, mutta joka on samalla vetoava.



Uusi kirja Mitä Raamattu todella opettaa? saa ihmiset helposti lähtemään mukaan keskusteluun. Jotkut sanovat sitä "kultakimpaleeksi".



Heti kirjan alussa on Raamatun lupauksia, jotka tuntuvat tosi hienoilta. Siinä on vastauksia niihin kysymyksiin, joita moni on voinut miettiä.

Seuraavaksi julkaistiin melkein samanniminen kirja. Sen nimestä oli pudotettu pois sana "todella". Nimi oli siis Mitä Raamattu opettaa?



Jotkut Jehovan todistajat ajattelivat, että tämä on paras kirja, mitään ei enää tarvita.

Seuraavaksi hallintoelimen jäsen Anthony Morris toteaa, että he eivät kangistu kaavoihin. He katsovat Morriksen sanojen mukaan eteenpäin.

Hallintoelimen jäsen David Splane kertoo, että Jehovan todistajat eivät halua vain raportoida raamattukursseja. He haluavat tehdä opetuslapsia.



Splanen mukaan raamattukursseja raportoidaan kuukausittain noin 10 miljoonaa. Usein raamattukurssilla on enemmän kuin vain yksi ihminen. Hän arvioi oppilaiden määrän olevan noin 12-15 miljoonaa. Sitten hän kertoo, että joka vuosi 200 tuhatta tai 300 tuhatta ihmistä kastetaan. Näin ollen opetuslasten tekemisessä olisi enemmän parantamisen varaa kuin raamattukurssien määrässä.

Splane kertoo, että hallintoelin on jo vuosia pohtinut, miksi niin monet ihmiset eivät tee päätöstä palvella Jehovaa. Hän luettelee muutaman huolestuttavan ilmiön:
  • Jotkut haluavat tietää, mitä Raamattu opettaa, mutta eivät halua toimia sen mukaan, mitä Raamattu opettaa. He eivät ole valmiita tekemään suuria muutoksia elämässään.
  • Jotkut ovat tutkineet yhden kirjan tai jopa kaksi, mutta eivät ole käyneet kertaakaan kokouksessa. Ehkä kerran, Jeesuksen kuoleman muistojuhlassa.
  • Ehkä raamattukurssia ei pidetä kovinkaan säännöllisesti. Ehkä oppilas peruu sen usein. Tai ehkä julistaja peruu sen usein.
  • Julistaja ei halua lopettaa raamattukurssia, jos edistystä ei ole nähtävissä.
Seuraavaksi Splane lukee Raamattua. Tässä kuvaillaan Hesekielin päivien israelilaisia:

(Hesekiel 33:32) 32 Sinä olet heille kuin romanttinen rakkauslaulu, jota lauletaan kauniilla äänellä ja soitetaan taitavasti kielisoittimella. He kuulevat sanasi, mutta kukaan ei toimi niiden mukaan.

Splane sanoo, että nämä sanat sopivat myös joihinkin raamattukurssioppilaisiin.

Edistyvien raamattukurssien johtaminen ei ole helppoa, myöntää Splane. Hän luettelee muutamia huomionarvoisia asioita, joita tulee miettiä:
  • Miten pian aletaan pitää rukouksia?
  • Miten ohjata huomio Jehovan järjestöön?
  • Missä vaiheessa pitäisi puhua kokouksista?
  • Mitä tehdä, jos raamattukurssioppilas ei ala käydä kokouksissa?
  • Miten puhua vastustuksesta? Jos puhuu liian pian, oppilas voi pelästyä. Liian myöhään voi olla jo myöhäistä.
  • Miten voi rohkaista raamattukurssioppilasta kertomaan oppimastaan toisille?
Splane kysyy, eikö olisi hienoa, jos olisi yksi kirja, jossa käsiteltäisiin kaikki perusopetukset ja kristilliseen elämäntapaan liittyvät asiat ja joka kohdistaisi huomion Jehovan järjestöön? Kaikki yhdessä kirjassa.

Splane myöntää, että jotkut julkaisut ja opetusmenetelmät olivat hyviä 30 vuotta sitten, mutta ne eivät toimi enää hyvin nykyään. Niinpä oli kehitettävä uusi menetelmä raamattukurssien johtamiseen.

Splanen mukaan elämme visuaalisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset eivät opi niinkään lukemalla vaan tarkkailemalla, katsomalla ja keskustelemalla.

Mitä on tulossa?

Uusi raamattukurssien johtamiseen tarkoitettu julkaisu ilmestyy pian painettuna ja sähköisessä muodossa. Sen nimi on Onnellinen elämä nyt ja ikuisesti. Se on interaktiivinen raamattukurssi.



Kirjan nimi perustuu tähän raamatunkohtaan:

(Psalmit 22:26)  – – Jehovaa etsivät ylistävät häntä. Nauttikaa elämästä ikuisesti.

Uuden kirjan sähköisessä versiossa on linkit noin 200 videoon. Uudessa kirjassa ei ole enää perinteistä kysymys-vastaus -menetelmää. Tämä muutos on tehty haaratoimistojen palautteiden perusteella. Tuo menetelmä ei ole enää nykyaikaa. Uuden kirjan opetusmenetelmä perustuu enemmän keskusteluihin.



Hallintoelimen jäsen Geoffrey Jackson vakuuttaa, että Jehovan todistajat alkavat johtaa raamattukursseja aivan uudella tavalla.







Kirjaan voi tutustua etukäteen samannimisen kirjasen avulla. Siinä on 3 ensimmäistä lukua. Lataa PDF-tiedosto täältä.
    
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity