Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Uutisia Vartiotorniseurasta ja Jehovan todistajista
Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle * Hakusivulle * Uutissivuille * Uutisarkistoon


Jehovan todistajat, uutisia


 
Johanneksen pojan kotisivut

Linkkejä


Vuosikatsaukset

Kuva: JW.ORG, muokkaus: JP

Lisää linkkejä
Sivupalkin kuvat: JW.ORG, ellei toisin mainittu
 
 



Historiaa - osa 95: Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen ja toinen läsnäolo - 1874?
26.08.2021 Johanneksen poika




Jehovan todistajien "historiakirja" Jehovan todistajat – Jumalan valtakunnan julistajia (1993) kertoo Russellista ja aikaennustuksista sivulla 74 näin:

Eräänä tammikuun aamuna 1876 sai 23-vuotias Russell käsiinsä uskonnollisen aikakauslehden Herald of the Morning (Aamun airut) irtonumeron. Kansilehdestä hän tunsi sen adventistien julkaisuksi. Sen toimittaja, rochesterilainen Nelson H. Barbour, uskoi, ettei Kristuksen paluun tarkoitus ollut hävittää maan sukukuntia, vaan siunata ne ja ettei hän tulisi lihassa vaan henkenä. Tämähän piti yhtä sen kanssa, mitä Russell ja hänen Alleghenyssä asuvat toverinsa olivat uskoneet jo jonkin aikaa! Oli kuitenkin kiinnostavaa, että Barbour uskoi Raamatun aikaennustusten perusteella, että Kristus oli jo läsnä (näkymättömänä) ja että elonkorjuutyö ”vehnän” (Valtakunta-luokan muodostavien tosi kristittyjen) kokoamiseksi oli jo alkanut (Matt. 13. luku).

Russell oli kaihtanut Raamatun aikaennustuksia. Nyt hän kuitenkin pohti: ”Olisiko mahdollisesti siten, että aika-ennustukset, joita adventistien virheellisyyksien takia niin kauan olin ylenkatsonut, olisivat todellakin annetut osoittamaan milloin Herra tulisi olemaan näkymättömänä läsnä perustaakseen valtakuntansa?” Russellilla oli sammumaton Raamatun totuuden jano, ja hän halusi oppia enemmän. Siksi hän sopi tapaavansa Barbourin Philadelphiassa. Tämä tapaaminen vahvisti sen, että he olivat samaa mieltä monista Raamatun opetuksista, ja antoi heille tilaisuuden vaihtaa mielipiteitä. ”Kun ensiksi tapasimme”, Russell sanoi myöhemmin, ”oli hänellä paljon oppimista minulta kaikkien puolesta maksetun lunastushinnan riittävyydestä täyden ennalleenasettamisen toteutumiseksi, niinkuin minulla oli paljon oppimista häneltä aikaan nähden.” Barbour sai Russellin vakuuttumaan siitä, että Kristuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut vuonna 1874.

Tässä mainittiin vuosiluku 1874. Tuo vuosiluku oli erittäin tärkeä Jehovan todistajille (ent. Raamatuntutkijoille) pitkään. Vaikka se mainitaan tässä "historiakirjassa", siitä ei nykyisin juuri järjestö kerro Jehovan todistajille. Niinpä nykyiset Jehovan todistajat voivat olla täysin tietämättömiä tästä vuoden 1984 merkityksestä.

JP-Uutisiin lähetettiin kiinnostava dokumentti Vartiotorni-seuran vuosilukusekoiluista. Tällä sivulla lainataan tuota PDF-dokumenttia. Koko PDF-dokumentti on luettavissa tämän sivun lopussa olevasta linkistä.

Lainauksia dokumentista:



Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen ja toinen läsnäolo

Suurelle osalle Jehovan todistajia vuosi 1874 ei sano yhtään mitään. Siltikin tämä vuosi esiintyi yleisesti Vartiotorni-Seuran julkaisuissa toistuvasti. Tällöin sillä aina tarkoitettiin ja sen yhteydessä puhuttiin Jeesuksen toisesta tulemisesta ja hänen alkaneesta läsnäolostaan.


Aina noin vuoteen 1936, suomenkielisessä Vartiotornissa 1. tammikuuta, sivulla 8 mainittiin:

"Kristuksen Jeesuksen tosi seuraajien huomio alkoi kiintyä Kristuksen Jeesuksen toiseen tulemiseen vuoden 1874 vaiheilla, ja siitä lähtien on julkaistu paljon sitä koskevaa."

Sen jälkeen järjestön julkaisut - ja pääasiallisesti Vartiotorni - lakkaavat mainitsemasta tätä vuotta Kristuksen takaisintulon ja läsnäolon yhteydessä. Seuraavaksi Vartiotorni -lehtiä on kahlattava vuoteen 1949, jolloin sen heinäkuun 1. päivän numerossa (engl.) sivulla 196 todettiin seuraavasti:

Raamatun ajanlaskun mukaan, kuten tuolloin ymmärrettiin, laskettiin, että hänen [Jeesuksen] läsnäolonsa henkenä olisi alkanut 1874. Tästä syystä kun Vartiotornia alettiin julkaista 1879, sen alaotsikkona oli "Kristuksen läsnäolon julistaja". Sen jälkeen on saatu parempia todisteita hänen läsnäolostaan sekä Raamatusta että täyttyneistä profetioista. [Tällä viitataan Jeesuksen läsnäolon ja tulemisen ajankohdan siirtämistä vuoteen 1914 kaikessa hiljaisuudessa.]

Kuten todettua, C. T. Russell, sekä hänen kuolemansa jälkeen (1916) Vartiotorni-Seura käyttivät pitkään vuotta 1874 julkaisuissaan Kristuksen takaisintulon ja läsnäolon ajankohtana.

Jehovan todistajat (ent. Raamatuntutkijat) ovat jo järjestönsä alkuajoista saakka opettaneet, että Jeesuksen toinen tuleminen ja hänen läsnäolonsa alkoivat vuonna 1874.

Heidän laskelmiensa mukaan myös Aadamin luomisesta tuli kuluneeksi vuonna 1873 tasan 6000 vuotta, joten oli ikään kuin luonnollinen jatkumo, että Kristuksen 1000 vuotta kestävä hallinto alkaisi jolloinkin heti 6000 vuoden jälkeen, eli vuonna 1874. Saman teoksen sivulla 36 mainitaan seuraavaa:

"Tässä esitämme todistuksen siitä, että Aadamin luomisesta vuoteen 1873 j.Kr. oli kulunut kuusituhatta vuotta. Raamattu ei sisällä mitään suoranaista tiedonantoa siitä, että seitsemäs vuosituhat olisi Kristuksen hallituksen aikakausi, ennalleen asettamisen suuri sapattipäivä maailmalle, niin ei tuo kunnianarvoinen perimätieto kuitenkaan ole järkevää pohjaa vailla."


Kuva: JW.ORG

Vartiotornin syyskuun 1922 numerossa, sivulla 137 mainittiin vuoden
1874 Herran toisen läsnäolon lisäksi "lopun aika", jonka tuolloin uskottiin alkaneen vuonna 1799. Tämä ajankohta muutettiin myös kaikessa hiljaisuudessa, ja nykyään tiedämme järjestön opettavan, että "lopun aika" alkoi lokakuussa vuonna 1914.



Vuonna 1926 joulukuun numeron sivulla 189 Vartiotorni totesi Herran [Jeesuksen] palanneen vuonna 1874.



Lue 9-sivuinen PDF-dokumentti kokonaan täältä.
      
 
Takaisin uutissivujen alkuun
Takaisin etusivulle

 



Kotisivuohjelma: KompoZer  *  Kuvankäsittely: GIMP  *  Äänenkäsittely: Audacity