Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Jehovan todistajien järjestön ydinopetusten raamatulliset perusteet
15.03.2021 Johanneksen poika



Tämä juttu perustuu JP Uutisiin lähetettyihin PDF-dokumentteihin. Niiden lähettäjä haluaa pysyä nimettömänä.


 
Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda rehellinen, kriittinen katsaus Jehovan todistajien järjestön esittämiin näkemyksiin, sekä tutkia historiallisia faktoja järjestön opetusten alkuperästä. Mutta mikä tärkeintä, pyrkimys on syventyä tärkeiden ja keskeisten opinkappaleiden raamatullisiin perusteisiin, joita Jehovan todistajien järjestö on opettanut sen nykyhistorian alkuajoista tähän päivään saakka.

Mikään raamatuntutkimus ei kehota nyppimään jakeita irti tekstiyhteydestään. Ennen kuin yksittäistä jaetta voi edes analysoida kunnolla, on tärkeää tutkia, mitä jae edustaa omassa tekstiyhteydessään.

Tässä tutkielmassa on viisi osaa. Ne kaikki voi lukea PDF-dokumentteina.

Tutkielmassa käsitellään mm. näitä aiheita:

Jerusalem
607 eaa.
Läsnäolo
Raamatun ajanlasku
Danielin profetia
Lopun ajat
Seitsemän aikaa
1874
Kansakuntien määräajat
Nelson Barbour
Pakanain ajat
6000 vuotta Aadamin luomisesta
Viimeiset päivät
Suuri pettymys
Tämä sukupolvi
Uskollinen ja ymmärtäväinen orja
William Miller
1844
Nebukadnessar
Suurempi täyttymys
Onko alkuperällä merkitystä?
Hallintoelin
Pyramidituuma
Maallinen historia
Charles Taze Russell
1975
Pakanain ajat
Kaksoismerkitys
Tutkiva tuomio
Ensimmäinen maailmansota
Tuhatvuotissarastus
Jeesuksen kuninkuus
587 eaa.



Osa 1

Poimintoja:


The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures, kreikkalainen pohjateksti: Westcott & Hort, 1881.

Vertailemalla kolmea evankeliumia (Luukkaan 21. luku, Matteuksen 24. luku, Markuksen 13. luku) havaitaan, että niissä puhutaan samasta asiasta: Jerusalemin tulevasta tuhosta vuonna 70 ya., jonka Jeesus ennusti noin vuonna 33 ya. Mikään näissä jakeissa ei osoita, että Jeesuksen ennustamilla asioilla olisi Jerusalemin tuhoa suurempi täyttymys tulevaisuudessa. Se koski pelkästään tuolloin eläneitä juutalaisia, koska heidän palvontapaikkansa (jota Jerusalem edusti) oli pian hävitetty, ja juutalaiset vietiin vankeina kansojen sekaan. Lisäksi Luukkaan 21:24 on ainoa kohta, jossa mainitaan Jerusalem, jota muut kansat tulisivat tallaamaan, kunnes kansojen määräajat kuluvat umpeen.
 

Kuva: JW.ORG

Kun haetaan unen suurempaa täyttymystä tästä Danielin kirjan osasta, jossa sitä selitetään, sille ei löydy sellaista. (Da 4:1-37; 5:17-23) Suurempaa täyttymystä ei löydy tälle unelle muualtakaan Raamatusta. Suuremman täyttymyksen mukaan uni, jonka Nebukadnessar oli nähnyt, olisi viitannut vuodesta 607 eaa. - vuoteen 1914 ya. Vuotta 607 eaa. pidetään vuotena, jolloin Nebukadnessar oli valloittanut Jerusalemin, sekä katkaissut Juudan kuninkaiden sarjan. Mutta unen, jonka Daniel selitti hänelle, Nebukadnessar näki aikaisintaan vuoden 606 eaa. jälkeen. Huom! Vuodet lasketaan taaksepäin, kun kyse on vuosista ennen ajanlaskun alkua (eaa.). Mikä tässä on epäjohdonmukaista? Suurempi (toinen) täyttymys olisi alkanut aikaisemmin kuin ensimmäinen täyttymys. Profetiat eivät milloinkaan ala täyttymään ennen kuin ne ennustetaan.

Lue tutkielman osa 1 täältä (tiedoston koko: 8,5 Mt).



Osa 2

Poimintoja:

Raamattu ei itsessään esitä mitään yhtenäistä ajanlaskua. Siksi termi Raamatun ajanlasku on harhaanjohtava. Raamattu esittää tapahtumia ja jaksoja, joissa mainitaan esimerkiksi henkilöiden iät tai kuninkaiden hallitusvuosien ajankohdat. Nämä kaikki on saatava sovitettua yhteen maallisen historian kanssa. Vasta siten saadan muodostettua mahdollisesti luotettava, yhtenäinen ajanlasku. Yli 2500 vuoden takaisien tapahtumien ajoittaminen edes vuosien tarkkuudella - saati sitten kuukausien, on kaikkea muuta kuin luotettavaa. Epävarmuustekijöiden määrä ja väärintulkintojen mahdollisuus kasvaa aina, mitä kauemmas historiassa mennään.

- - -

2. lokakuuta 1914 Charles T. Russell ilmoitti Brooklynissa New Yorkissa Yhdysvalloissa sijaitsevan Vartiotorni-seuran päätoimiston henkilökunnalle: ”Pakanain ajat ovat päättyneet – niiden kuninkaitten aika on ohi.”


Tuhatvuotissarastus (Millenial Dawn), osa 2, luku 4, sivu 80
 
Ihan sivuhuomiona, on kiinnostavaa, että Russellin käyttämä raamatullinen ajanlasku osoitti Aadamin luomisesta kuluneen 6000 jo vuonna 1872. Nykyisen ajanlaskun mukaan tähän samaan vuonna 1975. Näillä kahdella, nykyisellä ja Russellin käyttämällä ajanlaskulla oli yli 100 vuoden heitto!


Charles T. Russell, kuva: Wikipedia

Mutta mikä oli tämä The Christian Age "Harvest", 40 vuotta pitkä ajanjakso, joka alkoi vuoden 1874 lokakuussa, ja päättyi vuoden 1914 lokakuussa? Tästäkin aiheesta järjestö vaikenee nykyään täysin, vaikka se kuuluu erottamattomana osana järjestön teokraattiseen historiaan, kuten 'seitsemän aikaakin'. Russell oli nimittäin vakuuttunut Nelson Barbourin aikalaskelmien perusteella, että Jeesuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut lokakuussa vuonna 1874. Lisäksi Russellin omien aikalaskelmien perusteella vuonna 1872 tuli kuluneeksi 6000 vuotta Aadamin luomisesta. joten tuosta ajankohdasta Russell piti kiinni lähes loppuun asti.

- - -

1. maailmansota oli jo täydessä vauhdissa lokakuussa 1914 (syttyi 28. heinäkuuta). Kun yhdistetään Ilmestyskirjan 12. luvussa kerrottu Saatanan ja demonien heittäminen alas maahan Jumalan valtakunnan perustamisen yhteydessä, vuoden 1914 lokakuu ei toimi. Järjestö opettaa, että kun Jeesus sai kuninkuuden taivaassa (lokakuussa 1914), hän heitti ensi töikseen Saatanan ja demonit alas taivaasta, ja puhdisti taivaat. Sen seurauksena tuli ahdistavat olosuhteet maan päällä, ja 1. maailmansota syttyi. Tämä on edelleen virallinen kanta. Mutta kuinka se on loogisesti selitettävissä, kun 1. maailmansota syttyi jo 2 kuukautta aikaisemmin?

- - -

'Lopun ajat' ja 'tämä sukupolvi' on sidottu tiettyyn aikamääreeseen (vuosi 1914). Jos Jeesus olisi sanonut, että lopun tai viimeisten päivien lähestyessä te saatte selville ajan, tässä ei olisi mitään ongelmaa. Mutta Jeesus sanoi, että "ette tiedä päivää ettekä hetkeä". Tämän vuoksi ongelmia tuottaa aikamääre. Ja tuo aikamääre määräytyy 'pakanain aikojen' ja Danielin 'seitsemän ajan' tulkinnan mukaan. Mutta kun ne katoavat, katoaa aikamäärekin. Ja selitysongelmat. Jeesuksen paluuta piti odottaa ilman mitään tiettyjä aikamääreitä, ja pysyä valveilla.


Tarkoittiko Jeesus kahta limittäistä sukupolvea lopun ajan ennustuksessaan?

Lue tutkielman osa 2 täältä
(tiedoston koko: 5,5 Mt).
 


Osa 3

Poimintoja:

Koko näiden yli 100 vuoden ajan järjestöllä on ollut hakusessa, mitä oikeastaan tarkoitetaan 'uskollisella ja ymmärtäväisellä orjalla'. Historia ei valehtele, vaan osoittaa, että näin asia todella on. Ainoa asia, joka tässä on ymmärretty oikein, on se, että tämä orja jakaisi hengellistä ravintoa uskon huonekunnalle aina siihen saakka, kun Jeesus tulee toisen kerran takaisin. Jos siis Jeesus olisi toiminut tämän kanavan isäntänä vuodesta 1919 lähtien, eikö tämän pitäisi olla aivan ensimmäisiä asioita, joita heidän olisi pitänyt ymmärtää? Vuoden 1914 väärintulkinta, Nebukadnessarin unen suuremman täyttymyksen väärä tulkinta, kansakuntien määräaikojen väärintulkinta, Jerusalemin tuhon ja ajanlaskun väärä tulkinta, sukupolven väärä tulkinta, sekä täydellinen ymmärtämättömyys Jeesuksen vertauksesta 'uskollisesta ja ymmärtäväisestä orjasta' osoittavat, että koko järjestön teokraattinen historia ei perustu mihinkään. Heillä ei ole minkäänlaista valtuutusta Jeesukselta. Suurin osa järjestön valmistamista materiaaleista, jotka perustuvat vuoden 1914 väärintulkintaan, ovat siksi 99% paperinkeräystavaraa. Tällaisia julkaisuja ovat esimerkiksi Danielin ja Ilmestyskirjan selitysteokset.

- - -

Nykyään Jehovan todistajat uskovat, että 'uskollinen ja ymmärtäväinen orja' on sama asia kuin hallintoelin. He uskovat myös, että 1. vuosisadalla Jerusalemissa oli samanlainen 'hallintoelin', joka koostui hengellä voidelluista miehistä, kuten apostolit ja vanhimmat.

- - -

Jos nykykäsitys hallintoelimestä on oikein, tuolloinen Jerusalemin hallintoelin oli samalla tavalla myös 'uskollinen ja ymmärtäväinen orja' kuin nykyään. Eli Jeesus olisi nimittänyt 'uskollisen ja ymmärtäväisen orjan' tehtäväänsä jo tuolloin. Ja jos Jeesus oli nimittänyt orjan jo tuolloin, mitä enää vuonna 1919 olisi tapahtunut?

Lue tutkielman osa 3 täältä (tiedoston koko 0,7 Mt).



Osa 4

Poimintoja:

Miten Jehovan todistajat ymmärtävät Jeesuksen 'toisen tulemisen', 'paluun', 'läsnäolon', 'tulemisen valtakunnan Kuninkaana'. Se kaikki on näkymätöntä. Viereisessä kuvassa on se "virhe", että järjestön opetuksen mukaan Jeesus tulee enkeleineen Harmageddonissa näkymättömänä. Kuva: JW.ORG.

Lisäksi Jeesus "tuli takaisin" näkymättömänä jo vuonna 1914, kun hänen läsnäolonsa alkoi. Siitä lähtien hän on ollut näkymättömänä läsnä. Järjestö ei missään mainitse, että Jeesus tulisi takaisin näkyvällä tavalla, vaan kaikki 'paluu' ja 'tuleminen', sekä 'läsnäolo' on puhtaasti näkymätöntä. Myös ihmisten tuominta lampaisiin ja vuohiin, sekä harmageddonin teloitus tulee näkymättömästä. Meidän pitäisi kysyä, onko tämä asia todellakin Raamatun mukaan näin? Onko sanan parousia merkitys näkymätön läsnäolo?

Kristuksen näkymätön läsnäolo ei ollut alunperin edes Charles T. Russellin keksintö. Tämän termin sekä opetuksen juuret ovat adventismissa. Nimittäin William Miller oli ennustanut, että Jeesus tulisi takaisin viimeistään vuonna 1844. Hän käytti laskennassaan mm. Danielin 4. luvun 'seitsemää aikaa' (2520 vuotta), sekä Danielin 8:13, 14:ssa mainittua '2300 iltaa ja aamua'. Kun Jeesus ei tullutkaan vuonna 1844, se oli kaikille silloisille adventismin oppeihin perehtyneille suuri pettymys. Tämän suuren pettymyksen jälkeen Raamatun profetioita ja aikalaskelmia tarkistettiin uudelleen. Tuloksenä oli, että vuosi 1844 oli heidän laskelmiensa mukaan täysin oikein, mutta tapa, jolla Jeesus oli tuolloin tullut, olikin ymmärretty väärin. Tästä muodostui adventistien opetus tutkiva tuomio, jossa keskeisintä on käsitys, että Jeesus palasi näkymättömänä vuonna 1844, ja alkoi sovitustyönsä taivaallisessa pyhäkössä Danielin 8:13, 14 mukaisesti. Jeesus olisi siis vuodesta 1844 ollut läsnä näkymättömänä taivaallisen pyhäkön kaikkein pyhimmässä. Kuvassa ensimmäinen Vartiotorni vuodelta 1879. Huomaa teksti. "Herald of Christ's presence", eli "Kristuksen läsnäolon julistaja". Kuva: Vartiotorni-seura.

- - -

On totta, että sana parousia esiintyy kyseisessä Matteuksen luvussa 24 kaikkiaan neljä kertaa. Mutta on myös hyvä huomata, ettei se esiinny Markuksen ja Luukkaan rinnakkaiskertomuksissa kertaakaan. Johanneskaan ei mainitse sitä kuin kerran kirjeessään (1Jo 2:28). Kokonaisuuden hahmottamiseksi on verrattava kaikkia rinnakkaiskertomusia toisiinsa, ennen hätiköityjen johtopäätösten tekemistä.

Lue tutkielman osa 4 täältä (tiedoston koko 25,7 Mt).


 
Osa 5

Poimintoja:

Kun järjestö hyväksyy vuoden 539 eaa. kiinnekohdaksi, jonka perusteella voidaan muodostaa raamatullinen ajanlasku tapahtumille, se hylkää uusbabylonialaisten hallitsijoiden hallituskausien pituuksien luotettavuuden, koska niiden avulla ei päästä vuoteen 607 eaa., eikä myöskään selitetä pakkosiirtolaisuutta, jonka piti kestää 70 vuotta. Viime kädessä järjestö hylkää kaikki maalliset todisteet sen nojalla, että ne ovat ristiriidassa tämän pakkosiirtolaisuuden pituutta koskevan ajan kanssa. Näin he perustelevat tulkinnan olevan pelkästään Raamattuun perustuva, vaikka maallinen historia sanoisi mitä.

Tähän lopputulokseen tullaan tiukan analyysin jälkeen, kuten Vartiotornin 1. marraskuuta 2011 numerossa, sivulla 22: "Koska Raamatussa sanotaan suoraan, että tuo pakkosiirtolaisuus kesti 70 vuotta, sen täytyi alkaa vuonna 607 eaa."

Mutta täytyikö pakkosiirtolaisuuden kestää 70 vuotta? Mitä Raamatussa sanotaan pakkosiirtolaisuudesta? Jeremia, joka tämän ennusti alunperin, kirjoitti myös, miten tämä toteutui. Jeremian 52:28-30:ssä sanotaan:

Tämä on se joukko, jonka Nebukadnessar vei pakkosiirtolaisuuteen: [Nebukadnessarin] seitsemäntenä vuonna 3 023 juutalaista. Nebukadnessarin 18. vuonna Jerusalemista vietiin 832 henkeä. Nebukadnessarin 23. vuonna vartioston päällikkö Nebusaradan vei juutalaisista pakkosiirtolaisuuteen 745 henkeä. Kaikkiaan pakkosiirtolaisuuteen vietiin 4 600 henkeä.

Pakkosiirtolaisuuteen vietiin väkeä kolmessa erässä: 1. kesti 61 vuotta, 2. kesti 50 vuotta, ja 3. kesti 45 vuotta. Suurin osa pakkosiirtolaisista vietiin Babyloniin 1. erässä, joten on ristiriitaista, miksi järjestö aloittaa 70 vuoden laskemisen vasta 2. pakkosiirtolaisuudesta.

- - -

Raamatun mukaan pakkosiirtolaisuus ei edes kestänyt niin kauan. Jeremia ei missään sanonut, että 70 vuotta olisi määrätty Jerusalemille. Hän ei myöskään sanonut, että juutalaiset olisivat 70 vuotta pakkosiirtolaisuudessa. Vaan mitä hän sanoi? Jeremia sanoi, että 70 vuotta tulisi täyteen Babylonille, jonka jälkeen sen kuningas vaadittaisiin tilille. (Tämä tapahtui vuonna 539 eaa. kun Meedo-Persian armeijat kukistivat Babylonin ja kuningas syöstiin vallasta.) Tämän ajan sisällä tapahtuisi juutalaisten pakkosiirtolaisuus, joka olisi alle 70 vuotta, kuten myös Jerusalemin autiona olo.

- - -

Koko hallintoelimen auktroriteetti kaatuu näiden väärien opetuksen mukana. Jehovan todistajien olisi siis pitänyt jo aikanaan hylätä valheelliset ennustelut ja alkaa tutkimaan Raamattua täysin puhtaalta pöydältä. Kysymys siksi kuuluukin, minkälainen Raamatun totuus oikeasti on, kun poistetaan kaikki nämä väärät tulkinnat 'seitsemästä ajasta', 'uskollisesta ja ymmärtäväisestä orjasta', 'tästä sukupolvesta' ja 'Kristuksen näkymättömästä läsnäolosta'? Keitä ne hengellä voidellut miehet Warwickissä (aikaisemmin Brooklynissä) oikein todellisuudessa ovat? Maailmassa on miljoonia huijauksia, onko tämä yksi niistä?

- - -

Tämän dokumentin tarkoituksena on ainoastaan tuoda esiin faktoja Jehovan todistajien opillisista kysymyksistä, sekä niiden raamatullisista perusteita. Aihe on niin laaja ja monimutkainen, ettei läheskään kaikkea voi käsitellä yhdeltä istumalta. Nämä tiedot ovat vain pintaraapaisu kaikesta siitä, mitä järjestön opetuksista on vielä löydettävissä. Siksi tämä esitys voi olla vain johdanto kaikkeen siihen tutkimukseen, joka tullaan aikanaan suorittamaan.

Lue tutkielman osa 5 täältä (tiedoston koko 4,3 Mt).

 
 
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity