Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Oliko Lilith Aadamin ensimmäinen vaimo?
13.03.2021 Johanneksen poika




Kuva: JW.ORG

Huomautus: Tätä juttua ei kannata ottaa ihan tosissaan. Tämä on spekulatiivinen juttu, jossa vain tuodaan esiin tiettyjä oletuksia ja mahdollisuuksia tyyliin: "mitäpä, jos".

YLE julkaisi 04.03.2021 uutisen, jossa käsiteltiin mm. Lilithiä. Lainaus YLE:n tekstistä:

Lilith: Tasa-arvo

Yhtenä noituuden merkkinä pidettiin punaisia hiuksia. Ei siis ihme, että myös ihmiskunnan ensimmäinen nainen Lilith kuvataan usein leiskuvan punatukkaisena.

Ensimmäinen nainen? Aivan: tiesitkö, että aikojen alussa Aatamilla oli puoliso jo ennen Eevaa? Hänen nimensä oli Lilith.

Lilith halusi ihmiskunnan ensimmäisessä parisuhteessa tasa-arvoa. Kun se ei Aatamille sopinut, Lilith jätti hänet.

Lilith oli vahva nainen, joka uskalsi sanoa ei. Hän antoi piutpaut ukolleen ja painui demonien kanssa bilettämään Punaisellemerelle. Häntä vaadittiin takaisin uhkaamalla, että muuten hän menettää sata lasta joka yö. Lilith kieltäytyi. - Kaisa Pulakka, toimittaja

Myös Wikipedia kertoo Lilithistä. Lainaus Wikipedian tekstistä:

Lilith tai Lilitu (hepr. ‏לילית‎, Lilit) on babylonialaisessa mytologiassa ja juutalaisessa mytologiassa Jumalan luoma ensimmäinen nainen.
- - -
Nimi on mainittu Raamatussa ainoastaan yhdessä kohdassa Jesajan kirjassa (Jes. 34:14), jossa se on kahdeksan epäpuhtaan eläimen luettelon keskellä. Nimeen on liitetty määre "öinen velhotar" (käännös 1992).
- - -
Kabbalan mukaan Lilith oli Aatamin ensimmäinen puoliso, demoni jonka Jumala oli luonut. Aatamin ja Lilithin yhtymisestä syntyivät demonit. Näistä merkittävin oli Asmodeus. Lilithin myöhempänä avopuolisona pidettiin Saatanaa, joka houkutteli Eevan syntiinlankeemukseen.

Onko Raamatussa mitään viitteitä siitä, että Aadamilla olisi ollut vaimo ennen kuin Eeva luotiin?

Mitään varmaa Raamattu ei tästä esitä. Mutta on muutama raamatunkohta, jotka saisivat "uuden merkityksen", mikäli Lilith olisi tosiaan ollut Aadamin ensimmäinen vaimo. Tarkastellaan niitä lyhyesti.

1. Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa esitellään luomiskertomus yleisellä tasolla. Siinä kerrotaan mm. eläinten luomisesta ja lopulta myös ihmisten luomisesta. Jehovan todistajien julkaisema Uuden maailman käännös kertoo, että eläimet luotiin "lajeittain" (aikaisemmin tämä termi oli "lajiensa mukaan").

(1. Mooseksen kirja 1:24, 25) 24 Sitten Jumala sanoi: ”Tuottakoon maa eläviä olentoja lajeittain, kotieläimiä, ryömiviä eläimiä ja maan villieläimiä lajeittain.” Ja tapahtui niin. 25 Jumala ryhtyi tekemään maan villieläimiä lajeittain, kotieläimiä lajeittain ja kaikkia maan päällä ryömiviä eläimiä lajeittain. Jumala näki, että niin oli hyvä.

Mikään ei viittaa siihen, että Jumala olisi ensin luonut eläinlajin uroksen ja sitten sen kehon osasta muotoillut naaraan. Katsotaan, miten ihmisen luomisesta kerrotaan.

(1. Mooseksen kirja 1:26–28) 26 Sitten Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja vallitkoon hän meren kaloja, taivaan lentäviä luomuksia, kotieläimiä ja koko maata sekä kaikkia ryömiviä eläimiä, jotka liikkuvat maan päällä.” 27 Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen; Jumalan kuvaksi hän loi hänet. Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Lisäksi Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne ja vallitkaa meren kaloja, taivaan lentäviä luomuksia ja kaikkia maan päällä liikkuvia eläimiä.”

Ei tässäkään tule minkäänlaista ajatusta siitä, että Jumala olisi ensin luonut miehen ja sitten hänen kehonsa osasta naisen. "Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät".

1. Mooseksen kirjan toisessa luvussa kerrotaan ihmisen luomisesta. Jakeessa 7 mainitaan näin:

(1. Mooseksen kirja 2:7) 7 Sitten Jehova Jumala muodosti ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja ihmisestä tuli elävä olento.

Edellisessä luvussa tämä tapahtuma oli muotoiltu näin:

(1. Mooseksen kirja 1:26, 27)  27 Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen; Jumalan kuvaksi hän loi hänet. Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Tarkoittiko 1. Mooseksen kirja 2:7:ssa mainittu "Jehova Jumala muodosti ihmisen maan tomusta" vain Aadamia? Ensimmäisessä luvussa Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, ja mainitaan, että mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ensimmäisen luvun kohta näyttää viittaavan siihen, että hän loi sekä miehen että naisen omaksi kuvakseen. Loiko hän heidät yhtä aikaa?

Katsotaan eteenpäin toisen luvun kertomusta.

(1. Mooseksen kirja 2:15–17) 15 Jehova Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään sitä ja huolehtimaan siitä. 16 Lisäksi Jehova Jumala antoi ihmiselle käskyn: ”Jokaisesta puutarhan puusta saat syödä niin paljon kuin haluat, 17 mutta hyvän ja pahan tiedon puusta et saa syödä, sillä sinä päivänä, jona syöt siitä, sinä varmasti kuolet.”

Jos Jumala olisi jo tätä ennen luonut naisen, se ei mitenkään olisi ristiriidasessa ensimmäisen luvun kanssa, jossa Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen; Jumalan kuvaksi hän loi hänet. Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Raamattu ei kuitenkaan tästä kerro mitään. Niinpä spekulaatioille jää tilaa.

Tämän jälkeen todetaan Aadamin yksinäisyys.

(1. Mooseksen kirja 2:18) 18 Sitten Jehova Jumala sanoi: ”Ihmisen ei ole hyvä olla jatkuvasti yksin. Minä teen hänelle auttajan, joka täydentää häntä.”

Jos Lilith-myytti pitää paikkansa, Aadam oli menettänyt kumppaninsa. Jos se ei pidä paikkaansa, Aadam sai olla todella kauan yksin. Se poikkeaisi siitä tavasta, jolla Jumala loi eläimet. Ilmeisesti eläimistä luotiin sekä uros- että naaraspuoliset samaan aikaan. Tuskin uroshiirellä oli aikaa useita vuosia odotella puolison luomista. Se olisi kuollut jo ennen sitä.

Jos Aadamilla oli ollut Lilith puolisona, ja tämä oli lähtenyt, toki Aadam oli silloin yksinäinen.

Miten Jumala hoiti Aadamin yksinäisyyden kuntoon?

(1. Mooseksen kirja 2:20–22)  – – ihmisellä ei ollut auttajaa, joka olisi täydentänyt häntä. 21 Siksi Jehova Jumala vaivutti ihmisen sikeään uneen, otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja sulki sitten lihan sen kohdalta. 22 Sen jälkeen Jehova Jumala teki miehestä ottamastaan kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.

Homma oli hoidettu. Aadamilla oli puoliso. Toki yksi raamatunjae osoittaa, että jotain "hämärää" tässä täytyy olla.

Kun Jumala oli luonut kaiken (myös ihmisen), Raamatussa todetaan:

(1. Mooseksen kirja 1:31) 31 Sen jälkeen Jumala katsoi kaikkea, minkä hän oli tehnyt, ja se oli erittäin hyvää.

Voidaanko sanoa, että kaikki oli "erittäin hyvää", jos Aadam kärsi yksinäisyydestä? Mutta jospa hän ei ollutkaan yksinäinen? Jos hänellä oli puoliso, Lilith? Raamattu ei toki tällaista kerro, mutta tämä teoria sopisi Raamatun kertomukseen. Yksinäisyys ei olisi ollut "erittäin hyvää".

Miten Aadam suhtautui Eevan luomiseen? Hänellä olisi nyt puoliso?

(1. Mooseksen kirja 2:23) 23 Silloin mies sanoi: ”Tämä on vihdoinkin luu minun luistani ja liha minun lihastani. Häntä tullaan kutsumaan naiseksi, sillä miehestä hänet on otettu.”

Aadam totesi, että tässä on nainen hänen makuunsa. Hän on "vihdoinkin luu minun luistani ja liha minun lihastani". Jos Lilith oli ollut Aadamin ensimmäinen vaimo, hän ei olisi ollut luu hänen luistaan ja liha hänen lihastaan, koska Lilith olisi luotu erillään Aadamista, kuten kaikkien eläinlajien luomisessa oli. Ei norsua vaivutettu uneen ja otettu valtavan kokoista kylkiluuta ja muodostettu siitä norsun puolisoa.

Tämä kaikki on tietenkin puhdasta teoriaa ja spekulaatiota. Tätä ei tarvitse ottaa tosissaan. Mutta mielestäni Lilith-myytti sopisi Raamatun kertomuksiin sekä juonellisesti että loogisesti. Miksi se olisi jätetty pois, jos se on totta? Siihen tuskin saadaan vastausta.

 
 
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity