|
||||||||||||||||
UUT:n järjestämä seminaari 22.11.2013Balderin sali, Aleksanterinkatu 12, Helsinki |
Seminaari hengellisestä väkivallasta -KIRJAILIJAT KERTOVAT TYÖSTÄÄN”Yliluonnolliset ilmiöt” tosiuskovaisilla Terho Miettisen kirjaa ei ole vielä julkaistu, mutta se on valmistumassa. Terho on lähtöisin helluntailaisesta suvusta ja ängetty helluntaimankelin läpi kysymättä Terholta, haluaako hän sellaista. Hänen suvussaan on seurakuntien perustajia, vanhimmistoveljiä, saarnaajia, laulajia, lauluntekijöitä ja lähetyssaarnaajia. Terho kokee, että hänen elämästään meni 9 vuotta hukkaan. Hän ei tiennyt lainkaan - "Kuka mä olen?", "Mitä mä haluan?", "Mitkä on mun tarpeet?", "Mitkä on mun tunteet?" Terho oli itsensä kanssa hukassa, mutta hänen pelastuksensa oli kauppakorkeakoulu. Siinä vaiheessa kun Terho sinne päätyi kypsässä aikuisiässä, hänellä oli jo kaksi lasta. Kauppakorkeakoulu oli hyvin merkittävä asia siinä mielessä, että siellä tutkittiin, miten asiat ovat, eikä tarvinnut ottaa kaikkea vastaan "uskossa". Terhon ajattelutapaan tuli merkittävä muutos. Se pelasti Terhon elämän. Vuonna 2011 helmikuussa Terhon lähisukulainen päätti itse päivänsä. Hän oli helluntailainen saarnamies. Terho joutui tahtomattaan mukaan tilanteeseen, missä itsemurhan tehnyttä yritettiin herättää henkiin. Ruumiille oli tehty oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Se tarkoittaa, että kaikki sisäelimet olivat irrotetut, ja laitettu vatsaan takaisin. Myös aivot olivat vatsassa. Se tapaus sai Terhon tarttumaan tietokoneeseen ja kirjoittamaan. Terho miettisen tulevasssa kirjassa on kuusi osaa.
Ensimmäisessä osassa käsitellään lahkoja, mm. åkerblomilaisuutta, mistä Hannu Lauermakin mainitsi, kartanolaisuutta, korpelalaisuutta ja Koivuniemen konsernia. Koivuniemen konserniin liittyen Terho Miettisellä on uusia näkökohtia, mitä ei ole vielä julkisuudessa ollut. Kirjan toisessa osassa perehdytään karismaattisiin ilmiöihin. Niitä ovat mm. profetoiminen, kielilläpuhuminen ja yliluonnollinen ihmeparantuminen. Osassa kolme Terho Miettinen pohtii sitä, miten yksilöstä muokkautuu joukkoliikkeen jäsen. Siihen liittyy viisi eri elementtiä. Neljännessä osassa tutkitaan vahvauskoisen elämää sosiaalipsykologisten mallien kautta. Samassa luvussa tutkitaan myös mielenterveyspotilaita ja narsistisia johtajia. Osa viisi perehdyttää vallankäytön välineisiin. Näistä voidaan nostaa esiin mm. syyllistäminen ja seksuaalisuus. Myös musiikkia käytetään vallan välineenä. Musiikilla on merkittävä rooli siinä, miten vahvauskoisia hallitaan. Osa viisi saa lukijan myös pohtimaan sitä, miksi jopa vakavia rikoksia ei "nähdä", jos ne tapahtuvat omassa piirissä. Niihin ei saa puuttua, eikä niistä saa kertoa poliisille. Kirjan kuudes ja viimeinen osa käsittelee tilannetta, missä yksilö on tullut jonkin lahkon tai kultin riistämäksi ja tarjoaa muutamia ajatuksia, joista voi olla hyötyä, kun ihminen ottaa elämänsä omiin käsiinsä. Elämän ei tarvitse olla täydellistä, kuten vanhurskaan polku, joka kirkastuu kirkastumistaan. Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin lahkot ja kultit opettavat, eikä maailma ole niin paha mitä lahkoissa väitetään. Seuraavaksi Terho Miettinen puhui yliluonnollisista ilmiöistä. Näillä ilmiöillä on tietty rooli helluntailaisille. Jehovan todistajilla on hyvin voimakas "demonioppi", ja myös Koivuniemen lahkossa voimakas vallankäyttö perustuu yliluonnollisiin väitteisiin. Yliluonnolliset ilmiöt ovat ymmärrettyjen luonnonlakien yläpuolella. Niitä ei vielä tässä vaiheessa voida selittää. Joitakin ilmiötä voidaan myöhemmin selvittää, kun ymmärrys lisääntyy. Tästä Terho kertoi mukavan esimerkin. 1800-luvulla jotkut kuvittelivat, että polkupyörä pysyy pystyssä vain paholaisen pahojen taikavoimien avulla. Suomalaisessa kansanperinteessä on nähty tuonpuoleisia voimia. Shamaanit ja poppamiehet ovat välikappaleita, joilla voidaan hallita tuonpuoleisia taikavoimia. Euroopassa - historiallisesti - 800-luvulla uskottiin, että noituuden avulla olisi ollut mahdollista kuivattaa maito lehmistä, aiheuttaa levotonta mieltä, kiusata lähimmäisiä haavoilla ja taudeilla sekä nostattaa myrskyjä. Terho Miettinen kertaa saman ajatuksen kuin aiemmin Hannu Lauerma omassa puheenvuorossaan: Vielä nykyäänkin noin 15 % suomalaisista uskoo, että noituudella voidaan vaikuttaa toisten ihmisten elämään. Tämä on Terhon mielestä aika pelottavaa. Ihmiset haluavat nähdä yliluonnollisia ilmiöitä. Karismaattisissa piireissä uskotaan, että yliluonnollisilla ilmiöillä on kaksi erilaista lähdettä: Jumala ja Saatana. Vuonna 1853 ratkaistiin arvoitus, miten spiritistisissä istunnoissa pöytä liikkuu. Myöhemmin polkupyörän arvoitus ratkesi. Kummassakaan tapauksessa ei ole mitään tekemistä pahojen voimien kanssa. Vahvauskovat sanovat tavallisesti: Jumala on totuus, ja joka pysyy Jumalassa, pysyy myös totuudessa – tämä ei merkitsekään mitään silloin, kun ilmenee tarve osoittaa Jumalan voima yliluonnollisten ihmeiden kautta. Tapani Koivuniemi on kertonut, että hänen kuplavolkkaristaan loppui polttoaine Pohjois-Suomessa. Rukoiltuaan ja kaadettuaan vettä polttoainetankkiin, Volkkari kulki sataakuuttakymppiä. Kun Koivuniemi katsoi peilistä, hän näki enkeleiden työntävän autoa. Terho Miettinen on kuullut henkilökohtaisesti Koivuniemen kertovan edellä mainitun väitteensä eräässä saarnassaan. Koivuniemi on myös kertonut, että hän on saanut Raamatun ilmestymään tyhjästä ja pysäyttänyt luodin kädellään. Miten Tapani Koivuniemi on saanut älykkäitä, hyvin koulutettuja ihmisiä liittymään kelkkaansa? Vastaus on hyvin yksinkertainen. Suggestioherkkyydellä ja älykkyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos yliluonnollisia ilmiöitä tutkitaan laboratorio-olosuhteissa, mitään yliluonnollista ei ilmene. Miten ilmiöihin uskovat tämän selittävät? Vastaus on, että skeptikot pilaavat yliluonnollisen voiman. Samaa argumentaatiota käyttävät taikavarvulla vettä etsivät, jotka laadukkaiden tieteellisten tutkimusten mukaan eivät löydä vettä yhtään paremmin kuin sattumanvaraisesti etsivät. Skeptikot tuovat ikäviä tosiasioita esiin siinä mielessä, että yliluonnollista ei oikeasti tapahdu. Helluntailaisten lähetyslaiva upposi, se ei pysynyt yliluonnollisesti pinnalla. Usein kuullaan vain tarinoita, mutta faktat pilaavat ne. On lohdullista, että luonnonlait kohtelevat kaikkia tasapuolisesti. Terho Miettinen kertoo lopuksi, että yliluonnollisten tarinoiden käyttö kuuluu aika moneen uskonnolliseen viitekehykseen. Se on yksi keino kilpailla uskonnollisilla markkinoilla. Seuraava puhuja, Janne Villa. Takaisin seminaarisivun alkuun tästä. Takaisin johanneksenpoika.fi etusivulle |
|||||||||||||||
Kotisivuohjelma: KompoZer / Linux
Ubuntu * Kuvankäsittely: GIMP / Linux Ubuntu * Äänenkäsittely:
Audacity / Linux Ubuntu |