Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Onko "Uusi testamentti" kirjoitettu vain "voidelluille"?
13.03.2021 Johanneksen poika



Tämä juttu perustuu JP Uutisiin lähetettyyn PDF-dokumenttiin. Sen lähettäjä haluaa pysyä nimettömänä.


Kuva: JW.ORG

Jehovan todistajien oppi pelastuvista eroaa merkittävästi muiden kristillisten tai kristillisperäisten uskonyhteisöjen opeista sen suhteen, missä pelastuvat viettävät ikuisuutensa.

Jehovan todistajien pelastusopin mukaan on olemassa kaksi ryhmää ja kaksi toivoa.
  1. 144000 "voideltua", jotka saavat elämän taivaassa, ja heistä tulee Kristuksen hallitsijatovereita. Tuo luku on nykytulkinnan mukaan kirjaimellinen luku.
  2. Suuri joukko ihmisiä, jotka tulevat elämään paratiisissa Maan päällä. Suuren joukon lukumäärä on rajoittamaton.
Mistä taivastoivon omaavat ihmiset tietävät menevänsä taivaaseen? Vartiotorni-lehdessä selitetään näin:

*** w20 tammikuu s. 22 kpl 7-8 ”Henki itse todistaa” ***

7 Mistä ihminen tietää saaneensa kutsun taivaaseen? Vastaus käy selvästi ilmi Paavalin sanoista Rooman kristityille, jotka olivat ”kutsuttuja olemaan pyhiä”. Hän sanoi heille: ”Te ette saaneet orjuuden henkeä, joka aiheuttaa jälleen pelkoa, vaan te saitte pojaksi ottamisen hengen, jonka avulla huudamme: ’Abba, Isä!’ Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia.” (Room. 1:7; 8:15, 16.) Jumala siis saa pyhän henkensä välityksellä voidellut vakuuttumaan siitä, että heidät on kutsuttu taivaaseen (1. Tess. 2:12).

8 Voidelluilla kristityillä ei ole pienintäkään epäilystä siitä, että he ovat saaneet Jehovalta kutsun taivaaseen. (Lue 1. Johanneksen kirjeen 2:20, 27.) Voideltujen täytyy tietysti saada opetusta Jehovalta seurakunnan kautta niin kuin kaikkien muidenkin. He eivät kuitenkaan tarvitse keneltäkään vahvistusta sille, että heidät on voideltu. Jehova on tehnyt sen heille ehdottoman selväksi kaikkeuden mahtavimman voiman, pyhän hengen, välityksellä.

Suurella joukolla ei ole Jehovan todistajien nykykäsityksen mukaan taivaallista kutsua. Sata vuotta sitten vielä Suuri joukkokin oli menossa taivaaseen.
Se kerrotaan kirjassa Täyttynyt salaisuus (1917). Suuren joukon toivo muuttui maalliseksi vuonna 1935.

On kiinnostavaa, että Jehovan todistajien oppitulkinta Raamatun kreikkalaisista kirjoituksista (ns. Uudesta testamentista) on myös aivan erilainen kuin muilla kristityillä ja kristillisperäisillä ryhmillä. Jehovan todistajien mukaan "Uusi testamentti" on kirjoitettu vain pienelle osalle kristittyjä.

Jehovan todistajien järjestön kanta tähän kysymykseen näyttääkin olevan, että Raamatun kreikkalaiset kirjoitukset (Uusi testamentti) on kirjoitettu pääasiallisesti hengellä voidelluille kristityille, joilla on toivo elää taivaassa yhdessä Kristuksen kanssa. Tämä herättää luonnollisesti kysymyksiä, kuten 'Millä perusteella näin voidaan päätellä?', 'Mitkä kohdat ovat suoraan kirjoitettu voidelluille ja mitkä eivät?', 'Onko sillä mitään merkitystä, onko jotkin kohdat kirjoitettu voidelluille vai ei, jos ne kuitenkin soveltuvat kaikkiin kristittyihin?'.

Tutkittavassa Vartiotornissa joulukuulta 2016, s. 13-14 kpl 1 ja 2 esitetään ajatus, että Roomalaiskirjeen 8. luku kirjoitettiin pääasiassa voidelluille kristityille. Jos tämä luku kirjoitettiin pääasiassa voidelluille kristityille, kuten järjestö esittää, mitkä osat luvusta 8 ei kirjoitettu keillekään muille kuin voidelluille kristityille, ja mitkä osat kirjoitettiin myös muille näiden voideltujen lisäksi? Sanalla pääasiassa annetaan ymmärtää, että luku 8 kirjoitettiin ensisijaisesti voidelluille kristityille, mutta joitain osia siitä kirjoitettiin myös muille kristityille. Muutenhan ei sanottaisi pääasiassa, vaan sanottaisiin, että Roomalaiskirjeen 8. luku kirjoitettiin ainoastaan voidelluille kristityille.

Otetaan pari esimerkkiä:




* * * * *


* * * * *



Tätä asiaa tarkastellaan lähemmin PDF-dokumentissa, jonka voi lukea täältä.

PDF-dokumentista voi lukijalle herätä mm. tällaisia kysymyksiä:
  • Onko ylipäätään syytä ajatella että mitään "voideltujen kristittyjen" erillistä ryhmää on edes olemassa?
  • Milloin Paavali tai muukaan Raamatun kirjoittaja puhui sellaisesta ryhmästä?
PDF-tutkielma osoittaa syyn sille, miksei Roomalaiskirjeestä ole koskaan julkaistu jae jakeelta -selitysteosta. Kaikki näkisivät siitä selvästi, ettei selitys toimi ja että olisi täysin mielivaltaista soveltaa jotkut jakeet vain johonkin ryhmään.
   
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity