Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset


Kuva ja teksti: Lastenkirja Opimme suurelta opettajalta

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG
 
 



Onko Jehovan todistajien viettämä Jeesuksen kuoleman muistojuhla jumalanpilkkaa?
26.03.2021 Johanneksen poika




Kuva: Jehovan todistajien muistojuhlakutsu 2021

Jehovan todistajat viettävät Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa tänä vuonna lauantaina 27.03.2021 auringonlaskun jälkeen. Tämä on nyt toinen vuosi peräkkäin, kun tätä juhlaa vietetään etänä videoyhteyden välityksellä. Syy tähän on luonnollisesti koronapandemia.

Jehovan todistajien tapa viettää Kristuksen kuoleman muistoa on aivan erilainen kuin muilla kristillisillä yhteisöillä. Suurin ero on siinä, että happamatonta leipää ja punaviiniä nauttii vain hyvin harva juhlan läsnäolijoista. Maailmanlaajuisesti vuonna 2020 Jehovan todistajien järjestämään juhlaan osallistui noin 17,8 miljoonaa ihmistä. Näistä vain noin 21 tuhatta otti osaa vertauskuviin, leipään ja viiniin.

Kun Herran illallista vietettiin valtakunnansaleilla ennen koronapandemiaa, raamatullisen puheen jälkeen "tarjoiltiin" kaikille paikalla olijoille vuorotellen leipää ja viiniä. Vertauskuvat kiersivät kädestä käteen, kunnes jokaisella on ollut tilaisuus halutessaan nauttia niitä, mutta useimmissa kokouspaikoissa kukaan ei ole niitä nauttinut. Voit tutustua muistojuhlan viettämiseen täällä.
 

Kuvassa punaviini kiertää kädestä käteen

Nyt kun Jeesuksen kuoleman muistojuhla järjestetään etänä, herää kysymys, pitääkö jokaisessa kodissa olla oma viinipullo ja -pikarit sekä happamaton leipä lautasella, vaikka tiedettäisiin etukäteen, että kukaan ei nauttisi noita vertauskuvia? Vastaus on: Pitää. Jokaisen perheen pitää hankkia punaviini ja happamaton leipä itse. Vartiotorni-lehti on määritellyt sallitut punaviinit tarkasti. Zoom-kokouksen aikana kaikissa kodeissa pyödällä on viinipikari ja lautasella leipä. Kun puheen aikana ilmoitetaan vertauskuvien nauttimisesta, ne pitää tarjota kaikille paikalla olijoille, ja sitten tavan mukaan lähes poikkeuksetta täytyy kieltäytyä noista vertauskuvista.


Kuva: JW.ORG


Tällainen tapa viettää "Herran illallista" tuntuu monesta kummalliselta, suoraan sanoen pelleilyltä. Alunperin Jeesus ja opetuslapset todella nauttivat oikeasti leipää ja viiniä. Miksi tästä rituaalista on tehty irvokas näytelmä, josta ei voi sanoa, onko se komediaa vai tragediaa. Vai jumalanpilkkaa?

On tarpeen hiukan katsoa, mitä Raamattu sanoo asiasta, ja mitä Jehovan todistajien kirjallisuus tästä aiheesta kertoo.

Tässä on kaksi versiota Raamatusta:

(Markus 14:22–25) 22 Kun he jatkoivat syömistä, hän otti leivän, esitti rukouksen, taittoi sen, antoi sen heille ja sanoi: ”Ottakaa, tämä tarkoittaa minun ruumistani.” 23 Hän otti myös maljan, kiitti Jumalaa ja antoi sen heille, ja he kaikki joivat siitä. 24 Hän sanoi heille: ”Tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta. 25 Minä vakuutan teille: en missään tapauksessa juo enää viiniköynnöksen tuotetta ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa.”

(Luukas 22:19, 20) 19 Hän otti myös leivän, kiitti Jumalaa, taittoi sen, antoi sen heille ja sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” 20 Kun he olivat nauttineet illallisen, hän otti samalla tavoin myös maljan ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa. Se tulee voimaan minun vereni perusteella, joka vuodatetaan teidän puolestanne.

On merkittävää, että Jeesus ei rajoittanut leivän syömistä ja viinin juomista. Ne olivat tarjolla kaikille läsnäolijoille, ja kaikki niitä nauttivat.

Jehovan todistajat voivat tosin väittää vastaan ja sanoa, että leipä ja viini kuuluvat vain "voidelluille", ei muille. Mutta jos ajatellaan tarkemmin, olivatko läsnä olleet opetuslapset "voideltuja"? Eivät. He saivat pyhän hengen voitelun vasta viikkoja myöhemmin. Tästä kertoo Vartiotorni-lehti.

*** w20 tammikuu s. 20 kpl 1-2 ”Henki itse todistaa” ***

SUNNUNTAIAAMUNA vuoden 33 helluntaina noin 120 opetuslasta oli kokoontunut erään talon yläkertaan Jerusalemiin (Apt. 1:13–15; 2:1). Muutamaa päivää aikaisemmin Jeesus oli kehottanut heitä pysymään Jerusalemissa, koska he saisivat siellä ainutlaatuisen lahjan (Apt. 1:4, 5). Mitä tapahtui?

2 ”Yhtäkkiä taivaalta kuului ääni, kuin navakan tuulenpuuskan kohahdus.” Ääni täytti koko talon. Sitten opetuslasten pään päälle ilmaantui ”tulenliekkien näköisiä kieliä”, ja he kaikki ”täyttyivät pyhällä hengellä”. (Apt. 2:2–4.) Tällä vaikuttavalla tavalla Jehova vuodatti pyhän henkensä koolla olevien ihmisten päälle (Apt. 1:8). He olivat ensimmäisiä, jotka voideltiin pyhällä hengellä ja joille annettiin toivo hallita Jeesuksen kanssa taivaassa.

Vartiotorni-lehdessä lainataan Matteuksen kertomusta Herran illallisesta, ja siinä todetaan Jeesuksen sanoneen: "Ottakaa, syökää". "Juokaa siitä te kaikki". Kaikki. Ja on hyvä muistaa tämä: Opetuslapset eivät kuuluneet tuossa vaiheessa "voideltuun luokkaan".

*** w04 15/3 s. 3 Muistojuhla jolla on merkitystä sinulle ***

Silminnäkijä Matteus kertoo Jeesuksen asettaneen Herran illallisen seuraavasti: ”Jeesus otti [happamattoman] leivän, ja esitettyään siunauksen hän taittoi sen ja antoi opetuslapsille ja sanoi: ’Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.’ Hän otti myös [viini]maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ”liiton verta”, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi.’” (Matteus 26:26–28.)

Katsotaan vielä yhtä raamatunkohtaa. Jeesus itse puhuu aiheesta:

(Johannes 6:53, 54) 53 Niinpä Jeesus sanoi heille: ”Minä todella vakuutan teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, ette saa elämää. 54 Se joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, saa ikuisen elämän, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä - - -

Jehovan todistajilla (aikaisemmin heitä kutsuttiin Raamatuntutkijoiksi) oli aikaisemmin sellainen oppitulkinta, että sekä 144000 (pieni lauma) että Suuri joukko olivat menossa kuoltuaan taivaaseen. Herran illallista viettäessään he kaikki ottivat osaa leipään ja viiniin. Vasta vuonna 1935 Vartiotorni-seuran presidentti päätti, että Suuri joukko ei ole menossa taivaaseen, vaan heillä on toivo elää maan päällä. Kirja Täyttynyt salaisuus, joka oli julkaistu vuonna 1917 antoi vielä Suuren joukon jäsenille toivon mennä taivaaseen. Lue lisää tästä.

Sunnuntaina 21.03.2021 etäkokouksissa käsiteltiin tammikuun 2021 tutkittavaa Vartiotorni-lehteä. Siinä on kirjoitus Muiden lampaiden suuri joukko kiittää Jumalaa ja Kristusta. Kirjoituksessa selitettiin, kuinka Vartiotorni-seuran presidentti Joseph Rutherford esitti vuoden 1935 konventissa puheen, jonka seurauksena monien Jehovan todistajien maailmankuva mullistui. Ote Vartiotornin kirjoituksesta:

2 Puheessaan veli Rutherford selitti, ketkä muodostaisivat Ilmestyksen 7:9:ssä mainitun ”suuren joukon”. Siihen asti oli ajateltu, että suuri joukko oli toisarvoinen taivaallinen luokka, johon kuuluvat eivät olleet yhtä uskollisia kuin voidellut kristityt. Veli Rutherford perusteli Raamatun avulla, että suureen joukkoon kuuluvat eivät mene taivaaseen vaan he ovat Kristuksen muita lampaita, jotka säilyvät elossa ”suuresta ahdingosta” ja elävät ikuisesti maan päällä (Ilm. 7:14). Jeesus sanoi:  ”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta. Nekin minun täytyy tuoda sisään, ja ne kuuntelevat minun ääntäni. Näin tulee olemaan yksi lauma, yksi paimen.” (Joh. 10:16.) Nämä muut lampaat ovat uskollisia Jehovan todistajia, joilla on toivo elää ikuisesti paratiisissa maan päällä (Matt. 25:31–33, 46).

3 Konventissa jännitys tiivistyi, kun puhuja kysyi yleisöltä: ”Haluaisivatko kaikki ne, joilla on toivo saada elää ikuisesti maan päällä, nousta seisomaan?” Erään paikalla olleen veljen mukaan yli puolet 20 000 hengen yleisöstä nousi seisomaan. Sitten veli Rutherford huudahti: ”Katso! Suuri joukko!” Haltioitunut yleisö puhkesi suosionosoituksiin. Ne jotka olivat nousseet seisomaan, ymmärsivät, että heitä ei ollut voideltu pyhällä hengellä eikä heillä ollut taivaallista toivoa. Seuraavana päivänä konventissa kastettiin 840 uutta todistajaa, ja suurin osa heistä oli muita lampaita.

Vartiotorni-lehti kertoo, että monet tuhannet lakkasivat nauttimasta leipää ja viiniä Jeesuksen kuoleman muistojuhlassa. Eräs veli totesi nöyrästi: ”Vuoden 1935 muistojuhlassa nautin vertauskuvia viimeisen kerran. Ymmärsin, että Jehova ei ollut herättänyt minussa taivaallista toivoa pyhän henkensä välityksellä vaan minulla oli toivo elää maan päällä ja olla mukana tekemässä maasta paratiisia.” (Room. 8:16, 17; 2. Kor. 1:21, 22.)

On kiinnostavaa, että tämä tammikuun 2021 Vartiotorni-lehti varottaa Jehovan todistajia siitä, että he kevyin perustein nauttisivat leipää ja viiniä Kristuksen kuoleman muistojuhlassa. Suora lainaus lehdestä:

5 Miten Jehova suhtautui niihin, jotka lakkasivat nauttimasta muistojuhlan vertauskuvia vuoden 1935 jälkeen? Entä jos nykyään joku kastettu todistaja syö leipää ja juo viiniä Jeesuksen kuoleman muistojuhlassa mutta myöhemmin tajuaa, että hän ei olekaan voideltu? (1. Kor. 11:28.) Jotkut ovat nauttineet vertauskuvia, koska he ovat ymmärtäneet tulevaisuudentoivonsa väärin. Jos he kuitenkin myöntävät virheensä, lakkaavat nauttimasta niitä ja jatkavat Jehovan uskollista palvelusta, hän varmasti hyväksyy heidät muiden lampaiden joukkoon. Vaikka he eivät osallistu vertauskuviin, he tulevat silti muistojuhlaan, koska he arvostavat syvästi sitä, mitä Jehova ja Jeesus ovat tehneet heidän hyväkseen.

Aikaisemmin tieto siitä, että kuului voideltuun luokkaan, oli vain yksilön ja Jumalan välinen asia. Nyt järjestö haluaa tunkea siihen väliin ja estää yksilöitä ottamasta taivaallista kutsua vastaan. Vuoden 1998 Vartiotorni 15. helmikuuta kertoi sivulla 14:

Hengen todistus

10 Kaikilla 144000 voidellulla kristityllä on ollut kiistaton todiste siitä, että heillä on Jumalan henkeä. Paavali kirjoitti tästä: ”Te saitte pojaksioton hengen, jonka avulla huudamme: ’Abba, Isä!’ Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia. Jos siis olemme lapsia, olemme myös perillisiä: tosiaankin Jumalan perillisiä, mutta perijätovereita Kristuksen kanssa, edellyttäen että kärsimme yhdessä, jotta meidät myös yhdessä kirkastettaisiin.” (Roomalaisille 8:15–17.) Voidelluilla kristityillä on lapseuden henki taivaallista Isäänsä kohtaan, vallitseva tunne siitä, että he ovat hänen poikiaan (Galatalaisille 4:6, 7). He ovat ehdottoman varmoja siitä, että Jumala on siittänyt heidät hengellisiksi pojikseen olemaan Kristuksen perijätovereita taivaallisessa Valtakunnassa. Tässä Jehovan pyhällä hengellä on ratkaiseva osa.

Myöhemmin Jehovan todistajien järjestö on pitänyt osaa voidelluista jopa mielenterveysongelmaisina. Vuoden 2016 tammikuun Vartiotornissa kerrottiin sivuilla 25 ja 26 näin:

VERTAUSKUVIIN OSALLISTUVIEN MÄÄRÄ – ONKO AIHETTA HUOLEEN?

12 Useiden kymmenien vuosien ajan niiden määrä, jotka ottivat osaa Kristuksen kuoleman muistonvieton vertauskuviin, väheni jatkuvasti, mutta viime vuosina tuo joukko on kasvanut. Pitäisikö tämän huolestuttaa meitä? Ei. Tarkastelemme nyt joitakin seikkoja, jotka kannattaa pitää mielessä.


13 ”Jehova tuntee ne, jotka kuuluvat hänelle.” (2. Tim. 2:19.) Ne, jotka laskevat vertauskuviin osallistuvien määrän, eivät voi arvioida, kenellä oikeasti on taivaallinen toivo. Tuo määrä sisältää myös ne, jotka ajattelevat virheellisesti olevansa voideltuja. Jotkut ovat saattaneet ottaa osaa vertauskuviin, mutta ovat myöhemmin lopettaneet sen. Toisilla saattaa olla henkisiä tai tunneperäisiä ongelmia, joiden vuoksi he uskovat, että he tulevat hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa. Siksi osallistujien määrä ei kerro täsmällisesti niiden voideltujen määrää, jotka vielä ovat maan päällä.

14 Voideltuja on monissa osissa maailmaa, kun Jeesus tulee kokoamaan heidät taivaaseen. Raamattu kertoo tuosta ajasta: ”Hän [Jeesus] lähettää enkelinsä suuren trumpetin äänen kuuluessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmansuunnalta, taivaiden toisesta äärestä niiden toiseen ääreen.” (Matt. 24:31.) Raamatussa osoitetaan, että viimeisinä päivinä ainoastaan jäännös voidelluista on jäljellä maan päällä (Ilm. 12:17). Siinä ei kuitenkaan paljasteta, kuinka monta heistä on jäljellä silloin, kun suuri ahdistus puhkeaa.

Millä oikeudella Jehovan todistajien hallintoelin haluaa estää yksilöitä nauttimasta leipää ja viiniä Herran illallisella?

 
  
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity